Hur ska jag göra?
Jag var med mina marsvin hos veterinären idag, och det var som jag trodde, skabb.. Så nu har dem fått sin första spruta.
De dricker huuur mycket vatten som helst, inte för att det är något dåligt, men kan det vara en biverkning från medicinen?
Sen undrar jag hur jag ska göra med han som har såren och så. om jag ska ta upp honom och kela, släppa ner på golvet, eller ska han bara få vara i sin bur och ta det lugnt? Han verkar ha väldigt ont, tjuter och kurrar när man klappar honom.. men samtidigt vill man ju försöka hindra honom från att klia sig ännu mer..
Någon som har något tips på hur jag ska göra?=)
Låt honom vara nu i början när det är som värst. Om de fått behandling så kommer du märka skillnad inom bara några dagar.

Jo, jag misstänkte att jag skulle låta honom vara..
Men samtidigt vill man ju så gärna hålla honom sysselsatt så han inte kliar sig så :/
Jag tror inte att du kan göra någon skillnad. Han är ju ändå i buren mesta tiden? Det kommer att sluta klia snart!
har du bild på din Rospigg? hade bara varit trevligt och se :)
Jag vet inte, har aldrig varit med om skabb men Idipidis svar låter helt vettigt :) Så lita på det du.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

#6 - #7 - Vad vacker han är :)
Hanna
Så söt han är <3
Mvh Felicia
åh! han är jättefin! :D hur gammal e han?

jätte fin =) :D är det roan ? :)

Tacktack^^
#10 han är 5 månader =)
#11 Jepp=)

så vackert marsvin min dröm ju. ;))

Hur ser skabb ut på marsvin? Vilka symptom finns - kliar det eller tappar dom päls?

Oj stackarn! Det såg smärtsamt ut! Jag hittade nämligen en liten torr fläck i mitt marsvins päls idag, ser ut som en sårskorpa men fattar inte varifrån han kan ha fått ett sår. Har tyvärr inte möjlighet att fota det ikväll… men det ser inte ut som skabb iaf. Och det verkar inte klia… Får kolla lite extra noga imorgon igen. Tack för ditt svar iaf. 
#17 (& #15) är inte dedär ett marsvin (?) som har haft skabb väldigt länge? O.o
När mina två första marsvin fick skabb såg det verkligen inte ut sådär, vi såg att de var något fel på dem, försökte med lusmedel, och de funka självklart inte och då tog vi dem till vet. De klia sig väldigt mycket och verkade allmänt irriterade…
Fast vi kanske bara hade otrolig tur som märkte de så snabbt?

Jag har haft mina marsvin i två veckor.. och märkte såret först för några dagar sedan..
Jag hade dem hos min pojkvän innan, så det är också därför jag inte har märkt något innan nu.. Så det är mycket möjligt att han har haft skabb iallafall två veckor..
jag har tyckt att han har kliat sig mycket, men har aldrig sett något på honom förrän häromdagen..
#18 Nej, det är inte skabb, min bild.. Hon har haft det vid två tillfällen på rumpan, nära Talgkörteln. Ett torrt "sår" ca 1 cm stort. Bara på rumpan också. Bilden t.v. är från 2005 och de t.h. är från i höstas.
Mvh Felicia

Dessutom var det först igår som jag märkte alla kala fläckar han hade på kroppen, och dagen innan kollade jag igenom honom.. så det verkar gå väldigt fort..
#20 JAHA, oj! läste allderes för slarvigt och för snabbt
såg nu att de var en fråga om de ser ut sådär…
CraZzyInLove, hoppas på att dina grisar blir skabbfria, glada grisar snart :) en fråga bara, varför skriver du ibland dem och ibland han? :P

#22, det är bara en som har skabb och kliar sig:P
#23 jaha, nu klarnar de lite! :D