Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1421 ggr
taggtroden
0

Hur behandlar man detta?

Hejsan!

Jag har precis fått hem ett marsvin, en äldre hona, som jag tänkte försöka sätta ihop med min lite äldre hane (kasterad).

Men jag har upptäckt att honan har lite glest emd hår på rumpan, kliar sig mycket och pälsen är "tufsig" där hon har glest med hår.

Jag kan inte se någon Ohyra med blotta ögat och heller inte något som liknar mjäll.

Vad kan det vara? Och hur behandlar man det isf?

Tacksam för alla svar!

ElinLi
0

åk till vetten

taggtroden
0

Jo jag kommer ju göra det om ingen här har något tips som man kan prova först…

Det tar tre veckor innan man kan få en tid hos vetten här…

Cavia
0

Det låter som sellnic, marsvinsskabb. Detta måste behandlas omgående eftersom det kliar mkt på marsvinet.

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

taggtroden
0

Hur behandlar man det? Med något ohyremedel, svampmedel eller måste jag till vetten omgående? (vilket är mycket svårt, tyvärr… : ()

ElinLi
0

du måste nog till vetten så dom kan skriva ut medlet du ska använda

taggtroden
0

Jag har nu läst lite om Sellnic och måste säga att jag inte tror att det är detta. Hon har inga sår, och tappar inte päls i tussar utan har bara gles päls och verkar liksom har torr hud, inga mjäll eller liknande. Inte heller är huden röd eller irriterad. Det är enbart längst ut på rumpan som det är glest också.

Vill inte låta som att jag förringar marsvinets tillstånd, men jag tror helt enkelt inte att det är Sellnic.

idipidi
0

Jag tycker inte heller att det låter som sellnick faktiskt. Hur gammal är hon och vad är det för ras? Vissa raser blir oftare än andra lite tunnhåriga med åldern. En annan möjlighet är att hon har äggstockscystor, det är extremt vanligt. Om cystorna är hormonproducerande så kan de bl.a. tappa päls p.g.a. det.

marsvin2008
0

#6 Får man inte mjäll av torr hud? Vad tror du själv att det kan vara? för du har väl läst på om marsvinssjukdommar? Även om det är svårt att få en tid hos en vet där du bor måste väl någon ändå svara i telefonen för bokning och rådfrågning?

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

taggtroden
0

Hon är ca 5 år, hon jag fick henne av var inte säker då hon i sin tur tog hand om henne från en mamma med barn som blivit allergiska.

Hon är ett virvelmarsvin.

Jovisst svarar de under telefontid, men ville inte spekulera i vad det kunde vara utan att ha tittat på henne, och de kunde inte ta emot oss först om tre veckor. Jag kan ju givetvis ringa tillbaka imorn och boka en tid, men då hon ändå är väldigt pigg och glad och fräsch så valde jag att avvakta lite. (ibland kan man ha tur att få prata med någon trevlig vet här som kan ge råd, men oftast är de otrevliga och ohjälpsamma, mycket tråkigt…)

Jag vet inte vad det kan vara, annars hade jag väl inte bett om råd? Möjligtvis någon typ av svamp eller så, men samtidigt så ser jag inga mjäll och svamp brukar väl komma genom just mjäll, av vad jag vet. Därför valde jag att fråga om råd här, någon som är mer kunnig än mig kanske kunde ge råd på vad det kan vara och vad man kan testa med, i väntan på vett- tiden…

Huden känns torr, men jag ser inga "mjäll", som jag tidigare skrivit.

idipidi
0

En så pass gammal hona är det inte konstigt eller ovanligt om hon är lite gles i pälsen. Om du inte ser någon beläggning, mjäll, röd hud, fnas, hon inte kliar sig extremt o.s.v. så är det troligen ingen Ohyra eller svamp.

taggtroden
0

Okej, det var skönt att höra. Men finns det något jag kan prova mot hennes torra hud och slitna hår för att hon ska bli lite finare i pälsen och huden? Något speciellt schampoo som kan vara bra eller så? Smörja med något, olja kanske?

Blir det värre åker jag såklart till vetten…

ElinLi
0

#11 jag rekomenderar absolut PROB det finns i både schampo och salva å ja i nästan allt ;P.

ElinLi
0

PROB hittar dui förressten i dom flesta djuraffärer. Det kan dock vara ganska dyrt just PROB men det e värt alla pengar ;) jag looovar :)

idipidi
0

Och jag säger som vanligt att prob inte är speciellt snällt mot huden utan innehåller tjära som är fullt i gifter. Luktar apa gör det ockå. Men man väljer ju såklart själv vad man vill använda.

Förresten, jag läste nog ditt första inlägg slarvigt. Klia sig ska hon inte göra, det är inte normalt. Du har ingen möjlighet att fota?

ElinLi
0

#14 vad har du fått för dig det ifrån då ? PROB e bara naturliga produkter. alltså inget giftigt

idipidi
0

#15 Det här passar i en helt annan tråd egentligen, men det är absolut inte så att allt naturligt inte är giftigt! Vad har du fått det ifrån? Tänk på vad mycket giftiga växter och djur det finns.

Vet du vad tjära är och vad det innehåller?

ElinLi
0

#16 har hört talas som det .. men enligt probflaskan jag har så står det inget om att det innehåller tjära

taggtroden
0

Vad är Prob för något då? Haha, jag fattade inte riktigt…

Jo, hon kliar sig lite mer än vanligt just där bak på rumpan… men kan det inte vara för att hon är torr då?

idipidi
0

Jag har ingen aning om ifall det finns flera prob-shampoon, men det som brukar rekommenderas är tjärshampoot. Det är brunt och att det inenhåller tjära kan inte missas om man luktar på det.

ElinLi
0

#16 och då undrar jag oxå varför alla veterinärer föreslår PROB vid sånna här tillfällen

idipidi
0

ALLA veterinärer? Jösses, har du pratat med alla veterinärer?? :) Alla i Sverige då, eller alla i hela världen?

De veterinärer som jag pratat med ang prob-produkterna säger att prob framför allt har försäljare som är bra på att snacka… I de flesta fall är väl shampona ganska ofarliga men till djur med känslig hud kan det bli problem, bl.a. då tjäran är uttorkande. Vad det får för effekter på sikt att utsätta djuren för onödiga (i många fall cancerframkallande) kemikalier är såvrt att säga. Som sagt, man får använda precis vad man själv vill och tycker är bra. men till djur finns det väldigt lite regler kring vad preparat får innehålla. Jag tvivlar starkt på att någon skulle vilja bada ett barn i tjärshampoo, eller att ett sånt shampoo ens skulle få säljas…

ElinLi
0

#21 herregud .. snälla bete dig som en vuxen! Men såklart ska man lyssna på dig du vet ju allt ^^

idipidi
0

Nu får du gärna förklara vad du menar?!

Jag upprepar igen. Alla får använda precis vad man själv vill och tycker är bra. Men att säga att ALLA veterinärer rekommenderar prob är att faktiskt att ljuga. Så då måste jag ju få säga emot?

ElinLi
0

#23 .. Jag trodde att alla skulle förstå att när man skriver alla så menar man alla som man själv pratat med.

taggtroden
0

Snälla, sluta tjafsa om detta nu :)

Om det verkar uttorkande, så känns det inte som någon bra idé att använda det.

Jag kan tyvärr inte lägga in något foto då daton krånglar och inte vill ta emot bilder, samt att min mobil vilken hade kamera har lyckats bli överkörd… så det går inte heller så bra att mmsa in bilder!

Men om jag ska förklara så ser hennes hud på rumpan (ca 2x2 cm stort område) ut som mina händer när det bli vinter och man blir torr… alltså narig och alldeles torr. Inte röd eller inflammerad. Och hon kliar sig ganska ofta, men inte extremt och inte heller väldigt intensivt när hon väl kliar, vilket man har sett hundar göra när de får skabb tex.

Åh vad svårt … får prova med något mot torr hud och se om de fungerar, men jag vet inte vad som funkar på marsvin, så att det inte är farligt menar jag…

ElinLi
0

#25 hmm.. ring vetten och hör vad dom föreslår för något du ska använda :). Och sry för att jag förstörde din tråd men jag blir grymt lätt irriterad när någon säger något olämpligt :P

idipidi
0

Ja, jätteknepigt att säga vad det är utan bild också. Matolja har jag kört med några gånger. Smörj in och låt sitta i åtminstone några timmar, men helst över en natt och tvätta bort sen.

taggtroden
0

Tack för alla era hjälpsamma svar i alla fall!

Ska ringa vetten imorn igen och hoppas på bättre hjälpsamhet därifrån. Ska också prova med matolja (eller kanske olivolja funkar också? Ska ju vara bra mot torr hud på människor) och funkar det inte så får jag vänta tills tiden hos vetten. Det är ju trots allt ingen panik då hon ser ut att må bra i övrigt! :)

Creation
0

Exakt var finns den kala fläcken? Om det är ungefär lite ovanför svanskotan(kallas det så på marsvin?) finns ju något som kallas Talgkörteln där och de kan vara lite gleshåriga just på det stället. Det är i alla fall mina två hanar tycker jag. ;)
Om det är under marsvinet istället, närmre magen, vet jag tyvärr inte vad det kan vara.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

taggtroden
0

Mjnaa… alltså hon har inte precis kal fläck, utan är väldigt tunnhårig lite vid sidan av Talgkörteln och så är hon gleshårig på själva körteln också.