Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: beteendehantering
Läst 611 ggr
Lina-79
0

Hjälp att sätta ihop 2 marsvin efter operation

Hej!

Jag har två marsvinshannar som inte är kastrerade. Den ena som heter Tassan är ett väldigt lugnt marsin och den som har befälet om man säger så. Den andra som heter Linus är ett marsvin som det är full fart på och "rider" på Tassan titt som tätt och ibland bråkar de rejält men lugnar sig alltid. De har aldrig skadat varandra fysiskt men biter varandra ibland.

Nu till frågan: Tassan blev opererad igår i nacken då vetierinären tog bort en stor knöl. Troligtvis nån slags tumör men hoppas nu att det inte blir nåt fler. Tassan repade sig bra efter narkosen och har börjat äta och gå lite. Jag har nu haft de i 2 olika burar men de har fått hälsa på varandra uppe i soffan och käkat gräs.

Jag provade å sätta in dem tillsammans i buren en stund och det var ju lite spänt och Tassan gick runt och "morrade" och vickade på rumpan. Rätt va d var så rök d ihop och bet och spånet flög. De hackade tänderna och var arga.  Jag tog genast ut Linus då å satte in han i en annan bur.

Är det nån som har erfarenhet på detta hur man smärtfritt sätter ihop dem igen? Jag måste ju vänta ett tag till då så att såret har läkt helt och så men skall man sätta burarna ihop så de ser och kan lukta på varann eller gör det bara att de blir ännu argare på varandra när de väl är ihop sen igen? Eller skall de inte se varandra på några dagar till Tassan är ok? De kommer ju ha en fajt i vilket fall men man vill ju inte att någon skall skada sig.

Snäll hjälp mig med tips, tack på förhand!

FeliciaS
0

Har du läst artikeln "Att sammanföra marsvin" som finns här på sajten? Om inte, så tipsar jag dig om att göra det - där står hur du underlättar sammanföringen :)

Om du ska vänta med att sätta ihop dem (tills såret läkt), vilket kan vara en bra idé, så tycker jag inte att de ska bo intill varandra så att de kan nosa på varann. Många gånger förvärrar det inför ihopsläppet. När du sätter ihop dem, bada dem innan (rengör Talgkörteln noga!) och släpp ihop dem på en stor neutral yta där de inte varit förut. Mer tips finns i artikeln jag nämnde ovan.

Eftersom det gäller två hanar är det viktigt att de inte bråkar om sitt revir (buren) och därför underlättar det om den är rätt stor, hur stort bor de?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Lina-79
0

Tack du för ditt svar.

Jag skall läsa den artikeln. Söker man på "Sök-knappen" då eller?

Buren är 1 m * 50 cm.

Jag har ställt Linus, den som inte är opererad i en mindre bur ovanför den stora buren så de kan ju inte nosa på varandra.  Men det kanske är bättre att de inte hör varandra alls å stå i olika rum eller spelar det någon roll tror du?

Tacksam för svar!

Lina-79
0

Hej igen…

Det som är lite dumt är ju att det är Tassan som bestämmer å så i buren men så fort de kommer ut på neutral mark som man säger så är det Linus som håller på å bråkar och "rider" så då känns det som det blir konstigt eftersom Tassan bestämmer i buren sen ändå…?

Moa-16
0

Hur länge hade du dom i samma bur?. För det är ju normalt att det är lite bråk med två hanar. Och lugnar ju ofta ner sig. Att ta bort det ena marsvinet när dom bråka. Gör det värre!. Då är det bättre att du har dom i varsin bur tills såret läkt eller låter dom klara ut det där;).  Sen tycker jag buren är lite liten för två hanar. Kan bli bättre med större bur!.

FeliciaS
0

#2 Klicka på "Artiklar" i menyraden så kommer de fram :) Det räcker nog bra med att de inte kan nosa på varann. Tycker buren är lite för liten, absolut i minsta laget, det finns en chans att de kommer bättre överens om de får större yta att röra sig på. Du kanske kan sätta ihop de två burarna?

#3 Det är bara normalt, har också märkt att det brukar vara så ibland.

Om såret läker fint borde du kunna sätta ihop dem till helgen. Det bästa är att inte vänta alltför länge.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus