Tjabbiga hanar vid flytt
För en vecka sedan flyttade vi in i vårt tillfälliga boende pga renovering & givetvis följde våra två marsvinshanar på 2,5 år med. De har fungerat utmärkt ihop sedan start & har en tydlig rangordning. MEN nu när vi flyttat är de ärligt talat så dryga mot varandra. De följer efter varandra & burrar konstant & är på allmänt tråkigt humör. Än så länge har de inte varit fysiska mot varandra, men ack så vokala.
Kompletterande info: Vi har bytt ”bur” till en C&C-bur istället för en ombyggd Billy-bokhylla så det är en ny miljö för dem. De har nu även central plats i huset istället för lite mer avskilt som de hade i gamla huset.
Kan detta vara pga osäkerhet i allt det nya? Finns det något vi kan göra för att de ska trivas i varandras sällskap som tidigare? Tar tacksamt emot alla tips, tankar & idéer jag kan få!
Det handlar säkert om miljöombytet. Både ny bur, och ny plats. Ingenting är som det brukar, och det skapar osäkerhet, som är en grogrund för tjafs.
Jag skulle börja med att bada båda pojkarna, och göra rent Talgkörteln ordentligt. Föna torrt efteråt, så de inte blir kalla. Sedan se till att de har gott om sysselsättning i nya buren. Strö ut pellets eller annat gott över hela ytan. Flera höhögar, gärna pinnar att gnaga på.
Eragons har bra råd om bråkande hanar (en bit ner på sidan)
https://www.eragons.se/om-marsvin/sammanfora-marsvin/
Om du lyckas bryta det tråkiga beteendet nu så kommer det bli väldigt mycket enklare, för risken är att det eskalerar och blir värre om du inte gör någonting.
- Redigerat 2024-01-12 22:08 av Ljungåsen
Tack, det låter klokt :)
De har alltid varit nöjda med att vara i samma bur men på varsitt håll, men nu ska de prompt vara tillsammans heeela tiden trots att de har god möjlighet att dela på sig & uppenbarligen trivs de ju inte toppen med denna närhet. (Vi jämför dem med våra döttrar som emellanåt inte heller tål varandra, men som ändå måste vara max en centimeter ifrån varandra.)
Jag märker även att han nu som alltid varit i underläge börjat tuffa till sig denna vecka. Så innan de hittat sina platser igen kanske det kommer att vara såhär? Jag var inställd på att det skulle ta lite tid för dem att vänja sig, men såhär trodde jag inte de skulle hålla på.
#2: Att de söker sig mer till varandra är också ett tecken på att de inte känner sig riktigt trygga. Och har de hållt sig mer på varsin kant innan så känner de ju inte riktigt varandra, och då blir det lite gnissel nu när de umgås.
Försök att hålla dem sysselsatta, mat brukar fungera bäst, så borde det lugna ner sig om ett tag, när nya buren börjar lukta hemma. Rutiner brukar också fungera fint för osäkra marsvin. Att veta att samma sak sker samma tid varenda dag ger trygghet.