Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettsjukdomar
Läst 361 ggr
ronbe
0

marsvin äter inte

I snart en vecka har vårt marsvin inte ätit riktigt som han ska, nu äter han i stort sett ingenting. Började med att man såg att han tuggade långsamt, strån tog jättelång tid att äta. Han valde bort hårda saker som hö.
Nu tvångsmatar vi med Critical Care sedan 5 dagar.
Vi var hos veterinär för några dagar sedan och dom kikade lite snabbt in i munnen med ett litet verktyg men kunde inte se något som var fel på tänderna och tunga.
Vi fick smärtstillande som vi ska ge en gång om dagen för att se om han börjar äta så småningom.

Han nosar och verkar vilja äta men ryggar tillbaka när han kanske inser att det gör ont att äta

Någon som har liknande erfarenhet och hur ska man gå vidare?
Han är 2,5 år ungefär.

• Redigerat 2023-05-10 18:06 av Ljungåsen
Ljungåsen
2

#0: Var det en marsvinskunnig veterinär?

När marsvin inte äter så behöver det inte handla om tänder, utan kan vara nästan vad som helst. Smärta t.ex. Eller någon infektion? Gaser? Urinsten?

Vad har han fått för smärtstillande? Metacam? Vilken dos?

Marsvin tål Metacam mycket bra, men har snabb ämnesomsättning, så de behöver stora mängder för att få ordentlig smärtlindring. Och två gånger per dygn.

Hade det varit mitt marsvin så hade jag velat få till en ordentlig utredning. Är tuggtänderna bra? Låter hjärta och lungor ok? Röntgen för att kunna se om han har urinsten, eller påbörjad magomvridning, eller gaser? Någon förklaring till att han inte äter.

Ljungåsen
2

Skulle också kunna handla om Magatoni, att tarmrörelserna håller på att stanna av.

Håller du koll på vikten? Matar du med tillräckligt mycket Critical Care så att han håller vikten och inte tappar?

Jag brukar väga sjuka marsvin före varje måltid, för att ha koll.

ronbe
0

#0: Vi åkte in akut till ett sjukhus, enda stället som hade tid och ta emot. Verkar vara väldigt svårt att få tider med kort varsel. Vet inte hur kunnig hon var.
Gick ganska snabbt.
Hon sa att tänder såg bra ut och inga synliga sår.

Ja han får metacam och vi skulle ge 0,12ml en gång per dygn.

Han har gått ner i vikt och vi matar med Critical Care enligt förpackningen, men det är besvärligt. Han är inte direkt medgörlig, tvärtom.
Ska dom hålla vikten med enbart CC?

Hjärta och lungor lät bra enligt veterinären och hon kände på magen och den kändes bra också

Han har varit trög i magen till och från senaste åren, små bajspluttar.
Nu bajsar han knappt någonting längre.

Det verkar hur som helst att han har ont när han tuggar.
När det började för en vecka sedan så åt han, sakta, såg ut som han tuggade och tuggade men höet, grässtråt eller maskrosbladet åkte aldrig med in i munnen.

Ska försöka få tag på veterinär igen.

• Redigerat 2023-05-10 19:53 av ronbe
GuineaGirl
4

#3. Jag uppfattar att ditt marsvin är mycket svårt sjuk och att du snarast bör besöka en veterinär igen, helst då en marsvinskunnig sådan. Att marsvinet knappt har någon spillning längre är ett mycket dåligt tecken och visar på att han är riktigt sjuk.

Är det metacam för hund, eller för katt och marsvin? Det brukar vara olika dosering. Tycker dock spontant att doseringen av metacam verkar ganska låg, men minns inte på rak arm vad jag har givit.

Verkar marsvinet svullet på sidorna av kroppen, vilket skulle kunna tyda på gaser i mag- och tarmsystemet? Eller har du sett något som tyder på infektion, som blod i urinen eller att han snorar eller hostar?

Var i Sverige bor du? Jag tänker att någon här på forumet kanske i bästa fall kan tipsa om en bra veterinär i era trakter.

Ljungåsen
2

#3: Låter som en bra idé att boka tid hos marsvinskunnig veterinär så snart som möjligt. Akutveterinärer är ofta inte speciellt duktiga på marsvin. Undantag finns förstås.

Har du Metacam för katt eller för hund? Oavsett egentligen så är dosen väldigt låg och gör förmodligen ingen större nytta. Ingen skada heller, för den delen.

Små pluttar är definitivt ett varningstecken. Det betyder att det finns för lite mat I systemet, alternativt att tarmrörelserna går för långsamt, eller en kombination. Det går utmärkt att få marsvin att hålla vikten på bara Critical Care, men man får mata mycket och ofta.

Remidjen
0

Det låter inte bra alls. Fråga, har ditt marsvin någon kompis?

ronbe
0

#4: Ja. Han mår inte bra, Han har ju älskat att äta och att nu se honom inte äta alls skär i hjärtat för hela familjen.

Bor i Dalarna och det är så himla svårt att få tid hos veterinärer med kort varsel. Vi har ringt runt.
Han verkar inte svullen och veterinären trodde inte att han var förstoppad eller så.

Vet faktiskt inte om det är för hund eller katt.

Men vi har bestämt att ge dubbel dos från nu. Morgon och kväll.

ronbe
0

#6: Ja dom är två stycken bröder.

Ljungåsen
1

#7: I Dalarna verkar det finnas få marsvinsveterinärer. Skvf rekommenderar Anicura i Falun. https://skvf.se/kaninvanligklinik/

Det är definitivt inte farligt att ge 0,12 ml × 2 oavsett typ av Metacam.

Min enkiloshona fick utskrivet 0,6 ml × 2 när hon hade problem sist. Då var det hund-Metacam, som är tre gånger starkare än katt-metacam.

Ullisen71
1

Hej jag ska till veterinär idag med ena killen som haft Magatoni för ett tag sen och nu visar lite av de symptomen igen. Han fick metacam 0.45 ml 2 ggr per dag men även primperan för att få igång magen samt en till smärtstillande och pepcid blandat i vatten för gasen. Vi har några kliniker i Skåne som tur är som kan marsvin. Men kanske du kan be veterinären att skriva ut de jag nämnde. Tog två gånger om dagen i tre dagar och stödmatade samtidigt samt gav vatten i spruta. Han piggnade till. Får hoppas att han och din kille gör det också snart.

Ullisen71
0

#10: metacam för hund ska jag tillägga

ronbe
0

#10: Okej, tack för tips. Har valt att åka till experter på en klinik i mälardalen. 25 mil, men så får det bli. men Tyvärr inte fören imorgon.

ronbe
1

#10: Hur länge hade han problem och hur såg förloppet ut med symptom? Vi skulle ge 0.12ml per dygn
Lät lite, så vi ger 2ggr per dag
Problemet är att han knappt bajsar något mer än små smulor.

GuineaGirl
1

#13. Jag kan naturligtvis inte veta med säkerhet varför ditt marsvin har mindre bajspluttar i nuläget, trots stödmatning. Men ibland kan mindre och/eller färre bajspluttar bero på gasbildning i marsvinets mag- och tarmsystem, i synnerhet om det är så att marsvinet även äter dåligt.

I så fall kan man behandla marsvinet mot gasbildning med flytande Minifom. Lämplig dos av Minifom är ca 0,2 ml 3-4 gånger per dag. Minifom köpes receptfritt på apoteket och där kan man också få en gratis pipett.

Detta är en behandling som jag har fått till mig av marsvinskunnig veterinär, när jag har haft marsvin som matvägrat/stödmatats (eller fått antibiotika) och som en följd av det fått gasbildning i mag- och tarmsystemet.

Det finns även andra preparat mot gasbildning hos marsvin, men de är receptbelagda så vitt jag vet.

ronbe
0

#14: Tack för input. Får se vad dom säger på mälaren smådjursklinik imorgon . Enligt rykte ska dom vara kunniga på marsvin.

Ljungåsen
1

#15: Mälarens smådjursklinik är riktigt duktiga på marsvin! Håller tummarna för att det går bra imorgon, att de hittar vad som är problemet och att det är någonting som går att göra någonting åt.

ronbe
2

#15: Ja jag hoppas det kommer gå bra. Tack för dina råd och synpunkter.

ronbe
4

Uppdatering.
Efter besök på Mälaren Smådjursklinik så visade det sig att han hade ett ganska djupt sår längst in i munnen, möjligen orsakad av något vasst höstrå eller pinne.
Han hade även några vassa tänder som slipades ner, möjligen orsakade sekundärt av att han inte kunnat äta.
Han har fått antibiotika och rejält högre dos Metacan.
Stödmatning fortsätter och förhoppningsvis kommer han bli bra snart.

Ljungåsen
2

#18: Det var riktigt goda nyheter! Med ordentlig smärtlindring så borde han komma igång med eget ätande, inom ett par dagar. Tänderna är säkert sekundärt, han har haft ont och inte velat tugga så de har inte slipats ordentligt.

När han väl äter själv är det dags att fasa ut stödmatningen. Min erfarenhet är att sjuka marsvin som stödmatas äter bättre själva än de som inte gör det, så ha inte för bråttom med att sluta. Oftast är det bästa att glesa ut och mata färre gånger under dagen (samt hålla stenkoll på vikten så han inte tappar mer).

En del blir också dåliga i magen av antibiotika. Är det Bactrim han har fått? Jag brukar ge probiotika 1-2 timmar efter varje antibiotikados för att minska risken. Antingen i form av Recovery Plus eller Pro Fibre Rabbit.

ronbe
0

#19: Jag ska ta med mig dina råd. När han vägdes vid första besöket så var vi alla övertygade om att hon sa 615g Tror inte vi alla hörde så fel. I själva verket väger han mellan 1,1 och 1,2kg, så det var ingen fara med hans vikt sa dom igår.
Ja det är bactrim. 0,75ml morgon och kväll.
Hur visar det sig om dom blir dåliga i magen?
Hans mage är ju inte riktigt igång ännu.
Tycker du vi ska ge det utan att rådfråga veterinären?

En fråga om matning också, hur ofta och när utfodrar du dina marsvin med annat en hö, exempelvis grönsaker, och vilka grönsaker och hur mycket?
Nu blir det grässäsong så då är det enklare, men annars?

Ljungåsen
0

#20: Om han blir dålig i magen så syns det på pluttarna. De blir geggiga, kletiga och oformliga. Sedan får de ju kletigare pluttar även av Stödmatningsmat, men de brukar ändå behålla pluttformen.

Probiotika i form av Recovery Plus eller Pro Fibre Rabbit är inte farligt, och kan ges utan vidare kontakt med veterinär. Mina får lite Pro Fibre Rabbit dagligen, i förebyggande syfte. Det är ett pelleterat kosttillskott, som vanligt matglada marsvin äter som godis. För sjuklingar kan man lösa upp i vatten och mata med spruta direkt i munnen. Det går också att tjocka till lösningen med Critical Care om han har lättare för att äta trögflytande saker med spruta.

Mina marsvin börjar varje morgon med varsin dubbelgurka med pyttelite askorbinsyra på. Det ger hela dagsbehovet av c-vitamin. Utöver det så får de grönsaker två gånger om dagen. Ungefär en deciliter blandade grönsaker per marsvin och dygn, så en halv deciliter på morgonen och en halv deciliter på eftermiddagen.

De brukar få paprika, gurka, squash, morot, stjälkselleri, bladsallad. Någon gång i veckan kan de få kål, men jag är försiktig med gasbildande grönsaker. Under många år hade jag två hyperkänsliga marsvin, så de lärde mig att vara försiktig med just kålväxter.

Nu sommartid äter de ganska mycket Kirskål, men den vänjer jag in sakta, precis som med gräs.

ronbe
0

#21: Vi ska nog byta till Recovery Plus istället för Critical Care, sen var det ju ett bra tips där med askorbinsyran.
Plockar mycket färskt gräs och maskrosblad just nu och det innehåller ju lite c-vitamin. Har även odlat vetegräs under hela vintern vilket också är nägringsrikt.
Han har inte kommit igång riktigt att äta ännu, får se hur lång tid det tar. Ser att framtänderna redan är lite ojämnt slitna efter bara några dagar. Det lilla han äter verkar han tugga på ena sidan bara. Antar att ett djupt sår i munnen kan ta tid att läka.

Ljungåsen
1

#22: Mina marsvin föredrar Recovery Plus, jag upplever att de tycker den är godare. Vill du läsa en jämförelse mellan Critical Care och Recovery Plus, så finns en i länken nedan
https://marsvin.ifokus.se/discussion/1542250/_

Om du tänker börja ge askorbinsyra, så är det verkligen pyttelite som behövs. En mängd motsvarande två strösockerkorn ger hela dagsbehovet av c-vitamin för ett enkilos marsvin.

Jag tror precis som du att det nog är jobbigt att tugga med ett sår i munnen. Förhoppningsvis läker det fint nu när han får nåde antibiotika och Metacam. Utöver att vara smärtstillande så är Metacam även antiinflammatoriskt, vilket också hjälper till.

Jag har varit med om något liknande, dock inte lika allvarligt. En av mina flickor fick ett höstrå som fastnade i munnen och gav henne sår på tungan. Hon blev sitt vanliga, matglada jag efter ett par dagar på Metacam, men då kom hon till veterinären samma dag som det hände. Eftersom det dröjde innan din pojk fick rätt behandling och hans sår verkar vara värre så tar det säkert längre tid.

Jag hoppas du har återmatat feldiagnosen till första veterinären. Kanske kan det hjälpa något annat marsvin i framtiden.

Snedslitningen av framtänderna skulle jag inte oroa mig för så länge som den är hyfsat liten. Det som är viktigt är att tuggtänderna är i gott skick.

På marsvin ifokus är alla välkomna att diskutera och avguda våra älskade husdjur - marsvinen. Oavsett om man avlar, ställer ut, har sina marsvin som sällskapsdjur eller bara älskar grannens härliga smådjur så har man hittat till rätt sajt!
ronbe
0

Idag fick vi tyvärr ta bort vårt kära marsvin. Efter att varit frisk i ca 1 månad så slutade han äta igen. Han hade stor svullnad på ena sidan kinden såg man och veterinären sa att det var en varböld, och det skulle krävas operation och massa återbesök, och troligen skulle problemet ändå återkomma.
Just nu har vi en deprimerad bror kvar hemma och vi måste försöka hitta en kompis åt honom. Han har blivit deprimerad varje gång vi åkt iväg med brorsan till veterinären. Får se hur detta går.

Ljungåsen
0

#24: Fy så jobbigt! Jag beklagar sorgen.

Det kan vara väldigt bråttom med att få tag i ny kompis, speciellt eftersom han verkar deprimerad av att vara ensam. Hur gammal är han ni har kvar? Är han ordentligt vuxen, dvs över två år så kan det fungera att sätta ihop honom med en annan vuxen, över två år. Annars är enklaste en liten bebis, på max sex veckor.

Eragons har bra information om att sätta samman vuxna hanar. Det är ett projekt, som kräver tid, tålamod och mycket gott om plats, det måste man vara medveten om.
https://www.eragons.se/om-marsvin/sammanfora-marsvin/

ronbe
0

#25: Tack.
Ja, vi hade en på gång direkt efter vi vart hos veterinären. Vi skulle åka och hämta en 6månaders hane, men sen skriver personen efter en stund att den tyvärr hade hittats död. Blev erbjuden en annan, men kändes inte seriöst, så vi letar vidare.
Det är en 2,5årig hane, han verkar må lite bättre nu när hela familjen är hemma igen, så vi får se.
Är inte det lättaste att hitta marsvin heller om man inte vill åka över hela Sverige.

Tack för länken, ska kolla. Vi har tänkt en liten yngre marsvinshane.
Våra marsvin har varit relativt frigående, när vi är hemma har dom kunnat vara nästan överallt i lägenheten. Vi tänker att om vi skaffar en ny lite yngre så får han först sitta i en separat bur och introduceras succesivt med vår något dominante hane.
Vad tror du om det?

Ljungåsen
1

#26: Min erfarenhet är att ny kompis ska vara antingen under sex veckor, eller över två år. En sexmånaders skulle jag inte ge mig på att introducera till en vuxen hane, risken för bråk är alldeles för stor.

Skaffar du en vuxen kompis, så följ instruktionerna i Eragonslänken i #25.

Skaffar du en sexveckors, så ta med den vuxne i transportbur när du hämtar, och släpp in den lille till honom i den. De bondar under den läskiga bilresan hem, och kan sedan flytta in i nystädad bur tillsammans.

Jag skulle aldrig ha dem i olika burar. Inte heller introducera successivt, utan de ska flytta ihop och sen vara tillsammans hela tiden.

Det kan vara klokt att väga ditt ensamma marsvin varje dag vid samma tidpunkt, så att du märker tidigt om han börjar slarva med maten, och kan sätta in stödmatning tidigt ifall det behövs.

ronbe
1

#27: Okej då vet jag. Tack för synpunkterna.

ronbe
1

#27: Vi har troligtvis hittat en nyfödd. Nu idag när jag skriver är han 5 veckor gammal. Vi får hämta om 1,5 vecka om allt går som det ska. Han blir ensam ett tag vår hane., men ändå skönt att dottern har sommarlov och inte behöver lämna honom ensam på dagarna. Han är fortfarande matglad i alla fall så det är positivt.
Undrar varför man läser att marsvin är så lätta och enkla husdjur, och perfekt som första husdjur till mindre barn.
Jag håller inte med, en katt är 100 gånger lättare tycker jag.
Underskattar man inte lite vilket arbetet som krävs som marsvinsägare?

Ljungåsen
2

#29: Det låter jättebra! Hoppas nu att den lille är redo att flytta då!

Innan hämtning så skulle jag se till att den vuxne har en ordentligt ren talgkörtel, och göra rent hans snopp och pungsäck. Ett bad, med schamponering och fön efteråt så han blir ordentligt torr är inte heller helt fel.

Sen skulle jag se till att alla gömställen i buren har mer än en utgång, och städa buren dagen innan hämtning.

Marsvin lider av ryktet att vara barndjur, enkla och behändiga. Det är de absolut inte, precis som du har märkt. De är rätt komplicerade, exotiska djur, och kräver mycket av sina ägare för att frodas och må bra.

ronbe
0

#30: Har du tips på hur man ska hantera ensamheten och sorgen som det ensama marsvinet uppenbarligen känner just nu. Aptiten är bra som tur är, men det är sorgligt att se honom så nere. Det dröjer en vecka innan han får en ny kompis.

Ljungåsen
0

#31: Bra att han äter! Men jag vet precis hur jobbigt det är att se ett ledset, ensamt marsvin. Jag har varit i den situationen alldeles för många gånger.

Det bästa ni kan göra är att sysselsätta er så mycket som möjligt med honom. Plocka upp och mata i knät. Ge honom extra gott att sysselsätta sig med som exempelvis grenar från äppelträd eller en aktivitetsboll med pellets. Om han aldrig haft en boll förut så kan han behöva lite hjälp med att fatta hur den fungerar.

Om det finns möjlighet att få tag i smutsigt spån från andra marsvin så kan lukten av andra också pigga upp.

Har han aldrig blivit stödmatad så är nu också en bra tid att öva på att äta Stödmatningsmat ur spruta. Friska marsvin brukar tycka det är otroligt gott, och att han fattar konceptet är jättebra om han skulle bli sjuk framöver. Det är mycket enklare att stödmata ett sjukt marsvin som vet hur man äter ur spruta.

ronbe
0

#32: Tack för tipsen.
Stödmatning har han faktiskt provat i samband med att vi matade det andra marsvinet. Som du säger så tyckte han det var jättegott och ville gärna ha sprutan i munnen till skillnad från sjuklingen.

Ljungåsen
1

#33: Vad bra att han redan provat stödmatning och gillade det. Då föreslår jag att du matar honom två gånger om dagen, så kan du passa på att väga honom innan också, varje gång. Det ger dig bra koll på att han äter som han ska. En del marsvin kan spela friska, och låtsas äta.

Hoppas nu veckan går fort!