Hjälp marsvinsförlossning
Hej!
Jag är ny här men har haft marsvin länge, jag har aldrig haft en kull dock utan bara marsvin av samma kön. För några veckor sedan köpte vi en ny hona till vår kvarvarande hona när hennes kompis gått bort. Vi köpte av en privatperson på Blocket och det var en omplacering. Vi har haft Melo som hon heter i några veckor, jag märkte efter ett tag att hon blev onormalt stor och jag kände tydliga sparkar av foster, jag tog kontakt med ägaren men utan svar.
Idag kl 08 när såg jag en röd klump utanför huset och lyfte huset, där är två supersöta stora ungar! 94 och 97 gram. Jag märkte dock att ett foster verkade vara kvar och Melo hade lite värkar, men fick aldrig ut något. Jag tog kontakt med en veterinär som sa att jag skulle avvakta ett dygn, vid 18-tiden idag kom det ut en dödfödd unge. Jag förstod att ungen tyvärr skulle vara död men jag var glad över att hon lyckades få ut den. Hon är medtagen men äter och tar hand om de två levande ungarna. Nu söker jag dock lite råd kring moderkakan, jag har bara sett en moderkaka från alla tre ungar. Är det stor risk att någon moderkaka finns kvar eller kan det varit så att den moderkakan jag såg i buren tillhörde den dödfödda ungen? Som på något sätt lyckades komma ut innan alternativt med de andra ungarna? (Visste inte vilken etikett jag skulle ta så valde ”avel”). Lägger till en bild på ungen när den kom ut, jag fick hjälpa Melo att dra ut ungen då den satt fast.
Tack på förhand!
Usch, vilken obehaglig upplevelse!
Jag kan absolut ingenting om marsvinsförlossningar, men tycker nog du ska ta förnyad kontakt med den veterinär du redan talat med, och ställa dina frågor till hen.
Hittade en gammal tråd där man diskuterar moderkakor.
https://marsvin.ifokus.se/discussion/886211/moderkakorna
#1: Tack! Det var en händelserik dag så att säga, blir mest ledsen att människor inte tar ansvar för hur man hanterar sina djur… men men, det viktigaste är att hon återhämtar sig efter detta. Jag tänkte ringa veterinären imorgon men tankarna spinner runt nu därför tänkte jag höra om någon har erfarenhet av liknande. :)
#3: Vilka sötnosar!
Fortsätt väga ungarna dagligen så du kan hålla koll på att de går upp i viky.;
#4: tack för tips!
#3: Herregud va söta 🥰!
Vilken tur att dom små mår bra !
Vad ska dom heta?
Hoppas att det går bra med moderkakan! Skickar Lyckoönskningar ☺️
/ en djurälskare 😝
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
STAY
WEFLIP
En liten uppdatering! Igår kväll när jag kikade till Melo så hade moderkakan kommit ut. Jag vågar nästan säga att allt gick bra tillslut🥰
#7: Å vad skönt att höra! Nu håller jag tummarna för att mamma marsvin återhämtar sig efter den här pärsen. Vet du på ett ungefär hur gammal hon är?
Det som är viktigt nu är att du verkligen lyckas könsbestämma ungarna korrekt, så du inte får allt det här i repris. Några bilder finns i länken nedan
https://www.guinealynx.info/sexing_pups.html
Hanar kan bli könsmogna så tidigt som vid tre-fyra veckors ålder, och är det så att du har en ensam hane så behöver du skaffa honom en vuxen kompis så han inte blir själv när han inte kan bo kvar hos mamma längre.
#7: Va skönt!😀
/ en djurälskare 😝
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
STAY
WEFLIP
#8: Hon är ca två år enligt förra ägaren, men jag kan inte svara på om detta är hennes första kull eller om hon har haft fler innan. Känslan är att hon haft fler innan om hon lyckades bli parad innan vi köpte henne…
ja jag har förstått detta och jag kommer nog be om hjälp här inne inom några dagar så jag vet att det blir rätt.
#10: Sällsynt ansvarslösa människor som säljer ett dräktigt marsvin, måste jag säga. Fy sjutton vad jobbigt det måste ha varit för henne, med miljöbyte mitt i alltihop, och sedan en sån traumatisk förlossning.
#11: håller med! Jag nästan hoppas att familjen inte visste om att hon var dräktig, men jag tvivlar tyvärr på det! Eftersom dom inte svarar mig när jag hörde av mig.
#12: Det är svårt att säga vad som är värst. Att de har haft så dålig koll att marsvinen har lyckats para sig obevakade, eller att de parat och sen tröttnat. Det är liksom bedrövligt oavsett.
Hur mår mamma marsvin idag?
#13: hon mår bra, tack som frågar! Hon är pigg, äter, dricker och tar hand om ungarna. :)
#14: Underbart! Så skönt att höra att hon mår bra, efter den där upplevelsen.
Hon kan tänkas behöva mer kraftfoder nu när hon ger di, för att klara av att hålla vikten, men det har du säkert koll på.