Marsvin som inte verkar trivas ihop?
Hej!
Jag har två marsvinshanar, den ena 2 år och den yngre 1 år. De har fungerat bra ihop fram tills för någon månad sedan då de började tjafsa en del. Det la sig efter ett tag för att sedan börja på nytt. Nu är det den yngre som är på den äldre konstant! Det är inga stora bråk utan mer jaga efter, ta över sovplatsen, vifta på rumpan osv. Ibland springer de runt runt och nu sedan en vecka tillbaka så hoppar den äldre över burgallret och ut på golvet (har buren stående på golvet.) Det händer ibland flera gånger per dag och gör han inte det så kryper han in i hölådan och sitter under höet hela dagen, för det är enda stället där han får vara ifred. Enda gången han kommer fram är när det kommer mat. Jag tycker så synd om honom såklart. Ska jag låta de vara och hoppas att det lägger sig eller ska jag inse att det inte fungerar?
De får komma ut och springa på golvet ofta och har en bra storlek på bur. Jag spenderar mycket tid med marsvinen i övrigt. Att den yngre jagar efter den äldre händer även ute på golvet när de får springa fritt.
- Redigerat 2024-08-26 21:03 av Ljungåsen
Vad är det för storlek på buren?
Mvh
Mig
Den är 140x70.
Den yngre är mitt i puberteten, och killar i puberteten kan vara fruktansvärt jobbiga. Det finns saker att göra för att göra det bättre, och jag tror inte på att bara avvakta. Då kan det eskalera och det är ju det sista du vill. Som det beskrivs låter det inte så farligt, så det är inte läge att ge upp än.
Om det var mina marsvin så skulle jag börja med att ge de båda herrarna ett bad, med en ordentlig rengöring av Talgkörteln. En del triggas väldigt av lukt, egen eller kompisens, så det är bra att hålla egenlukten hos dem båda två på ett minimum. Passa också på att kontrollera snopparna, och gör rent vid behov.
Gå igenom speciellt den yngre som bråkar, och kolla att han inte har något som kan orsaka obehag. Vax i öronen? Sperma i pälsen? Smutsig snopp?
Sen se till att det finns sysselsättning. En aktivitetsboll för kanin, fylld med pellets, kan få honom att lägga energi på annat än att bråka med kompisen. Grenar från äppelträd eller sälg ger också bra sysselsättning.
Se till att de inte har några ställen där de kan stänga in varandra. Hus måste ha flera ingångar och utgångar. Hö serveras på flera ställen, samma med grönsaker.
Sen ha is i magen. Om ett halvår borde han vara betydligt trevligare, och om ett år är puberteten garanterat över.
Tack snälla för svar! Ska testa alla tips
Lycka till!
Marsvinspojkar kan vara skitjobbiga under puberteten, men det går över. Ju mer du lyckas sysselsätta ynglingen med annat, desto bättre kommer det gå, och när han väl blivit vuxen på riktigt så blir det väldigt mycket lättare.
Mer yta kan också hjälpa till. Du har en hyfsat stor bur, och den bör fungera bra för två vuxna hanar, men just nu kan den vara för liten.
Brukar de ha golvtid? Det kan också vara en bra idé, gärna i kombination med varsin aktivitetsboll.
Helt otroligt, det verkar fungera! Badade båda två idag ordentligt, städade buren och la ut två högar med hö. De låter varandra vara och äter tom bredvid varandra 😅
Ska fixa lite grenar och någon ny leksak också.
De får vara ute flera gånger i veckan, då öppnar jag upp buren och de får gå in och ut hur de vill fram tills att vi ska lägga oss.
Tack snälla för tips! 🤗
#6: Så himla roligt att det blivit så mycket bättre redan!