Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sjukdomarohyraskador
Läst 829 ggr
Daja
0

Pälsen har blivit svart

hej, min marsvins pojke på snart ett år har blivit svart på ett område på ryggen cirka 3-4 cm. Och han har som mjäll och pälsen har blivit stel på området som är svart. Jag har försökt at bada med mjäll schampo men det tyckte han verkligen inte om. Vad ska jag göra åt det?

FeliciaS
0

Jag vet inte vad det kan vara, kanske Ohyra av något slag?
Ta gärna en bild och visa så blir det lättare att avgöra :) Du bör helst låta bli att bada med mjällschampoo.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Daja
0

okej, ska ta en bild:)

trocadero
0

Det är inte Talgkörteln då som är smutsig? Den sitter där svansen skulle suttit ifall dom hade en.

Daja
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild, men det syns inte så bra:(

CamillaS
0

hmm… kan du ta en mer helhetsbild också, så man ser vart det sitter?

Daja
0

nej, det är högre upp på ryggen som han är svart.

Daja
0

okej, jo det kan jag.

FeliciaS
0

#7 Så bra :)

Mvh Felicia

Daja
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

här är en bild, men det syns ganska dåligt.

trocadero
0

Ser ju ut som han fått något i pälsen, inget han varit i kontakt med dom kan ha fastnat? Hur ser huden ut under det området? är det bara mjäll där?

FeliciaS
0

#9 Jag ser ingenting… Om det inte är det att hårstråna bara är svarta? Kan det inte vara så att han är svart där då? Alltså pälsfärgen?

Mvh Felicia

CamillaS
0

#11 fast h*n skriver ju att pälsen är stel där.^^
Själv tycker jag att det ser ut som att han har fått nåt kladd eller nåt i pälsen. prova med diskmedel kanske. det gör man ju när man ska få rent Talgkörteln.

FeliciaS
0

#12 Okej, slarvläste *s* Diskmedel torkar ut huden, inte så bra att använda annat än på Talgkörteln.

Det är nog bara något kladd eller så. Som de andra har skrivit. Bada med vanligt milt barnschampoo utan stark doft eller hundschampoo.

Mvh Felicia

CamillaS
0

#13 jo, men tänkte om h*n inte får bort det med nåt annat ifall det är riktigt fast i pälsen. men jo prova med nåt milt shampoo först. ^^

FeliciaS
0

#14 Tss.. ^^,

Mvh Felicia

Daja
0

okej, tack för tipsen.

CamillaS
0

#16 du får skriva om du får bort det sen :)

Daja
0

Men det är själva pälsen som har blivit svart, det är inte som nåt kladd det ser mer ut som om man hade färgad det svart.

Stormviskaren
0

18# de ser ju mer ut som om han bara får lite mörkare augoti färg i golden färgen.

CamillaS
0

hmm.. ok.
#19 men den är ju stel också, då kan det vel inte bara vara vanlig päls :/

Stormviskaren
0

20# hmm… men hon sa att de var som om den blivit färgad. :S detta låter mysko. kan de inte vara att den har fått lite strävare päls och att färgen blivit mörkare?

hur gammal är H*n?

Daja
0

han är snart ett år , och det är just där han är svart han har som mjäll.

CamillaS
0

hmm.. ingen aning längre vad det kan vara ^^

FeliciaS
0

Jag tror att det är pälsens färg. Verkar ju inte som om det kan vara något annat ^^,

Mvh Felicia