Mitt marsvin stöter ut ett annat
Jag har tre marsvin honor, som alla är lite över 1 år gamla. Alla tre har funkat bra ihop tillsammans fram tills nu, då ett marsvin ( Dumle ) har börjat stöta ut ett annat (Daisy). Jag hittade en bitskada under örat på Daisy och hon väger även ca 100 g mindre än dom andra två. När det kommer till mat så väljer Dumle att ta den mat som Daisy redan tagit, istället för att ta sin egen. Då alla tre marsvin har växt upp med varandra och det har aldrig varit något surt mellan dem förut så undrar jag om någon har nått tips på vad jag kan göra?
- Redigerat 2023-12-30 06:19 av Ljungåsen
Honor kan ibland bli rätt elaka mot varandra. Ofta handlar det om hormoner, att de reagerar på brunst, egen eller andras. Då hjälper det att ha en kastrerad hane i flocken. Han tar hand om den brunstande honan, och håller henne sysselsatt, så hon inte har tid att bråka med kompisarna. Överlag tycker jag att en flock mår bättre av att ha en kastrerad hane. Det blir mer stabilt.
Det du behöver se till nu är att dina flickor har tillräckligt med plats, så Daisy kan komma undan. Att du serverar hö, grönsaker och vatten på flera ställen så hon kan komma åt utan att behöva trängas med de andra. Det kan också vara smart att se till att alla gömställen har flera ingångar och utgångar. Det minskar risken för bitskador, för de kommer nästan alltid när någon blir trängd och inte kan springa undan.
En del marsvin triggas också av lukt, så ett bad med ordentlig rengöring av Talgkörteln kan lugna ner det hela. Efter badet måste marsvinen fönas torra, annars kan de bli nedkylda och sjuka.
#1: Tack så mycket för tipsen ska se vad jag kan göra!
Insåg nu när jag läste igenom igen att jag inte kommenterade viktskillnaden.
Marsvin kan ha väldigt olika storlekar som färdigvuxna (och dina är på god väg dit). Jag har personligen haft normalviktiga vuxna honor på 750 g, och på 1250 g, och ett flertal olika varianter däremellan. Bara vikten säger alltså inte så mycket om marsvinet är lagom tjockt.
För att kunna avgöra det måste man känna på marsvinet. Man ska kunna känna både revben och ryggrad, men inte alltför tydligt.
Det kan förstås vara så att Daisy är lättare för att hon inte kan äta så mycket som hon vill. Det kan också vara så att hon faktiskt bara är mindre.