Tips på riktigt bra hö
Hej!
Nybliven marsvinsägare här! :)
Jag funderar på vilket hö ni rekommenderar? (Jag har inte möjlighet till att kunna köpa direkt från bonde).
Vad jag förstått är mina små killar väldigt förtjusta i timotej, så ett hö med mycket timotej, färskt och härlig kvalité är jag ute efter.
Tusen tack! :)
- Redigerat 2025-09-03 10:29 av Ljungåsen
Jag länkar en artikel jag skrev för ett par år sedan. https://marsvin.ifokus.se/discussion/1553460/att-valja-ho
Kortfattat så är det bra att höet har timotej som bas, och att det är odlat för häst, eftersom hästar och marsvin ställer ungefär samma krav på innehållet i höet. Du har ingen foderbutik för lantbruksdjur i din närhet?
Hö som marknadsförs till smådjur är svindyrt och håller ofta sämre kvalitet än hästhö.
#0: Vill tipsa om en hösort som våra marsvin älskar. Det är av märket ”To gode naboer” 2 kg Norsk kvalitets-høy for gnagere.
Vi köper det på Granngården. Det är mycket timotei i, det doftar gott och är friskt grönt.
Det är just 2 kg förpackningen vi tycker har toppenbra hö.
#2: Det är säkert ett alldeles utmärkt hö. Recensionerna tyder på det, men jösses vilket pris! Granngården tar 109 kr för 2 kg. Jag betalar 100 kr för en 15-kilosbal hos min lokala foderbutik för lantbruksdjur. Det är hö anpassat för häst, och mycket uppskattat av mina marsvin.
Höet hos Granngården kostar 54,50 kr/kg. Jag betalar 6,67 kr/kg.
Hej Ljungåsen!
Ja, det höet är toppen. Marsvinen äter upp, och de äter ivrigt av det. Så det är därför vi fortsatt köpa det trots priset. Men, som du säger, det är skillnad på pris att köpa höbal hos tex en lokal bonde.
#4: Jag tycker priset är horribelt, men de flesta sorters smådjurshö kostar massor.
Jag är glad över att dina marsvin uppskattar sitt hö. Det gör mina också. Det, om något, är det som är viktigt. Marsvin behöver äta massor med hö för att må bra.