Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1350 ggr
marsvin2008
0

Är Odessa sjuk?

får för mig att lilla Odessa kan va sjuk eller nått. Pälsen blir tunnare och strävare tycker jag. Idag när jag skulle klippa klor och päls bak-i-rumpan så var där flera klumpiga stenhårda knölar på pälsen. Vad är det? Riktigt äckligt, jag klippte bort det värsta men det är massa kvar… 

Sen verkar hon inte se riktigt bra heller för när jag sätter ner grönsaker eller handen så kommer hon farande som en skåttspole rakt på mig och jag känner tänderna slå emot så att säga.

Odessa är född 2006-09-21 och väger idag "bara" 854g. Jag tycker hon blir smalare/avlångare i formen.

Ska jag ta henne till en veterinär för undersökning, eller vad? Orolig.

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

Moa-16
0

Tunnare och strävare pälsO-o. Klumpiga stenhårda knölar i pälsen. Antagligen bajs då?. Har du inte sett det förrut?. Konstigt. Tycker du ska gå till veterinären om hon verkar dålig.

marsvin-90
0

Hehe de där klumpiga stenhårda knölar på pälsen låter som sperma ;)

Abico
0

Pälsen kan bli tunnare när dom börjar bli lite äldre, även om tre år inte är någon ålder att tala om… Hårda knölar i pälsen? Det är inte Klas som varit över i fel bur? ^^'

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga att felet kan vara, tyckar att det låter lite skumt.

Hanna 

marsvin2008
0

#1 Nej inte bajs! Bajs är brunt de här klumpnarna är vita… Nej jag har inte sett det förut. Och det var inte så länge sen som jag badade henne och klippte henne heller. Bara dålig på de sätt jag skrev, hon äter och är pigg i övrigt.

#2 Hmm omöjligt *hehe*…. Hon går med fem andra honor.

#3 Näe om han inte går över på nätterna förstås. ;-)

Jag har ju slängt klupmarna jag klippte bort men de verkar gå ända in mot skinnet, den största var nästan som en enkrona stor. Ser nästan ut som att hon suttit i en burk med lim, färg eller tuggummi som hårdnat rejält.

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

Nigella
0

Det låter på beskrivningen som att det varit en hane där och lämnat lite avtryck. Inte någon av de andra marsvinen som är fel könsbestämd då? Kan annars någon hane ha tagit sig in? Jag har varit med om en hane som klättrade 4 våningar upp en gång.

marsvin2008
0

#5 Mina killar bor i en gallerbur i toarummet med stängd dörr så de kan omöjligt vara skyldiga!

Hanen som går med min Ninni just nu skulle de väl kunna vara men jag säger att det är omöjligt det också. Därför att han hela tiden är på rätt sida tilllsammans med Ninni när jag kollar vilket jag gör 30 gånger minst varje dag eller nått sånt. =)

Har svårt att tro att Klas klättrar över till den andra sidan på natten och sen tillbaka igen utan att lämna ett enda spår efter sig. Nä de går bara inte.

Måste genast kolla alla mina honor utifall att. =)

marsvin2008
0

Nope inga killar i buren =) Kissig i baken är hon men jag ska bara henne imorgon så får jag se om det går bort. kanske får börja klippa henne ännu kortare om det fortsätter bli sånna där konstiga klumpar.

Kan det komma från den där Talgkörteln? När hon kom hit så var den jättekladdig fast de är ju mer uppåt på ryggen än ner mellan bakbenen som klumparna är…

Nigella
0

#6 Men var det inte spår på marsvinet du hittat? *ler*

Men kanske du kan klippa bort lite och be någon uppfödare titta på det om det går.

Moa-16
0

JahaO-o. Talgkörteln kan det väl inte bli stora klumpar av…

Abico
0

#7 - Fast talg från Talgkörteln är inte hårt…

Hanna 

marsvin2008
0

#8 *hehe* Njä de hoppas jag verkligen inte! hon är ju för gammal och det är Ninni som ska paras inte gamlingarna å lillbebisen. (ska rigga en fälla ikväll)

Måste bada henne först för hon luktar kiss = blä!

#9 vet inte men kladdigt kan de ju bli det vet jag men de är som på fel ställe så jag förstår inte vad det kan vara. Kiss blir ju inte så där när det torkar heller precis.

Abico
0

Hon kan inte legat i något kladdigt då? Fast det blir väl inte direkt klumpar i pälsen…

Hanna 

marsvin2008
0

Men vad skulle de vara som är så kladdigt så de stelnar till sten på just hennes päls?? …

[starlights]
0

Tycker också beskrivningen skulle kunna stämma in på spermaklumpar…. Hur hög är kanten mellan burarna?

FeliciaS
0

Hrm… Om inte klumparna vore stenhårda kan det ju vara talg, men annars kan jag inte tänka mig annat än bajs- eller spermaklumpar. Har haft grisar som lyckats äta så att de fått hårda klumpar av torkad mat på halsen, men på bakdelen verkar det väldigt otroligt :P Vilken färg har det?

Att hon är mer avlång kan ha att göra med att hon fortfarande växer, de växer lite olika - vissa mer på längden och andra där hela kroppen hänger med samtidigt ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Linnet
0

#15 Hon är född 2006-09-21

FeliciaS
0

#16 Ah, okej ;)

Mvh Felicia

Aristarcos
0

Hoppas att det bara var falskt alarm angående spermaklumpar i pälsen och att hon börjar må bättre snart igen och äter normalt..

deluxe
0

#13 Det låter ju verkligen som spermaklumpar, om vi kan utesluta att hon har legat i lim, färg eller tuggummi då… Flört

Men hur hög är kanten mellan burarna?

idipidi
0

Sperma bir verkligen stenhårt, som lim. Det är bl.a. därför som det inte bör vara några problem att se om en hona blivit parad eller inte.

Något annat som också kan bli jättehårt är banan, men då brukar de ju bli kletiga kring munnen. ;)

Rafflan
0

#19 det är ett stort mellanrum mellan burarna(det är en gång emellan så man kan gå där), hon hade ett rör som sammanlänkade burarna men det har hon stängt igen nu.

Så om inte hanen kan hoppa ner på golvet och sen klättra upp igen till andra buren är min enda tanke om han kan springa PÅ röret mellan bokhyllorna eller lyckas få upp det du stängde igen med?

Annars vet jag ej :P

Abico
0

#21 - Jag håller med dig, det känns som om det är hyfsat svårt att komma över till den andra buren för honom. Enda möjligheten skulle vara att han isåfall klättrat ur sin bur, sprungit på röret till andra buren, försökt para (endast) en av de honorna i den och smitit tillbaka samma väg… Det finns inte en chans att han tagit sig ner på golvet och upp igen, jag har samma "benlösning" som marsvin2008 på min Flärke och det är omöjligt att ett marsvin kan klättra upp där. Dessutom har väl marsvin2008 någon plexiglaslösning i kanten på sina burar? Då är det hyfsat högt att hoppa över…

Hanna 

marsvin2008
0

Odessa är över 3 år så de vore konstigt om hon fortfarande växer. Hon är som smal avlång och "platt" och de blir mer så tycker jag.

Ja enda sättet att Klas isf skulle kunnat komma över på andra sidan är upp över kanten som är 40 cm hög (inkl plexiglaset) och på röret och ner 40cm till spånet på den andra sidan.
Och sedan upp igen utan att lämna en enda bajskorv, spånbit eller riva ner plexit som kan lossna om någon är hård hänt med det, ja de sitter inte fastskruvat eftersom jag tar bort framsidan när jag städar burarna eller ska få fast någon av de smitiga honorna. =)

Jag har skruvat fast en platta som täpper till hålen in till tunneln och på baksidan inne i tunneln så har jag en stor sten på båda sidorna så där är det lika omöjligt att han skulle ha tagit sig igenom som att han kan bli liten som en blommfluga typ. =)

Banan har dem inte ätit på länge men om de blir hårt skulle det ju kunna vara det om hon legat på det och de fastnat och blivit platta hårda klumpar. Men det är så konstigt för det är liksom inte 1-2 utan hela baken på henne.

Jag ska testa bada henne idag (ides inte igår) och om det löses upp är det bra annars får jag klippa henne helt kal därbak för de sitter fast ända in på hårrötterna om jag säger som så.

Det här med talg, det borde vara mer på ovansidan då tycker jag… Bajs, hmmm det är ju vita klupmar inte bruna och jag vet att hon bajsar brunt som alla andra. *fniss*

marsvin2008
0

Nu har jag badat Odessa jättenoga därbak och klippt bort klumparna. Jag tror nästan helt säkert att det är från den där Talgkörteln för att det var hårt där runt också. Ofärgat/vitt hårt och klumigt när päslen klibbats ihop… Måste nog Bara henne oftare verkar det som, eller åtminstone tvätta därbak så hon slipper gå med pälsen så där.

Skäms för att jag inte märkt just det tidigare.
Tyst

marsvin2008
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här fin blev Odessa på bakpartiet.

Abico
0

#25 - Haha, vilket lurv ^^
Jag skulle ha klippt bort den gula, kissiga pälsen också. Ett tips för att undvika att pälsen blir jättekladdig igen av Talgkörteln är att klippa ner pälsen så att det bara blir som stubb runtom den, gammel gubben här kladdar ner sig något otroligt men det hjälper verkligen att klippa ner det kort. Det blir dock inte värst fint så jag brukar låta ett tunnt lager päls ytterst vara långt så att det inte syns att han är kortklippt run Talgkörteln.

Hanna 

FeliciaS
0

#24 Du kan klippa ner henne på bakdelen och sedan regelbundet rengöra Talgkörteln med en svamp + en droppe diskmedel. Gnugga in och sedan skölj så blir det bra :)

Mvh Felicia

marsvin2008
0

Japp det ska jag göra!

marsvin2008
0

#26 Det är inte kiss, hon har den färgen där bak/under. =)

idipidi
0

#29 Inte en chans! :) Annars har du världens första långhår med mörkare färg i rumpan. ;) Den märkaste färg som hennes päls kan ha är den som hon har på kinderna.

Det där är missfärgning av kiss. Därmed inte sagt att hon är smutsig nu. Om de väl blivit missfärgade så kan man bada hur mycket man vill, pälsen har blivit färgad. Det enda som hjälper är att klippa kort och sen hålla dem rena.

marsvin2008
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#20 Min lilla Daga är också mörkare på rumpan, grått. Letar fram en bebisbild på Pollys Overtime Odessa som jag fick av uppfödaren via mejl. 

Jag tycker de ser ut som samma färg som i ansiktet, fast på den där rumpbilden var hon ju blöt och då ser färger alltid mörkare ut. =)

Men om du säger att det är en kissmissfärgning så är det väl så. :-P

idipidi
0

Om det inte är kissmissfärgning så ska hon ha samma färg som på resten av bakdelen, inte som i ansiktet. Ansiktet och tassarna är det enda ställena som ett långhår har topparna kvar. På övriga kroppen ser man bara den ljusa underfärgen. Enda fallet då man kan se toppfärgen på övriga kroppen är om en tuss nyligen ryckts loss och sen vuxit ut igen. Det är så som långhår funkar. Och tro mig, jag vet hur långhår ser ut som blöta…

idipidi
0

Svarta marsvin blir f.ö. bruna när de blir missfärgade. Pälsen bleks…

marsvin2008
0

Jag vet, du har rätt. =)

[findusen]
0

har skummat svaren men pälsavfallet kan vara hormonellt..
har en del marsvin på jobb som oxå får sånna klumpar i pälsen, utan spermahjälp^^ och ännu värre har det varit när vi badat dom i såpa! men det blir som dreads typ och klipper man inte bort dom letar dom sig innåt mot huden, vetitusan hur dom får till det där! kanske är som angorakaniner? även våra semilånghår får dessa klumpar i pälsen, men det är en viss pälskvalité som får det……
låter det som nåt som kan likna Odessas fall?

marsvin2008
0

#35 Ingen aning. Men jag har klippt bort det och hoppas att det aldrig kommer tillbaka, men om de gör så klipper å badar jag igen.