Marsvin iFokus

Marsvin

Läst 59 ggr
Frassegrabben
0

Hanar som bråkar

Hej!
För snart 1 månad sedan satte jag ihop 2 hanar snart 1 och 3 år med varandra. De fick träffas på golvet och det gick förhållandevis bra. Nu har jag upptäckt att den gamle 3åringen som jag haft från början har fått bitsår på kroppen och ett jack i örat.
De bråkar inte varje dag utan det är som att det nya marsvinet bara flyger på och börjar jaga runt i buren helt oprovocerat. Då 3åringen är lugn och försiktig skriker han i högan sky och börja hacka tänder för att försvara sig utgår jag ifrån.

tips på vad jag kan göra för att undvika bråk?

Ljungåsen
1

Ettåringar är inte alltid så trevliga.

Spontant skulle jag säga att de behöver mer plats. Tillbaka till att bo på golvet alltså. Minst fyra kvadratmeter yta, med många gömställen med flera ingångar och utgångar, hö, mat och vatten på flera ställen. Hur stor är buren där de bor idag?

Läs gärna igenom länken nedan. Det står om hanar en bit ner på sidan.
https://www.eragons.se/om-marsvin/sammanfora-marsvin/

Jag skulle dessutom börja med ett bad, med ordentlig rengöring av Talgkörteln. En del triggas väldigt av lukt därifrån, egen eller kompisens. Även snopp och pungsäck bör göras rent, så det inte finns någonting där som orsakar obehag.

Frassegrabben
0

#1: dom har en 120 bur, golvtid flera timmar i veckan. Får testa och bada dom.

Ljungåsen
4

#2: En 120-bur är liten till och med för två vuxna hanar som är sams. Du har en vuxen och en jobbig tonåring, då är den alldeles för liten. Det hjälper inte att de har golvtid flera timmar i veckan, de behöver ha mer yta hela tiden.

Nu i början, innan de känner varandra ordentligt, vill jag påstå att du behöver minst 4 kvadratmeter (alltså en yta motsvarande minst 4 stycken 120-burar). De måste kunna hålla avstånd till varandra, för att förhindra att någon blir skadad på riktigt.

Sårskador är ett tecken på att läget är akut, och får de till ett riktigt slagsmål kan det bli fullständigt horribla skador, och svindyra veterinärräkningar. De måste få större yta. Nu.

När marsvinen sen har bott ett par veckor på större ytan utan minsta tjafs kan de flytta in i en bur tillsammans. Personligen skulle jag aldrig ha mindre än 160×70 till två hanar.

Läs gärna länken i #1.

Frassegrabben
0

#3: Ska kolla länken. Blir svårt med så stor bur när man bor i lägenhet.
Men jag får fundera hur jag kan ha det framöver helt enkelt.
Slutar dom inte bråka får jag väl överväga att de får hitta nya hem.

Ljungåsen
0

#4: En förutsättning för att de ska sluta bråka är att de får mer plats. Bara du vet vilka prioriteringar du är beredd att göra för att de ska ha det bra.

Jag har använt mig av en golvyta när jag satt samman vuxna hanar.