stor knöl på baken!
jag har ett marsvin som har en knöl på baken som är ungefär lika stor som en olive. det ser ut som den har spruckit eller nåt, och det känns som att det är som hårt skin i mitten av den. det är som en kula under skinnet, så det går att ta runt den.
jag är jätte orolig att det är en tumör eller nåt liknande.
riktigt tacksam för svar!

Du borde nog kolla upp det hos veterinären vad det är. Låter som samma slags knöl som vi hade på ett av våra marsvin. Det visade sig vara tumör som veterinären opererade bort.

okej, men jag har hört att om det går att känna runt den (som en kula under huden) så är det en godartad tumör altså lätt att operera bort. stämmer detta?

till #2
ja jag ska ta han till veterinären,
det går tyvärr inte att ta ett kort på det för det är jätte mycket päls i vägen och han kan inte sitta still..

Jag skulle tippa på att det är sk varböld, händer rätt ofta att marsvin får det, och en sån kan dyka upp var som helst på kroppen. En sån är ofarlig, men kräver att den hålls ren när den väl spruckit och varet rinner ut. Men ta med marsvinet till en veterinär för att isåfall utesluta en ev tumör…
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......
Varböld på baken har jag aldrig sett, däremot tilltäppta talgkörtlar. De han bli rejält stora i vissa fall och spricka också. Varbölder växer väldigt fort medan andra typer av knölar brukar smyga sig på mer.
Min hugo hade en varböld på baken som vi tömde och gjorde rent, han fick ett ärr som såg ut som en krater
#8 Säker på att det var varböld? Varbölder blir stora och när man tömmer dem så rinner det ut illaluktande gult eller vitt var. De brukar läka ihop fint om man sköter dem. Talgkörtlar blir oftast inte lika stora (men kan bli stora de också har jag hört). Det som kommer ut är som en trög massa som oftast är grå-vit och visserligen inte luktar gott men inte heller stinker så att man vill kräkas. De brukar ofta inte läka ihop igen om man inte låter veterinären ta bort dem utan blir som en krater som ofta fyller på sig med tiden.
#9 Mamma sa att det var en varböld och hon är undersköterska så jag lyssna på henne såklart :P Men det kanske inte är säkert nej. Ja det rann ut massa illaluktande klet, jag var tvungen att gå därifrån för att det lukta så illa. Och det var inte grå/vit massa.
Men vi gjorde rent den dom 2 första dagarna och sen trodde vi det skulle läka av sig själv vilket det gjorde men det blev ett stort ärr. Men den fyllde inte på sig igen.
#10 Det låter som en varböld. :) För att det ska kunna bli det så måste det ju komma in bakterier. Ofta från bett eller höstick eller så.
Det är i alla fall min erfarenhet att talgkörtlar är betydligt vanligare och ibland kan bli ganska stora.
Ja det kan ju varit så att hans burkompis hade bitit honom eller nåt.

okej tack så mycket alla!
#7 det kan nog vara det du säger, eller var mer exakt sitter Talgkörteln?
Talgkörtlar sitter överallt i hela huden. Min fina hona Alecto fick en sån jättestor knöl på just baken. Det var en tilltäppt talgkörtel och den opererades bort. Operationen gick jättebra och hon repade sig nästan overkligt snabbt efteråt och den har inte kommit tillbaka. Hon väntar nu sin andra kull och är en mycket frisk och aktiv hona. Inga fler knölar i sikte på henne… än iallafall.
Alecto är marsvinet längst upp till vänster.

okej va bra jag ska ringa till veterinären idag, hoppas att det inte är nåt allvarligt:)
va kul att det gick så bra för alecto!