Utan stamtavla...
Visst kan man ställa utan stamtavla?
(hoppas jag)
ja men bara i petklass
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

oki
Men Petclass är precis lika kul
tkr jag 

Jag får testa det så man liksom värmer upp till den dan man har en med stamtavla.kanske från en själv!

Ska tillägga att jag skulle ju vilja ha en Satin. Tycker dom är såååå vackra.
Hihi, sen om jag skaffar fler marsvin ska jag skaffa ett/två stycken med stamtavla, så jag funderar på rex/teddy eller abessinier :)
Kan tillägga att egentligen är inte stamtavla nödvändigt för att ställa i rasklass, däremot registrering. Hittar man ett marsvin som ser rastypiskt ut i t.ex. djuraffären så går det att regisrera det och ställa ut i rasklass.
Men det är ju i praktiken väldigt sällan man hittar ett marsvin som kan ställas i rasklass bara sådär. :)

#7 Hur gör man för att registrera? Ska någon bedöma marsvinet då?
#8 Det är inget direkt krav utan det är upp till den som registrerar. Tycker man att man själv har kompetensen att göra det så är det bara att registrera. Är man osäker gör man bäst i att ta med den på en utställning och be någon mer kunnig att titta på den.
För att registrera måste man vara medlem i SMF. All info om hur man reggar står i varje nummer av medlemstidningen.
Mina marsvin är regestrerade men själv är jag inte medlem i Svenska marsvinsföreningen (men ska bli det fr.o.m år 2007) så därför får jag inte ställa ut. Man får alltså bara ställa ut sina marsvin om de är regestrerade i SMF och om man själv är medlem.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#3 Har du ställt ut dina marsvin i Pet Class?
Mvh Felicia
#10 Man får ställa ut en gång, alltså på en utställning, utan att vara medlem.
#12 Jaså, vad bra :) (Det stod det inget om på SMF hemsida, det kanske det borde =P)
Vet du vad som bedöms i Pet Class? Gör det någon om marsvinet har en liten "fettkula" (1 cm i diameter) i armvecket?
Mvh Felicia
Var står det att man måste vara medlem? :) Om man läser i regelverket som ligger på hemsidan så står det:
"Medlemskap är obligatoriskt för alla utställare. Undantag från denna regel ges vid ägarens första utställningstillfälle. "
Jo, jag är petclassdomare sedan över fyra år, så jag vet vad som bedöms. ;) En liten fettknöl är inget farligt fel men skulle kunna ge ett litet avdrag. Inga marsvin är perfekta utan man får nästan alltid avdrag för något, speciellt första gångerna man ställer ut.
#14 Jag tror det var på SMF Väst eller ngt sådant som det inte stod. Eller så har jag inte läst tillräckligt noga.
Okej, för jag vill ställa ut min kastrerade Coronetgrabb Cavatinas Calypso (bifogar bild). Kan inte du berätta lite mer om vad som bedöms osv. vid Pet Class? Kan jag ställa ut honom i klippt långhår också (då jag klipper pälsen så att den inte släpar i marken)?
Mvh Felicia
I klippt långhår ska de ha päls minst ner till marken. Visst kan du ställa ut honom i klippt! Det går bra att ställa i både pet och klippt på samma dag.
I petclass bedöms att de är friska och sunda, tama, välskötta och välpresenterade.
Kropp, storlek och hull är viktigt. Likaså är temperament viktigt, att de är välhanterade. Man bedömer också om de är rena och fräscha i päls och hud inkl. Talgkörteln, har välskötta tassar och klor, friska ögon, hela och rena öron, normala tänder, ingen nos eller munsvamp eller andra sjukdomar/angrepp.
Dels så kan man ser det som en liten hälsokoll och en möjlighet att få någon med mer vana som tittar igenom djuret. Dels är det många som tävlar i petclass och då handlar det rätt mycket om pefektion… Så man kan inte förvänta sig att vinna första gången, det finns många duktiga som är med. :)
De allra bästa djuren kan tilldelas "silverkort". Efter tre silverkort blir de GuldPet.
Det brukar dock delas ut en hel del hederspriser som man kan få även om de inte placerat sig men kanske utmärkt sig på något annat sätt.
#16 Okej ;) Tack så jättemycket!
Jag har 4 frågor till "bara" *hehe*
- Gör det något om pälsen är ojämt klippt i Pet Class?
- Calypso har en "förhårdnad" på en framtass, alltså att han har som en extra utväxt klo. Den klipper jag bort regelbundet men det syns ju ändå att det är någon där. Gör det något? Får man poängavdrag då?
- Hans talgköttel har aldrig varit kladdig eller så, som på mina förra marsvin. Kastrerade hanar kanske inte utsöndrar någon talg eller vad det nu är…!?
- Sedan ser man Calypsos ögonvita rätt tydligt, på främre delen och under ögat. (Jag läste om det någon gång men kan inte hitta den internetsidan…) Gör det något på utställningar? (du kan se hur jag menar i tråden "Marsvinsbilder")
Mvh Felicia
Det gör inget om pälsen inte är perfekt klippt. Bara de är rena och tovfria och inte har kala fläckar.
Om förhårdnaden känns kan den ge avdrag. På äldre djur är man mer generös, nästan alla äldre får förhårdnader. Man kan fila med nagelfil och smörja med någon mjukgörande salva.
Jag har också sett det på min kastrat, att han inte har någon talgkörtel att tala om.
Om det bara är ögonvita så är det inget som eplar någon roll. Är det däremot början till fatty-eye så kan det ge avdrag. Det går inte riktigt att se vilket på bilden.
#18 Jag tror att det bara är att ögonvitan syns på honom då det i pincip bara är i framkanten som det är vitt. Det är absolut inte som på den bifogade bilden på någon av mina marsvin men på Sheltiehonan Sera så hänger nedre delen av ögonkanten ner hälften så långt som på bilden. På Calypso hänger den bara ner någon millimeter…
Mvh Felicia
Det som avgör om det är fatty-eye eller inte är om de har en fettkudde under ögonlocket eller inte. Sen kan ögonlocket hänga ner olika mycket och det kan vara olika utvecklat. Den bilden du visar nu är väldigt utvecklad fatty-eye.
Men du ser på bilden du visade var gränsen går mellan själva hinnan "ögonvita" och fettkudden. Fettkudden är det som är lite mer rosa-gul aktigt.
Oavsett så kan en petclassdomare se skillnad och fatty-eye är inget hinder för att få vara med i pet.
#20 Okej, ingen av mina marsvin har en sådan fettkudde. Skönt :) Då kan jag bara vänta på en utställning i närheten att anmäla Calypso till. Fast först kanske man ska åka och titta på en? Vad ska man ha med sig?
Mvh Felicia

vart kan man hitta info om vart det finns utställningar ?

tackar :)
man behöver väl inte vara medlem för att ställa ut i pet?

#26… jo, du måste vara medlem för att ställa även i pet..med undantag för första gången…

#27…När är utställningen i Rävlanda?
Den 28 april