Hjälp med sammanförning
Hej
Jag har en fråga om sammanförning av marsvin.
Jag har läst alla tips och trix om hur det ska gå tillväga och så, så det är inte det jag undrar över.
Jag har två marsvinskillar som varit separerade i mer än ett halv år ungefär. Dom är från samma kull från början (dom är ungefär 2 år nu) men helt plötsligt så funkade dom inte tillsammans alls längre. dom bråkade så att dom fick sår och sånt, så jag särade på dom.
Har försökt att ha dom tillsammans sen dess men det blir bråk såfort dom träffar varandra igen, dock inte så att dom biter varandra.
Jag vet att jag säkert gjort fel som särat på dom så därför vill jag veta om det är möjligt att föra samman dessa igen på någon smidigt sätt så att dom iallafall kan vara tillsammans med varandra.
Eller är det helt kört nu när dom varit ensamma så länge?
Skulle gärna vilja ha lite råd om hur ni tycker jag ska gå tillväga. Vill inte ha dom särade då jag inte tycker det är rättvist mot dom att vara ensamma.
TYVÄRR, kan det bli så att det inte kommer funka. Med tanke på
att dom är lika gamla, blir det svårt för dom att göra upp om rangen
När jag hade ett par hanar som inte ville samsas, tvättade jag av
körteln med yes-diskmedel på båda 2, sen badade jag dom. Jag
hade väl tur som fick det att funka. Har även haft otur med det.
Lycka till = )
Visst finns det hopp ;) De glömmer inte hur man umgås med andra marsvin bara för att de går ensamma ett tag.
Jag tycker att du ska göra som #1 säger, tvätta Talgkörteln med diskmedel, bada marsvinen och presentera dem för varandra på en neutral plats(där ingen av dem varit förut eller där det åtminstone inte luktar som att någon av dem varit där förut ;P). Låt dem sen gå där ihop så länge som möjligt och göra upp om rang osv. Det kan ta flera timmars smågnabb, har jag hört. Så även om de tjafsar lite i början, betyder det inte att de kommer att göra det senare.
Att ha dem ihop i en bur som inte är för liten sen tror jag är viktigt. Minst 120x60 skulle jag säga, men hellre ännu större. Om de får lite andrum är chansen större att de kommer bättre överens ihop.
Om de ändå inte funkar ihop, trots att du försökt med det som står ovan, är det kanske dags att se sig om ifall du inte kan skaffa nytt sällskap åt de båda, en liten bebishane var, så att rangen kommer att bli mer självklar.
Lycka till!
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Jag ska vara ärlig och säga att jag tvivlar, men man vet aldrig! Jag har två råd. Låt det ta tid och ha is i magen.
Jag har en marsvinshona som kom hit efter att ha tuggat lite väl hårt på sin förra burkompis. Hon går nu ihop med två andra marsvin och det går bra. Såhär gjorde jag, kanske kan det fungera för dig också.
Först fick honan (A) gå i en egen gallerbur bredvid de andra två marsvinen, de stod alltså precis kant i kant så att de kunde nosa på varandra. De stod så i en dryg månad.
Därefter försökte jag med det där klassiska, bada och placera på neutral plats. Det gick åt skogen, A blev skiträdd av att sitta på golvet och bet en av de andra så blodet sprutade och jag undrade vad jag hade gett mig in på.
Jag lät dem därefter (alltså dagen efter) sitta tillsammans en kort stund på några minuter i mitt knä. Ökade succesivt tiden, viktigt är att bryta innan någon biter en annan… Låt det ta lång tid och håll på så här ännu längre än vad du tror är nödvändigt!
Därefter fick marsvinen skutta runt tillsammans i min säng när jag satt bredvid dem. Där känner de sig tryggare än på golvet, det kanske är annorlunda med dina marsvin. Först får de bara vara tillsammans tio sekunder, därefter öka långsamt.
Därefter tänkte jag släppa ihop dem på neutral mark med bada och så där som man "ska" göra, men stackars A blev livrädd bara av att sitta ensam på badrumsgolvet så jag satte aldrig dit någon av de andra. Istället tog jag ett väldigt djupt andetag och släppte ner A med en av de andra (den mesigaste…) i en bur på 2*0,5 m med massor av hö, gurkbitar, sallad, persilja och massor av hus och kartonger att gömma sig i. Så fick de gå en stund, sedan tog jag isär dem och väntade till dagen efter. Då satte jag ihop dem likadant igen. Efter en stund släppte jag ner det tredje marsvinet. Då är det bara en sak som gäller. Is i magen. Is i magen. Is i magen.
Marsvin som gör upp om rangordning är inte väna och gulligt trevliga mot varandra. Självklart ska de inte skada varandra så att det blir blodbad men de kommer att hoppa på varandra och försöka visa sig tuffast. Det bästa är kanske objektivt sett att lämna introducerandet till någon som inte är så känslomässigt fäst vid dem, som inte daltar lika mycket (ja du ska se mig och mina marsvin…) för det är hjärtskärande att de inte tar varandra i tassen och lyckligt skuttar iväg över maskrosängarna.
Jag håller tummarna, men låt det ta tid och ha is i magen.
Envishet och drömmar
Har du läst artikeln om sammanföring?
Jag tror då att det finns hopp för dina grisar ;)
Bada marsvinen innan så att de får samma lukt, kom ihåg att tvätta Talgkörteln noga (med fördel används diskmedel). Är de fortfarande lite fuktiga i pälsen när de får träffa varandra har de fullt upp med att tvätta sig och är inte fullt lika mycket fokuserade endast på den nya kompisen.
Låt de träffas på en neutral yta utan dofter och revir från något av marsvinen. De ska ha mycket gott om plats att röra sig på och känna att de kan gå undan och få vara lite ensamma om de vill. Ha med fördel gömmor och leksaker som marsvinen kan underhålla sig med (även dessa kan med fördel rengöras om det är något av marsvinens).
Lägg ut lite godsaker, grönsaker och annat de tycker om, i små bitar runt om i hela inhägnaden så de får annat att tänka. Ätandet är också avslappnande.
Låt det ta tid! Var inställd på att de ska få träffas så länge som de behöver, tills de har undersökt sin kompis ordentligt och blivit lugna.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Tack för svaren. Ska verkligen testa att göra detta så bra det bara går och ha is i magen.
Nu har jag bara fått ett problem till, den ena har en knöl i magen och den andra har ett stort sår i rumpan…Och såret ser inte trevligt ut.
Så jag ska till veterinären imorgon med dom, men hon i telefonen sa att dom bara kan göra något åt han med såret då dom inte har en röntgenmaskin… Men att dom ändå skulle kolla på knölen och se om dom kunde "gissa vad det är"…
Men om allt skulle gå bra med dom nu ska jag göra ett försök till att sätta samman dom såfort jag kan.
Tack för hjälpen!
#5 Konstigt.. ;/ Det finns ingen annan veterinär nära dig, som har röntgen?
Varför skulle de behöva röntga såret?
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

#6 Hon menade nog knölen