Marsvin beteende - 10 veckor
Vi har två marsvin som är 10 veckor. För att få dem vana vid oss tar vi upp dem dagligen och har dem en stund i knäet. Idag la sig den ena helt platt med huvudet mot min mage där den låg och när jag försökte klappa gäspade den. Varje gång som jag klappade gäspade marsvinet. Detta upprepadesu varje gång jag försökte klappa igen (ca 4 gånger). Jag fick intryck av att detta var ett uttryck av att marsvinet inte kände sig väl till mods. Någon som vet vad detta beteende betyder? Har jag haft henne uppe för mycket? Jag är nu rädd att hon ska börja ogilla oss och kanske börja bitas.
Bitas tror jag inte du behöver vara orolig för. Marsvin brukar inte bitas. Av alla marsvin jag har haft så är det bara en som har sysslat med sånt, och då bara om man höll fast honom. Det gillade han inte.
Gäspandet kan vara en överslagshandling, någonting hon gör för att lugna sig själv. Kanske känner hon sig utsatt när hon är i knäet? Det kan hjälpa att ha en handduk som marsvinet kan gömma sig under, så känns det tryggare. Plus något gott att äta förstås. Bästa vägen till marsvins hjärta är alltid mat. De älskar mat.
Tama blir de om man pratar mycket med dem, och handmatar. Själv brukar jag inte plocka upp unga marsvin speciellt ofta. De har oftast för mycket spring i benen för att uppskatta att sitta och mysa i knäet.
Jag satt en lååång stund vid buren igårkväll. Då vågade marsvinet som varit i knäet inte ens komma ut, suck, så måste ha skrämt stackaren. Tidigare var de ute utan problem när jag satt bredvid.
De äter inte så mycket faktiskt, hö äter de absolut men pellets och grönsaker blir ofta inte uppätna. I knäet är det därför svårt att locka dem med grönsaker eftersom de är ganska ointresserade. Små bitar av äpple har de fått eftersom det är det enda de äter om man ger när de är i knäet. Vet att det inte är så bra för dem så de har verkligen bara fått lite.
Så vi får kanske börja om igen då med att sitta bredvid buren och få dem att känna sig ok med det. Samtidigt vill man ju att de ska vänja sig med att komma upp.
#2: De är små, små bebisar fortfarande. Det är ingen brådska med någonting egentligen. Med rätt hantering så kommer de bli tama så småningom.
Jag tar emot omplaceringsmarsvin, och hit har det kommit många vettskrämda, vanvårdade marsvin genom åren. De har blivit tama allihop. Det jag tycker har fungerat absolut bäst är rutiner, att det händer samma sak vid samma tid varenda dag. Då blir dagarna förutsägbara för de små, och förutsägbarhet ger trygghet.
De flesta marsvin brukar gilla gurka. Det är inte speciellt nyttigt, men inte skadligt heller, så det fungerar fint som muta. En tunn skiva delat i två bitar. Eller ärtplättar/valsade ärtor.
Det du vill är att de ska koppla ihop ljudet av din röst med mat, så när du kommer och pratar intill deras bur ska du ha något gott med dig. Prata lite, ge dem varsin bit av vad du nu har med dig, och backa undan. När de kommer fram när de hör dig, och tar maten ur handen, då först är de så trygga att de kan njuta av att komma upp och äta i knäet.
Ett marsvin som sitter blickstilla i knäet och inte vill äta är rädd, enligt min erfarenhet.
Jag hoppas du är medveten om att det är jätteviktigt att marsvin får c-vitamin varenda dag. Växande marsvin, som dina, behöver minst 30 mg c-vitamin per kilo kroppsvikt och dygn. Låggradig C-vitaminbrist märks inte med en gång, men kan ge hemska skador i form av Artros, på sikt. De flesta vuxna marsvin jag tagit emot lider av att ha varit utsatta för C-vitaminbrist under uppväxten, så det är skrämmande vanligt.
#3: För det mesta äter de i knäet- men då ska det vara en liten bit äpple, gurka kan på nåder funka. Men broccoli eller kål orkar de inte besvära sig med. De äter dock kål och broccoli i sin bur, även om det blir några mängder de sätter i sig.
Angående c vitamin så har jag hällt droppar
i vattnet men de dricker inte upp vattnet i skålen (de verkar inte ha klurat ut ”nappflaskan” än”. ) Så har du tips om hur man ska få i dem v vitaminer så tas det tacksamt emot. Serverar som sagt också grönsaker varje dag.
Vi får tålmodigt återgå till att sitta vid buren. De är ju bara så otroligt gulliga att man vill ha dem i knäet.
#4: Det finns massor med olika sätt att ge c-vitamin, men jag använder askorbinsyra. En mängd motsvarande två strösockerkorn ger hela dagsbehovet av c-vitamin för ett vuxet, enkilos marsvin. Vuxna marsvin behöver minst 10 mg/kilo kroppsvikt.
Jag strör askorbinsyra på en gurkskiva, och lägger en annan gurkskiva uppepå, så det blir som en dubbelmacka. Det får mina varenda morgon. De älskar sin morgongurka.
Vad väger dina små vänner? Det behöver du veta för att kunna räkna ut lagom mängd.
Jag väger alla mina marsvin på en vanlig hushållsvåg en gång i veckan och skriver upp vikten. På så vis håller jag koll på att de mår bra. Marsvin är världsmästare på att spela friska, så det första tecknet på sjukdom är ofta en viktnedgång. De låtsas äta, men äter inte ordentligt. Kan vara svårt att upptäcka, men vågen ljuger inte.
Angående att plocka upp så kan det vara så att det fungerar mycket bättre om de får vara tillsammans i knäet, under en handduk så de känner sig trygga, och att du serverar någonting ruskigt gott under tiden.
En länk till information om c-vitamin.
http://blogg.agria.se/marsvinsbloggen/2012/02/27/c-vitamin-den-viktiga-c-vitaminen/
Och naturligtvis får du hemskt gärna dela med dig av en bild på de små vännerna.
Tack för tips! Det verkar enkelt och mer garanterat att de får i sig vitaminen också. Kan jag köpa denna slags askorbinsyra https://www.apotea.se/santa-maria-askorbinsyra-37g-1?gclid=EAIaIQobChMI2_CEqfHU-QIVAbp3Ch2Y2ABIEAQYCSABEgLH__D_BwE?
Eller ska det vara något särskilt för marsvin?
Här kommer en bild på de små liven ❤️
#6: Vilka otroligt jättesöta små vänner!
Det fungerar utmärkt med Santa Marias askorbinsyra. Askorbinsyra är ren c-vitamin, så vilken askorbinsyra som helst går bra. Den brukar finnas bland kryddorna i vanliga mataffärer. Jag har min askorbinsyra, tillsammans med vanligt ris så den inte ska klumpa sig, i en vanlig saltströare. Då är det lätt att bara strö lite på gurkan.
Och har du ingen köksvåg så tipsar jag om den här. Skålen är perfekt även för vuxna marsvin.
https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/koksartiklar/matlagning/matt-och-hushallsvagar/hushallsvag-821026/