Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 1332 ggr
Cavia
0

Dräktighetsfråga

Här kommer en liten undran, till er uppfödare, om vad ni har för erfarenhet.

Har ni koll på hur nära förlossningen, ungefär, bäckenet på honan börjar öppna sej? Märker ni någon skillnad på förstagångsföderskor och honor som fått flera kullar?

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

godisgrisen
0

Jag har också funderat på det där. Du har ju haft massor av kullar många fler än mig men… Men jag har tänkt just på detta de senaste kullarna. En lten ministatistik har jag gjort på fem kullar för få naturligtvis för att betyda så mycket men…

Det som fick mig att börja undra var Alectos rumpa hon började öppnas två veckor innan kullen kom och var vidöppen minst en vecka innan. Det har varit likadant med båda hennes kullar.

Elie och hennes döttrar Galatea och Hepziba har inte alls öppnats så tidigt. Börjat att öppnas någon vecka innan och Hepziba och Galatea var vidöppna ett par dagar innan kullen, de fick båda sina första kullar då. Elie som fick sin fjärde kull tyckte inte jag var helt öppen på kvällen men på morgonen när jag vaknade så fanns fyra söta pojkar i buren. Man tycker ju att en hona som fått många kullar borde öppnas tidigare men så var det inte i detta fall iallafall.

Alla dessa är nonself magpie och har fått sina kullar mellan dag 65 och 68. Rätt tidigt alltså men det har varit fyra eller fem ungar i kullarna. Mina selfar som fick mindre kullar knep gärna tills dygn 72.

Cavia
0

Intressant!

Jag grämer mej lite att jag inte fört statistik över det här, har ju fått runt 100 kullar genom åren, så det hade varit roligt att fått dela med sej…har däremot varit himla noga med att föra statistik över själva kullarna :)

Däremot var det sällan mina self/crested goldenhonor födde innan dygn 70, och vissa honor gick vidöppna i 2-3 dygn innan. Jag brukade skoja och be dom att inte nysa, för då skulle nog ungarna flyga ut med en himla fart ;)

Nu har jag ju en dräktig alpacahona här hemma, där datum för parningen inte är känd. Men jag gissade först på att hon har ca 4 veckor kvar, men idag när jag kände på henne så har hon öppnat sej lite grann, till skillnad mot hur hon kändes i fredags…så det kanske inte är så långt kvar. Jag känner bara en unge där inne, ev två…så hon är ju inte speciellt tjock…dessutom har hon ju väldigt mycket lockig päls som gör att man inte ser magen så väl…hon är förstföderska kan tilläggas.

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

godisgrisen
0

Ja det är jättespännande! Nu är nog Galatea dräktig igen, hon har inte brunstat om så det har nog "tagit". Alectos döttrar Luckybucket och Zezima ska paras i november. Då får vi se om om Galatea gör som sist och Alectos döttrar gör som mamma…

blackmoment
0

Jag får bara fråga. hur ser man att dom är "öppna" vissa säger ju " hon är öppen ett finger, 2 fingrar osv"

För mitt marsvin är nog väldigt nära nu att klämma ut dom små. kanske inom en vecka eller något.  

Sen att ni kan känna på bäckenbenet att dom snart ska ha ungar. hur gör ni då? ^^ ahha

godisgrisen
0

#4 Ser gör man inte, inget syns man får känna. Det där med antal fingrar hit och dit har jag aldrig brytt mig om men det finns en bakre och en främre fog den ena börjar öppnas först ( pinsamt nog kommer jag inte ihåg vilken, jag tror inte jag tänker på det jag bara känner jag…). På ett marsvin som inte ska föda känns det bara som en hård bucklig benknopp under de yttre könsdelarna. När det börjar dra ihop sig till födsel blir den här knoppen en bred bucklig platta med en grop i mitten då har den ena fogen släppt efter ett tag känns det som ett stort hål i mitten då har andra fogen släppt också.  Om man har ett marsvin att jämföra med så är det en tydlig skillnad.

blackmoment
0

Jag har kännt nu och jag kännde skillnad på mina 2 marsvin. Båda är dräktiga men inte lika långt gångna. på hon som är längst gången så lixom var det en grop i mitten som du sa. 

hon andra var det bara hårt.

Abico
0

#5 - Den bakre öppnar sig före den främre fogen :)

Hanna 

blackmoment
0

#7- dedär med bakre och främre fog fattar jag inte riktigt :) för precis bakom "kisselisan" haha :) på mitt marsvin så är det en grop som är ca lika stor som mitt finger.

Abico
0

#8 - Det är en precis framför könet på honan och en typ under Talgkörteln bakom könet. På odräktiga honor känns fogarna bara som platta "ben" eller vad man ska säga, medan de på dräktiga honor (och även honor som fått ett par kullar, tycker jag) som närmar sig slutet av dräktigheten går att känna hur "plattan" börjar dela sig så att det blir som en grop i.

Hanna 

blackmoment
0

#9 - Okej :) det var svårare att känna något där fram tycker jag. det känndes lixom som en "skåra"