Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 66 ggr
Treklövern
2

c-vitamin till marsvin

Jag har nyligen adopterat 3 vuxna marsvinshonor (ca 3-4år gamla).

De har i sitt tidigare hem varit utan både c-vitamintillskott och frukt/grönt, och fått ett foder av dålig kvalitet dagligen, utöver hö.
Känner att de behöver ha lite extra c-vitamin nu i början, eftersom de bör ha brist på detta samt känns lite stressade överlag.
Sen de kom till mig i söndags så har de fått färskt hö, vatten, oxbow foder samt lite grönsaker i form av paprika, morot, kål av olika slag osv dagligen.

Har någon ett tips på ett bra märke av c-vitamin jag kan köpa till tjejerna?
Hört att många ger pyttelite askorbinsyra på en gurkskiva? vart hittar man askorbinsyra av bra kvalitet som fungerar till marsvin?

• Redigerat 2023-11-28 15:51 av Ljungåsen
Ljungåsen
3

Askorbinsyra finns bland kryddorna i vanliga mataffärer. Jag förvarar min i en vanlig saltströare, blandad med ris så den inte klumpar sig. Då är det lätt att strö på bara pyttelite.

Jag tycker det låter som en mycket bra idé att ge extra C-vitamin nu att tag framöver, eftersom de varit utsatta för brist. Var också uppmärksam på eventuella rörelsestörningar. Artros är otroligt vanligt hos äldre marsvin som haft C-vitaminbrist, och eftersom marsvin är så otroligt skickliga på att spela friska så kan de ha duktigt ont utan att det för den skull är speciellt tydligt.

• Redigerat 2023-11-28 15:59 av Ljungåsen
Treklövern
2

#1: Tusen tack för ett bra svar!

Ska absolut hålla koll på eventuella avvikelser i deras rörelsemönster, väldigt bra (och viktig) information du gav om den biten också.

Pyret&Nila
0

#0: Jag skulle säga att persiljekvistar är en bra idé 🐹

Ljungåsen
0

#3: Både ja och nej. Persilja är mycket riktigt rikt på C-vitamin men innehåller också väldigt mycket kalcium. Ett överskott av kalcium kan leda till urinsten.