Hur ofta badar du dina marsvin?
hur ofta badar du dina marsvin.
Ändrade din rubrik så att man genom den kan förstå vad tråden handlar om. /Felicia, medarbetare

iaf varje månad. Eller oftare. :)
#1 Varför badar du så ofta? :/
Helena
Jag badar mina grisar när det behövs, det blir väl ett par 3-5 ggr om året om vi åker på nån utställning eller två också :)
Helena
Bara när de är skitiga, innan utställning eller om de har ohyra… Vilket brukar bli innan utställning, förutom om långhåren inte är uppklippta - då brukar rumpan badas.
Man ska inte bada marsvin så ofta för det sliter på pälsen och det naturliga fettlagret som skyddar huden minskar.
Läs mer i artikeln om att bada sina marsvin :)
#2 Jag undrar som Helena - varför så ofta!?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
okej ,jag badar min när det behövs.

#2 För att jag inte vill ha skitiga marsvin utan marsvin som luktar gott ? Och det är väl inte ditt problem om jag badar han så ofta elr?

och han blir rätt skitig eftersom att han är lång hår-,- och vi klippar han rätt ofta för att han inte ska få stora klumpar bak och då vill jag inte att han ska gå runt med massa hår i pälsen ifall ni fattar vad jag menar..

Och kan ni sluta anmärka allt jag gör?!
#7 Har man en ren bur och inte låter långhårspälsar växa sig för långa blir inte marsvinen skitiga. Det är inte så bra att bada dem såpass ofta, av anledningarna ovan :)
#9 Vad menar du med massa hår i pälsen? Pälsen består av hår =S
#10 Vadå allt du gör ;) Vi vill ju bara hjälpa till… På ett forum går det ut på att diskutera, om man inte får fråga eller tipsa om någonting så blir det inte fungerande helt enkelt, det är ju vad ett forum "går ut på" liksom ^^, Många här inne är väldigt erfarna vad det gäller marsvin och borde du väl bara tycka det är bra att vi tipsar dig, det är ju för marsvinens skull :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Jag har aldrig badat mitt marsvin, men tänker göra den om han luktar illa / Ohyra!
Jag brukar bada mina när det behövs, dvs när dom luktar illa/är väldigt smutsiga eller äldre som ska sättas ihop så att lukten blir neutral, när jag börjar ställa ut kommer dom badas inför det med.
Men nu i sommar har dom inte fått bada trots smuts men det är för dom går ute dygnet runt och jag vill inte störa deras päls och fettlager som dom har byggt upp efter vårt sommarklimat.
Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se
Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!
Blogg: http://mikatela.blogspot.com
Badar inför utställning eller om de blivit smutsiga. :)
#12 Har du bara ett marsvin råder jag dig om att skaffa ett till ^^ Marsvin trivs oftast bäst minst två.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Mina marsvin badas bara då de är smutsiga. Talgkörteln kan vara rätt äcklig på den äldre. De har även en tendens att ligga och sova, vakna och kissa på plats och direkt lägga sig i det, innan det hunnits sugas upp. Mmmmysigt.
Har bara haft dem i ca ett halvår så det har blivit ett bad för den lilla och ett bad och en tvätt för den stora. Nu börjar det dock bli dags igen för den skitigaste grisen
. Försöker dock undvika det eftersom de verkligen hatar det mer än allt annat…

Nu har inte vi haft våra marsvin så länge, men vi har iallafall badat dem en gång och kommer göra det inför Borås-utställningen. Men sen kommer det vara när dem luktar och/eller har Ohyra.
Jag har märkt att dem är väldigt renliga djur! :)
Sajtvärd för Sorgifokus. Välkommna in! :)

jag badar minst 5 ggr på året :) alltså inte jag utan marsvin haha:D

Lite halvsvårt… Trixie badas när hon luktar illa, eller när hon är übersmutsig, eftersom bada är det värsta som finns^^ Trolla är oftare smutsig med lite halvlång päls (virvel) som badas då&då när hon är smutsig eller när hon luktar illa.
Badar dom då med 4-ess hundschampo och ljummet vatten:)

#11 Du vet när du klipper dej så kan man ju liksom få hår som man klippt i håret ? Fattar u nu ?

#19 jag fattar nog vad du menar, alltså när ni klipper han så hamnar det bortklippt hår i pälsen,men går det inte bara blåsa bort eller nåt sånt heh :P ?
Och förrästen har jag aldrig badat mina marsvin men det är väl för jag precis köpt dom hah (10 augusti) :) älskar verkligen mina marsvin :D
Och såklart dom andra djuren <3333333333

#20 Tack , aa men då får man nog hår i hela huset …. :S

Ska bada mina idag, så ni kommer få se lite bilder:)