Utställning i Borås 18 oktober 2008
Den 18 oktober annordnar SMF Västra utställning i Borås :)
Vilka härifrån ska dit?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jag ska i alla fall dit ;)
Förhoppningsvis blir det till att ställa 2 juniordamer i Pet Class och ev. Guide samt inköp av en gris om jag hittar någon *hoppas*
Mvh Felicia

Jag kommer om det inte är KM i körning i Vartofta. Eller om jag har fått min lila shettis utlånad så kommmer jag vilket som! ;) Ska ha med Kålan då i PET-klass (:
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
Är det någon som vet vart det ska hållas någonstans? Det står ju att man ska ringa för att få reda på det, men varför skriver dom inte ut det i annonsen? Har det bara inte blivit bestämt någon plats ännu tro?
Jag kommer nästan helt säkert dit. Vilka som ska med är lite osäkert ännu dock. Små killarna ska kastreras i september så jag är inte helt säker på i vilket skick dom är till utställningen… Sen så är ju lilla Irma så pytte liten så om hon inte lägger på sig en del innan det är utställningsdags så tar jag nog inte med henne, det blir bara onödigt att stressa henne då.
Men om inget oväntat händer så tar jag med mig minst tre grisar:
Marwin's Vilhelmin, 57,5 månader - Pet
Greta, 20 månader - Pet
Starlight's Sweet Miss Blue, 5,5 månader, self de. golden - Pet & Ras
Hanna
Jag ska dit. =)
Ska ha med mig:
Starlight's Pretty In Pink, eng. crested pe. golden, 3 mån - Ras & Pet.
Jerona's Golden Star, eng. crested de. golden, 4 mån - _Ras & Pet.
_
Sen köper jag förhoppningsvis en ny self de. golden hane som jag ska kolla på nu i augusti. Köper jag honom ska även han med!
Han har inget namn ännu, men kommer från Polka Pig's, och är då 3 mån på utställningen i Borås och kommer delta i både Ras & Pet.
Kanske jag även tar med mig SCH Guldpet Starlight's Captain Jack Sparrow, satin pe. golden, 27,5 mån - Ras.
#3 Nepps, har också funderat på det… Antingen ska man ringa eller kolla på Västras hemsida, men på hemsidan står det inte -.-'
Det kommer nog komma upp när det närmar sig utställningsdax, kanske är det inte bestämt som du säger.
#4 Så skoj! :)
Mvh Felicia
Ingen annan som ska till Borås? :)
Mvh Felicia
Kanske, kanske, kanske jag ;) Vet inget än, ska ta upp det med pappa på min födelsedag tror jag.
Säga att han kan göra det som en extra trevlig födelsedagspresent. Visst kan han inte säga nej till sin dotter på hennes egen födelsedag? 
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#7 - Nej, verkligen inte ^^
Hanna

Ska förhoppningsvis dit. "Showteamet" i pet består av Filur, nonself, junior, Filurs burkompis sheltien Dexter, Atlas (lakeland) och Morris (obestämbar rigdgeback liknande virvel) och ev ch-teddyn Ürmel. Rosettcurly beroende på vad som är i utställningsbart då.
#7 Nej, absolut inte, det vore mot DRASPIS regler - "döttrars rätt av sina pappor i samhället" ;P Det vore jätteskoj ifall du kom!
#9 Så skoj ;)
Vi verkar bli en liten skala från Marsvin iFokus i alla fall :)
Mvh Felicia

# 10 Ûrmelstackarn, ja han är deppig för att han inte har någon tjej. Vet inte riktigt vad jag ska göra för att muntra upp honom. 
#8 #10 Tänkte väl det
Men vi får se hur det blir, min pappa kanske vill gå emot strömmen? ;P
#12 - Då får du använda dig av kollektiv trafik ;P
Hanna

Jag är lite sugen på att komma med mina nya Luna. Men vi får se ;) Skulle vara kul att träffa er andra från marsvin i fokus. Eftersom jag aldrig ställt ut marsvin förut skulle det vara skönt att vara med några som vet allt kring det 
#15 - Klart att du ska komma :) Jag är ju visserligen inget utställningsprofs själv men jag hjälper gärna till om vi ses :)
Hanna
Jag kommer med mina Cuy 
#15 Det är inte så svårt… ;) Man lär sig snabbt.
Mvh Felicia
Om min pappa vill så åker jag väl antagligen. Om han dock inte vill så åker jag kanske med Fannie dit. ;P
Pekar ju åt att jag ev åker med henne mest.

Förlåt mig, men jag är något av en språkpolis :S
Skulle någon vänlig Medarbetare kunna sätta in det saknade T'et i rubriken?
Jag stör mig på mig själv, tro mig, men så är det ^^
--------------
Emma - medarbetare på Bichon.iFokus
#20 - *s* Jag fick läsa rubriken tre gånger innan jag såg felet ;P
Heter det inte "uställning" numer alltså?
Hanna

#21 Haha, taaack :)
"Uställning" heter det nog bara i förorterna, i stan uttalar vi alla stavelser ^^
--------------
Emma - medarbetare på Bichon.iFokus
#20 #22 Jag som brukar vara så noga ^^, Såg det inte ens själv, tack för påpekandet :)
#21 Fniss… Tro inte att jag skriver så egentligen Hanna ;)
Mvh Felicia
Just det, jag skulle ju snacka om det här med pappa *s* Han som redan åkt… äsch, får ta det över telefonen sen. ^^

Jag kommer! 
Ska ställa ut Sweet Dream's Sugar and honey (teddy) i pet.
Billie Joe (Nonself) ska ställas ut i ras och pet.
Och sen på utställningen kommer jag få Starlight's Little Pink Star (eng. crested) och han kommer ställas ut i ras och pet.
Sajtvärd för Sorgifokus. Välkommna in! :)
#24 Japps, annars så…. Om du inte dyker upp >.< *ler*
Skulle som sagt vara otroligt superduper jättemegaskoj om du kom!
#25 Så skoj! :)
Mvh Felicia
Lista över medlemmar på Marsvin.ifokus som kommer till Borås:
- FeliciaS - Felicia. Troligtvis Luneas Frideborg (Pet) och Halloweens Cherchez (Pet, ev. ras) beroende på hur de har anpassat sig och ser ut när det är anmälningsdags. Köper troligtvis en hona :)
Mvh Felicia
- FeliciaS - Felicia. Troligtvis Luneas Frideborg (Pet) och Halloweens Cherchez (Pet, ev. ras) beroende på hur de har anpassat sig och ser ut när det är anmälningsdags. Köper troligtvis en hona :)
- Abico - Hanna. Det är osäkert vilka som ska med ännu, ska kastrera pojkarna i september också… Men minst tre flickor ska med; Marwin's Vilhelmina (pet), Greta (pet), Starlight's Sweet Miss Blue (pet och ras). Ev. följer det med ytterligare tre om alla mår bra ^^
Hanna

- Abico - Hanna. Det är osäkert vilka som ska med ännu, ska kastrera pojkarna i september också… Men minst tre flickor ska med; Marwin's Vilhelmina (pet), Greta (pet), Starlight's Sweet Miss Blue (pet och ras). Ev. följer det med ytterligare tre om alla mår bra ^^
- Axna- Chatarina. Ska ställa ut Sweet Dream's Sugar and honey (teddy) i pet. Billie Joe (Nonself) ska ställas ut i ras och pet. Och sen på utställningen kommer jag få Starlight's Little Pink Star (eng. crested) och han kommer ställas ut i ras och pet.

I anmälningen så står det:
**Anmälningsavgifter:
**Ras 45 kr, Petklass - Klippta LH - Guide & Ost 35 kr, Uppfödargrupper 25 kr.
Min fråga är vad är Guide & Ost? 

#30 Guidestandardraser har en standard som de döms efter, men raserna är ännu inte godkända för att ställas i rasklass. Det kan bero på att rasen är ny i Sverige och att det inte finns så många djur av den ännu. CH-teddy tillhör guidestandardraserna. Ostandardiserade raser har ingen standard som säger hur de ska se ut. För att de ska få guidestandard så måste det registreras och ställas ett visst antal djur under ett par år. Lakeland (skinnybärare) och rosettcurly är exempel på ost eller ostandardiserade raser.

#32 Ah, då vet jag! Tack så mycket! :)
#33 På SMFs hemsida kan du se vilka raser som är guide ;)
Mvh Felicia

Showteamet, ja…Urmel blev BIS-petplacerad i Bäckebo och flyttade hem till sin förre ägare igen. Dexter ska med och lille Filur förstås, men frågan är om jag ska ställa Atlas och Morris eller pensionera dem från utställningar. Morris tycker inte det är kul och Atlas och Morris kan inte vara ifrån varandra.
- Axna - Chatarina. Ska ställa ut Sweet Dream's Sugar and honey (teddy) i pet. Billie Joe (Nonself) ska ställas ut i ras och pet. Och sen på utställningen kommer jag få Starlight's Little Pink Star (eng. crested) och han kommer ställas ut i ras och pet.
- starlights - Anna. Kommer ha med SCH Imargos Elektra (self de. golden), Jerona's Golden Star (eng. crested de. golden), Starlight's Pretty In Pink (eng. crested pe. golden), Polka Pig's Dark Knight Look (self de. golden).
De tre sista är alla är juniorer och kommer delta i både ras & pet. Elektra kommer delta i endast pet.
Vill jätte gärna åka dit, men det är alldels för långt och ´har ingen att åka med. :(
Å nu vill jag dit änu mer hon som köpte Elvis och Rolfy av oss ska dit å ställa, hm nu fick jag en idé 

Det är typ 100 % säker att jag fått min lilla shettis utlånad då, men nu när jag fått hem min lilla arab pojke så är det väldigt lockande att vara med i KM i hoppning ..^^ ska kolla upp vilket datum det är, är ku väldigt sugen på att ställa ut Kålan med var ju et tag sen! Aja meddelaer när jag vet säkert ;)
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Någon från stockholmstrakten som ska dit?
Jag funderar på att åka dit. Vill gärna då jag då kan börja ställa mina egenuppfödda skinnys o börja planera för reggat uppfödarnamn. Men vi får se hur det blir med Borås.

#41 Hur gick det med din BIR-skinny i finalen i Bäckebo, förresten? Skinnyn var lilac för den som undrar.

ifall Dreamiz ska dit så åker jag förmpdligen med henne o ställer ut några av mina lakeland =)
#39 #41 #43 Vad skoj! Hoppas ni kommer :)
Mvh Felicia
Jag kommer nästan säkert med flickorna iaf. :) Sen får vi se hur killarna mår. Men lilla Irma har vuxit massor och fortsätter hon i samma takt så kommer hon att vara jättefin till Borås utställningen, Wilma, Greta och Tilda ska ju också med då om allt står rätt till - och det ska det ju göra :)
Hanna

Kan man inte få se på kort vilka som är vilka, så man vet vilka ni är i Borås… Ifall man inte vågar gå fram och hälsa , menar jag! ;)
#46 Visst, jag kan ta en bild och lägga upp ;P Ikväll då, ska snart till skolan.
Mvh Felicia

Vad synd, min pojkvän jobbar då, annars hade jag gärna åkt på en lite större utställning..

Hittade ingen annan bild. Men det jag och min dotter….. I dagsläge så har jag längre hår och färgat det svart!
#49 Haha, ja, där är vi ;P Och Calypso <3 Och Vincent va? ^^,
Mvh Felicia
#51 - Fina Calle :') Yes, där är Vincents (lilla) rumpa också ;P
Hanna
#52 Ja.. <3 Japps, tänkte väl det :P Precis, "lilla" också.. :)
Mvh Felicia
#50 va söt bild <3
Det blir nog "bara" tjejerna som kommer med. Efter att ha diskuterat kastreringen med mamma idag så blir det nog uppskjutet 3 veckor till och då är jag inte helt säker på att killarna hinner återhämta sig till Borås :/ Men att ha med alla mina flickor ska väl räcka tycker man ^^
Hanna
#55 Men då får ju inte Donken och Vincent flirta med Hera och Frideborg ;P
Mvh Felicia
#56 - Då får Hera och Frideborg ta sig till julpokalen i december och hälsa på mina snygga kastrater istället ;P
Hanna
#57 Haha ;P
Det blir säkert jättebra att få träffa 4 tjusiga tjejer att konkurrera mot ^^,
Mvh Felicia
Jäklar, vad fördröjt det här ärendet blivit för mig. Skola och sånt tar visst mycket på krafterna. ;)
Ok, imorgon ska jag ringa pappa för att snacka Borås och annat(om jag inte glömmer att nämna borås, vilket inte varit helt ovanligt de gånger vi snackat ^^' har faktiskt hänt alla gånger utan undantag ;P).
Här har jag rullat tummarna och väntat på att han ska ringa mig hela veckan, som han brukar göra
Antar att han har mycket jobb och inte riktigt hinner med att ringa mig, så jag får väl ta och ringa och störa honom istället för omväxlings skull. xP_
Håll tummarna för att det blir en Sthlm-Borås resa för mig ;)_
Fortfarande ingen från norrort som ska dit? (A)
#60 Tja, tre Stockholmsdomare ska ju döma?
#59 Hoppas hoppas hoppas! :) Du har många anledningar att komma ;P
Som det ser ut nu kommer Frideborg garanterat dit ^^,
Mvh Felicia
#61 haha smart, de hade ja ju kunnat kolla upp ^^ ja då undrar ja om nån sydvästare ska dit hihi?

#62 Kul att du ska ställa Frideborg! Hoppas att hon charmar domaren. :)
Räknas det som norrort (: ?
#65 - Nej, Borås ligger i Västra :)
Hanna
#64 Ja, hon har anpassat sig så otroligt bra hittils och utvecklas så fint vad jag har sett :) Hon kommer definitvt charma domaren! Jag gick ner med henne till vardagsrummet häromdan där resten av familjen satt, och hon sträckte på sig och nosade i vädret och småpratade så sött ^^, Blyghet ingår inte i hennes klass ;P
Mvh Felicia
#42 Hon blev inte placerad. Men jag var bara så överlycklig över BIR o Cert o att vara med i BIS-finalen så det gjorde mig inget. Hade heller inte räknat med en plats där. Men det var en härlig känsla att vara med i finalen. Att min lilla skinny blev BIR. 
Nu börjar det närma sig ^^ Jag har börjat kika lite på anmälningsblanketten iaf. och troligen blir det nu ändå sex grisar som får följa med;
Vincent, ras&pet
Donken, pet - klippt strävhår? ;P
Wilma, pet
Greta, pet
Tilda, ras&pet
Irma, pet
Jag lär ju ha fullt upp åtminstone *s* Är dock lite osäker på om jag ska ha med Irma, hon är så spinkig. Men å andra sidan så går hon ju faktiskt uppåt så hon kanske lyckats lägga på sig en del till utställningen.
Hanna
#69 Trevligt, bara gammelgubben som får stanna hemma då :) Anmälningarna skickas till Heras uppfödare ^^, Haha, klippt strävhår ;)
Själv ser det ut så här för mig, än så länge:
~ Frideborg; Pet
~ Hera; Pet & Guide
Mvh Felicia

30 september är sista anmälninsdag.
Tar jag med Märkli så får vi två klippta strävhår. En hel liten utställningsklass alltså. Märkli är ett semilånghår, lunkarya eller rosettcurly, vilket man nu föredrar. Både föräldrarna är rosettcurly, men på honom slog föräldrarnas långhårsanlag igenom till viss del.
#71 Japps ^^,
Jag ska skicka in anmälan idag.
Funderar på om Saga ska få följa med eller stanna hemma… Inte ställas alltså, men följa med som sällskap och om någon kan titta igenom henne och bedöma ev. ålder. Men det verkar vara väldigt svårt, och jag har bara 2 st transportburar… så hon får nog stanna hemma.
Mvh Felicia
Jag kommer få hem en ny self hona på utställningen i Landskrona 4 oktober, så hon kommer också följa med till Borås och ställas i pet.=)
Hennes namn är SCH Imargos Elektra, och jag hoppas att hon ska hinna bli guldpet innan jag ska ta en kull på henne.
#73 Vad skoj :)
Mvh Felicia

hmm KM-datumet kmr aldrig ut och måste ju anmäla i veckan , men det blir antagline borås! :) om det ornar sig mes skjuts vill säga ^^
Jenny
Jag ska anmäla på söndag. Är inte helt 100 på vilka som följer med, velar fram och tillbaka hela tiden… Frideborg gör det, men gör Hera det? Troligtvis… Som det är just nu: Ja ^^,
Mvh Felicia
Just nu vet jag inte alls hur det blir, kommer gör jag eftersom jag övertalat syrrans kompis att prova å ställa sina grisar så jag ska hjälpa henne lite. Om det blir med eller utan marsvin är lite oklart i dagsläget :/
Hanna
#77 Asså du, som funderade på hela högen ^^, Men tvivlet beror endast på staticen eller?
Mvh Felicia
#78 - Jepp, det är staticen som gör mig osäker. Ännu är det ju bara Irma som har och på fredag ska jag behandla henne och Wilma (minst) samt sanera bur + tillbehör. Det käns dumt att spruta de andra också när dom inte har static, vill ju inte använda i onödan :/ Men jag skulle känna mig så ofantligt korkad om jag blir stoppad i incheck för att alla grisarna har static -.-'
Hanna
Som det ser ut nu så blir det inget Borås för min del.
#79 Okej. Men avvakta lite och se med de övriga då ;) Du har ju åtminstone en dryg vecka på dig än. Och om du ändå ska behandla Irma och Wilma lär ju staticen försvinna från dem, och då kan du ju anmäla dem :)
#80 Så tråkigt :(
Mvh Felicia
är det någon som vet vart i borås iútstälningen är?
#82 Tyvärr… Man får ta och kontakta kommisarien.
Mvh Felicia
#83 okej hadde hoppats att någon här hadde gjort det har svårt att göra det då vi inte har någon hem tele och jag är luspank på mobilen 
#81 - Jo, men jag är ändå rädd för att dra in något på utställningen :/ Även om det mesta försvinner så att det inte syns något så kan ju något litet finnas kvar.. Tänk vad hemskt om jag lyckas smitta ner hälften av alla anmälda grisar :O
Hanna
#85 kom å tänka på när stora syrran stälde sin gris första gången incheket gick bra dom såg inget men när domaren kolla på henne hittade hon en död lus så hon blev diskad meden gång
. att hon skämdes
#85 Men om du anmäler dem kan du ju själv avgöra när det är dags att bestämma, om grisarna ska med eller inte (dvs dagen innan).
Mvh Felicia
efter mycket tänkande och sökande har jag nu fixat så att jag kommer dit!! Vi kommer åka klockan 03.30 på morgonen för att komma i tid vi kommer köra 20 mil men det är det värt. så var inte berädda på att jag är pigg ^^
Kommer ha med mig
WiRas Oban
Piggelin´s Kenji
ev. Vibys Merian. ska anmäla imorgon får se då om ja tar med henne eller inte.
#88 - Vad skoj :D Sova kan du göra i bilen ;P
Hanna
#89 haha ja känner inte dem så jätte bra som jag ska åka med ^^ o då kan ja inte somna tror jag ^^ eller man vet aldrig. igår somnade ja på tåget o när ja vaknade satt en kille med rött krulligt hår o glodde på mig o sen undrade han vf jag tog på mig jackan XD haha ja bara helt yr vaket "erm ja ska nog av nu" så var de flera hållplatser kvar XD
#88 Åh, vad roligt! :D Jisses vad tidigt, jag som tycker att vi får åka tidigt nog (7.50) ;)
Mvh Felicia
Förresten, här är en bild på mig och Frideborg ;)
Mvh Felicia

hmm KM-datume har kommit upp nu och är 18-19 oktober. Men jag tro inte att det blir någotr med dte ändå, Dodde har fått ett huggsår där sadeln ska sitta >< så kan inte rida han förens det har läkt helt, vilket kommer ta ett tag . Och har knappt hoppat något med han än .. Men nu är skjutsen till borås ett problem! Om jag åker tåg så är jag inte där föresn tio i tio. Vilket är för sent och jag vet inte om min mamma har lusta att skjutsa mig dit , men ska kolla upp detta senare ! :P Hoppas iallafall , var ett tag sennu så man är riktigt sugen :D
Jenny

hmm har kollat upp tågtiderna en gång till och dt är helt omöjligt att komma dit före 10 :( och det suger >< ska prata med mamama sen men antar att hon inte vill köra mig då !
Jenny
#95 - Vart åker du ifrån då?
Hanna
#93 Okej, har du den tröjan med marsvin lär vi känna igen dig :)
#94 #94 Men om du inte har ställt ut på länge kan du väl be snällt om skjuts? :) Annars kan säkert transport lösa sig på något sätt.
Mvh Felicia

#96 jag åker från falköping :P eller egentligen floby men jag kan lätt ta mig till faköping . Så jag funderar på om det är någon som ska åka uppifrån som åker den vägen ner ?! :P
#97 a fast det är älgjakt då med och mamma&pappa jagar så det blir lite problem då :P men funderar somsagt på om det är någon uppifrån som ska åka .. Någon som vet någopn ?:P
Jenny
#98 Jaså, oj, så långt ifrån ;)
Mvh Felicia

#99 haha det är väl inte så långt , 5-6 mil eller ngt ;)
Jenny
#100 Jaså ^^,
Mvh Felicia

VAd roligt att så många planerar att komma på vår utställning nu i oktober. 
//Jenny
Vice ordf Västra
jag drömde igår natt att jag var på borås utställningen och träffade Hanna, fast hon hade samma hår färg som Felicia^^
Vill så gärna åka men pappa vägrar köra
kan ju inte påstå att det går bra tåg från vargön till borås en lördags morgon så man är där i tid helle 
#102 Ja :) Var i Borås hålls den?
#103 Haha ;P Nej, inte riktigt ^^,
#104 Tråkigt =/ Du som hade en köpare till den lilla tjejan och allt.
Mvh Felicia
#103 - Lite mökare hår har jag allt :P
De flesta som ska dit härifrån har ju träffat mig rätt nyligen (SM, Lilla Edet och scrappmässan ;P) men jag ska se om jag kan leta upp en bild på mig - för övriga intresserade *s*
Hanna
#106 Eller så samlas de vid mig, eftersom jag har en bild, så lär de träffa dig också ;P
Mvh Felicia
#107 - Psss.. ;P Hålla utkik efter en svart, kortsnaggad teddy med vit fläck under hakan och golden tå går också - det borde inte finnas alltför många som liknar min Donk ^^
Hanna
#4 Ja jag vet kanske kan få min äldre syrra att köra men vet inte än
#109 - Vi håller tummarna :)
Hanna
#108 Haha ;) Japps, det funkar säkert minst lika bra det ^^,
Mvh Felicia

Kan du ta dig till sjuntorp tidigt på morgonen runt 5:45, kan du samåka med mig & Co.
//Jenny
SMF 420 Sparta's
#112 hur många har du plats för? för det blir jag och lilla syrran plus 5 grisar en som ska säjas å 4 som ska ställas

tyvärr har jag abra en plats kvar i bilen plus ev transport burar, då min hund ska med .. :S
Okej va synd. men du kanske skulle kna tänka dig att leverera en litten gris åt mig om jag inte kommer i väg själv? ska höra med syrran i kväll.
#106 Jag var på SM och hörde dina marsvins namn ropas upp några gåner, men tror inte jag såg dig någon gång ;P
Fast i och för sig tror jag inte att jag sett någon bild på dig nån gång :o Möjligen en, men minns inte var eller hur du såg ut *s* Fick för mig att du var ganska ljushårig(kanske var det därför jag missade dig på sm xD). Men det var kanske Felicia jag såg på den bilden också. :P
Masa dig iväg och lägg in en bild då! ;P FORT!
Personligen har jag inga bilder på mig själv på min dator. ^^' Ida har någon bild på mig i något fotoalbum från SM minns jag… ska försöka rota fram den någon gång. Beroende på hur jag ser ut på den får ni se eller inte. :P
Osäkert om jag kommer till Borås eller inte, men finns en chans om pappa är i göteborg då. :)
JIPPI lyckades övertalla pappa ändå vi kommer 
#116 - Ja, usch det var pinsamt -.-' Det har nästan blivit en vana att bli uppropad nu
Jag måste hålla mig nära domarborden i Borås *s*
Jag var ju helt hundra på att Felicia var svarthårig innan jag träffade henne >.< Kände igen henne enbart tackvare Bindi ^^
Jag ska hitta en bild.
Hanna
#117 Vad roligt ^^ Vi får se om jag lyckas övertala min pappa ;P
#118 Har du bestämt dig vilka grisar som ska med på utställningen än då, så att folk vet vilka marsvin de ska leta efter? ;)
#119 - Jo, jag satt faktiskt och skrev anmälningen här ikväll ^^ Ska skicka in den i morgon eller på tisdag.
Tilda (Starlight's Sweet Miss Blue, self de. golden, pet & ras), Vincent (Caviecares Vincent, rex cream ag. pet & ras), Donken (Caviecares El Dorado, snaggad teddy black/ white, pet), Greta (teddyssinier golden/white, pet) och Wilma (Marwin's Vilhelmina black dalmatiner nonself, pet) ska anmälas. Nu behandlade jag alla grisarna mot static i fredgas samt sanerade allt och redan har det på Irma dragit sig tillbaka hyfsat så med två behandlingar till innan utställningen så ska jag väl vara helt ohyrefri hoppas jag. Om inte Irma blir av med allt så får inte Wilma följa med heller men sålänge de andra mår bra och sådär så åker dom med :) Irma är ju så liten ännu så även om hon är staticfri så kommer det inte gå bra i petten med henne - charm är inte allt ;P Domarna lär tycka att hon har dåligt med hull och massa så hon får vara hemma med en stor skål torrfoder *s*
Hanna
#121 - Så Flora har blivit såld nu? Hon är verkligen sockersöt :)
Hanna
Nu har jag suttit i fylt i alla anmälningar så nu ska dom bara skikas och betalas
Missa nu inte sista anmälningsdagen imorgon :)
Lokal och karta finns nu på västras hemsida också!
Min anmälan är skickad och det blir som sagt följande som följer med;
Greta, 20 månader - pet
Marwin's Vilhelmina, 57,5 månader - pet
Caviecares El Dorado, 14,5 månader - pet
Caviecares Vincent, rex, 12 månader - pet & ras
Starlight's Sweet Miss Blue, self de. golden, 5,5 månader - pet & ras
Bild på mig är det värre med ;P Jag ska se om jag kan fixa fram någon, allt som fanns på datorn är opresentabelt (A)
Hanna

Jag kommer inte :/ löste sig inte med skjuts osv , tråkigt ! men lycka till alla andra :D
Jenny
#125 - Vad trist :(
Jag har lekt god medlem och fått med två extra utställare plus sammanlagt 7 marsvin med dom ;P *Hanna duktig* Bjuds det på gratis fika då? (A)
Hanna
Borde väl själv lägga in en bild här någon dag… i och för sig har jag hittat bilden som Ida tog på mig vid SM… men den är inte bra. ;P Jag ser skitfokuserad/trött/konstig ut, så neää, jag fixar någon annan bild på mig själv i veckan istället. ^^
Kan dock med nöje bjuda på den HÄR bilden på mig. :P Jag syns som tjejen med lite smårolig mössa(som jag alltid har på mig under mina extra bad hairdays), håret för ansiktet och röd, kortärmad tröja, ståendes vid änden av bordet.
Hehe, kanske har ni bättre lycka om ni försöker känna igen mig där för mina marsvin istället. x)
För, ja, that's right - JAG SKA TILL BORÅS! :D
Ska bli skitkul! Än en gång så blir det då mina små grabbar, Cinnober och Dianthus, i pet igen. :) För de som inte vet hur dem ser ut bifogar jag bild nu.**
#127** Fotade du så att blixten stör med flit? ;P
#128 - *yay* Den här gången så måste jag våga hälsa även om jag inte är säker på om det är du eller ej *s* Du får skaffa en namnskylt, som vi hade på SM (A)
Påstår du att blixten stör? *s* For your information, Jag var så grymt kissnödig när jag tog bilden att jag knappt fixade att le ;P Så jag bara knäppte en bild och rusade mot toa ^^' Dagens viktiga vetande ;P
Hanna
#127 Du är så söt, Hanna! :)
Helena
För övrigt så skulle jag vilja se vad du har för tröja på dig^^
Helena
#129 haha xD Kunde du inte bara tagit den efter du varit på toa? xp Smarta Hanna. 
Och vaddå inte fixade att le? ;) Jag kan under inga omständigheter le med tänderna sådär bra på långa vägar, äkta eller ej. *s*
Äsch, jag kan försöka hälsa på dig om du inte vågar hälsa på möjliga mig. ;) Ska försöka fixa en bild på mig. Men jag kommer förmodligen ha glömt hur alla ser ut när jag väl är i gbg ändå, så det blir till att leta efter grisar man känner igen bara. En utav sju måste jag väl ändå pricka när jag ska hitta dig liksom? 
#131 - En Sweden tröja, mörkblå/guld från Sportex som har slutrea (dom ska lägga ner här i stan) så den gick på 75 kr :P
#132 - Det blev mest grimasher tycker jag ;P Donken lär skilja sig ur mängde tycker jag ^^ Så honom ska väl gå att känna igen.
Hanna
#132 mig kan du känna igen genom att jag susar runt som en galning för att veta var mina grisar ska in och jag kommer ha en grå hud tröja med marsvinstryck på ryggen. Jag har blont rättt rakt hår. och jag kommer va supertrött ^^
Äh, vi lär hitta varann ;) Skoj att vi blir en del härifrån - jag, Hanna, Jessica, Louise och Anna :D
Jag anmälde Frideborg (3 mån) till Pet och Hera (2,5 mån) till Pet samt Guide.
#128 En bättre bild vill vi allt ha, där syns knappt ditt ansikte ;P Men om du står och skriker kanske vi känner igen dig, särskilt om vi hör din stockholmska? Om du pratar så ;) Annars känner vi (jag) igen grisfisarna dina.
Mvh Felicia
#135 Vaddå stockholmska? ;P Här uppe talar vi den enda rena och ej dialektala rikssvenskan, förstår du väl? haha ;) Kanske får jag låna pappas keps "Stockholm - Sweden" när jag är där för att utmärka mig mer än att jag snackar annorlunda än resten. xD
Fast utmärkande vet jag inte om jag kan kalla mig. *s* Finner inte så stor skillnad mellan göteborgska och stockholmska, kanske några ord bara. Kanske är det jag som inte lyssnat tillräckligt?
Pratar i alla fall typ 'de e', 'vene', 'ru' och typ sånna saker. ^^' Vet inte riktigt hur jag ska förklara.
#135 ja då får jag ju komma med min fina skånska där ^^ haha. "amen ta av dig hossorna och lägg dom i lumman " hahah
What the hell…? När jag sökte runt fann jag att man tydligen ska snacka med förnämt/snobbigt ííí där jag bor. O.o' !! Har då aldrig träffat på någon som talar så här.
#137 Haha ;D Pratar du med r nerifrån halsen också?
Och vad är hossor och lumma för någonting? ^^'

Hossor är strumpor och lomma är ficka-)
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Bor du på Lidingö, Louise? ;)
Helena
#141 Inte då. *s* Har en släkting som bor där däremot, och hon pratar verkligen inte som min familj. ;/ Trodde att det var det enda stället man pratade så på, men enligt några sidor på internet pratar man så i vår kommun och ett par andra också. Skumt… hör inga iiin här inte.
#142 Haha
Helena
#136 Pyttsan heller! ;P Ni säger ju bara "eeee" hit och "eeee" dit. Typ "reven" istället för "räven" osv ^^, Lämna den kepsen hemma, vi kommer trots allt vara ganska nära Göteborg (:
#137 Haha, halvdanska ;P Den konstigaste sk "svenska" dialekten *fniss*
Mvh Felicia
#144 Gör vi inte alls, det är gammal stockholmska ^^
Helena
#145 Tsss… ;) Kom på en sak. Säger ni (du) "fjårtis" eller "fjortis" (tydligt o)…?
Äsch då, nu får det väl bli slutsnackat om dialekter, annars kommer jag knappt ha koll på vilka som kommer till Borås eller inte *s*
Mvh Felicia
"fjårtis" x)
Helena
#147 Naeä, du menar inte allvar ;P
Jag tycker listan på vilka som kommer är lite otydligt och långt upp så här kommer en ny:
- FeliciaS (Felicia) m. Hera & Frideborg
Mvh Felicia
- jejjas (jessica och anna) m, Skade Rufus Billyh och gulliver
FeliciaS (Felicia) m. Hera & Frideborg
Stormviskaren (Anna) med Oban och Merian (Kenji följer med hem)
- jejjas (jessica och anna) m, Skade Rufus Billyh och gulliver
- Stormviskaren (Anna) med Oban och Merian (Kenji följer med hem)
- Abico (Hanna) m. Wilma, Greta, Vincent, Donken och Tilda
Hanna
Jag puttar upp… ;)
- jejjas (Jessica och Anna) m. Skade, Rufus, Billyh och Gulliver
Synd att utställningen ska vara en bit utanför Borås… Blev dock desto gladare över att se att decemberutställningen kommer vara i Rävlanda - bara 20 min härifrån :D
Mvh Felicia
- starlights (Anna) m. Elektra, Johnny, Julia och Max
- Creation (Louise) m. Cinnober och Dianthus
pga att jag blandade ihop denna uts och den i landskrona gör jag några ändringar
jejjas (Jessica och Anna) m. Skade, Rufus, Billyh och Gulliver
Stormviskaren (Anna) med Oban och Kenji
Abico (Hanna) m. Wilma, Greta, Vincent, Donken och Tilda
starlights (Anna) m. Elektra, Johnny, Julia och Max
Creation (Louise) m. Cinnober och Dianthus
Puttar upp lite - nu är det bara 1,5 vecka kvar!
Hur går det med förberedelserna?
- Stormviskaren (Anna) med Oban och Kenji
- Creation (Louise) m. Cinnober och Dianthus
Mvh Felicia
Det går inte alls bra, jag har förstört Tilda fullständigt med mina grymt oslipade trimmningskunskaper och Vincents päls är mjuk som bomull -.-' Min säkraste kort just nu är Donken, han ser helt galen ut med sin halvsnaggade päls XD Och han är så pytteliten i kroppen att det aldrig kommer bli ett riktigt marsvin av honom. Hur ska det här gå? *s*
Hanna
Jag ska försöka börja trimma litte på skade imorom jag orkar, måste fixa en grav i mor med
. ska i väg å köpa ohyre medel med för att bada grisarna bara flora som är klar. inte för att dom har något men vill vara på den säkra sidan. sen måste jag borsta rufus och billy. gullivers päls är perfekt inga grova hår alls
. så jag är rätt så bra förberäd för det hella
#157 Som sagt så ta inte mer än du vågar, det är mycket värre med ett övertrimmat marsvin än ett med långa hår kvar. Jag kollar igenom henne på utställningsdagen och kan trimma det sista om det skulle behövas.;)
#159 - Det kanske redan är för sent 
Jag ska se över hur illa det är imorgon när jag inte är lika trött ;P
Hanna
#157 Nämen Hanna då ;P
Själv så går det väl framåt, inte för jag har mycket att förbereda men ändå :) Köpte en borste till Heras päls idag så nu ska den fluffas till ordentligt, annars är den rätt platt på bakdelen ibland när hon har lekt vild och busat omkring. Hon har blivit kraftigare och pälsen har blivit tjock och längre. Frideborg har blivit rätt kraftig och fin i kroppen nu, ska bli skoj att höra domarens ord om henne ;) Blir ett bad för hennes del på torsdag, Hera får skippa badet helt.
Mvh Felicia
Idag ska jag rensa öronen på båda grisarna, klippa klor och kanske också rengöra Talgkörteln på Cinnober lite i förväg eftersom han så lätt blir fet där bak. ;p Men tidsmässigt verkar allt kunna komma att fungera utmärkt till utställningen. :)
#161 Varför inget bad för Hera? *s*
#162 Badade dem ju ganska nyss efter oljebehandlingen och pälsen kommer bli så mjuk annars. Dessutom är hon ren och fin :)
Mvh Felicia
Tilda ser inte så hemsk ut idag (A)
Hanna
#164 Så bra, hon är säkert fin till utställningen :)
Mvh Felicia
Det börjar närma sig… :) Någon som fått bekräftelse?
Mvh Felicia
#166 - Nepp, den kommer nog imorgon eller på tisdag, hoppas jag ^^
Pappa ska köra oss ut till bygdegården så det blir intressant att se hur vi kommer fram/ om vi kommer fram ;P Han är inte känd för att ta den största vägen utan kör gärna småvägar *s*
Hanna

#167 Ska han till den bygdegården så blir han nog tvungen att ta småvägar.
Hade jag varit en GPS så hade jag blivit reklamerad för länge sedan. Det är alltid lika roligt att fråga den vänliga lokalbefolkningen om vägen.

någon här som ska till borås som har en litten hona till salu? lillysran vi ha i färgerna Choklad golden eller T&w ? Hon får ine vara för gammal.
#167 #168 Haha, vi kör med GPS vi (A)
Mvh Felicia
#168 - Haha ;P Då är det kanske bra att det är pappa och inte mamma som kör, hon gillar inte småvägarna utan tar hellre de riktigt stora och kör rejäla omvägar *s*
Hanna
Kollade på Eniro, är 7 mil dit för oss och kommer ta 50 min. Kommer åka hemifrån 7:40 *gäsp*
Mvh Felicia
Enligt eniro är det 4,5 mil dit för oss och tar 55 minuter - det är säkert någon hemlig tidsportal på vägen som gör att det går fortare än att åka 7 mil ;P
Fast vi ska plocka upp ett par marsvin och utställare på vägen också så det tar nog minst en timma… Men jag ska väl inte klaga på att jag får gå upp tidigt, eller hur Anna? *s*
Fast på SM hade jag tio minuters promenad bort till utställningslokalen och ändå var jag uppe klockan fem och väckte marsvin 
Hanna
#173 Tsss.. ;P
Mvh Felicia
Enligt eniro tar det 2 timmar och 46 minuter här ifrån…. Blir tidigt det.=P
enligt eniro tar det 3 timmar och 58 min här ifrån… ska åka 03.00 fick jag reda på ^^
#175° - Erhm, som sagt har jag nog inte mycket att klaga på ;P
Hanna
#177 Inte jag heller *s*
Mvh Felicia

Känner mig glad för första gången över att jag inte ställer ut:P
nu har jag fått bekräftelsen 
Jag med :)
Nu har jag fått bekräftelsen, hjälp så många marsvin :O
Hanna
OMG vad många djur det var anmälda!
#183 - Ja, verkligen :O
Jag blir lite orolig för att jag ska missa min tur upp på bordet, det har ju hänt ett par gånger det senaste 
Jag tror att jag ska parkera mig framför domarborden, ingen chans i världen att jag missar min tur då ^^'
Hanna

Hur många är det?
*Nyfiken*
**SMF 237 Sweet Dream's
#185 -
Juniorer: 84 st
Seniorer: 158 st
Guide: 10
Ost: 5
Klippta: 5
Uppfödargrupper: 16
Pettar: 132
Hanna
Det var ju inte galet mycket rasdjur kanske, men däremot pettar! Ojojoj!
#188 - Rött var snyggt :)
Jag kommer dock med något mindre djur än planerat -.- Vincent har varit på och pillat på sig själv igen och följderna av det har han sedan ryckt loss när det stelnat - resultat: en kal fläck stor som en enkrona mellan frambenen… Bra jobbat *suck*
Donken har fått svamp igen så det blir inget för honom heller…
Hanna
#189 Okej jag tycker han passar bärrte i turkos
får sehur det blir tar med några sådana handukar å prövar mig fram *L*
Va tråkigt att du intekan ta med dom 
Jag måste kolla min mejl nu… ^^,
Tycker inte det var så fasligt många pettar jämfört med sist (?), då var det också över 120 st.
Av de 84 st juniorerna är väl de juniorerna som ställs i ex. Guide inräknade? Eller? ;)
#189 No! Vad trist, då jag får inte träffa lille Vincent ;P
Mvh Felicia

Guide är guide, oavsett ålder.
Det ska inte ta mer än en timme från Jönköping enl Eniro, men då har jag en bit till Jönköping också. Dessutom kanske det behövs lite intressant köra-vilse-och fråga lokalbefolkningen-om-vägen-tid också.
Har kollat kartan och det finns massor med intressanta orter i närheten. Nitta, Sparsör och Frufällan t ex. Är det smart att köra av riksväg 40 redan vid Nitta och gena över till Gingri? Eller ska man köra via Frufällan?
Dexter (sheltiepet) och Filur (non-self pet) ska med, samt en rosettcurly. Filur är 4,5 månader och formad som en blyertspenna.
#192 vad kul att ni också ska dit :D ska bli kul att få se Dexter igen :P :D <3 Och lilla Filur :)
Så då var Annas marsvin klara inför utställningen på lördag!
Marsvinen som ska med har idag fått vars ett bad och sen har jag trimmat, klippt klor, rengjort öron och smörjt tassarna på dem. Så nu är vi redo för utställning!
Hannas marsvin är nästan klara för utställning, bad och kloklippning är färdigt och imorgon tar jag resten på dom :)
Högst tveksam till om Tilda är ordentligt trimmad dock ^^'
Hanna
Lycka till allihopa!
Helena
Frideborg har fått sig ett (minst sagt ouppskattat) bad ikväll, samt kloklippning och tassmörjning. De två sistnämda punkterna gäller också för Hera, som har börjat fälla idag… ;P
Mvh Felicia
Det här är väl det sista ni hör från mig(här på iFokus, för på utställningen ses vi förmodligen ;P) tills på söndag kväll. Imorgon har jag inte tid med datorn när jag måste pyssla med grisarna de få timmar jag har på mig imorgon. Har fortfarande inte fått bort kladdet helt nämligen -.-' måste bada om dem imorgon också trots att jag gjorde det idag… blä för översexuella grisar(det är nog bara jag som råkar ut för sådana bisarra händelser) >.<
Får väl ta och rensa öronen och smörja tassar lite fort innan jag går och lägger mig, så att det inte blir fullt lika mycket jobb med dem imorgon. :/ Jaja, ni får se vilken mindre/större katastrof det blir på lördag då. ^^' Önska mig lycka till, för det behöver jag verkligen. O.o
Haha, jag håller tummarna för dig, Louise ;P
Helena
Här är det bara tasarna kvar på grisarna plus att flora ska få ett bad i kväll så hon är fin i mor när nya matte hämtar henne 
jag har trimmat rätt så färdigt, men har bad, kloklippning och örontvättning kvar. Även att fila och smörja tassar. Men jag har bara två att göra det på denna gången så det kommer inte ta så lång tid :) Just det, jag får inte glömma talgkörtlen (som är hopplös på Kenji)
Jag har bara öronrengöring kvar ;P Och smörja tassarna, men det gör jag lite då och då nu. Som tur är har jag verkligen förhårdnader eller talgkörtlar att bråkas med :)
Mvh Felicia
Någon som åker via Göteborg hem som skulle kunna svänga av motorvägen och dumpa mig precis vid avfarten?
Mvh Felicia
Nu är det så att jag har varit sjuk hela veckan, har haft ett flertal sjukhus besök och massor med prover o så, utan resultat. Jag mår fortfarande väldigt dåligt. vi får se hur jag mår senare i kväll ifall jag kan åka eller inte. Jag hoppas verkligen att jag mår bättre jag vill så gärna träffa alla er. :(
Nu har jag precis allt klart käns väldigt skönt faktist.
Usch, jag är väldigt oklar känner jag >.< Wilma är mjällig så hon åker i badet en gång till och jag har inte ens börjat packa ännu *gah* Vincent är inte färdigtrimmad heller insåg jag just ;P Det blir en lååång natt det här *s* Någon som sett min klosax?
Hanna
ja nu är de bestämt. jag kommer inte. Måste ev inte till sjukan imorgon igen….
#207 va tråkigt 
Nu ska jag göra Maten för i morgon sen ska jag ta och nanna sängen. Så natti natt allihoppa hoppas vi syns i morgon
. ser ni mig kom gärna fram å säg hej
jejjas (Jessica och Anna) m. Skade, Rufus, Billyh och Gulliver
Stormviskaren (Anna) med Oban och Kenji
Abico (Hanna) m. Vincent och Tilda
starlights (Anna) m. Elektra, Johnny, Julia och Max
Creation (Louise) m. Cinnober och Dianthus
Man kan väl lugnt säga att marsvinsantalet sjunkit något *suck* Jag får helt enkelt se fram emot det fina sällskapet imorgon för några placeringar blir det inte för mig och sötnosarna ^^'
Hanna
Neej, Anna! =/ Jag lider med dig. Stackars stackars stackars dig! :(
Jag har fixat ordning burarna, plockat ihop marsvinssakerna som ska med och har bara öronrengöringen kvar…
#209 Men Hanna då!? Vad hände med Greta och Wilma? Dra med dig dem! ;)
Mvh Felicia
#210 - Ev. Tar jag med mig Wilma också, hon är helt utställningsklar men är så galet mjällig :O Stoppade henne i head & shoulders nu ikväll men det blev inte mycket bättre *suck* Jag har stått som en galning och blåst tills jag blivit alldeles snurrig allt för att försäkra mig om att det verkligen är mjäll och inte static och visst trillar det bort men det är så mycket, jag fattar inte vart det kommer ifrån -.-'
Greta är snorig, det fattades väl bara det. Nepp, nästa vecka tar jag med mig alla grisarna till veterinär och ber dom ge grisarna stooor spruta mot allt *s* Sen är vi fit for fight till julshowen.
Hanna
#211 När huden badas torkas den ju ut och blir ännu torrare…!? I alla fall min hud ;P Bindi blev BIS Pet 10 med kronisk bronkit, ta med Greta också ;P haha, nejdå.. Men stackarn då. Ge henne en bamsekram från mig och stoppa en c-vit. i vattnet så kanske hon är bra imorgon :)
Mvh Felicia
#212 - Jo, jag vet. Borde väl inte ha badat alls eg. -.-'
Greta går på c-vitamin i mängder. Ser Wilmas päls bättre ut imorgonbitti så får hon komma med. Annars har Tilda och Vincent gott om plats i duvtransporten ;P
Hanna
Näpp, nu orkar jag inte krångla mer med packning och grejer, jag går och lägger mig. I bästa fall så har allt packat ihop sig av sig självt när jag vaknar imorgon :D I värsta fall får jag stressa som en galning innan vi ska iväg för att få ihop allt *s* Jag tror att det lutar åt det senare.
Vi ses!
Hanna

Lycka till imorgon!
**SMF 237 Sweet Dream's
Lycka till imorgon, Hanna glöm inte att messa lite :)
Jag är uppe och röjer redan och har varit det en stund här ^^
Förhoppningsvis är det viktigaste nerpackat men jag ska slänga ner lite till. Och marsvinen, visst ja ;P
Jag har på mig ljusblå jeans, en grå kortärmad tröja ev. har jag på mig mina silverskor också ;)
Hanna
kan meddela att jag fick ett glatt sms av Hanna om att Vincent blev BIS Pet 9 :D
Är nu hemkommen från en trevlig dag i Borås. Träffade Hanna (Abico), Louise (Creation) och Anna (starlights). Såg även Jessica och Anna (jejjas) i Petfinalen.
För Hera gick det överraskande bra! :D Hon blev Bästa Pet junior 4, Bästa CH-teddy totalt och BIR Guidestandard! Gissa om jag är glad! :) Hon fick så fina omdömen från domaren, uppfödaren och en ägaren till hennes kullbror som också ställdes i samma klass ;)
Tyvärr gick det inte lika bra för Frideborg. Vet inte riktigt vad "felet" var, tyvärr hann inte jag själv visa henne eftersom jag var tvungen att springa med Hera till sin rasklass… Nästa utställning är hon redan senior, men då sjutton! ;P
#218 Japps, det blev han :) Det var jätteskoj! Är väldigt nyfiken på hur det gick för honom i ras, då jag åkte typ när han skulle upp… Blev en låååång väntan. Ska inte tala om hur det gick för Tilda i ras, det får Hanna göra själv ;)
Mvh Felicia
Ja, det här blev ju inte så illa inte ^^ Först och främst så kom Vincent in på utställning, något som jag oroade mig över in i det sista pga. att han varit på och ryckt bort päls mellan frambenen -.-'
Men visst kom han in även om incheckaren skrattade lite när hon fick veta anledningen till fläcken ;P
Sedan fick Vincent silverkort i petten och blev BIS Pet 9 i finalen :D
I ras höll det inte alls för honom idag, jag är inte direkt förvånad när hans päls var såpass mjuk.
Tilda fick CK i ras men i petten blev det bara 88p och en 5:e placering.
Mycket trevligt folk träffade man också :)
Allt som allt, en lyckad dag trots att jag fick stryka så många ^^'
Hanna
#220 Trist, jag som trodde på honom i ras ;) Inte för att jag är så kunnig kring Rex och Teddy men jag tyckte, som sagt, han var rätt sträv. Var konkurrensen hård? Hur var prisutdelningen (hade velat vara med…)?
Mvh Felicia
#221 - Nah, det var inte hans dag helt enkelt ^^ (I ras då ;P)
Han ställdes ju bara mot en annan i samma ålder och totalt var där fem rexar så det var ju inte jättemycket marsvin. Men visst var vinnaren i hans åldersgrupp rätt söt :P
Jag stannade inte till BIS finalen var över, den började precis när jag åkte.
Hanna
#222 Okej ^^,
Mvh Felicia
Kollade på Frideborgs omdömen, och hon fick flera poängs avdrag för temperament! Hur sjutton har det gått till…!? Hon som har världens bästa temperament? Usch och fy ;P Nu blir jag nyfiken på att veta ^^,
Jejjas, Creation, Starlights m.fl. ni får också skriva era resultat här :)
Mvh Felicia

#224 Grattis till Heras resultat! :-) Synd att det inte gick så bra för Frideborg - men flera poängs avdrag på tempremant!? Då måste hon ju ha bitit domaren eller nåt!? Man drar ju aldrig av poäng annars… 13 är ju "normalpoängen" som man sätter som standard om inte marsvinet är aggressivt eller fruktansvärt rädd eller så. 14 sätter man i sällsynta fall t.ex om marsvinet pussas mycket eller är extremt tam. Vilken poäng fick Frideborg?
Vincent vägrade sitta på plattan i pet, han hoppade ner i domarens knä, gång på gång och satt och pussade på henne ^^' Tydligen funkade det bra för han fick 14p på temperament "En riktig petgris!" i ras satt han som tur var kvar på plattan ;P
Hanna
#225 Tack! :) Det var ju inte jag som ställde henne, men tills jag var tvungen att springa iväg med Hera stod hon så snällt och fint och pussade på matte… Hon fick bara 12 poäng, men på hela hennes bedömningssedel står det bara positiva kommentarer, förutom att klorna var något långa. Calypso och Bindi har fått 14 poäng på temperament, 13 p någon enstaka gång så jag var inte beredd på att min lilla sötnos bara skulle få 12 p? Hera fick 14p och kommentaren "jättesöt" och visst är hon det, men Frideborg är också jättesöt, otroligt nyfiken, pussig osv…
Luneas Frideborg
Kropp & sundhet - 22/25 _"Mycket bra"
_Temperament - 12/15 _"Söt och go"
_Päls & hud 13/15 _"Jättelen!!"
_Ögon 9/10 "Fina"Öron 9/10 "Mjuka och fina"Tassar 8/10 "Något långa klor, annars bra!"Kondition/presentation står det inte poäng på, antar 15/15
Totalpoäng 88/100, placering 5/5 står det men det var 15 i klassen… Så 5/15?
Varför så lite poäng främst på de 3 första punkterna!?
Mvh Felicia
Du var väl inte vid domarbordet när Frideborg dömdes Hanna? Betty sa att de hade frågat någonting men hon visste inte exakt vad nämligen.
Mvh Felicia
#228 - Nej, jag vet inte vart jag var riktigt ^^' Det kan hända att jag sprang och hämtade Tilda eftersom jag trodde att hon skulle upp..
Hanna

#227 Med tanke på kommentaren så borde hon ha fått minst 13. Att ge 12 räknas ju som ett avdrag, dvs man har något att anmärka på den punkten och tycker att man vill dra ett poäng pga det.
Än en gång så inser jag att vi måste försöka få igång en dialog mellan alla petdomare i landet. Det döms alldeles för olika i olika lokalavdelningar och mellan olika domare för att det ska vara okej. Det absolut viktigaste är ju att poängen följer kommentaren som ges. Dvs man kan inte ge en jättebra kommentar och en låg poäng och tvärtom. Tyvärr ser jag det här alldeles för ofta. Undrar om jag skulle ta och göra ett utskick till alla petansvariga…

Tycker inte 22 är någon låg poäng på kropp och sundhet (får se om om Luneas håller med mig). Håller med om att 12 poäng på temprament är lika med ett avdrag. Iofs kan ju domaren haft 12 p som standardpoäng för temprament, även om det inte är riktigt korrekt, och då påverkar det ju inte placeringarna, bara totalpoängen.
Västra har som praxis att inte skriva mer än fem placeringar. Är det t ex 8 i en klass så får de djuren som kommer sist 5/8. Detta eftersom det är lite synd om det kommer en nybörjare och får placeringen 15/15 och inte ens har möjlighet att köpa med sig en rosett hem. Dessutom måste domaren rangordna alla djuren. Många av dem kanske har samma poäng och det bör ju vara intressantare att veta vem som vinner klassen och vilka som får silverkort än vem som kommer på placering 13/15.
#230 Ja, jag vet ju inte direkt vad avdragen betyder, vad som var "fel"… Hrm =/ Ja, jaså okej. Mm, du är ju domare själv så du vet betydligt mer än mig då ;) Det får du gärna göra. I Rävlanda ska jag ställa henne och hon ska banne mej placera sig bra…
#232 Jag tycker 22 poäng är lågt med tanke på att det endast stod "Mycket bra" som kommentar. Okej…, så med 1 poäng mindre än Hera som kom 2/15 så kom Frideborg sist!? Hur sjutton gick det till *s*
Ska bli spännande att se resultaten som kommer!
Mvh Felicia
Now I'm back from GGG (Gamla Goda Göteborg) ;D
Jag tycker att det gick bra för mina grabbar :) 90p båda två och ingen kritik, liksom det blev i Västerås. Men trots detta fick Dianthus 3/10 i placering och Cinnober 5/10. Förmodligen för att Dianthus hade vackra ögon och härlig kropp enligt domaren, medan Cinnober bara hade bra storlek på kroppen och klara, fina ögon.
Jag verkar ha fattat hur man gör i ordning dem bra inför utställning nu, men hur man gör så att de blir ännu bättre har jag ingen aning om. :p Får väl arbeta på dem så att de blir tama nog att kunna vända dem på rygg utan problem(hur man nu gör det?? Fattar inte alls hur Emma kunde bli så O.o), så kanske de kan få 14/15 på temperament istället för 13/15. De har ju börjat pussas jättemycket nu för tiden, så på god väg till att vara tama är de ju. ;)
Någon som vet hur man höjer päls/hud från 13/15 till 14/15? =/**
#228** Jäklar, jag tror att jag var där bredvid när hon ställdes. *s* Minns att jag såg en gris som såg ut som Frideborg, men så tänkte jag att det absolut inte såg ut att vara du som ställde henne(visste då inte att du inte skulle ta upp henne), så antog att det bara var någon annan crested buffgris. Då jag var där så var det honor 2-5 månader som ställdes…. dumt att jag inte gick och kollade namn(för att därefter lyssna på bedömning) även om jag inte trodde att det var Frideborgtösen :/
#233 Dianthus fick bedömningen "härlig kropp", men inte har han fått högre än 22p för det. =/ Tror att det måste vara riktigt muskulösa marsvin för att de ska få bättre än så på det :P
#234 Ja, det gick ju jättebra, 90 poäng är inte dåligt! :) Pussiga kan jag hålla med dig om till 110% - fast jag vet inte om det var för att vara snäll eller för att jag luktade jättemycket hona som Dinno/Cinno (?) pussade mig en massa ^^,
Calypso var Coronet och fick 15/15 poäng en gång samt HP för renaste marsvin. Jag badade honom någon dag innan utställningen och satt och borstade, borstade, borstade och pillade i pälsen ända tills det blev hans tur (sista klassen, hanar ö 48 mån). Len och ren päls hade han minst sagt, överallt :) Vet inte hur han/jag lyckades, men det gjorde vi <3
Asså du ;P Synd att du inte hörde vad som sas… Hade varit mycket intressant ^^, Synd, men jag förstår om det inte var så noga när inte det var jag som var där ;P haha.. Hehe, hon är iofs saffron *petig*
Jag kan verkligen inte sluta haka upp mig på att det gick så dåligt! Ända sedan de första veckorna var jag övertygad om att Frideborg skulle placera sig så bra… Med sån fin kropp, hela och rena öron, och temperamentet var ju perfekt ;P Åtminstone hemma.
Mvh Felicia
#233 - Tilda fick 21 på kropp & sundhet och inte heller på hennes bedömning står det något som skulle ha dragit ner det.. "Bra skuldra". Vincent däremot fick 22 på kroppen och för honom gick det ju inte så dåligt ^^ Men det beror ju en del på vad dom får för poäng på de övriga punkterna också..
Hanna
#237 Nehe? Fick hon? Hrm, var det samma domare? I så fall har hon något emot släthåriga, enfärgade marsvin ;P Vad fick Vincent för exakt poäng nu igen?
Hur gick det för dig Parlsey? Tror också jag (vi) såg dig…
Mvh Felicia
#238 - Japp :/ Jag är inte säker på om det var samma domare… Men det står inget på Kondition/ presentation på Tildas heller så.. Vill inte skriva ut namn här - vi tar det i pm:et ^^´
Vincent;
Kropp & sundhet - 22/25 _"Bra kropp"
_Temperament - 14/15 _"En riktig petgris!"
_Päls & hud 13/15 _"Ren, fin päls"
_Ögon 9/10 "Stora, Vackra"Öron 9/10 "Rena, litet hack"Tassar 9/10 "Välklippta klor"Kondition/presentation 15/15 _"Bra!"
_Totalt 91p 2/7
Tilda;
Kropp & sundhet - 21/25 _"Bra skuldra"
_Temperament - 13/15 _"Pussig"
_Päls & hud 13/15 _"Len och mjuk"
_Ögon 9/10 "Vackra"Öron 8/10 "Något smutsiga"Tassar 9/10 "Bra"Kondition/presentation står det inte poäng på, antar 15/15
Totalt 88p 5/5
Hanna
#236 Det var nog Dinnogubben som höll på att äta upp din hand x) Han har fått dille för att slickas. :p
Använde du någon slags superborste med Calypso? *s* Eller schampo med hemligt recept ;P
**
#239** Att Vincent ens kommenterades över jack i örat förstår jag inte? O.o Är det väldigt synligt? För mina grisar har säkert tre små hack på sina öron(från deras smått vilda parningslekar xP), men aldrig har det kommenterats än. Trots det har det alltid stått att de varit hela. ;)
#240 - Domare och Vincents öron alltså ;P Alltid hittar dom på något nytt, förra gången hade han öronveck men inte igår eller tidigare gånger *s* Men visst har han ett jack i örat, redan när jag köpte honom hade han det så det är läkt och fint.
Hanna
#239 Sure ;) tack! Bra skuldra, vilken kommentar… haha ^^,
#240 Asså, jag vet inte vem som är vem riktigt *skämmas* Hrm, jadu… Fyra Ess hundschampoo och sedan så lite annat jag hittade i städskåpet ;P
#241 *fniss*
Mvh Felicia
#242 Ingen fara ;) Svarta gubben är Dianthus, buffgrabben är Cinnober. Tänk bara: Cinnober=Citron(inte bara gul som en, kan vara sur som en vissa dagar :P). Så minns du säkert. x)
#241 Skumt *s*
Kommenterade inte domaren pälslösa fläcken alls förresten? Också något som förvånar mig lite i så fall ;P Den var faktiskt ganska stor.
#243 - Inte ett ljud ^^' I incheck frågade dom om det men sedan hörde jag inte ett ord. Ändå var petdomaren och kollade på magen och kommenterade att den var söt :P
Hanna
#244 Jag säger då det. Förvånande. :s Förra utställningen hade också mina grabbar ryckt bort ett par pälstussar från bröstet på varandra(kanske lekte de tarzan, vad vet jag xP), men inte kommenterades det. =/ Fast iofs är ju mina långhåriga, så man måste rota lite i pälsen för att se, men på Vincent tycker man ju att det borde kommenterats av domaren. *s* Det står ju i petstandarden att gles päls eller kala fläckar ger fel.
Att domare dömer lite olika går inte att ändra på. Så är det i alla bedömningssporter. Vi är inte mer än människor med egna åsikter. 
Däremot finns det ju tydliga riktlinjer som man får vlära sig när man utbildar sig till domare. Bland det viktigaste är precis som Luneas säger att poängen matchar kommentarerna. Och ja, det är si och så med det. Petdomarna är för olika i sina bedömningar, så är det tyvärr. sen kan man ju missa saker förstås. En kal fläck på halvgömt ställe är inte säkert att man hittar.
22-13-13-9-9-9-15 är bra! Då har man i princip gjort vad man kan och får inga avdrag. Allt över det får räknas som något extra.
För min del tänker jag ungefär såhär:
23 på kropp, då är det ett verkligt muskulöst och imponerande djur.
14 på temperament, då är de något extra där också. Kanske väldigt lätthanterliga (utan att vara det för att de är livrädda!) och samtidigt extra kelig eller pussig eller orädd.
14 på päls och hud - samma där, något ska jag bli imponerad av förutom att djuret är fullständigt rent och helt. Är det ett långhår måste jag säga att jag blir mer imponerad om pälsen når ner till marken, är hyfsat jämnt avklippt och är fullständigt ren och välskött än om marsvinet är helt snaggat och lika rent. Är marsvinet vitt och man lyckats hålla det helt vitt på magen - det imponerar också. Helt mjällfria teddys, ett släthår som verkligen har mjuk och glansig päls o.s.v.
10 på ögon, öron, tassar… Det händer väl någon enstaka gång att jag satt det. Ett riktigt gammalt marsvin med felfria tassar t.ex. Då börjar jag fundera på att sätta 10.
För övrigt är det nog hårt att ställa långhår för mig i petclass (vet att jag och luneas varit oense om det när vi dömt gemensam final. ;)). Men jag vet hliksom ur de kan se ut. Man behöver inte tolerera mer skit i pälsen för att det är långhår. Om man väljer att visa dem i lång päls så ska det inte vara några som helst problem att kamma igenom pälsen. Inte massor av lösa hår, inga tovor, kiss eller liknande. Inget dåligt ursköljt schampo eller fet päls. Klarar man inte det så klipp hellre pälsen än att låta dem ha lång men väldigt sliten och halvdant skött päls.
#246 Tack för ditt nogranna svar! :) Verkligen intressant, ger en lite mer kött på benen ^^,
Mvh Felicia
#244 vem var det som checkade in dina djur?
Den ena pet klass dommaren var ny, var nog lite nervöst för henne, förstår henne helt var samma för mig första gången.
#246 Har du någon aning om hur stora Dianthus och Cinnober kan tänkas bli? Nu när jag känner lite på dem så känns de ju något veka, så kan tänka mig att deras storlek inte direkt kommer att leda till någon petfinal. ;p
Men arbeta på temperament och päls ska jag definitivt göra. :) Bra att veta det där om långhår speciellt. ;)
Hur måste marsvinens ögon och öron vara för att de ska få tio där då? Det måste ju vara lite svårare? :/
#246 - Vilket väldigt bra svar :) Nu ska jag göra upp en avprickningsbar lista till nästa gång ^^
#248 - Eva B checkade in mina grisar.
Hanna
#249 Ja, hur gör man för att få full pott på öron och ögon? Trots att båda Hera och Frideborgs öron var lena, superrena, mjuka och helt fria från jack eller sår så fick de 9 poäng. Jag har aldrig varit med om 10 poäng på öron i och för sig, men hur bär man sig åt för att få det?
Mvh Felicia
#251 - Domarna ger väl hemskt sällan full pott på någon punkt förutom den sista…
Hanna
#252 Ja, jag vet… Men jag vill veta vad som ska göras för att uppnå full pott! ;P Varför ska det vara så svårt? Om man har bedömningssedel att gå på så ska den väl också vara möjlig att uppnå?
Mvh Felicia
#253 Man går enligt principen att inget marsvin är perfekt. 10% avdrag är att räkna som mycket bra.
Hur gick det för dina tjejer Wizy? Såg att Teddytjejerna var anmälda till ras ;)
#254 Okej, det klart, så full pott går omöjligt att uppnå då på ett flertal punkter…!? ;P
Mvh Felicia
Kondition räknas som en punkt där man bara gör avdrag om något är fel. Alltså det normala är full pott. Övriga punkter ska det vara omöjligt, eller åtminstone extremt svårt att få full pott på.

I petklass brukar man räkna 10 % avdrag på en punkt som full poäng, med undantag av kondition 15 p, där domaren alltid ska sätta 15 p om inte marsvinet har något fel som inte dragits på någon annan punkt.
Jag var där, invirad i något mörkgrått hemstickat. Det gick sådär för våra pettar. Inga direkta avdrag, men inte det där lilla extra som leder till final. Morris som egentligen är bäst av våra pettar fick stanna hemma eftersom han blir så stressad av att åka på utställning.
Jag ställde en rosettcurly i ost också, men han blev inte bästa ost, vilket jag knappast väntat mig att han skulle bli. Mina bästa "rosetter" går i avel fn.
Tittade lite på Abicos goldenhona Tilda. Tyckte hon såg jättefin ut. Tilda var väl ganska ung i sin klass också, så hon växer säkert till sig och har större chans att vinna sin klass redan på nästa utställning. Att hon fick CK säger ju en del om hennes kvalitet. Se till att hon inte ger sig ut på internet och hittar på dumheter bara. 
#257 Okej :) Ja…, har du brunt hår? Oki, grattis till resultaten ändå - det är ju jättebra att de inte får avdrag ;) Jag tror jag såg en liten skymt i förbifarten av din rosettcurly faktiskt. Det var väl inte jättemånga Ostandardiserade över huvud taget på utställningen?
Mvh Felicia
Är det någon mer än jag som saknar bilder å resultaten från borås? är så fruktansvärt nyfiken på bilderna
#259 - Tro mig, jag väntar jag med ^^
Hanna
#260 kollar flera gånger om dan vill att dom kommer nu *L*
#261 Samma här! Jättenyfiken och vill så gärna se de ;P
Mvh Felicia
Nu äntligen har resultaten dykt upp på SMF's hemsida! :D
Dock står inte Pet Class resultaten med ännu… *rynka på näsan*
Mvh Felicia
#264 De bilderna är från Rävlanda nu i helgen, inte Borås.;)
#265 - Ajdå, fel tråd ;D Jag säger ju att jag är förvirrad ikväll. Bäst att jag går och lägger mig direkt…
Hanna
#264 #265 Jag såg också det ;) Väntar på bilderna från Borås & Rävlanda med spänning!
#266 Haha ;P
Mvh Felicia
Usch vad många bilder jag är med på… *s*
Här är Hera :)
Mvh Felicia
billyh är längst ner på den sidan *L*