Producering av talg från talgkörteln
Ingen av mina nuvarande honor har behövt rengöring av Talgkörteln en endaste gång sedan de kom i sensomras/höstas. Nu däremot har min dräktiga hona börjat bli lite kladdig kring körteln. Inte så mycket som de hanar jag haft men mer än förut.
Behöver ni rengöra Talgkörteln på era marsvin? Hur gamla är dem? När har de kommit igång med "produceringen" av talg? Någon som vet om det varierar helt från olika marsvin eller om det finns någon generell ålder/något tillfälle när det är mer/mindre?
Många frågor ;)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Mina grabbar har jättesnabb talgproduktion ;) Det blev mer först när de var kanske kring halvåret, och har hållts på samma höga nivå sen dess(de är 13 månader nu). De är könsmogna hanar, så det kan jag förstå. :p Särskilt eftersom en av dem(Cinnober) verkar extremhanig och bossig. Han producerar mer talg än kompisen Dianthus gör.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Sune (7,5 år) är den största kladdgrisen här hemma, så hans talgkörtel behöver rengöras rätt ofta.
Sen kan jag säga att alla mina marsvin, honor som hanar i alla åldrarna, med undantag för ungarna och Irma (ca. 10 månader) behöver rengöring av Talgkörteln ibland. På honorna går det oftast att pillar bort "kladdet" som sitter som klumpar mest. Medan hanarna behöver skrubbas med tandborste och diskmedel.
Hanna
Hrm, man verkar inte kunna göra någon direkt slutsats av det (ännu) i alla fall ;P Det kanske helt enkelt varierar från marsvin till marsvin utan något samband.
Men rätt uppenbart är det att produktionen inte kommer igång förrän de blir äldre. Fullvuxna? Könsmogna?
Mvh Felicia

Colleen 3 år - Varanan månad. Hon är väldigt dominant.
Istas 3 år - Aldrig behövt rengöra. En lugn och rogivande hona.
Enzo 2 år - Var tredje månad, ungefär. Kastrerad hane, är lugn.
Athena 1 år - Aldrig behövt rengöra. Håller sig på sin kant.
Kira 1 år - Aldrig behövt rengöra. Kaxig hona.
Nu har du lite mer grisar att kolla på. :) Har skrivt hur ofta jag rengör, om jag gör det, och hur de är i flocken för det mesta.
Jag har fått för mig att dominanta grisar producerar mer talg? Cinnober är dominant menar jag, och han får mer. Likaså var det med mina förra marsvin. Den dominanta producerade mer talg än sin kompis(även om hon inte producerade mycket alls i jämförelse med Cinnober ;p).
Någon som funnit liknande samband?
Om jag bara tittar på vad som står här i tråden, verkar det ju som att Sannichs väldigt dominanta hona producerar mer talg. Sen så är väl Hannas Sune så dominant att han inte ens tål andra hanar. ;) Och dräktiga honor har väl en tendens att få högre rang eller åtminstone bli lite bossigare(har jag fått för mig, men jag kan ha fel)?
Jag tror i alla fall att det kan ha och göra med dominans och rang. Till viss del åtminstone.
Jo, det har nog att göra med dominans eller hur dominanta dom är. Men det var väldigt, har jag bara dominanta djur då? ;) tur att dom tar ut varandra rätt bra. Lilla Irma kommer nog aldrig bli något talgkörteltroll iaf. hon är så löjlig den lilla :P
Hanna

#7 Tror du har rätt slutsats.
Jag har bara behövt rengöra med riktig tvätt "tvål o tandborste" på en av mina. Det var Lovika och hon var ju mycket dominant om än på ett lugnt vis.
Sen vet jag förstås inte om det satte sig lättare på henne då hon ju var en rex?
Marsvin 4-ever
.

Så kan det nog vara, ja. :) Har aldrig haft problem med detta på min tidigare marsvin, förutom på min första. Som inte för något äpple i världen gick ihop med andra marsvin, och henne fick jag tvätta ofta.
#6 Så är det säkerligen ;) Talgkörteln är ju en doftkörtel, till för revir. Och de högst dominanta markerar väl revir mest..
Mvh Felicia

Tror helt klart det har med dominans, iaf hos hanar, att göra. När en ledare flyttat ut eller en ung hane flyttat in till en äldre blir den nye dominante helt klart kladdigare och det blir mer "brunt fett" på hus och husknutar. Jag har en hona snart fyra år som jag aldrig behövt tvätta Talgkörteln på.