Viktnedgång marsvin
Hej, jag har två marsvin som är rätt gamla, snart 5 år. Men dessvärre så har jag märkt att den ena har börjar gå Ner i vikt. Han har alltid varit mindre än sin bror men på senaste har jag märkt större skillnad. Jag har dessutom märkt att han fått svårare att röra på sig och blivit svagare. Jag har nämligen en bur, och sen en liten ”hage” utanför där de kan röra sig fritt emellan. För att komma in i buren måste man alltså hoppa över en liten kant vilken alltid gått galant. Men när jag tagit de till hagen så har ena inte klarat av att hoppa tillbaka. Dessutom släpar han lite på bakbenen. Vad kan detta va? Ska be mamma boka veterinär besök men är väldigt orolig! Tacksam för snabba svar!!
- Redigerat 2024-06-14 14:45 av Ljungåsen
Jag skulle gissa på någon typ av smärta. Artros t.ex är otroligt vanligt hos äldre marsvin.
Alternativt så handlar det om C-vitaminbrist. Är du noga med att se till att han får det C-vitamin han behöver?
Låter mycket klokt att boka veterinärtid. Så snart som möjligt. Marsvin är grymt skickliga på att spela friska så när man väl märker att något är fel har det ofta gått väldigt långt.
I väntan på veterinärbesök så skulle jag börja stödmata, antingen med Critical Care eller Recovery Plus.
#1: Tack för svar!!
Jag ger c-vitaminrika grönsaker men inget extra. Tidigare gav jag några c-vitamindroppar i deras vatten, men mina Marsvin dricker inte så mycket så det kändes onödigt. Men det ksk finns nåt man kan lägga i maten. Ska boka nu direkt och kolla in stödmatningen!!
#2: Jag ger alla mina marsvin en gurkskiva med pyttelite askorbinsyra på varje morgon. Askorbinsyra är ren C-vitamin och finns bland kryddorna i vanliga mataffären. En mängd motsvarande två strösockerkorn ger hela dagsbehovet av C-vitamin för ett enkilos marsvin, så det är verkligen extremt små mängder det handlar om.
Ofta har den som är sjuk ett större C-vitaminbehov, så lite extra mår han säkert bara bra av.