OT: Är du vegetarian?
Det är iaf jag.
Tycker att det är "äckligt" att äta djur.
Och sen är det ju synd om dom.
Dom lever ju oftast ett dåligt liv.
Trånga djurtransporter till slaktaren o.s.v
Är ni vegetarianer om ni är varför?
Om inte VARFÖR?
Jag är inte vegetarian. Jag tycker om kött. Det är väl främsta anledningen.
Man BEHÖVER inte äta kött från slakterier, man kan köpa från privata gårdar där djuren har haft det BRA, och blivit skjutna på gården, där de är trygga.
Dock är det svårare att få tag på sånt kött, finns inte i affärerna precis.
Men att det är fel att äta kött tänker jag aldrig säga ja till.
Helena
Jag är vegetarian sedan 1½ år tillbaka, mår mycket bättre av vegetarisk kost än den blandkost jag åt tidigare och sedan är det mycket bättre för djur och miljö att äta vegetariskt, that's why :P
Hanna
Jag är vegetarian och har varit det i drygt fem år :) Största anledningen är att jag tycker det är etisk fel att äta andra varelser. Sedan att det är bra för miljön och är gott är andra orsaker som också spelar in ^^
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Är inte heller vegetarian, men köper bara från en gård som ligger in bit ifrån oss som slaktar sina djur själv. Djuren lever i stora hagar med möjlihet till att gå in. Precis som det ska vara för "slakt" djuren tycker jag. :)
När jag jobbar så ser jag ibland stora lastbilar komma farande med grisar i, slaktgrisar. De är två våningar i denna lastbil, och jag undrar jämt, hur i fasiken får de upp grisarna på våning två? :S
Det är väl en ramp. Antagligen.
Tror inte det är så vanligt att bönder slaktar sina djur själva.
Jag är vegetarian, och har varit det i snart tre månader. Jag är det för att jag inte har möjlighet till att köpa djur som har bott och dödats på exempel en bondgård där dom haft det bra. Eftersom jag är världens djurvän så klarar jag inte av att se på när exempel grisar åker trånga transporter.
#5 Vadå inte så vanligt..det är ju klart att det är fler bönder som prackar in massa djur i en transport till slakteri, det är billigare. Men som konsument har man valet att köpa djur från nån gård som ligger i närheten, där man vet att djuren haft det bra.
Helena
Ja inte så vanligt alltså?.
Tror att dom flesta köper kött i affären.
Är jag 100 på.
Jag har varit vegetarian i elva år. Tröttnade på det äckliga broskknastret mellan tänderna när man åt hamburgare… :P Nä, men skämt åsido. Jag tycker att hela köttindustrin är omiljövänlig. Den spannmålsproduktion som går åt till att föda den rika västvärldens köttdjur skulle kunna rädda den fattiga världen från svält. Dessutom kastar man 80 procent av allt kött i affärerna. Snacka om slöseri av liv, pengar och resurser. Köttindustrin är även oetisk, då människan inte har rätt att behandla djuren som vi gör (typ föder upp och mördar dem under hemska omständigheter i Auswitchfabriker) bara för att det ska vara så billigt som möjligt och att vi har all makt (djuren kan ju tyvärr inte säga sin åsikt). Känner även en veterinär som arbetade som besiktningsvet. på ett slakteri. Hon blev vegetarian i fyra år efter den upplevelsen. Sa bl.a. att rullbanden som köttbitarna åker runt på går så fort att man inte alltid hinner sortera bort cancertumörer och sånt. Dessutom kan människan leva utan kött helt utmärkt, vilket innebär att vi har ett val. Om man bryr sig om djur och miljö tycker jag därför att man ska välja en vegetarisk livsstil. :)

Jag är vegan:) precis som de marsvin jag har också:) Det är fräsch och gott att äta vegetabilier.
Jag kan inte kalla mig djurvän om jag äter mina vänner. Så enkelt är det.
"Veganism is carring"
#8 Ja, men det är ju deras val..:P
Helena

Jag har varit vegetarian i 8-9 år men är det inte längre. Den största anledningen till att jag var vegetarian är djurhållningen inom köttindustrin, jag tycker att det är okej att äta kött men då ska djuren ha haft det bra. Numera när jag äter kött är jag väldigt noga med vad vi köper, större delen handlar vi av min pojkväns farbror som föder upp djur i väldigt liten skala - där vet jag åtminstone att dom får leva ett bra liv och att allt går rätt till.

Jag äter kött för att det är smaskigt! :) Sedan så skulle inte mina föräldrar gå med på att laga två maträtter varje gång det var middag, en med kött till dem och en vegetarisk till mig. Dock så har jag det senaste halvåret börjat äta mindre kött, därför att jag har fått upp ögonen för mumsiga sallader och frukter! :)
Jag äter kött från slakterier m.m. fast jag vet att det inte är bra för djuren, men jag har väl antagligen inte blivit berörd utav det tillräckligt. Man kan äta kött även om man tycker synd om djuren, man får helt enkelt välja att köpa kött från frigående djur m.m. Man har alltid ett val, och att äta kött är det valet jag har gjort. Men det är mycket möjligt att jag testar på att bli vegeterian om något år, men då är det inte för att hjälpa djuren utan för att vegeteriskt ska tydligen vara en mer hälsosam kost..
#13 Så trodde jag med, men det har istället blivit så att hela familjen äter det vegetariska eller att lillebror och ibland pappa får en annan variation på maten (med kött) ;) Lätt som en plätt.
Jo, det är ju faktiskt så att det "vanliga" köttet som finns i affärerna idag är fullproppade med diverse skit (ursäkta uttrycket). För att inte tala om kycklingarna… Men men, det är en debatt för sig som kan hålla på hur länge som helst och starta väldigt många upprörda åsikter. Så det är nog bättre om vi här istället bara håller oss till frågorna i #0… hehe :P
Mvh Felicia

Det finns redan flera sånahär trådar, sök innan du skapar nytt :)
Nej, jag är inte vegeterian.
Äter dock bara kött som kommer från farmor och farfars gård. De tar hand om djuren bra under deras liv, slaktar de själva på gården dessutom.
Om inte är det bara ekologiskt kött.
I skolan väljer jag helst det vegetariska.
Värd på Choklad iFokus
Ja hitta då inga iaf.
Är inte vegeterian, mest för att jag tycker kött är gott. Däremot behöver man ju inte alltid äta kött, vegetarisk mat är också gott ^^ Tycker inte det på något sätt är fel att äta djur, däremot är inte köttindustrin som den är idag okej. Frågan är om ens ställningstagande som vegeterian gör någon skillnad? Och varför inte vegan när man ändå håller på? Lider inte äggläggarhönsen lika mycket under sitt liv? Eller mjölkkorna, som faktiskt står uppbundna inomhus större delen av året? Jag hoppas inge tycker jag låter otrevlig, är inte alls menat så i alla fall :)
#18 Såklart det gör skillnad - mindre kött köps eftersom man inte äter det, i längden slaktas färre djur vilket gör att färre djur föds upp till industrin.
Jag svarar för mig nu. Vi köper endast ekologiska ägg och mjölkprodukter (produkter från djur över huvudtaget) och där får hönsen gå utomhus, tillgång till betydligt större områden/höna än om produktionen inte är ekologisk. Mjölkkorna är det samma sak med - de har mer regler för hur de ska bo under den tiden de inte går utomhus (vilket är längre tid än icke-ekologiska mjölkkor). Dessutom får kalvarna dia sina mammor (korna) vilket jag tycker är en viktig sak, att de inte blir uppfödda på mjölkersättning och separeras från sin mamma bara någon dag gammal.
Mvh Felicia
# man köper ju från frigående höns så klart.
Och så är min mormor och morfar bönder så jag hämtar mjölk där.
Korna/kvigorna;) Går fritt i ladugården eller är ute och betar på sommaren..
I den ladugården så får kalvarna dia i kanske 1 veckor sen så får dom en egen box och matas med en flaska med mammans och dom andra mammornas så klart=) mjölk.
Jag har varit vegetarian förut.
Jag hade inte haft något emot köttkonsumtionen om djuren hade fått leva under okej omständigheter (typ så som de lever på ekologiska KRAV-gårdar med fri Utevistelse och bra naturlig mat), slakt hemma på egna gården och korta transporter till affärerna. Hemskt att djur och mat ska behöva transporteras land och rike runt. Det känns väldigt onaturligt alltihop. Inte konstigt att det kommer så många sjukdomar som hör ihop med vår hajpade matkonsumtion: galna kosjukan, fågelinfluensan, sars, etc.
Jag köper ägg direkt från en bonde vi känner som kommer från hans frigående höns. Brukar hämta när jag ändå kör förbi till stallet. Billigt och jättefina ägg (typ dubbelt så stora som de i affären). Kör även med ekologiska mjölkprodukter.
Men så länge det är så illa som det faktiskt är tycker jag att bojkottning är att föredra. Och jag tror att det gör skillnad. I alla fall i Sverige bryr vi oss väldigt mycket om djuren och miljön, och därför finns det ganska många bra alternativ. Det är precis som med marsvinsköp från djuraffär. Det gör knappast någon skillnad att några stycken bestämmer sig för att bojkotta djuraffären när så många andra fortsätter att handla därifrån, men det är ju själva principen man är ute efter. :)

Jag är vegetarian sedan snart tio år och köper dessutom bara ekologiska ägg- och mjölkprodukter och bananer. Jag tycker att det är ännu viktigare med ekologiska produkter från djur än ekologiska grönsaker och att närodlat och "säsongens" är viktigt.
Envishet och drömmar
Jag kan inte låta bli att bli chockad när folk säger att om de skulle bli vegetarianer så skulle det inte vara för djurens skull utan för någon annan orsak. Bryr man sig så lite om djuren? Skiter man i att grisar blir skållade levande, kycklingar lever in i det sista med mer? Kanske tycker någon att jag är hård men sådana människor tycker jag är rent utav hjärtlösa och otroligt själviska.
För övrigt är jag vegetarian sen ca 4 år tillbaka. Jag äter bara ägg från jobbet och dricker endast mjölk och övriga produkter från Milko som jag litar på.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Jag är inte vegetarian då det enligt mig är klokast . Vi människor behöver mat vi behöver köttets proteiner för att överleva . Men därimot köper jag endast svenskt kött då sverige är snällast när dom slaktar
Jag har alldrig äkta pälsar här hemma , eller tex horn osv från djur som slaktas pga av det . Det är jag grymt emot
Men finns det inte en person på marsvinifokus som slaktar själv ?
#25 Samtidigt som jag kan känna att det mer eller mindre kvittar hur jag mår om jag vet att det finns djur som far så hemskt illa som dom faktiskt gör. Någon måste stå upp för djuren. En människa klarar sig alltid med tanke på vad mycket det finns i ersättningsväg osv.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
#25 Människor behöver inte animaliska proteiner för att överleva, det är helt fel. Hur skulle du då förklara att Asiaterna är det folk som lever längst (som är mest vegetarianer och äter mest fisk som kött)?
Dessutom är det tyvärr inte så stor skillnad på Sveriges djurhantering och många andra länders, som vissa tror.
#26 Precis! Tänk om man skulle odla sojabönorna enbart för människoföda istället för boskapsföda…
Mvh Felicia
#25 Skulle vi inte överleva utan kött?
Har varit vegetarian sen jag var 9 år.
Jag mår utmärkt.
Ni har säkert hört om dun industrin
Där tycker jag verkligen man ska bojkotta.
Duntäcken kuddar mm.
Som kommer från levande fåglar.
Är ju inte klokt ju!

#25 Proteinet är inte speciellt svårt att ersätta. Det som kan vara klurigt är isåfall att få i sig dom essentiella aminosyrorna som finns i animalisk kost: kött, ägg, smör, mjölk. Men äter man fortfarande ägg och mjölkprodukter så är det inget problem.
#30 …ost.
#30 Äsch då, jag trivs bra med mitt strikt kontrollerade liv (A) Fast ekologiska bananer och sojabönor är ju inte lika dåligt :)
Mvh Felicia
Jag blev för ett tag sedan. Jag äter inte kött eller typ ja. Kyckling är ok annars får jag inte vara för mamma. Och jag kan inte äta nudlar då. I alla fall så äter jag nästan inget längre för det finsn knappt något att äta. Lever på vatten. Men jag tror jag inte kan vara vegitarian jag kommer få tillbaka min anorexi.
Men fisk är ju ok att äta.
Man vet ju att fiskarna haft det bra iaf=)
Älskar fisk kan leva på det om jag måste;)
#35 - Jag åt inte på 2 veckor och vägde kanske 32 kg. Sedan nu börjat äta upp mig lite. Men mna vänner klagar på att jag är benig
#36 Men hur har fisken "avlivats"?
Dom fiskar väl upp dom med nätt.
Är på land tills dom dör antar jag.
Så det är ju inget vidare.
Men dom har iaf haft det bra så länge dom levt;)
#39 - jo du har väl en poäng där. Jag försöker börja äta igen. Är livrädd för få tillbaka det ;/
#34 Men det finns ju massa annat att äta förutom kött! 
Kika in på Vegetariskt.ifokus så kanske du får inspiration :)
Kyckling är tyvärr det sämsta köttet man kan äta, utifrån djurens situation. De föds upp på nolltid och lever bara några veckor eftesom de proppas med massa medel så de växer fort. Benen hänger inte med och kan inte hålla uppe deras stora kroppar. Därför är det såpass billigt - en riktigt sk*tindustri. Tyvärr.
#41 Det är ju jättebra att du inte vill ha tillbaka det - det måste i alla fall vara en bra bit på väg, alltså att du kämpar ;) Jag hejar på dig ^^
Mvh Felicia
#42 - var hemskt att vara smal jag förs jag sov med minst 4 täcken och så. Men jag försöker gå upp det går bättre och bättre :) ligger väl på 43-45kg nu och är 154cm :)
#43 Det är ju bra :) Jag väger inte heller jättemycket, men det beror väldigt mycket på hur man är byggd - ingen i min släkt har särskilt kraftig benstomme och sådär :P
Mvh Felicia
Nej jag är inte vegetarian eller liknande, jag gillar att äta kött. Jag vill inte vara utan det.
Tycker om vegetarianska rätter men det är inget jag vill leva på. Visst har många köttdjur det dåligt men de är ju ändå bara uppfödda för att bli mat åt oss men självklart ska de leva drägligt :) Äter oftast bara älgkött som far min jagat eller griskött från traktens bönder.
Vi födde upp höns ett tag och åt tupparna, de kunde jag inte äta då de var ju mina husdjur.. Äter hellre köpta från affär än de man själv haft hemma för det känns bara hemskt att äta sina kompisar man haft sen de föddes.
Och nej jag resonerar inte klokt på en fläck 
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#36 - Fisk är inget vidare det heller, missade du Kalla Fakta/ Uppdrag Gransknings koll av lax odlingarna i Norge? Det är därifrån vi får nästan all vår lax och det är ju jättebra att den är odlad så att man slipper fiska sönder våra hav. Det hemska som kom fram var att för att föda alla dessa laxar så fiskade man upp mängder och åter mängder med andra fiskar och malde ner, det hela slutade med att man lyckats utrota många olika fiskarter och i dagsläget fiskade upp sorter som står på den röda listan - dvs. är nära utrotning.
Hanna
Jag har varit vegetarian sedan födseln(med undantag av att jag äter löpe). Det känns bra. ;)
Men det är ju var människas val.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Haha , ni tror att ni är snällare mot allt och alla ifall ni inte äter kött och istället äter piller som dom FAKTIST dödar massa djur för. Bla Tigrar är välldigt populära i medeciner

#48 Haha, ja kanske på svarta marknaden i Kina.
Vem har sagt nåt om att äta massa piller?

#49 Nae usa amerika , afrika .. Därför är tigrarna utrotningshotade!
Ehm ? Om ni ska må bra måste ni äta piller .. DAAH ? annars får ni ju inte i er proteinerna som finns i köttet.
Seen som du borde veta , finns det inga tigrar i kina ;)

En stilla undran, vad fodrar ni era katter och hundar med?
Marsvin 4-ever
.
#51 - katterna får något stinkande burkmat och hunden torrfoder..

#52 , tror hon syftade på VAD ni ger dom … inte hur. Alltså om ni vegetarianer ger dom kött eller ej

#50 Det finns det visst. Och det är ofta där dom tigrar som skjutits illegalt hamnar, många är beredda att betala dyrt för dom där. Svansen, benen, blodet, ögonen, hjärnan, könsorganen och morrhåren används i traditionell kinesisk naturmedicin som sedan säljs på svarta marknaden. Däremot finns det inga tigrar i varken Afrika eller Amerika.
Proteinet är som sagt ganska lätt att få i sig på annat sätt än genom att äta kött, tex. finns det mycket protein i baljväxter (bönor, linser etc.). Man behöver inte inte äta kosttillskott som vegetarian. Och om man nu skulle göra det så kan jag kan lova att det inte finns några tigrar i Apotekets vitaminer, haha!

#53 Det är väl inte så svårt att lista ut vad kattmat på burk eller torrfoder för hundar är gjort av?
Ha ha. Har inte ätit ett piller i hela mitt liv;)
#56 - piller låter som något helt annat. Som man sa förr nu för tiden säger man tabletter. Och har du inte ens ätit en alvedon? hm. Jaja :) kunde man vara utan förr kan man nu ;)

#55 Jo men vi strävar efter att inte äta kött för att vi älskar djuren så mycket.
Men sekunden efter att vi slagit oss för bröstet över hur måna vi är över djuren så matar vi glatt våra sällskapsdjur med slaktprodukter.
Marsvin 4-ever
.

#58 Jag förstod ditt resonemang, jag syftade mer på att AnimalLover inte tyckte att burkmat/torrfoder var ett tillräckligt bra svar. 
Skilladen är väl att vi kan välja om vi ska äta kött eller inte. Visserligen skulle vi kunna välja att köpa fint krav-märkt kött till våra köttätande djur också, istället för att köpa en påse torrfoder på Coop liksom.

Jag hoppas att du inte vill göra våra djur till vegetarianer? (De som äter kött menar jag nu..)
#58 Djuren kan inte välja. Vad man kan göra är att hitta svensk mat och göra lite efterforskningar. Man för göra det bästa utav det helt enkelt.

#60 Nej det vill jag inte.
Men hur göra? Då vi ju vill få bort slakt industrin, samt slakt transporterna.
Vi har miljontals hundar samt katter och andra köttätande djur i vårt land.
Tror inte dom småskaliga hemmaslaktarna kan fylla den marknaden.
Jag har ingen smart lösning, men är nyfiken på om ni har?
Marsvin 4-ever
.
#61 Håller helt med! :) Vi människor kan i alla fall välja, då vi överlever utan kött. Tycker dock att vi ska sträva efter att köpa den mest "humana" hund- och kattmaten.
#48 Jag har varit vegetarian i elva år och har aldrig ätit några extra piller. Peppar, peppar, men jag lever och frodas än. :P Dock har jag haft järnbrist, men det brukar jag åthjälpa med lite Blutsaft, som är ett naturmedel gjort på nässlor. Även folk (oftast tjejer) som äter kött kan ju få järnbrist, så…
Stadsbiblioteket i Jönköping hade en fotoutställning som hette "Walls of glass" av Erik Lindegren för ett tag sedan. Namnet kommer från ett uttalande av Paul McCartney, som ska ha sagt att om slakteriernas väggar vore av glas skulle alla vara vegetarianer. Så fotografen Lindegren har fotat i slakterierna och gjort en utställning om det. Finns att se här: http://animalrights.se/wallsofglass/ (OBS: starka bilder!!! Kolla inte om du är känslig! Men det visar verkligheten.)
Nu tror jag att det är bättre för hälsan att inte äta kött (se bara på asiaterna, som Felicia sa), men om det nu ändå skulle vara så att man dör i förtid så får jag väl göra det då. ;P
#63 - Fy *** Vilka bilder :'( Nassegrisarna ser så ledsna ut på de första bilderna..
Jag fixade inte att se klart, fick stänga ner när dom började såga isär djuren… Kväljningar.
Hanna
#65 Ja… *snyft* Ändå har jag för mig att han bara fotade i mindre slakterier. De stora slakterierna gav inte sitt tillstånd. Då kan man ju undra hur mycket hemskare det är där och vad de har att dölja.

Jag är väl egentligen fel person att försvara vegetarisk kost till vilket pris som helst eftersom jag själv har varit vegetarian i flera år (och även vegan under en period) och jag vet att alla inte mår bra på en vegetarisk kost - inte så mycket just för att den är vegetarisk utan för att det automatiskt innebär att man äter mer spannmål, och vi människor är inte gjorda för att leva på spannmål och kolhydrater i den utsträckning som vi gör idag.
Anledningen till att jag inte är vegetarian längre är för att jag är insulinkänslig och helt enkelt inte mår bra av att äta mycket kolhydrater, hälsomässigt mår jag bäst på vår naturliga kost som till stor del består av just animaliska produkter. Moraliskt sett så hade jag gärna varit vegetarian, men hälsomässigt så mår jag bättre av att äta som jag gör nu.
Att det skulle vara bättre för oss, hälsomässigt, att inte äta kött tror jag inte på. Dock är jag övertygad om att dom flesta som är friska, normalviktiga och inte kolhydratkänsliga kan välja bort köttet utan problem.

#63 Vad är en "human" hund och kattmat?
Slaktdjurshanteringen samt transporterna kvarstår ju.
Detta är inte lätt, jag förstår din tankegång och visst hör man sig själv säga liknande. Men faktum kvarstår.
Visst kan man utforma strikta regler för human slaktprocess samt även regler för hur djuren skall lastas samt behandlas under transporteringar.
Har själv varit delaktig att tipsa om bra samt humana utformningar av sådana regler.
Samt även hotat köra upp elpåfösare rätt upp i "kulorna" på idioter till slaktdjurschaufförer som i tid och otid vill använda sig av sådana.
Men vad hjälper det då produktionen idag är så tidspressad så dom inte ens än gång hinner avliva djuren innan dom skållas?
Samt att personerna som jobbar som slaktare och transportörer icke är djurvänner! dom saknar total empati för djuren och då behandlas djuren därefter.
Marsvin 4-ever
.
#67 Jag menade den mat som är den bästa möjliga på marknaden utifrån ett djurrättsperspektiv. T.ex. att köttet ska vara svenskt. Alla djur som slaktas i Sverige har väl samma djurskydd vare sig de blir oxfilé på Operakällaren eller nermalda hundmatkulor i Doggypåsen.

#68 Jo men den krassa verkligheten är ju tyvär så att djurrättsperspektivet inte efterlevs.
Verkligheten är som jag ju skrev i mitt inlägg #67.
Så länge vi har dessa djurhatande idioter som handskas med djuren, så förblir förhållanderna vidriga på våra slakterier samt under lastningarna och transporteringarna.
Det spelar ingen roll hur mycket bestämmelser och lagar som är skrivna.
Arbetsminuterna är uträknade på sekunden vad tid det skall ta att slakta en ko eller gris. Skulle detta stackars djur råka komma av skadad från transportbilen så blir det inte nådigt för det djuret då det oavsett metod måste ligga i skållbadet inom viss tid.
Marsvin 4-ever
.

Detta med hund (och kattmat) är ju inte bara att vi mal ner allt till torra kulor som vi sen serverar våra djur, hur naturligt är det? Ingen variation alls där i kosten, då de flesta går på samma foder tills de är seniorer, då de rimligen ska gå över på ett foder för dem. Det finns mycket färskmat nu på marknaden, hur ställer ni er till det?
Klass, Nordic, Barf.. Finns säker fler, men har total hjärnsläpp!
Klass är ju rena svenska produkter, produkter som vi så gärna inte äter.. Är det okej då att använda dessa, eftersom man då använder "hela djuret" som slaktas, och slänger inte något?
Nu blev det väldigt OT, men detta är ju ett stort samtalsämne, och det är några få i landet som faktiskt ger sina djur vegetarisk kost, fast de är bygda att äta animaliskt..

Utan djuren så skulle vårt landskap växa igen. Det skulle bli ju överflödigt med djur om man inte slaktar dem…
Fast vegetarianerna behöver inte bry sig om det mer, för snart är bönderna minne blott
Om merijerna får bestämma.
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

# 32. Ingen kan göra allt men alla kan göra något. Man behöver inte undvika ALLT - varje liten sak gör skillnad.
# 71. Om färre åt kött skulle färre djur födas upp för att slaktas, alltså skulle det inte bli "en mass djur över". För övrigt tror jag inte att färre djur skulle medföra att landskapet växte igen, de flesta slaktdjur tillbringar ju majoriteten av sitt liv inne i en ladugård.
Envishet och drömmar

#72 Jo på vintertid. Sommartid släpps dom ju ut just för att hålla våra landskap öppna.
Marsvin 4-ever
.
Här sitter jag och snyftar.
Nä vilka bilder orkade faktiskt inte se klart.
Det jag undrar mest är hur folk kan jobba med det där.
Jag skulle inte klara en minut i miljön ens.
Dom kanske får bra betalt?
Vad vet jag.

#72 Det är lag på att nötkreaturer ska vara ute på sommrarna. Det är så hos mjölkkorna, och det är vanligt att ha amdjur (dvs köttdjur) ute åretrunt.

#70 Personligen ser jag inget fel i att djuren slaktas och äts varken av oss människor eller våra husdjur.
Däremot är hela systemet åt helskotta fel idag!
För att en lantbrukare idag skall ha en chans att överleva måste h*n ha en så storskalig produktion av djur att allt blir så industriellt.
Vi är på väg mot den amerikanska djurproduktionen där bara ett svinstall är flera kilometer långt. Hur kul är där att både jobba och vara gris?
Varför måste allt behöva bli så stort? Varför skall inte den normale småbrukaren kunna ha en chans att försörja sig?
Varför skall som jag nämnt i tidigare inlägg allt vara så på minuterna uträknat att transporterna skall behövas lastas så att djuren staplas mer eller mindre på varandra?
Samt att det är så tidspressat att chaufförerna plockar fram sina elpåfösare för att djuren skall springa så fort som möjligt upp i bilen?
Och som sagt varför skall personalen inom slakterierna jobba på accord och under tidspress? så att deras vinsttänkande tar över djurens väl och ve?
Samt att vi återigen kan konstatera att slaktbilschaufförena samt slakteriarbetarna är inga djurvänner.
Marsvin 4-ever
.

vad är skillnaden på Vegetarian och Vegan ? XD

Jag får typ inte vara vegetarian… Men jag ska bli! Min mamma och pappa älskar kött (tyvärr..) och de vill inte laga två rätter. Men jag försöker få de att äta vegetariskt MINSt en gång i veckan! Och det har blivit bättre.
Jag har helt slutat ätit tex, leverpastej, skinka och kött som pålägg på mackan, och jag äter inte hamburgare längre. Har börjat att ta vegetarisk pizza också (smakar skit). Sånadär smågrejer.
Men när jag flyttar hemifrån ska jag absolut bli vegetarian! Det har jag lovat mig själv, tkr slaktindustrin är förjävlig!
vegan = inget kött inget
vegitarian: äter typ fisk och kyckling.

#78 Vegetarianer äter oftast mejeriprodukter och/eller ägg. Veganer äter ingenting som kommer från djuren.
#82 - ja juste ;) men jag äter kyckling så jag är itne riktig vegitarian då? Eller hmm :S

#83 Då är du semi-vegetarian! Fast egentligen så kan man väl inne kalla det en vegetarisk kost, snarare att man undviker att äta kött.
Kikar in i tråden och svarar:
Jag äter kött det är JÄTTEGOTT! Jag tuggar sväljer och blir mätt mer än så tänker jag inte på.
Fisk är snusk jätteäckligt och luktar blä! Och firrarna plågas minst lika om inte mer än många andra köttgivane djur. Tänk själv att inte kunna andas, paniken som sprider sig…
Fågel är också gott.
De sägas ju att allt lever, även grönsaker jag älskar grönsaker speciellt morrötter och potatis även fast de brutalt har blivit uppryckta med rötterna från jorden…
Pommes är också gott även om det är våldtagen potatis!
Nu lämnar jag tråden ;-)
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
Fisk luktar inte äckligt lax är ju bara för gott.
Men grisar kor kycklingar lever ju ett dåligt liv hela livet (Oftast)
och dör inte så trivsamt heller.
Ännu en människa som inte bryr sig om djuren för sin egna (eller sina egna smaklökars) skull. Egoistiskt och visar på saknad av empati.
Det här med att hålla landskapen öppna såg jag någonstans längre upp här. Svenskar måste börja äta (om dom nu ska äta kött) mer får och ko och minska på konsumtionen av fågel och gris. Får och kor håller landskapen öppna, grisar och fåglar gör ingen nytta alls.
Hanna
#89 - Japp, och alla som bär munkjacka och har häng är terrorister :P
Hanna
#76 Håller med till hundra procent. Frågan om det någonsin kommer att ordna sig. Vårt samhälle blir ju alltmer kapitalistiskt och individualistiskt. I alla fall tror jag på bojkott så mycket man bara kan. Om situationen är så hemsk till och med för svenska djur vågar jag inte ens föreställa mig hur det måste vara i utlandet. :(
#88 Håller med här också. Gris och kyckling får aldrig lämna sina Auswitchfabriker eller se dagens ljus (förutom när de transporteras till slakthuset).
Vegan = äter inga djurprodukter
Vegetarian = äter inte kött men ex. ost (löpe)
#50 Man måste absolut inte äta några tillskott! Hur kan du påstå det om du inte själv har någon erfarenhet utav det?
#87 Jag skulle vilja säga att det beror till stor del på okunskap.
Mvh Felicia

#92 klart man måste ^^ Jodu jag vet mycket om det , Min bästis är Vegetarian och fick råd av sin läkare att ta nåt sorts tillskott för att inte förstöra sig själv totalt. EEEEHM ? Så jag är okunnig bara för att jag äter kött ?!? Herregud.
Haha , jag tycker denna tråden är lite kul ^^ nu ses man tydligen som okunnig pga av att kött är gott , Hihi vad ska det bli av med denna värld ?
#93 Hur kan du då förklara alla dessa vegetarianer som varit det hela sitt liv och mår prima - helt utan tillskott? Om du nu vet så mycket om det kan du ju tala om varför du tror att man skulle behöva tillskott? :)
Jag har inte sagt att du är okunnig, tror du det har du missuppfattat det jag skrivit helt.
Mvh Felicia
Men jag kan inte ens få en tanke att äta kött.
När jag var 8 år så tänkte jag hela tiden nu äter jag en bit av en ko/gris/kyckling som haft ett dåligt liv (Ungefär) vart bara äcklad och tyckte synd om djuren.
Tycker inte ens om kött. korv tex hur kan man tycka om det med skin på. Nä jag kan bara inte förstå det.

#93 Varför vara så otrevlig? Du är alltid otrevlig i dina inlägg, iaf majoriteten av dina inlägg består utav otrevlig ton.

#96 jag e inte otrevlig ^^, Är det inte du som föder upp typ kor osv ? eller har jag blandat ihop dig me nån annan?
#97 Ditt tonläge i bl.a. #93 är faktiskt inte speciellt trevligt.
Mvh Felicia
#93 För att vara vegetarian utan att behöva äta tillskott krävs det att man är mycket noggrann med vad man äter så att man får i sig allt som behövs. Gillar man t.ex. inte att häva i sig grönsaker (och jag menar inte bara tomat och gurka, utan sådana som faktiskt innehåller lite mer vitaminer och stuff) är det nog lite svårt. Din kompis kanske bara lever på snabbmakaroner med ketchup? ;) Vad är det för sorts tillskott hon äter då?

#98 men hur kan du veta hur mitt tonläge är via nätet ?

#100 På det sättet du skriver på. Ja, vi har mjölkkor.
Jag kan försöka reda ut en del begrepp här.
Demi-vegetarian: Äter ägg, mjölk och fisk, men väljer bort allt annat kött.
**
Lakto-ovo-vegetarian:** Äter inte kött, men äter ägg och mjölk.
**
Lakto-vegetarian:** Äter inte kött, men äter mjölk.
**
Ovo-vegetarian:** Äter inte kött, men äter ägg.
**
Vegetarian:** Äter inget animaliskt.
Vegan: En livsstil. Man äter inget animaliskt, köper heller inget där man använt sig av djur för att få fram(skinn, djurtestade produkter, osv).
Det är så jag förstått det åtminstone.
Då är jag Demi-vegetarian då;)
#102 Men det är väl ändå "tvärtom"?
Alltså vegetarian - äter inte kött. Sedan ovo-vegetarian = äter inte ägg, lakto-veg. = äter inte mjölk osv osv.
#103 Jag skulle vilja säga vegan i så fall, men vegetarian - nä :P
Mvh Felicia
Tillskott i tablettform är inte särskilt nyttigt då de är syntetiskt framställda och innehåller en massa cancerframkallande E-ämnen. I så fall är det bättre att äta varierad riktig kost.
Jag äter skaldjur räkor iaf. Det är så gott.
Samma sak med dom som med fiskar man vet ju att dom haft det bra
#106 Varför skulle inte skaldjur räknas som kött? ;) Alla djur är kött(det är iaf så jag ser det).
Jag äter ju fisk, vet faktiskt inte hur jag gör med skaldjur - det blir liksom aldrig så att jag behöver tänka på det :P
Mvh Felicia
#108 Jag skulle inte påstå att alla fiskar haft det bra… det finns ju mycket fiskar som kommer ifrån fiskodlingar också och därmed inte har levt ett "naturligt fiskliv" och haft det helt bra. Dessutom avlivas de ju på vis som gör att de lider.
Köper inte fisk från odlingar;)

Jag skulle inte kunna tänka mig leva ett liv utan kött. Tänk er all den goda ren och älg köttet som man inte skulle få äta bara för att man är vegetarian. Köttbullar och korv är också ett absolut måste.
Upptäckte även för några år sedan hur goda räkor är.
Vegetarisk mat är också gott men det skulle bli lite tråkigt i längden.
Fiskare får upp typ 200 fiskar i ett nät.
Dom kan ju knappast avliva dom.
Nä.
Jag tänker att dom haft det bra så länge dom levt;)
Jag hatar sallad och sås, sallad smakar inget och sås är bara fett.
Å skulle inte kunna leva på pasta, poatits och sånt :P
Sen älskar jag kött, men köper endast svenskt kött då våra djur är (bland?) dom som har det bäst sen så äter jag helst vilt som vi själva dödat ute i skogen under jakt säsongen ;)
Men nej, känner mig inte elak av att äta kött, dock äter jag inte häst kött eller kött från djurungar, äter dock ägg.
Men men, att inte äta kött kommer ju göra att vi börjar transportera vårt kött till andra länder vilket är sjukt hemskt + att vad ska vi göra med alla överskotts djur? Tex när vi tar mjölk, för att kon ska producera mjölk behövs det att hon får kalv, vad ska vi göra med alla tjur kalvar?
Nej, slakt djuren har det hemskt idag, men tror inte sluta äta kött är lösningen. Har dock andra idér på bra lösningar så djuren får det bättre, men dom ska inte dikuteras här, är ni nyfickna PM:a ^^
#115 Kvävning är också en avlivningsmetod.
#113 Hur vet du det? Står det på förpackningen att det är fiskar från havet?

#116 Behöver jag nämna att jag också hatar sallad? ;P
Tjur kalvar blir ju slaktade vid vuxen ålder.
Häst kött finns ju inte att köpa vad jag vet;)
Kommer ihåg när jag var liten och stod vid kalv boxarna och frågade mormor är det en tjej;) som jag hoppades=)
#119 - Skojar du eller? :P Klart att hästkött finns att köpa. Fråga i charken.
Hanna

#119 Jodå, hästkött kan man köpa. Det är bara att det inte är vanligt… Tjurkalvar blir slaktade vid vuxen ålder? Då är de inte kalvar om de är fullvuxna 
#118 och du är inte vegetarian elr? (a)
Håller helt med dig ang "Utan djuren så skulle vårt landskap växa igen. Det skulle bli ju överflödigt med djur om man inte slaktar dem…"
Asså vi behöver vårt öppna landskap och djuren hjälper oss.
#119 Ja, vad ska man göra med tjurarna/oxarna om man inte slaktar dom för mat?
En gång när vi var borta och skulle äta skulle vi grilla kött, fick veta att det var häst kött så kunde inte äta :(
Kalvar e för söta ^^
Nä men hon frågade vad man gjorde med tjurkalvar.
SVARET är att man slaktar dom vid vuxen ålder.
Häst kött finns inte i mina affärer iaf.
#123 Nej, min fråga var vad ska vi göra med dom om alla slutar äta kött?
Vi behöver fortfarande mjölken och folk kommer fortfarande vilja ha mjölk = kon får kalvar = några blir tjur kalvar, vad ska hända med dom om man nu inte ska äta kött?
Ja. Dom får väl leva ett bra liv tills dom dör.
Vore en dröm.
Att vara ute i stora hagar;)

#125 Sätter du upp stängsel och ser att de blir kvar där? :P
#125 höll din mormor på med kor typ? :)
För om hon gör det borde du veta ungefär hur många tjur kalvar det föds varje år i en riktigt stor gård!
Massor!! Hur ska någon hinna ha tid och se till att alla mår bra och är friska och ge alla den veterinär behandling dom kan komma att behöva? det blir ohållbart, tyvärr, men sant.
tyvärr men det är en dröm, som jag skrev i mitt första inlägg har jag själv spånat på en lösning och hittat en som borde kunna funka. Dock vill jag inte skriva ut det här då det inte är vad tråden handlar om ;)
Nä. Tycker att dom ska få leva sitt liv i skogen utan att en massa jägare ska komma och skjuta dom.
+ att dom kan ha en massa ungar. Då skjuter dom ju ungarna också.
#124 Alla får bli ovo-vegetarianer? ;-) Alltså sluta dricka mjölk.
Eller åtminstone minska på mjölk-konsumtionen.
#129 du får inte skjuta vilt under den tid på året då dom har ungar ;)
Och skulle dom få "leva sitt liv" skulle dom DÖ! Det finns för lite rovdjur så dom kommer bli för många och sen kommer dom dö pga att det inte finns nog med mat (svält) och sen kommer dom råka ut för hemska trafik olyckor och både människor och djur kommer dö då det blir för fullt i skogarna kommer djuren dra sig närmare städerna och vägarna :(
#130 det är en lösningn men hur ska vi får i oss alla viktiga ämnen som man får från mjölk, tex det som behövs för tänderna och skelettet? ;)
Varför det #130?
Tror inte världen blir full av kor för att dom inte blir slaktade.

Louise, har du hatkärlek till bönderna? ;P
Jag har 27 kalvar som jag tar hand om dagligen. De får mat och vatten och mjölk två gånger om dagen. Gör det på en halvtimme till en timme ungefär :) Så det gäller att effektivisera jobbet så mycket som möjligt.

Hästkött heter inte hästkött i affärerna.
Hamburgerkött är hästkött.
Marsvin 4-ever
.
#131 Fråga veganerna, ovo-vegetarianerna eller mjölkallergikerna hur de klarar sig. ;) Det finns många som klarar sig utan mjölk.
#132 Du tror som du vill :P Men det vore en lösning om det nu skulle vara så att slut på slakt av tjurar skulle resultera i överskott.
#134 inte alla hamburgare, man får läsa, det ska stå typ ;)
#136 Jag tror att hon menar att hästkött kallas hamburgerkött? Inte att det bara är till maträtten hamburgare.
Man föder ju inte upp hästar för att äta dom?
helt sjukt tror jag inte en sekund på.
Att hamburgar kött är häst kött.
Då står det ju självklart på isåfall.
#137 då tolkade jag henne fel ^^ sry ;)
Men det är ju rätt sjukt att vi är det enda djuret som dricker andra djurs di, i vuxen ålder…
Själv är jag då allergisk mot mjölk, kan dock äta yoghurt och ost men skulle gärna sluta med det också om det fanns fler mjölkfria alternativ att välja på och om priset gick ner. Ni anar inte hur mycket en liten burk mjölkfri mjukost kostar :O Helt sinnessjukt..
Hanna

#138 Creation menar att hambugarekött är ifrån hästar, men det är sånt man har på mackan. Pålägg.
Vanliga hambugare är gjorda utav nötkött.
Ja, man föder säkert upp hästar till slakt eller så slaktar man hästar som är gamla och måste avlivas…

#141 Jag tror inte att man föder upp hästar till slakt på samma sätt som tex. kor, ofta är det nog friska hästar som går till slakt på grund av någon skada eller liknande. Hästkött är åtminstone inte någon stor industri här i Sverige.
På så sätt har jag svårt att förstå varför många som äter kött tycker att det är värre att äta hästkött, hästarna har ju med all säkerhet haft ett otroligt mycket bättre liv än en ko eller en gris.
#142 Bra poäng. Ju mer domesticerat djuret är desto svårare är det för människan att döda och äta det. Hästar är ju mer husdjur än kor och grisar, och då finns det väl någon sentimental spärr hos vissa köttätare att inte äta det, eftersom det är lättare att identifiera sig med djuret ifråga. Kan tänka mig att kor och grisar ses mer som "varor" och inte så mycket som levande varelser.

Läste precis att större delen av det hästkött som säljs här är importerat från Sydamerika, och där kan dom säkert ha hästar som föds upp enbart för att slaktas. Google is your friend. Ingen garanti för att dom hästarna har haft det bättre än något annat slaktdjur alltså. 
Jag äter inte häst kött av den anledningen att dom slaktas ju till mat om dom är bra för det när dom ska dö. Och du får mer ett band till ett djur som har ett namn, som du ryktar, sköter om och tränar och älskar som din bästa vän och som man sen gör allt för att rädda innan man inser att det inte går och tvingas avliva djuret.
Jag tror att höll jag på med hästar enbart för slakt skulle nog det kännas enklare men då hästar jag känt och tränat gått till slakt känns det bara sorgligt att äta köttet :(
Äter tex inte kanin kött heller då jag tänkte för mycket på mina egna kaniner…
Kor och grisar (och andra djur) föds i många fall upp för slakt, du vet att den ska bli mat genom hela dess liv. Du matar, sköter och älskar djuret men du vet ändå hela tiden att den kommer att dö. Och av någon anledning gör vetskapen för mig det lättare att äta kor och grisar som jag tex sköt om men vetat ska slaktas och då gör livet så bra som möjligt för dom fram tills den dan kommer…
Skulle gjärna födda upp egna kor och grisar för slakt men har tyvärr inte tid eller ekonomi för det :(

Jag kan förstå den sentimentala biten, absolut, men moraliskt sett så hade jag hellre ätit upp mina egna marsvin efter att dom haft ett toppenbra marsvinsliv med allt vad det innebär än att äta en gris som skållats levande i Scans slakterier. Lite väl morbid tanke kanske men ni fattar principen. Samma sak med vilt, det tycker jag är helt okej att äta!
#146 asså skulle jag ha kaniner, marsvin elr hästar för enbart slakt skulle det vara lättare att äta upp dom och som jag skrev skulle jag vilja föda upp ko och gris själv för att slakta och äta om det gick :(
#89 & #92 Man är inte egoistisk om man äter kött - om man däremot själv säger att man äter kött och i princip struntar i resten ("tugga och svälj, mer behövs inte") så är man egoistisk enligt min mening. Man saknar också empati, känslan att sätta sig in i någon annans situation och faktiskt beröras så mycket att man vågar ta steget att säga ifrån. I detta fall att bli allt mellan lakto-ovo-veggo och vegan.
men jag skulle nog hellre äta en skink bit än mitt marsvin (Om jag var absolut tvungen att välja)
Skulle bara inte orka att äta mitt marsvin skulle aldrig gå för mig.
Visst man vet att marsvinet haft det bra och inte grisen.
Men jag skulle bara inte klara att äta mitt marsvin som sagt.
Det med mjölk. Jag tycker att det är gott och så är det ju fullt av nyttiga vitaminer och mineraler:)
Men visst skulle jag kunna minska. och dricka ett glass om dan bara;)
Jag dricker inte mjölk, äter inte smör på mackan heller. Men mat, ost och sånt som innehålelr mjölk äter jag ju ändå.
Värd på Choklad iFokus
#150 Ost innehåller även löpe (kalvmage) 
Äter inte ost.
Men visste inte att ost innehåll kalvmage.
Trodde det bara var mjölk typ
#151 Usch! Men inte vanlig ost va? Det är ju bara färskost eller?
Värd på Choklad iFokus
Tycker inte man kan kalla sig för vegetarian om man äter fisk och/eller fågel. Vegetarian för mig är när man inte äter något djur alls.
Jag är inte vegetarian.
#151 Ostkompaniets Västan Mild 10% och Valios Emmentaler innehåller inte mald kalvmage! Letar man vegetarisk ost kan man kolla på innehållsförteckningen efter ostar som innehåller ystenzym i stället för löpe.
#153 Tyvärr gäller detta nästan all ost (även hårdost).
Klart man kan kalla sig för vegetarian om man inte äter något djur.
Förrutom fisk (som jag gör)

Håller med dig!
Tycker inte heller att man är vegetarien om man äter fisk eller fågel.
En vegetarian är för mig någon som inte äter kött.
Ja, är det någon som sagt något annat?
Jag anser dock inte att man är vegitarian om man äter fiskdå det också är ett djur.
Jag är inte heller vegitarian.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

# 154, 157. Tror att det mest är en förenkling för att andra lättare ska förstå. Om man säger att man är demivegetarian blir man nog i många fall inte tagen på allvar för att så få känner till namnet och vad det betyder.
Envishet och drömmar

Jag är vegetarian. Äter dock kyckling i nödfall om det inte finns något annat. Hoppade på min mamma som är DemiVegetarian (äter fisk,kyckling)
#57 ja. Du skriver ju att man inte är vegetarian om man ätit fisk.
du säger du något annat?
Du kanske inte ser vad du skriver?

Man kan för fasen inte äta kött och samtidigt kalla sig för vegetarian…

För mig är en vegetarian en person som inte äter kött (fisk, fågel, skaldjur är också kött), och en vegan är en person som inte äter något animaliskt. Jag är vegetarian och äter väldigt lite mjölkprodukter. Åt fisk för sista gången för 5-6 år sedan, så har alltså varit helt veg sedan dess.
håller med #162 
Men för mig så är jag vegetarian.
Man säger ju inte nä jag är halv vegetarian för jag äter fisk.
Nä vet många som gör som jag och kallar sig vegetarianer.

Är inte fiskar djur? Tycker inte man kan kalla sig vegetarian om man äter fisk och fågel, då tycker jag man helt enkelt får uttrycka sig som att man "inte äter rött kött". Fisk och fågel är ju också kött.

Håller med dig Ireth. Äter man NÅGOT djur så är man inte vegetarian. Tycker man inte att fånga fisk (med allt vad det djurplåget innebär) och sen att de ska ligga och kvävas till dötts är "så hemskt", är man då sann djurvän? För enligt vissa av er som är det, så är all djurplågeri fel (som blir ioch med slakt) men inte att "mörda" fisk eller för den delen kyckling? Eller vadå?
Ursäkta?.
Visst fiskar kvävs till döds men om dom då har levt i kanske 4 år i havet (tex) så har dom haft ett bra liv eller hur?
Grisar kor kycklingar o.s.v . Har inte haft ett bra liv (Oftast) och har trånga djurtransporter. Jämfört med det så har fiskar det så mycket bättre.
Så klart fiskar är ett djur. Ingen som sagt något annat.

Om vi bortser från allt eventuellt lidande osv som olika djur får utstå innan de blir mat, så är och förblir även fiskar djur, äter man djur så är man inte vegetarian i mina ögon.

#167 men bara för att fiskarna har levt ett bra liv så är det väl ändå hemskt att dom kvävs tills döds?
/ Stephanie-D
Medarbetare på Jack russell terrier iFokus, Tonåringar iFokus och The Sims iFokus
Vi vet ju inte hur mycket dom lider.
Men dom dör ju inom 10 min på land så hur farligt är det?
Tycker det är viktigare att dom levt ett bra liv.
Och inte suttit i ett litet akvarium.
Jag äter kött, tycker det smakar mums
! Människor har i alla tider varit allätare och det tänker jag fortsätta med. Sen ang slaktmetoder/transporter och hur djur hålls/hanteras är långt ifrån bra på många ställen men jag personligen skulle aldrig kunna sluta m kött, har provat i ett par månader och jag höll på att bli vansinnig.
De som väljer att vara vegeterian/vegan, good 4 you! Alla har fritt att välja, skulle aldrig tvinga nån att äta kött men vill då inte heller bli anklagad för att jag gör det. Min kusin kallade mig mördare en period…skitkul
.
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//
#171 håller med =) Kött är gott och det kommer jag fortsätta äta, vi människor är INTE naturligt gräsätare eller gnagare så det skulle inte falla mig in, men jag respekterar andras val, det jag framförallt oroar mig i vegetarian/vegan ätandet är att många inte vet VAD de ska äta för att få i sig det de tappar genom att välja bort kött produkter, flera går bara hem och blir vegetarian utan att lära sig något innan, ungefär som de som bara hux flux blir marsvinsägare utan eftertanke.
Men att jag äter kött så utesluter det inte att jag tycker illa om att man kan plåga djur och missköta dem eller transportera dem långa sträckor för slakt, men jag skulle ändå aldrig välja bort just kött.
Nu vill jag inte ha en massa kommentarer om vilken djurmördare jag är osv till mig, utan likväl som jag respekterar er så hoppas jag att ni respekterar mig..
Varför skulle du få en massa kommentarer på att du var en djur mördare?
Är inte dom som äter kött som är skurkarna utan dom missköter djuren. Ägarna borde se till att djuren har det bra fast det är slakt djur.
Och att dom har det bra i slakt transporten.
Men det blir ju inte bättre för att man äter kött.
Att vara vegetarian för mig är att protestera mot sån djur skötsel.

Tycker inte att det är okej att fiskar ligger och kvävs till dötts. Det hoppas jag ingen gör. Sen är det inte bara viltfångad fisk som finns att köpa, utan såna som har blivit uppfödda, är det mer synd om de fiskarna då menar du?
Nä men ska dom avliva alla 200 fiskar dom får i ett nät tycker du?
Är ju omöjligt?
Jag köper bara vildfångad fisk.
Ja tycker mer synd om dom som är uppföda självklart.

Vet du hur många mer djur som dör i dessa nät som de fångar fiskar i? Lider inte de heller för att de inte är uppfödda av någon?
På ett sätt är då fiskar i fångenskap bättre, näten dödar inga andra djur i sin framfart..

#173 Ska du kalla alla djuruppfödare för djurplågare bara för att det finns rötägg som inte sköter sina djur? Det finns faktiskt flera bönder som tar väl om sina djur…
177 har inte sagt att alla uppförare är djurplågare?
Har sett en del i mina dar…
Dom flesta är inget vidare.
Men min mormor och morfars lagård med kor är väldigt bra.
Så jag säger inte att alla är djurplågare!
#114 #116 Det verkar inte som om ni vet att det finns så mycket mer att äta än bara kött, pasta, potatis och sallad *s*
#172 Fast vi är inte naturliga köttätare heller, så det så ;)
Mvh Felicia
#179 Jo det tycker faktiskt jag, titta bara på typ infödingar, de har ju bevarat vårt forna mat kultur, och nog katten jagar de djur
Våra magar är konstruerade att äta kött..
#170 tänk det så här då, alla djuen vi föder upp för slakt har det bra och transporterna är bra, men sen kväver vi dom när vi avlivar dom. Skulle du äta köttet då? Är det skillnad om en ko kvävs eller om en fisk kvävs?
#175 omöjligt att avliva 200 fiskar? nej det går, tar bara mer tid och behöver vara fler fiskare på båten så dom hinner avliva alla (=dyrare och väldigt mycket som måste ändras, tex ny större båt osv)
Tror det är samma problem när det gäller skötseln av tex kor, det kommer bli sjukt dyrt om alla djuren ska leva i drömen och då kommer bönderna gå back och gå i kunkurs och sen kommer dom inte hinna med alla själv utan tvingas anställa folk = ännu er utgifter :/
#175 Undrar fortfarande hur du vet att all fisken du äter är viltfångad?
Jag undrar bara av intresse ;)
Tro mig det skulle aldrig gå att avliva 200 fiskar+.
Vill inte äta djur med fyra ben och svans.
Så nej skulle inte äta djur om dom så hade det bra hela livet och avlivades med en liten spruta.
#183 Varför är inte fiskar djur i dina ögon? 

Så en enbent ko skulle gå bra? Förstår inte ditt resonemang. Du menar/skrivet det som att fiskar och fåglar inte är djur. Väldigt konstigt att jag då i skolan fick läsa om både fiskar och fåglar, och då gick jag ändå en DJURlinje.. :S Väldigt skumt..
Hallå har inte sagt att fiskar och kycklingar inte är djur?
Äter inte kyckling för det första.
Men jag anser att fiskar har det bra den tid dom lever och vill äta fisk för jag gillar det.
Får jag inte det eller?
Ps ko var ett exempel!

Jag tror att många här som äter kött och påstår att det är gott, inte vet hur smaken av riktigt blodigt KÖTT smakar. ALLT kött vi äter idag är KRYDDAT med en MASSA olika smaker, i väldans höga halter.
Skulle ni gräva upp och käka köttet direkt UR EN GRIS, så rått det bara kan bli, så kan jag garantera att det inte är så j*kla gott längre..
Förövrigt är jag inte vegeterian eftersom jag bor hos mina föräldrar som älskar kött, så den maten dom köper, tvingas jag oxå äta, annars överlever jag inte. För än är jag för ung för att försörja mig själv.
Dock har jag varit duktig (tycker iaf jag) och haft många "undervisningar" för dom att kött inte ska ätas pga en massa anledningar, så vi har halverat ordentligt på köttet här hemma i vår familj nu, och allt mer o mer vegetariskt lagas (då jag är kocken ^^).
Förut åt vi kött typ alla dagar i veckan, nu gör vi det kanske 1-2 gånger i veckan istället. Allt tack vare mig hehe x'D (Ja, jag känner mig faktiskt stolt över det, för detta räddar faktiskt flera djur i längden!)
När jag flyttar hemifrån, blir självständig och köper min egen mat - då kommer jag definitivt bli vegeterian!
Våra medvarelser här på jorden ska respekteras såsom dom respekterar oss - vi äter inte varandra, så e det bara!

Jag är inte vegetarian för kött är otroligt gott och jag skulle inte klara mig utan det. Vi har amkor (=köttdjur) som vi slaktar (inte korna men kalvar när dom är tillräckligt gamla osv) & pappa är jägare så vi äter inprincip bara kött som kommer från djur som haft ett bra liv. Det är ytterst sällan vi köper kött. Vi har även höns som går frigående på gården så vi har egna höns & ibland även kyckling. Nu har vi bara gamla sega hönor som inte vore goda att äta så om vi ska käka kyckling så köper vi.
Jag har svårt att tro att hästkött inte skulle finnas i dina affärer Moa-15 ?! :S I Sverige föds inte hästar upp för slakt men det är däremot vanligt att "odugliga" travare, skadade hästar osv går till slakt. I ex. Belgien så föder man upp ardennerhästar enbart för slakt så det varierar mellan olika länder precis som all köttproducion. Personligen äter jag inte hästkött då jag har hästar och det är för mycket känslor inblandade för att jag skulle kunna käka hästkött.
Jag tycker också att det är sjukt att småbönder måste lägga ner för att lönsamheten är minimal och då blir det ett måste att ha hundratals till tusentals djur för att kunna tjäna något.
Jag har inget emot att bära skinn då dom djuren är uppfödda för köttet och man tar vara på skinnet. Jag tycker dock att det är fel att bära päls då dom djuren föds upp under dåliga förhållanden & endast för pälsens skull.
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
#187 Jag måste ju bara svara.
Jag har ätit kött direktslaktat utan kryddor eller tillsatser av gris, ko, älg, ren, hare, lamm, höna, kyckling och det smakar ändå jätte gott!!! Yum Yum!
Naturligtvis stekt, kokt, grillat så ni inte tror jag äter rått blodigt kött för det är äckligt.
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
#190 vart lite orolig där;)

#189 H'ästkött finns i de flesta affärer och säljs som pålägg, men går under namnet hamburgerkött
#192 det står så klart på om det är häst kött.
Dom flesta vill ju inte äta hästar.
Så det går nog dåligt.

#192 Jo jag vet :) Jag skrev att jag hade svårt att tro på att TS inte hade något hästkött i sina affärer :P
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

#193 Läser man närmre så står det att det är av häst, men det kallas hamburgerkött.

#190 Ehm, har du slaktat en gris elr ko på egen hand, skärt upp grisen och ätit allt blod och kött och allt som finns inuti grisen/kon? Det tvivlar jag starkt på!! Ingen människa kan gilla smaken av det, iaf inte om man själv dödar djuret och skär upp det alldeles själv. Det tror jag ärligt talat ingen RIKTIG djurvän klarar av.. sorry.
Ja det har ni svårt att tro på ser jag.
Men så är det iaf.

#190 Sen sa du antingen fel elr totalt emot dig själv där. Först sa du nämligen att det smakade yummi och sen säger du att du föredrar tillagat för det är äckligt annars.
What?

#190 Nu ser jag, läste lite för snabbt där.
Du vill ha det stekt, grillat, annars är det äckligt. Ja, men där sa du ju emot dig själv? Du sa att det var supergott, även utan kryddor. Men med kryddor menade jag kryddor + övrig tillagning.
Testa döda en gris, skära upp grisen och ät grisen direkt där på plats.
Finns ingen mänsklig själ till djurvän som njuter av den smaken, det kan jag garantera.
#187 Anser du samma med potatis, ris och pasta exempelvis? Att man inte kan påstå att man tycker om det, om man inte tycker om/vet hur rå potatis, okokt ris och pasta egentligen smakar?
Att äta rått griskött är inte att rekommendera. ;)

#200 Ehm, vad har pasta med att äta djur o göra? Döda djur utan tillagning och diverse skit som människor trycker i det, smakar just vad det är - djur. Det är kött. Har varit en levande varelse.
Att äta en okokt potatis, okokt ris och pasta är definitivt lättare (OCH GODARE!) o äta än o skära upp en gris och käka upp det som finns däri.
Elr du kanske hellre skulle föredra grisen? :)

#199 Det är nog ganska få som njuter av den smaken, djurvän eller inte.
#201 Definitivt. ;)

#202 Jomen det var ju precis det jag nyss sa? :) Dock tror jag det är lättare för en icke djurvän att göra det, än en djurvän. Om du förstår hur jag menar? :)

#203 Ska jag vara ärlig förvånar det mig inte att du gör :)

Kattmat som innehållet Kött är bla. Hästkött.. ://
Ni får skriva vad ni vill det biter inte på mig. *hah*
Rått kött äter jag inte precis som jag inte ät okkokt pasta eller potatis.
Och ja jag har faktiskt nackat hönor och kycklingar och sen direkt ätit upp dem sådeså!
208 tro inte på allt du läser;)
207 usch!

#209 Det är sant! En granne till mig, jag protesterade men hon slaktade sin häst och köttet gick till kattmat&hundmat. Vem tror ni slutade hålla kontakten?:/
Hemsk människa om hon slaktade sin häst för att ge katten/hunden mat

Mmm, Fast tur att hon sålde det till en fabrik som gör sånt, inte gav direkt alltså.. då hade jag blivit vansinig!
Ja men man kan ju begrava sitt djur.
Man behöver ju inte ge den till en fabrik som gör hund/katt mat

Alla kanske inte har råd med något av det eller plats..
#215 begrava en häst? var då? göra ett hål i gräsmattan eller?
Asså, ska veterinären komma ditt och du ska se ditt djur avlivas (som dom felsta göra) och sen gräva ett håll och släppa den döda kroppen över gråden ner i hållet och sen gräva över?
( gud, låter helt hemskt ju :'( )
Det finns lagar om att gräva ner döda djur vet ej dock vad dom säger men tror ej det är tillåtet att gräva ner hästar, det är iaf inte tillåtet att gräva ner grisar.
Och det jag nyss beskrev skulle jag personligen inte palla.
Skulle göra som den tidigare tjejen, göra djurmat eller nåt av den. Katter måste ju ha kött så :/

Det är lag, Du måste ha jordbruksmark/tomt för att begrava större djur.
Men hallå man kan ju faktiskt göra aska av hästen och begrava.
Hur tror du dom med stora hundar gör?
Gör katt mat av dom?
Skulle inte tro det.
Nu håller vi oss till trådens ämne!
"Varför är du veg..?"

Va?
Jag anser inte att man kan kalla sig vegetrian om man äter någon form av kött (gris, nöt, fågel eller fisk…)
Jag ser precis vad jag skriver, kanske är du som missuppfattar mig på något vis?
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Hm, man kanske skulle bli kannibal istället då
Eftersom det är så synd om djuren, sen äter ni upp maten för dem 
Så, vad har vi kommit fram till på 223 inlägg? Jo, några gillar kött och vill inte sluta äta det, några är vegetarianer och mår bra av den kosten och några tror att dom är vegetarianer fast dom äter kött.
Och det tog mig bara tre rader att sammanfatta ;)
Hanna
#224 Precis. En evig diskussion som bara går i cirklar - ingen kommer ändra sig ändå verkar det ju som *s*
Mvh Felicia
#225 - Jag tror att alla gör det val som är bäst för henne/ honom. Somliga skulle aldrig klara av att leva på en vegetarisk kost pga. olika anledningar och då blir det knappast bättre för att dom blir kallade djurplågare ;)
Hanna
#225 Låt de hålla på, de är lättroade ;)
Värd på Choklad iFokus
Min kompis fick anemi av att vara vegetarian, se till att ni tar järntillskott!
Helena

#224 - En mycket bra slutsatts! :)
Jag kan bara tala för mig själv och berätta att jag inte kommer sluta äta slaktdjur eller annat kött eftersom det är gott. Får väl dras med all skit som finns i köttet precis som alla andra människor gör som äter kött. Men jag tycker att jag har börjat fundera lite mindre på kött efter den här tråden :P För så mycket kött som jag äter är varken bra för miljön, djuren och kanske t.o.m. för mig själv! Jag har funderat ganska mycket på att testa sluta äta kött för att se om jag känner mig mer hälsosam, dessutom är det ett plus att jag gör någonting bra för miljön och djuren.
#219 Men vänta nu. Är det inte bra att den hästen, som jag antar har haft ett bra liv, gick som hund/kattmat? Hellre det än något importerat från USA liksom.
Kan ju säga då att jag mår mycket bättre fysiskt av att äta vegetariskt och då äter jag varken ko, gris, får, fågel, vilt, kräldjur, gnagare, skaldjur eller något annat som slutar på djur. Fisk äter jag ytterst sällan om det inte finns något annat, har ätit det en gång det här året och egentligen har jag svårt att kalla mig vegetarian - skulle vilja kalla mig fusk-vegetarian isf..
Att äta vegetariskt är ett val, precis som det är att äta GI-mat, LCHF eller enligt atikinsdieten. Mina tankar om varför det är så känsligt att prata om just vegetariskkost vs. blandkost tänker jag inte ta upp här eftersom jag garanterar att det skulle skapa väldigt otrevlig stämning ;)
Att tala varmt om och rekomendera en specialkost är aldrig fel men att sitta och pracka på folk sina åsikter - det är fel.
Hanna
Jaha utan att ha läst hela tråden så svarar jag på ursprungsinlägget. Jag är vegetarian sedan ca:9 år tillbaka. Slutade äta kött främst av etiska skäl, ser ingen anledning till varför andra individer skall dö för att jag skall äta dem- jag klarar mig mycket bra utan. :)
Nu på senare tid uppskattar jag naturligtvis även att det är plus för miljön med fler vegetarianer samt att det kanske blir lite nyttigare måltider, dock inget måste man KAN äta skräpmat lika väl som vegetarian som köttätare.
Jag har varit vegan i några år men tyckte helt enkelt att det blev för knepigt. Nu äter jag ägg från egna höns och köper ekologiska mjölkprodukter. Kött, fisk och liknande går helt bort.

Hästkött är ju inte lika vanligt som gris & nöt men visst förekommer det. Och folk som inte håller på med hästar har nog inget emot att äta dom ;P På tal om att göra hästen till katt & hundmat, bättre det än att skicka den med kadavareilen enligt mig. Sen är det svindyrt & man måste ha tillstånd för att gräva ner hästen hemma.
På tal om att nacka hönor osv så har jag inga som helst problem med att "fjädra" av dom, knäcka ben, skära ut fileér osv, men jag är lite barbarisk av mig kanske ;) Men jag låter bli halshuggningen :p
Jenny
Dom som rider (Det här kan jag lova) skulle aldrig och då menar jag aldrig ätahästen.
Hm. Kanske var du som var med i ROBINSON?;)

Jag har skrivit att folk som inte håller på med hästar antagligen inte har problem med att äta hästkött , läs ordentligt. Jag vet folk som har häst & äter hästkött. Robinson ? ._.
Jenny
Jag tror som #235 att det finns hästmänniskor som äter häst (medvetet). Jag skulle kunna äta kanin, hund och marsvin om det inte vore så att jag inte föder upp det själv och vet hur allt från födseln till flåningen gått till.

#234 Jag har ridit och hållt på med hästar i tio år, och jag skulle kunna tänka mig att äta hästkött. Inte jämt, och låta det bli en del av min kost, men jag skulle absolut kunna tänka mig att smaka.
Du skrev så här. då tänkte jag på ROBINSON.
jag inga som helst problem med att "fjädra" av dom, knäcka ben, skära ut fileér osv, men jag är lite barbarisk av mig kanske ;) Men jag låter bli halshuggningen :p
Jag skulle inte kunna äta marsvin även om jag inte haft några.
kaniner hundar o.s.v

Hahahahahah så man platsar i robinson för att man kan kirra en höna ._. Thats me jag tycker inte att det är äckligt
Jenny
Jodå. Jag har hållt på med hästar hela livet och ägen flera själv. Då jag fortafarande åt kött hade jag inga problem med att äta häst. Idag äter jag inga djur alls sedan länge tillbaka.
#238 Om vi skulle anta att du äter kött (för det gör du väl inte, om jag fattat rätt? Förutom fisk då, som råkar ha levt ett bra liv men dött en fruktansvärd död) så skulle du nog inte ha kunnat äta gris, får eller ko heller om du träffat ett tamt sådant. Tro det eller ej, men dessa djur kan bli lika sociala och underbara som våra "officiella" husdjur om dom bara får en chans - chansen dom flesta av dessa djur aldrig ser röken av.
Fruktansvärd död? Snacka om att överdriva.
Har jag sagt att grisar och kor o.s.v inte kan bli tama?
Sa bara att jag inte skulle äta dom vilket falla.
Har en massa lam här.
Blir lika ledsen då jag gjort dom tama och vid 1 års ålder ska dom till slakt.

Jag anser att alla djur skall ha rätten till ett värdigt liv samt även ett värdigt slut.
Långsam kvävning är ingen human död. Sen kan man ju även undra hur dom fiskarna plågas som ligger underst i hanteringen med dessa trålarnät samt även i förvaringsbaljorna dom har på båtarna?
För mig är detta ämne färdigdiskuterat.
Marsvin 4-ever
.
Hur tycker du dom ska göra då? Något förslag?
Du äter väl fisk själv?
Du tycker jag inte man ska klaga på dom som gör det.
Skumt.

Hon tycker nog bara att det är "konstigt" att du äter fisk även fast de plågas de med vid slakt.. Och att du säger att du är vegetarian, fast du äter ett djur…
#244 Tänk om alla skulle resonera som du? "Amen hur ska dom göra då?". Varför inte kämpa för att den fiskningsmetoden helt enkelt läggs ner och man får fånga sin egen j*vla fisk *frustrerad*
Jag menar, då kan du väl äta alla djur. Hur ska dom tidspressade slaktarna annars göra (och då syftar jag på dom gånger dom kanske slinter med kniven i all sin hast eller liknande)?
Ja tänk om alla tänkte som mig.
Då skulle alla kor lam grisar o.s.v inte behöva slaktas få beta gräs ute o.s.v vore en dröööööööm.

Håller med #246 i det resonemanget
Jenny
Ja du vad ska man ha dom till?
Vad har du ditt marsvin till?
Ja. Dom kan man ha som husdjur precis som marsvin.
Man kan ha dom i ladugården,Men Låta dom vara grisar helt enkelt.

#247 Så där ser inte verkligheten ut utan det är vad du tror. Om man inte skulle slakta djur (kro, grisar osv) så skulle det bli ett sådant överflöd utan djur så att det inte skulle finnas bete tillslut och då skulle dom tvingas svälta ihjäl, är det ett bättre liv tror du?
Jenny
Bete finns det gott om.
Och det finns annan mat för betes djur också.
Tror du att slakt djur får gå ut och beta?
Dom flesta inte.
Det finns överflöd om människor också.
Hm vi kanske skulle slaktas och ges till djuren då eller?
När det inte är verklighet att vi KAN slakta människor, så går det inte. även om vi är äckligt många just nu. det är inte att tänka realistiskt. Bete finns det inte så att det räcker till alla djur det skulle finnas om vi inte slaktade något. det måste finnas en balans.
Helena
#253 Men det är ju inte så att man låter djuren springa omkring och para sig hejvilt? ;/ Skulle man sluta slakta dem, så skulle man ju sluta föda upp lika mycket grisar, får etc. och det skulle inte bli något överflöd?

Hur insatt är du i ko värden egentligen? Det kanske finns hyfsat gott om bete nu på vissa ställen men hur tror du det ser ut om 10 år om vi slutar att slakta? Jaha och vad ska du ge betesdjuren om det inte finns bete då? Hö är gjort av gräs och dom kan inte leva på enbart spannmål….
Det beror helt på om dom kommer från små eller stora gårdar osv + att om du nu vill släppa ut alla slaktdjur på bete så kommer det ju ta slut.
För det förat är kor & grisar växtätare och jag anser inte att det går att jämföra människoliv med djurliv.
Jenny

#252 - Men det tillhör inte vanligheten att man har en ladugård hemma :) På landet skulle det säkert funka men inte i villaområde eller lägenhet, det hade inte varit snällt mot grisarna. Konsekvenserna av det hade antagligen blivit att det inte hade levt lika många grisar som det gör idag. Men det är inte fel det du skriver, för jag håller med dig om att det vore härligt med "fria" grisar, kossor m.m. Lite synd för oss köttätare bara :)

# 257. Det är väl klart att det skulle bli för många om man fortsatte föda upp i samma takt som man gör nu när majoriteten av djuren ska bli mat till människor, men om fler människor slutade äta kött skulle man ju inte föda upp lika många längre. Efterfrågan styr ju mängden av produktionen, det är inte lönsamt för fabriken att tillverka mer korv än vad som säljs i affären, det är därför inte lönsamt för dem att köpa fler djur från slakteriet än vad de behöver för att göra korvar av. På samma sätt vill ju inte slakteriet gå med förlust genom att köpa fler djur av bonden än vad slakteriet kan sälja till fabriken. Det är därför inte lönsamt för bonden att föda upp fler djur än vad slakteriet vill köpa. Alltså, slutar en person äta kött leder det till minskad efterfrågan på köttprodukter, vilket leder till att färre djur föds upp i syfte att bli människomat. Ingen i produktionsledet vill gå ekonomiskt back och det tillverkas inte mer liv, slaktdjur eller korvar än vad konsumenterna vill ha.
Envishet och drömmar
Men man kan ju "förskjuten" ha honor och hanar för sig.
Då blir dom inte många.
Det kommer antagligen aldrig inträffa så varför diskutera det.
#259 Vad ska folk föda upp djur för då? Gos och utställning? (Nyfiken, ingen elak ton)
Helena

#257 Att resonera sådär tycker jag bara e "överklassigt". Vi alla som lever här på jorden är djur, människor som övriga djur. Bara det att människor klassas som intelligentare.
Men faktum är att djuren e mycket bättre på saker o ting än vad vi människor är. Många har mycket bättre syn, hörsel och lukt än vad vi har, och djur överlever i naturen mycket bättre än vad vi gör (vi har ju skämt bort oss själva med allt vi har idag).
Kolla t.ex på Robinson, där är det en REJÄL utmaning för människorna att leva precis såsom resten av djuren gör. Och det är knappt så dom klarar det, flera har hoppat av och nästan alla har magrat sjukligt.
Att människor är mer värda enbart för att vi anses vara intelligentare tycker jag e väldigt snobbigt tänkt.
Vi är alla djur här på jorden och vi ska respektera varandra.
Jag skulle ALDRIG, ALDRIG kunna tänka mig att döda ett annat djur enbart för nöjets skull, när det finns så oerhört mycket annat vi kan äta, än att äta våra medvarelser.
Jag skulle t.om hellre dö själv än att döda ett annat djur. Det klarar jag inte. Det är alldeles för brutalt för mig.
Så sorry, tyck såsom du tycker, men jag håller tyvärr inte med dig. Djurliv som människoliv - vi är allihopa djur!

#251 På vilket sätt menar du att dom inte är på samma nivå?
Grisar är faktiskt osedvanligt trevliga och intelligenta djur, och det är ändå inte helt ovanligt att folk håller dom som husdjur…
#260 Det är ju om man aldrig diskuterar saken och aldrig kommer fram till en lösning, som problemet förblir olöst. Jag tycker att det här är en bra sak att diskutera, så att alla inte ser saken som en fullständig omöjlighet att ordna. Visst finns det en chans att det ska ske, om än en minimal sådan.
Man ska aldrig säga aldrig ;p

#259 Du har rätt i det du säger men jag tycker inte riktigt att det hör till. Eller ja det är ju vad du tycker som vegetarian (eller?!) men jag som köttätare har andra åsiketr gällande det. Visst skulle det minska produktionen av köttdjur om fler blev vegetarianer men jag kommer i alla fall inte sluta äta kött, då jag bara inprincip äter hemma födda kor så ger det ingen skillnad. Och visst är det tragisklt & fel att slaktdjur lever under dåliga förhållanden men jag tror inte att det bara beror på antalet utan på oss männsikor till stor del. Uppfödare skulle kunna se till att deras djur levde under bättre förhållanden samt slaktas under bättre förhållanden.
Och om man slutar äta kött (alla alltså) så kommer ju tillslut kor & grisar dö ut och vilka ska då hålla sveriges landskap snygga och välbetade?
Rörigt inlägg
Jenny
#265 Man behöver ju inte sluta avla helt bara för att man slutar slakta djur? :) Kor ger ju mjölk och höns ger ägg. Sen så finns det säkert de som skulle kunna tänka sig föda upp grisar(och alla olika slaktdjur egentligen) enbart för sällskap.

#257 Pssst, grisar är inte växtätare utan asätare 
Marsvin är ju slaktdjur för människorna i Peru… De ser marsvinen på samma sätt som vi ser på våra kor eller grisar.

#263 - När jag menar grisar så menar jag riktiga grisar, inte minigrisar som man har som husdjur. Grisar på 100+ kg har andra behov än vad marsvin har. Det är t.ex. svårt att kunna ha grisar om du inte har en ladugård som Moa sa :) Deras intelligens nivå eller personlighet har jag ingen koll på, men de är ju väldigt trevliga djur dock komplicerade att ha som husdjur om man inte bor på t.ex. landet.
Nä grisar ska man ju inte ha i stan överhuvet taget.
Men det är klart man kan ha 5-6 stycken som husdjur.

Minigrisar är "riktiga grisar" som väger mindre.

#266 Det har du rätt i men somsagt jag står kvar vid att jag tänker fortsätta äta kött ;)
#267 Haha opps! Men vad är det för skilland på asätare & köttätare? Jag har för mig att inte grisar käkar kött 
Jenny
#267 Allätare är de väl.
Mvh Felicia

#274 Japp, dom är allätare.
Pratar ni om grisar?
Inte är dom allätare inte.
Jo, grisar är allätare som människor..har de inte liknande tänder också?
Helena
Risken blir att vi fortsätter föda upp slaktdjur och slaktar dom i sverige och skickar sen köttet utomlands(i bästa fall) eller att djuren får resa (i ännu hemskare transporter än dom redan gör) och sen slaktas utomlands (vilket är mycket värre än här)
#266 tex korna, för att korna ska ge mjöl behövs det att dom får kalvar, vad ska hända med dom ca 1500-2000 kalvar som födds på varje gård/år?
det blir tyvärr ohållbart, ska vi inte ha djur till mat måste vi sluta dricka och producera mjölk :(
Man kan minska mjölk intaget;).
Är grisar allätare?
Nej.
#279 Ja grisar är allätare.

#279 Vad skulle dom annars vara??

Ja grisar är allätare, de kan nog äta det mesta som kommer i deras väg. :)

Om man, som jag, bor i en liten stad/mindre samhälle eller liknande, så kan det vara svårt att få tag i bönder som slaktar sina egna djur hemma på gården och att åka flertalet mil för att hitta en sådan bonde, anser inte jag, vara särskillt miljövänligt.
Jag är själv inte vegetarian/veganoch har absolut inget emot de som har valt att vara det, men kag frågar mig själv: Om det skulle finnas fler människor som inte åt kött, skulle köttproduktionen minska då eller skulle mer kött slängas och där med gå till spillo? Jag menar ska djuren som slaktas behöva dö förgäves, bara för att vi människor inte vill äta kött? Som någon nämt tidigare så slänger affärerna 80 % av det kött de får in och det, tycker i alla fall jag, är grymt. Att behöva dö, eventuellt gå en plågsam död tillmötes och sedan kastas bort till ingen nytta alls och tänk på de som svälter! Det är fruktansvärt att slaktdjuren behandlas så som det gör och visst önskar man att man kunde göra något för att förhindra det, men själv så känner jag mig osäker på om den rätta vägen till en förändring är att bli vegetarian. Jag har både släkt och vänner som är vegetarianer så inget illa menat mot Er som valt att inte äta kött. Jag äter kött, men är också djurvän. Jag bryr mig om djurens mående under den tid de lever och ser ingen som helst anleding till att bli kallad djurplågare enbart på grund av den simpla anledningen att jag valt att inte avstå från köttätandet? Ni som ansera att människor som äter kött är djurplågare, är de människor som valt att bli vegetarianer före detta djurplågare då?
Människor är allätare och våra tänder är byggda så att vi kan äta både kött och grönt och som "den mest intelligenta" varelsen så har vi möjlighet att välja, till skillnad fån många andra!

Höhö, tänkte på kräftor när jag skrev asätare ;) Jag menar: grisar är allätare :P Fast får grisarna chansen så äter de döda djur. Vildsvin äter gärna döda älgar…

Jag tycker att ett människo liv är mer värt än ett djur liv i de flesta fall ja. Jag anser inte att det är snobbigt att tänka så men men alla får ju tycka vad dom vill…
Jenny
#285 Även om man tycker det, så ger det inte människan rätten att behandla andra varelser som står "under oss" så illa som vi gör. Jag tycker snarare att människan pga. sin intelligens har ett ansvar för jorden och dess övriga invånare. Att vi sedan är så "intelligenta" att vi håller på att förgöra oss själva och drar hela jorden med oss i fallet är sedan en annan sak… :P

#286 Jag menar inte att jag tycker att det är okej att människor behandlar slaktdjur så som dom gör verkligen inte. Vad jag menade när jag skrev att jag oftast tycker att ett människoliv är mer värt än ett djurliv menar jag inte att vi ska behandla djur dåligt. Dom kräver lika mycket respekt som oss människor så det var verkligen inte så jag menade!
Jenny

#285 Vad skulle du säga om din mamma kom hem med din bästa kompis och ni skulle äta din kompis? Djuren har lika mycket rätt som oss..

#288 Då är vi av olika åsikter. Jag resonerar så här att jag skulle "hellre" döda mitt marsvin än min mamma, för att göra ett tydligt men hemskt exemplar. Jag förespråkar inte att vi ska behandal djuren illa.
Jenny

Varför är vi människor just ''högre'' i rang än djur.. Jo, För vi tror vi är bäst,smartast osv.. Men det är djuren som är mycket smartare än oss och mer försvarslösa.

#290 Du har väl läst mitt inlägg 289 och förstår hur jag menar?
Ang. rang så ska djuren ha respekt för oss och vi respekt för djuren. Det kan bli livsfarligt om man har ex. en häst som man tillåter bli högre i rang än en själv, antar att du förstår varför med tanke på att du har en häst som visningsbild och då antagligen har häst / håller på med häst. Men vi måste även respektera djuren vilket vi inte gör genom att tvinga dom leva under usla förhållanden och det är somsagt inget jag försvarar att folk håller djur under dom förhållande dom gör.
Jag kan inte hålla med om att djuren är smartare än oss men det beror också på hur man resonerar & jämför. Att dom är mer försvarslösa dock håller jag med om.
Jenny

Okej, Jag förstår vad du menar:)
#287 Jag syftade absolut inte på dig, utan talade mer generellt sett. :)

Jag är vegetarian och jag är vegetarian för att jag inte gillar att äta djur, sen tycker jag att jag mår bättre av att vara vegetarian + att jag tycker veg. mat är mycket godare