Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 7834 ggr
gickan87
0

Tips till mitt djurrum mottages

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är såhär att jag från början hade en bur på 120*60 till mina 4 honor och en 100*50 bur till mina då 2 killar.

Men ena killen fick avlivas pga sjukdom och då köptes det 2 små killar som sällskap, 100 buren blev ju då alldeles för liten trots daglig Utevistelse så de fick flytta in i tjejernas 120 bur.

Tjejerna fick en ny bur som är 140*80 mycket mer passande för dem.

Till problemet

Eftersom burarna nu är för stora går inte en av dem under bordet så jag har fått ställa dit 2 lägre bord för att kunna ha hanarna ovanpå honorna.

Men 140 buren som honorna bor i börjar nu svikta pga tyngden från killarnas bur ovanpå + att det gungar och skallrara såfort killarna rör sig. Det har även blivit väldigt mörkt i honornas bur.

Jag vet inte hur jag ska lösa det här problemet, djurrummet är inte så stort och det bor även 4 kaniner i det rummet + att hö förvaras där.

Tänkte om kanske någon här har idéer, för som det ser ut nu får någon av djuren flytta :/

Återkommer med bilder och beskrivning av hela rummet, ska bara fota först.

MVH Erika :)

Fridaaaa
0

Skaffa en bra hylla att ha dem på, t.ex lagerhylla? eller buren är för bred för det?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Denna kommentar har tagits bort.
gickan87
0

#1 Buren är tyvärr för bred för lagrehyllor :(

Fridaaaa
0

#3 misstänkte det. Hmm.. Måste du ha dem på höjden? Annars är tv-bänk kanske bra? Eller ett vanligt litet bord till stora buren sedan ställa mindre buren under?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Maijah]
0

Sälj/spara gallerburarna och bygg ett burskåp i lämplig storlek istället. Det skulle nog vara en jättebra lösning, om du vill/har tid/kan. :)

Annars så är väl ett större bord som är bredare ett alt så den ena buren får plats under.

gickan87
0

#4 helst har jag dem på höjden då det är ganska dåligt med plats i rummet..

#5 Har tyvärr tummen mitt i handen så det burbygget skulle nog sluat med katastrof Obestämd

Funderar dock lite på om man skulle göra en bokhyllebur, det verkar ganska enkelt och ställa bordet i den buren. Frågen är ju hur det blir med bordets ben med tiden..

[Maijah]
0

#6 Ja jag kan nog erkänna att jag inte är så värst händig jag heller. *fniss* Därför är det bra med en pappa som kan bygga!Flört

Det skulle nog absolut funka om du håller rent runt bordsbenen, då borde de hålla bara bra :p

gickan87
0

#7 om inte grisarna tuggar på benen då.. :p

gickan87
0

Två av mina kaniner bor i en kompostgallerhage bredvid marsvinsburarna. Den är nog 2*1 m stor

gickan87
0

Bredvid dem bor 2 kaniner till i varsin bur, den ena 100*50 och den andra 120*60. Så även här tas det upp en hel del golvplats.

gickan87
0

Här har vi det stora elementet som värmer upp i princip hela källaren så det måste vara påslaget och lämpar sig alltså inte för höförvaring eller att något djur bor här.

gickan87
0

Här har vi skrothyllan som allt möjligt slängs upp på ^^ borde städas men ja, det finns ju roligare sakr att göra.

[Maijah]
0

#8 Ja då kan det bli svårt ;) Men det tror jag inte de gör :p

Hmm, ja men det där med bokhylla verkar ändå vara en bra idé. Och du har det ju ganska trångt där inne så att lägga ena buren på den andra på ett bord är nog bra.

gickan87
0

Här har vi höförvaringen, det är höbalar som ligger uppepå en lastpall. Även fodertunnan bredvis innehåller mat. (det bruna i höet är en kanin)

gickan87
0

Såhär ser det ut vid ut och ingången, kompostgallrena ska dock bort då de inte uppfyller någon funktion längre.

#13 Ja, hade ju fungerat perfekt om inte min 140 bur varit så klen i konstruktionen så den sviktar. Vill ju inte ha mosade marsvin :/

Miolina
0

Får jag bara fråga hur stort är rummet?

Min blogg hittar ni här

gickan87
0

Och här är hagen som grisarna får komma ut och springa i

Denna kommentar har tagits bort.
gickan87
0

#16 Skulle tippa på 4*4 meter ungefär.

Miolina
0

# 18 ok du verkar ha fått ihop det bra med alla burarGlad Men sen har jag inte riktig kommit på hur du ska ha burarna. Kompost galler till svinen kanske Obestämd  , eller det kanske blir för litet och för mycket att städa.

Min blogg hittar ni här

gickan87
0

#20 Tack :)

Funderar på att minska kaninhagen lite och försöka få plats med en golvbur där till tjejerna, sedan ställa ett bord i deras golbur och ha 140 buren där med hanarna i. Vi får se hur det blir.

[Liinda]
0

Mitt förlsag är ändå att skaffa burskåp, det är så praktiskt.

Du kanske kan köpa begagnade eller hitta någon som kan bygga åt dig?

[Maijah]
0

Knepigt.

Men jag måste också säga igen att jag tror att ett burskåp skulle vara jättebra och praktiskt. Du kanske kan kolla om det är någon som säljer? Såg för ett tag sen att Vidalas marsvin (kolla upp hemsidan via smf vetja) hade olika burskåp tillsalu. Kanske har hon nått bra kvar för ett rimligt pris vem vet? :)

[Licroana]
0

Annars är ju gormhyllor väldigt enkla, från ikea. Bara att skruva ihop och häfta på plastmatta över, inte så mke bygge där, det ända är väl plexiglaset…

Lyan
0

Var bor du?

Jag har en dubbelbur till salu, den behöver högre kanter på den övre buren, annars är den bara använd en månad. Kommer inte ihåg måtten men inte mindre än 140 lång om jag kommer ihåg rätt. Finns en lampa till underburen monterad så det inte blir så mörkt

Rafflan
0

Är du villig går det ju att beställa fackburar för kaniner, samma sak som burskåp för amrsvin ju :D

hos Fäboden kan du beställa deras 4-fackare å göra om till en 2-fackare (byggd så den enkelt kan bli en 2-fackare)

Då blir varje fack 200x60 :)
Du kan ju ev bygga så kaninerna har din hage under kanske? Då den är ganska högt upp från marken, eller så ber du dem såga av benen när du beställer om du vill ha den närmare marken ;)

Finns ju även andra typer av fackburar, säg till så kanske jag kan hitta fler ställen att beställa ifrån?

gickan87
0

#23 Ja, det tror jag med men har man 2 föräldrar som tycker man kastat ut för mycket pengar på burar redan så fungerara det nog inge vidare med ett burbygge. Och måste tänka lite på ekonomin också just nu, blir arbetslös den 26:e den här månaden :/

#25 Bor i Tierp, uppsala län.

#26 ska kika in där :)

Lyan
0

#27 Då var det nog lite långt, bor i Blekinge. Burarna som Rafflan föreslog verkar ju bra annars :-)

[findusen]
0

jag har min 140bur (utan galler visserligen, men tyngdmässigt skulle det funka med galler på) på ett hyllplan och så går det två grisefisar o en kanin lösa på golvet under…

har använt sånna långa väggskenor med hål i som man kan haka fast konsoller i, och justera själv efter höjd. har ett hyllplan på det som är lika brett som buren (är egentligen lite smalare men jag har inte monterat det ända in vid väggen, ca 5 cm ut) och ca 1,5-2cm tjock.
samma system har vi på jobb där vi har fåglar på översta våningen, hamstrar på våning två och marsvin på nedersta, och då är det ca 7 hamsterburar och tre ganska stora fågelburar och 2-3 marsvinsburar som hålls uppe så det är ett stabilt system! smidigt eftersom man kan flytta hyllplanen om man ångrar sig…

http://www.jula.se/vaggskenor-130786

http://www.jula.se/forstarkta-konsoler-130784

sen bör det ju vara det starkaste och största i konsollväg osv, och ju längre skenor destu stabilare är det..

har tyvärr ingen bild just nu, men kan fixa en om du inte förstår hur jag menar ;)

gickan87
0

#28 Ja, lite väl långt. Får leta vidare :)

#29 Visa gärna bilder då jag inte är helt 100 på hur du menar :)

[findusen]
0

det finns en bild här: http://kanin.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=c98a234a-d1bb-485d-a179-487d8aafcd06 # 59 men den visar dock bara vad som finns UNDER marsvinsburen, men ungefär i kant med att bilden är skuren upptill finns marsvinsburen, och det är skenorna man ser bakom småburarna som håller uppe skivan med hjälp av tre rejäla konsoller :)

har nog lagt in nån bild här i nån boende-tråd men hittar inte den nu.. har omformaterat datorn så jag har bilderna på en annan hårddisk, så imorgon kanske jag kan slänga in en nytagen bild ;)

Rafflan
0

#30 dem jag länka till finns utanför upppsala :D

Det går även att beställa efter egna mått, tex 140 lång som du redan har :D

gickan87
0

#31 Hinner du så får du jättegärna ta någon/några bilder imorgon :) Låter ju faktiskt som en bra lösning. Men fattade inte mig på hyllorna, fanns de i 80 cm bredd?

[findusen]
0

tror hyllplanet jag använt är 60 el 70 och bottnen är inte så bred/djup som ovankanten av buren så det får plats :) men man kan ju använda i princip vilken hylla man vill, har bänkskivor på jobb som är mycket tåligare mot bl.a repor och fukt! jag har en vit målad spånskiva om jag minns rätt? :P

[findusen]
0

nu har jag tagit lite bilder :) inte nystädat i djurrummet så du får inte på hela ;P

[findusen]
0

vetitusan var fokus hamnade här^^ :P men jag har tre skenor och dom största konsolerna (jag hittade iaf).. har skruvat fast skivan i konsolerna så att den inte kasar runt…

gickan87
0

#34-37 Tack, då blev jag lite klokare iaf :)