vitt gegg i rumpan!
Min ena hane, lille Gunnar, har nåt konstigt vitt gegg i rumpan. Det luktar inte så mkt men ser verkligen inte fräscht ut. Vad kan det vara? svamp? Han verkar inte klia sig iaf…
fick svar av en uppfödare på en liknande fråga.. kan va Smegma, får även människokarlar och kvinnor som inte tvättar sig i underlivet.
Marsvinshanar producerar även ett sekret som används för att revirmärka - vitt, kleggigt, flottigt och luktar död fisk…
om jag e fel ute kan nån annan kunnig svara
kan ju även va talgkörteln
Antingen är det talg från Talgkörteln som sitter på bakdelen, eller så är det sperma (om någon annan hane bestigit honom etc.). Det förstnämnda är mest troligt, det får du bort genom att ta en svamp eller tandborste med en droppe diskmedel som du gnuggar på baken. Skölj sedan med ljummet vatten.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#0 Hade faktiskt tänkt slänga in samma fråga idag :P
#2 om det är det som jag tänker på så är det varken sperma eller Talgkörteln iaf. det är i rumpan och verkar oxå komma därifrån. luktar inte hallon precis och tar man inte bort det så blir det liksom en klump med gegga… spån och hår kan fastna i det…
vet en teddyhane som har väääldigt mycket sådant (därav tänkte jag ställa frågan) men hans är typ brunt bajsaktigt oxå. det luktar lika illa som det vita, men ser mer ut som diarré. men det är det inte, för hans bajsar ser fina ut. hon som har honom har tömt ut det där gegget varje dag (det bildas mycket!) och det verkar som det minskar nu.. blir inte lika mycket varje gång…
frågan är ju: vad är det? och vad är det till för?
är det revirklet som #3 säger eller är det bara ohygien?
Detta har skett med min ena hane också några gånger, den hanigare av dem. Antar att det har något att göra med det #1 talar om, revirmärkning, då denna hane är en naturbegåvning på att visa vad han äger. ;) Där han gått lämnas inte en fläck utan hans lukt. :P
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.