Öppen i främre fogen
Hej! Hur länge kan/brukar det dröja egentligen efter att främre fogen har börjat öppna sig? ca 3 mm än så länge?
Ganska länge. 3 mm är inte mycket. Det varierar stort mellan olika linjer har jag märkt. Mina långhår kan gå fullt öppna i främre fogen (1-2 cm) i ett antal dagar, medan korthåren inte verkar gå mer än 1-2 dygn.
Ok, det är en teddy detta. Hur mkt kan dem öppna sig i främre? Alltså hur mkt är fullt öppen? Hon är öppen ca 1,5 finger i bakre fogen.
Ca två fingrar för mig som har små fingrar. :)

Min hona ska snart föda (inom en vecka), jag undrar vad som menas i den här tråden. Vad är främre och bakre fogen? Finns kanske en bild på hur det ser ut när honan "öppnat" sig?
#4 - Innan förlossningen blir bäckenbenen lösare och man kan då känna som en glipa mellan dem. Det är inget som går att se med blotta ögat. Bakre fogen hittar du nedanför Talgkörteln och främre framför könet på honan. Det går att själv hitta dem om man känner efter och jämför med en odräktig hona eller en hona som aldrig fått någon kull.
Hanna

#5 Tack, då har hon börjat öppna sig nu =) Ca 1 cm öppen verkar hon vara i bakre. I främre känns det liksom som en spricka bara (?) ska de kunne öppna sig ca 2 cm även där fram?
#6 - Japp, 2 cm även fram.
Hanna
Men det är inte alltid att man hinner känna det. Den senaste födseln hemma hos så kände jag det som en springa, några millimeter bara och ungarna kom ca en halv dag efter det. Så det kan gå fort också.. Hur stor är springan? Hur många dagar ungefär har hon gått?
#8 - Absolut, vissa honor öppnar sig precis innan födseln - medan andra kan gå vidöppna i flera dagar.
Hanna

#8 Hon är på 63:e dagen, springan kändes bara som ett litet hack liksom, någon mm kanske…?
I bakre kändes det lite flexibelt, som att man kunde "tränga" isär benen från varandra typ. Kunde nog ha trängt in en tumme om jag hade velat (vill inte töja ut och hålla på). Forserar ni in fingret när ni känner efter eller petar ni bara försiktigt och fingret får plats direkt? Lite konstigt skrivet, men så svårt att förklara.
Ok, är det hennes första kull?
Jag känner bara lite lätt utanpå. Om honan håller ihop benen så går även fogarna ihop lite och särar hon mer så går fogarna isär lite mer, men det beror ju på som du säger att de är "flexibla", har blivit mjuka och rörliga. Min hona är öppen ca 4 mm nu skulle jag uppskatta det som i främre fogen.
Idag kom de små ungarna! 4 stycken blev det! Hade gissat 3. Det blev en pojke och 4 flickor. De vägde 70, 86, 87, 90. Så de var inte så stora. Hon som väger 70 verkar lite svag..
En pojke och 3 flickor menar jag ju såklart!

#12 Det är väl ganska normala födelsevikter när det är så många som fyra, ja 70 var väl i minsta laget, i min senaste kull med fyra ungar, som föddes 1-1½ vecka för tidigt så vägde ungarna bara 50,53, 60 och 62. Dom två minsta klarade sig inte, var väldigt svaga redan från första början, men dom andra två gick det bra för.
Ninnis Atsuma väge 61 när han föddes och fick ner lite men nu väger har visst mer än Tuva som vägde 83 när hon föddes.
Ok, skönt att höra. Det var väldigt längesedan jag fick 4 st i en kull, så de här känns väldigt små mot vad jag är van vid. Fick 4 i en kull förra året men då kom dem för tidigt och alla dog, vägde 40-50g. Allihop verkar iaf pigga idag så det ska nog gå bra!
Grattis! Det låter som mycket normala och bra vikter för en fyra tycker jag. Kul!