Äntligen är dom här!
Har varit hemma ett litet tag nu och kan inte sluta titta på dom vita snöbollarna i buren :)
Självklart ska ingenting gå som planerat, glömde transbortbur hemma så vi fick åka till tempo och där var dom snälla och gav oss en papperskartong att ha marsvinen i när vi åkte hem!
Just nu sitter dom i varsitt hörn av buren, pappan i en "tunnel" och sonen vid höet. Antar att det är ett normalt betende att dom för det mesta ligger helt stilla? Det är nog lite stressigt för dom :/
Men hur lång tid brukar det ta tills dom börjar vandra runt och ev. äta?
Grattis till dina små vita! :-)
De kommer säkert att äta och undersöka buren mer ikväll/natt. Det brukar ta ett par dagar innan de känner sig helt säkra med den nya omgivningen.
Lycka till!
/Amanda & 5 marsvins flickor :)
Min blogg: www.lenaamandaatensia.blogg.se
#1. Tactack :)
Har fortsatt titta på dom (Sitter på sängen och tittar på dom var 5 minut) och dom har rört på sig lite gran! C:
#2 Det var ju bra :-) de kommer säkert att bli mer nyfikna på den nya buren fortare än du kan ana ;-)
/Amanda & 5 marsvins flickor :)
Min blogg: www.lenaamandaatensia.blogg.se
#3. Ja :) Kommer bli kul att se dom börja vandra runt :3
När man har fått nya marsvin är bilder obligatoriska här ;-) Så fram med bilder på dina snöbollar! Jag såg dig idag också men jag hann aldrig säga hej
//Emma
gu va kul! grattis! minns själv när jag fick mina, gud vad glad mn blir, hjärtat blir så varmt. sitter nu med en hona o kelar… :-)
undra om dina blir pratiga, min skriker hela tiden! :-) älskar det!
det kan ta ett tag innan dom börjar äta, det beror på hur dom tar flytten, mina tog det super så dom åt med engång nästan…
men du kommer snart se dom äta o springa runt :-)
lycka ill med grynen…
#5. Haha, jag tror att alla såg mig! Såg nog ut att inte ha någon koll alls!
#6. Jag kommer inte ha något emot om de blir två tjatkillar ;) Älskar att höra något ljud i mitt rum hehe.
Bilder kommer när jag laddat kameran lite till :D
Vilka fina killar! ^^ Grattis! De kommer bli säkrare och säkrare med tiden, ha tålamod bara och låt dem vänja sig så kmr allt gå finfint :)
Men jag undrar, är Ice blue den mindres pappa? Eller har jag förstått fel? För isåfall måste det väl ha varit en tjuvparning om han parat en hona vid 2,5 månader?. (Ingen förnuftig människa låter väl dem para så tidigt heller:p)
#10. Jao Ice Blue är pappan! Har faktiskt ingen aning om det är tjuvparning men tror nog det..
#11 Fick du stamtavla på dom?
//Emma
#12. Inte än, men ska få det (:
#13 Okej :-) Där står ju hela släkten bakåt i ett x antal generationer. Ska du ställa ut dom eller bara ha dom som gosmarsvinisar?
//Emma
#14. Tanken är ju att dom ska vara mest till kel, men när jag känner mig redo så kanske jag prövar att ställa ut! Rävlanda låg ju inte så långt ifrån mig (ca 30 min) och enligt Svenska MArsvinsföreningnens sida så ska det vara ett par stycken nästa år. Kommer ju en i början på december men det är lite tidigt, nästa är i januari tror jag, så kanske till den!
Föresten, så TROR JAG att jag såg dej :D .
Vilket/vilka marsvin ställde du ut :) ?
#15 Du får ju ställa första gången utan att vara medlem i SMF så du kan ju alltid testa! :-P
Eh, jaa du! Du såg mig säkert. Jag sprang runt med min saffronhane i famnen hela tiden typ. Jag hade jeans och en svart kofta och toffs ;-)
//Emma

Grattis till dina grisar! Vitt är snyggt! :)
vad ska du ha dom till?
avel?
kel?
--------------------------------------------------------------------
själv så har jg mina grisar till kel, fast dom e ju till avel också…
#17. Tack! Fastnade fortast för vitt och är överlycklig att jag fick tag på två hanar! Självklart så gillar jag dom andra färgerna också :)
#18. Mest kel, tror inte avel är aktuellt på läääänge (fick blinka många gånger med ögonen innan pappa gick med på två hanar!) men kanske längre fram :)
hahha, ok :)
Föresten. En fråga som inte direkt har med detta att göra. Men vart sitter Talgkörteln? 
#21 i slutet av ryggen och ovanför könet :-) Du känner den ganska bra!
//Emma
#22. Känner :O? Hur ska det kännas hehe?
Föresten så börjar Ice Hero vandra runt smått.. Hörde hur det prasslade och han befann sig mitt i, fast när han märkte mig smet han in.
Och nu prasslar dom igen :) . Det går frammåt!
#23 Om du drar fingret längs med ryggraden tills du kommer ner till svanskotan så känner du den. Den är oftast mindre pälsad och kan ibland vara lite kletig och smutsig. Den gör man rent innan varje utställning :-)
//Emma
#24. Ahh.. Var lite orolig om dom hade tappat lite päls där :)
Dom har prasslat lite till och har hört liite småpip :D
#24. Ahh.. Var lite orolig om dom hade tappat lite päls där :)
Dom har prasslat lite till och har hört liite småpip :D
Grattis till killarna :) Jag såg när du (ni) hämtade dem på utställningen. Det kommer ta ett tag tills de känner sig helt lugna, men det är normalt. Tiden varierar mellan varje marsvin, och hur mycket hanterade de är spelar förstås också in.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#27. Yaay en till som såg mitt lilla misslyckande :D hahahaa..
Hero har upptäckt att det går att gnaga på tyget på tunnlarna! Ser ganska gulligt ut - men är det .. "farligt" ?
Har sånna där "tunnlar" som många har ifrån ikea, där det står 1, 2, 3 :)
#28 Så länge han inte tuggar i sig tyget är det ingen större fara. Jag har också sådana tunnlar men sällan i buren pga. den anledningen :P
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#29. Hm. vi får hoppas att han bara gnager lite då! Får plocka bort om jag ser att någon bit har lossnat c:
På tal om tunnlarna som det står 1,2,3 på.. är de köpt på Ikea? Vad heter dem på ikea (Märke tex.)
Har länga undrat vart dessa kommer ifrån :)
Hm.. Märket minns jag inte, men dom heter Kusiner tror jag :) Kostar bara.. runt 35 kr om jag minns rätt. C:
hittade nått sånt på ikeas hemsida nu… står att det är förvaringsboxar men är det som en tunnel eller är det botten på dem?

Jättefina killar, grattis till dem!
Blev ju såklart nyfiken på din bur också, antar att den är ett hemmabygge? kan man få se bild på hela deras bostad? :)
MVH Erika :)
#33. Det är egentligen förvaringsboxar, men jag har bara klippt bort bottnen så funkar det perfekt :D
#34. Har en bokhyllebur ;) . Kommer lägga upp bild, men inte idag, soppas mörkt och lampan gör att allting blir ROSA. Men imon ska jag fixa en bild :)
Det brukar ta ungefär 5/ en vecka för dom att vänja sig vid den nya buren och allting omkring sig. Undvik bara att tända och släcka lampor för mycket och att smälla i dörrar.
Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.
Jätte söta! :-)
Det tar tid när det gäller första marsvinen. Eller för mig kan jag hålla på med dom redan andra dagen, men jag har ju ett x antal flera än dig hihi
#37. Haha jo.. bara några fler ;) .. Men tror att dom börjar ta det lite lugnare.. dom har smyggnagt lite på gurkan och lite på paprikan som jag la in :)
Där emot har jag en lite för nyfiken katt som inte gillar att min dörr är stängd. Han står nämligen ute och jamar och ibland försöker han hoppa på handtaget (hm förnekar inte att han är ganska smart) så får hålla koll på han.