Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sjukdomarohyraskador
Läst 910 ggr
Angelicaalklind
0

Har hon tecken på svamp?

hej allihop (: 

mitt marsvin Minotti har fått svamp tror jag . det är gul/brun aktig, torkat klett som sitter runt könsorganet.  Hur ska man bota det?  och hon är långhårig så det måste ha varit kiss i pälsen som har gjort det, men nu har jag klippt henne och badat henne men hur får jag bort svampen?

/angelica

Utökade din rubrik så trådens ämne blir tydligare samt för att Sökfunktionen ska fungera bättre. /Felicia, medarbetare

FeliciaS
0

Nej, det är inte svamp. Det låter som om det är talg från Talgkörteln bara… Rengör Talgkörteln med jämna mellanrum genom att löddra upp en liiiten droppe diskmedel på en svamp med ljummet vatten på körteln. Gnugga lite och skölj bakdelen med ljummet vatten så allt diskmedel och talg är borta :)
Eftersom att hon är långhår rekommenderar jag att du har henne kortklippt på baken, och extra kort runt Talgkörteln så slipper talg fastna där ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

MikaTela
0

#1 Har även honor talgkörtel? :S

Jag har bara hört att hanar har det?

Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se

Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!

Blogg: http://mikatela.blogspot.com

CamillaS
0

#0 menar du runt könsorganet eller lite högre upp? om det är runt könsorganet precis, så låter det ju inte som talgköteln? :/

Abico
0

#2 - Jag tycker också att jag hört flera personer säga att enbart hanar har talgkörtel, ändå har jag två honor härhemma som har talgkörtel ^^' Dom blir inte lika kladdiga som pojkarnas men visst får jag pilla bort lite talg från dom ibland.

Hanna 

Angelicaalklind
0

det sitter bara runt könsorganet,  Men jag ska pröva det där med diskmedlet ;)