Marsvin går oförklarligt ner i vikt
Hej! Mitt marsvin på snart 6 år har gått ner nästan ett halvt kilo på mindre än ett år, utan att egentligen ha några andra symtom. Han är dock inte underviktig utan ligger just nu på 1,1 kg men han är kraftigt byggd i grunden eller vad man ska säga.
Veterinären vet inte vad det kan bero på då marsvinet som sagt inte uppvisar några andra symtom förutom att hans kiss luktar väldigt starkt, vilket det har gjort länge men det har inte gått att hitta någon orsak till det heller. Bland annat är urinvägsinfektion, urinstenar och tumörer uteslutet.
Är det någon som har en teori om vad detta kan vara? Har det något med åldern att göra?
Uppskattar alla som tar sig tid och svarar på frågorna ❤️
- Redigerat 2023-11-02 19:44 av Ljungåsen
Det är inte helt ovanligt att äldre marsvin går ner i vikt, bara för att de är äldre. Det kan förstås bero på att någonting är fel, men behöver inte göra det.
Har man uteslutit smärta? Artros är väldigt vanligt, och ett marsvin som har ont äter sämre än ett som inte har det. I så fall kan dagliga doser smärtstillande göra att han går upp i vikt.
Oftast sätter man in en ganska hög dos första veckan, och sedan sänker man gradvis tills man hittar lägsta verksamma dos.
Många äldre marsvin mår också bättre av örtmedicinen Geria. Min snart sexåring får den i spruta tillsammans med en portion Recovery Plus varje morgon. Hon älskar sin morgonmat, och tar sprutan alldeles frivilligt själv.
#1: Han har blivit ordentligt klämd på av två veterinärer det senaste halvåret och han verkade inte ha ont någonstans som tur är!
Hade ett marsvin som gick ner i vikt när han blev äldre men då gick det ändå ganska snabbt. Grisen jag har nu går ner så långsamt i vikt och det har jag aldrig varit med om tidigare.
Men det där med Geria får jag kolla upp! Tusen tack för tipset!
#2: Jag köper Geria härifrån.
https://www.naturheilkunde-bei-tieren.de/geria.html