Forts angående mina 3 han marsvin
För ett tag sedan skrev jag här och förklarade hur ett av mina marsvin, Lakrits blev skadad av den andra, kiwi. Har nu haft isär dem i några månader och idag provade jag ha ute alla 3 på golvet igen.
Positivt är att de bet inte eller jagade varandra längre, men dem är fortfarande aggressiva, eller väldigt arga på varandra.
Ska jag fortsätta ha ute dem tillsammans igen eller bör jag inte göra detta?
- Redigerat 2026-04-02 14:14 av Ljungåsen
Du bör verkligen låta bli, och ta till dig att man inte ska ha tre hanmarsvin tillsammans.
Ensamma marsvinet behöver få en ny, egen kompis och pojkarna ska sen hållas två och två, utan att någonsin träffa någon ut det andra paret.
#1: Jag hade ingen aning om att man inte kunde ha tre stycken hanar tillsammans. När mitt gamla marsvin gick bort (Mango) så blev Papaya ensam och väldigt nedstämd. Så då skaffade jag en ny kompis till honom (Lakrits). De funkade bra tillsammans, men sedan skrev säljaren och frågade mig om jag kunde ta emot en till (kiwi) och då sa jag såklart ja, visste inte att tre stycken inte passar tillsammans.
Det var bra i början fram tills Lakrits och Kiwi blev könsmogna, då eskalerade slagsmålen.
Men har märkt nu att Kiwi även bråkar mycket med Papaya, jagar honom osv. Papaya är 4år och Kiwi är runt 6-7 månader. Så jag har börjat fundera på om Kiwi kanske inte passar med andra marsvin? Eller om han bara inte passar med Papaya och Lakrits..
Jag vill ju inte att Papaya ska känna sig stressad eller rädd, speciellt när han är ett äldre marsvin.
#2: Så elakt av säljaren att lura dig på det där viset! Och nu är det du som sitter med problemet.
Marsvinshanar kan vara fruktansvärt jobbiga i puberteten, men de flesta lugnar ner sig betydligt när de blivit vuxna, ofta ser man en stor skillnad redan vid 18 månader. Jag tror alltså att Kiwi beter sig helt normalt för en ung kille, och att det inte är något fel på honom. Han reagerar bara på den stressiga situationen.
Jag tror också att du kan ha god nytta av att läsa igenom nedanstående länk. Det står om hanar som bråkar en bit ner på sidan.
https://www.eragons.se/om-marsvin/sammanfora-marsvin/
Vill också lägga till att en del hanar triggas väldigt av lukt (egen eller kompisens) så ett bad med tillhörande rengöring av Talgkörteln kan göra underverk för harmonin.
Men jag fortsätter påstå att du måste bestämma vilka två som ska vara ett par, och sen skaffa en ny kompis till den tredje.
#3: Tack så mycket för dina goda råd! Ska man använda något schampo när man badar dem eller hjälper bara ljummet vatten?
#4: Milt schampo är bra. Jag brukar använda Allerderm Moist. Det torkar inte ut pälsbotten.