Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1273 ggr
petra80
0

Små brunsvarta prickar?

Hej

Upptäckte för ett par dagar sen små,små brunsvarta prickar i pälsen på Gloria. De sitter bara på ett ställe, längst bak på ryggen på ett område som är ca 1x1 cm. De sitter på flera ställen på hårstrårna. Det verkar inte klia, men hon tycker inte om när man tar där, blir spänd och "kurrar" lite.

Vad kan det vara?

petra80
0

putt putt

FeliciaS
0

Menar du vid Talgkörteln ungefär?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Abico
0

Låter som static. Jag kompierar in det jag skrivit om static på min hemsida.

"Static ses som små, små prickar (på ljus päls - svarta prickar, på mörk päls - vita prickar) som sitter på hårstråna. Vanligast hittar man staticen i pälsen på marsvinets rumpa men på långhår kan det även sitta i kindpälsen. Static smittar mellan marsvin vid kontakt, därför måste alla marsvin som varit i kontakt med ett staticsmittat marsvin behandlas. Static är helt ofarligt för
marsvinet, som inte alls påverkas av det, men jag tycker att det är självklart att hålla sina marsvin ohyrefria, oavsett om det är Ringorm eller static. Static är oerhört smittsamt och ett marsvin med static får därför inte komma in på SMF's utställningar. Om du är osäker på om det är static som marsvinet har, prova att blåsa på prickarna - lossnar de inte så är det nästan garanterat static.

Somliga rekommenderar att använda Frontline vet, som är en receptfri ohyrespray från apoteket, mot static. Jag har provat det men tyckte inte att det hjälpte alls. Andra använder sebacil, som måste skrivas ut av veterinär. Själv föredrar jag den mycket effektiva men måhända mindre beprövade metoden med matolja. Det går till så att man gnuggar in hela marsvinet (undantag för ansiktet såklart) i matolja (jag brukar använda rapsolja), torkar av ev. överflödig olja och låter resten sitta i. Vad oljan gör är att den kväver staticen. Under en veckas tid får marsvinet ha oljan i pälsen, det kan vara bra att hälla på lite extra olja någon gång under tiden om man tycker att det ser ut att behövas. Viktigt att tänka på är att marsvinet inte kan reglera sin kroppstemperatur med oljan i pälsen, höj därför värmen något i rummet och se till att det är absolut dragfritt. Efter en vecka är det bara att skölja ur och tvätta av marsvinet med vanligt handdiskmedel. Är det mycket static (eller att det varit för lite olja) kan det behövas ytterligare en vecka med olja i pälsen. Det är lite kladdigt, men det fungerar."

Hanna