Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 3331 ggr
Lyan
0

Är det dags att ge upp?

Perry är inte längre dålig i magen, han har bajsat några fina pluppar

Men nu ligger han platt, han är jättetrött och uttorkad igen, han gnäller och orkar inte stå upp Gråter

Är det dags att låta honom gå?

Jag klarar inte att ta bort honom själv, han är för stor för att nacka och jag kan helt enkelt inte gör det med Perry, han är mig alldeles för kär!

Han som kan hjälpa mig jobbar, vet inte när han slutar :-(

godisgrisen
0

Ibland måste man ge upp. Kanske är detta en sån gång, det låter så. Hur du ska göra vet jag inte men jag förstår dina kval jag har ju varit i denna hopplösa situation själv för många gånger. Det är så hemskt. Att du inte klarar av att ta död på honom själv ska du inte klandra dig själv för. Jag förstår hur du tänker att bara det går fort så är det bra och att göra det själv är det snabbaste och humanaste sättet. Men jag har aldrig klarat det och tror inte jag någonsin kan… Jag har inga praktiska råd att ge dig eftersom jag inte vet själv vad jag ska ta mig till i denna situation när det händer här.

Styrkekramar…

Lyan
0

Han ligger på en värmedyna i handduk i mitt knä. han lever men hjärtat bara fladdrar tror inte det är mer än minuter kvar

Fridaaaa
0

"Lilla" Perry<3 Han är så fin!

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lyan
0

han kämpar! så fort jag tror det är slut så kämpar sig tillbaka han verkar inte vilja dö

han har liv i ögonen han tittar på mig men han så trött

han kämpar för min skull han tittar på mig slickade ina fingrar

hjärtat fladdrar och sen slår det han ger inte upp han vill lreva

jag kan inte hjälpa honom han vill inte ha något, inte godis, inte proviva

han bara ligger och tittar på mig

Lyan
0

det är mitt fel!om jag inte försökt sätta honom med lotus eller om groddarna var dåliga han älskar groddar han fick dagen innan han blev sjuk

han är så trött men han kämpar det är hemskt att se han bara ligger och tittar på mig

Lyan
0

Han äter! han vägrar ge upp! Min vackra fina kämpe!

Lyan
0

jag sa till honom att släppa taget att jag låter honom gå

han kämpar för min skull

han blev arg på mig drog sig ur min famn stirrade mig rätt i ögonen!

men han kan inte överleva hans kropp är slut

Lyan
0

Jag har lagt honom i buren med en filt över sig och mat framför. Han får välja själv, jag har berättat för honom att om han väljer att fortsätta kämpa kommer jag hjälpa honom. Väljer han att gå kommer jag även där hjälpa honom om det behövs.

Han ligger helt still men tittar på mig. Han visar intresse för maten, han vill ha men han orkar inte.

Jag tror på satinsjukan… Han kommer dö, men jag kan inte ta bort honom förrän han vill, förrän hoppet i hans ögon slocknar

Lyan
1

Nyss var Perry "död" igen. Nu äter han hö!

Mari
0

Ursh vad påfrestande detta måste vara, bara jag känner nrär jag sitter här och läser.

Hoppas hoppas han kvicknar på sig ordentligt nu!

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[Liinda]
0

Usch vilken hemsk situation, måste vara riktigt hemskt att se :(

Jag tror han lider och detta är fruktansvärt för honom. Men jag förstår samtidigt att det är lika hemskt för dig. Jag vet inte vad jag ska säga för ingen kan bestämma åt dig och några råd har jag inte.

Men jag tänker på er <3<3

Lyan
0

Han ligger helt platt och äter hö, har plockat lite med en morot.

Plockade upp honom för att känna om han var uttorkad igen, det tyckte han inte om och han har kraft i kroppen, kändes inte slak som de gör när de är uttorkade. Stösmatade vill han INTE bli, han stretar och spottar ut.

Nu ställde han sig lite i buren också :-D

Detta är så otroligt påfrestande! Hade han sett "död" ut i ögonen hade jag plockat bort honom i eftermiddags men han visar ju så tydligt att han vill leva, det är riktigt jobbigt. Han följer mig aktivt med ögonen så han är ju absolut inte "borta", huvudet är med, men kroppen orkar inte.

Han ska inte kunna vara satin, men som sagt innan, jag hade inte blivit förvånad om just jag fått Sveriges första satincuma.

Samtidigt stämmer inte symtomen riktigt heller. Jag tror att det på något sätt hör ihop med problemen han hade i sina tänder för en månad sedan, de var "uppluckrade"

Vågar jag ge kalk? Var får jag tag på det i så fall?

Lyan
0

Hörru du din djävla djurplågare!

Ta djuret till veterinären och sälj dina övriga djur innan det är för sent!

Detta fick jag nyss via PM, som om det inte är tillräckligt svårt redan!

Miolina
0

# 13 Herregud är din situation inte svår nog. Här håller vi tummar och tassar för dig och Perry.

Min blogg hittar ni här

mattelilla
0

#13 hur kan man säga så!!! om man bara avlivade djur utan att försöka så skulle vi inte ha den kunskap vi har i dag om deras sjukdomar och då skulle vi inte kunna hjälpa nån!!!

jag blir förbannad!!

och jag tycker att man själv måste bestämma om man tar bort ett djur eller inte!!!

lycka till!!

Lyan
0

Så fort jag bestämmer mig för att ta bort honom börjar han äta igen

Nu äter han hö

Han tittar på mig

Hade han gett upp hade det varit lätt

Jag har pratat med hans uppfödare, hon håller med

Lyan
0

Jag orkar inte mer! Han kanske har rätt, jag kanske inte borde ha djur!

Fast om det är OD Perry har hade han blivit sjuk iallafall

Vet. säger att mina hundar hade blivit sjuka var de än hade bott

Ändå känns det som allt är mitt fel, att jag är en dålig djurägare!

Jag gör ALLT! Jag har vet.räkningar på över 5000kr som ska betalas, vad kan jag göra mer?!

[Sicali83]
0

Fast jag tycker att man HAR ett ansvar när man skaffat djur. Ser man att ett djur är så sjukt och mår så dåligt så ÄR det fel att bara vänta på att det ska självdö, man ska ta det till veterinär för en bedömning och ibland måste man ta beslut för sina djur.

Lyan
0

#18 Så 5000kr i vet.räkningar är inte tillräckligt då? Det är EFTER försäkringen gått in, tycker nog det tyder på att mina djur får vård.

Jag har pratat med både vet. och Perrys uppfödare. De litar på mitt omdömme

Det omdömet säger avliva, men Perry säger NEJ. Förra gången fick jag skit för att jag avlivade för tidigt. Då hade jag behandlat i 3 månader och varit på djursjukhus och allt!

[Sicali83]
0

Jag förstår inte riktigt vad dina veterinär räkningar har med Perry att göra? Menar du att du bara tar dina djur till vet upp till en viss summa, sen är det stopp?

Perry kan inte prata, du säger att han dör emellanåt, är mycket sjuk men att han tittar på dig?

Du gör naturligtvis som du vill med dina djur, allt jag säger är att jag inte skulle gjort detsamma. Jag har själv mycket höga räkningar emellanåt, men det hindrar inte mig från att ta mina marsvin till veterinär om de är sjuka.

Lyan
0

Var har jag sagt att det är stopp? det är de räkningarna jag har nu, vem har sagt att de inte blir högre

Ja, han tittar på mig, följer mig med blicken. Så fort jag bestämt mig för avlivning börjar han äta

Lyan
0

Nu äter han, sprattlar när jag tar i honom

Har pratat med vet. hon säger avvakta och jag har berättat allt jag skrivit här. Att han ibland är som död och allt det andra

Lyan
0

FAN vad svårt detta är!

EvaLuna
0

#13 Va e de för himla människa som messar dej? ÅååÅÅÅÅÅÅÅH va ARG jag blir! INGEN kan bry sej om sina djur mer än du gör! Stå på dej & lyssna inte på såna dumheter.

Håller med vet. Härda ut en stund till, finns de hopp så finns de hopp. <3

Inlägget redigerat av moderator eftersom svordom/ovårdat språk bryter mot nätverkets regler- var snäll att tänk på det i framtiden.

gickan87
0

Tråkigt att det inte går så fort fram som vi alla vill att det ska göra för din Perry.

Att han basjar riktiga kluttar tycker iaf jag låter som ett framsteg! Och att han inte ger upp med höet är ju en annan anledning till varför ni ska fortsätta kämpa!

Kan inte mer än hålla med övriga om det hemska pm du fick. Som om inte du vet vad du gör, finns det nån anna som bryr sig mer om sina djur än du?

MVH Erika :)

Fridaaaa
0

Den som skrev det pm:et är dumt i huvudet. Jag vet att du tar hand om dina djur på bästa sätt!
Jag fick skit av en när jag avlivade min förra kanin bara för att jag valde att avliva kaninen istället för att åka till veterinären men jag ville inte att kaninen skulle plågas mer och om jag hade åkt till en veterinär hade han plågats mer, pga stress mm. Man vet vad som är bäst för sina djur, ingen annan vet det. Man känner sitt djur bäst!

[Sicali83]
0

#26 Så du menar att alla djurägare handlar med sina djurs bästa för ögonen eller alltid tar de rätta besluten för dem?

Abico
0

Jag tror att om Perry hade varit mitt marsvin så skulle jag ha tagit beslut om att avliva honom nu. Svårt att komma iväg ikväll så natten skulle han ha fått men sedan hade jag försökt få tag i vet. eller någon annan som kan hjälpa till det första jag gjorde imorgon bitti.
Han har varit sån här i ett dygn nu och pendlat mellan liv och död som du beskriver det. Dessutom hade han innan detta problem med tänderna (visst var det så?). Jag tror faktiskt inte att han kommer att repa sig. Jag vet hur fruktansvärt det är att ta beslut om avlivning och att mista ett djur, jag sörjer fortfarande min Siiri och tidigare idag begravde jag älskade Wilma… Så död har jag mött och jag vet allt för väl hur det är att mista någon man älskar. Men man vill inte vänta så länge att det inte längre finns liv i ögonen. När blicken är tom och uppgiven, då är det försent. När det inte finns hopp om förbättring, vilket jag tyvärr inte tror att det finns i det här fallet, så kommer det bara att gå utför. Jag skulle nog ha valt att avsluta hans liv innan lidande och smärta är det enda han känner.

Men jag har inte träffat honom, jag känner honom inte och jag har honom inte framför mig nu så jag kan inte avgöra hur illa det är eller vad hans chanser för att återhämta sig är.

Jag skickar lite kraft till både dig och Perry och håller såklart tummarna för att han ska återhämta sig!

Hanna 

Fridaaaa
0

#26 nej inte alla men de flesta.

Men dem som inte tar hand om sina djur ska inga djur ha heller

[Sicali83]
0

#28 Min åsikt också och det är vad jag alltid har gått efter när det gällt mina djur.

Lyan
0

Jag tror att alla som varit här sedan det sist var oroligt och bråkigt här inne kan lista ut vem som skickat PM

Svarar alla:

Han går nu, är trött, men går och äter. Känns fortfarande "fast" i kroppen.

Hade han inte kämpat så som han har gjort idag hade jag avlivat honom redan kl.14 idag om min granne varit hemma. Det var enda anledningen då. Sedan repade han sig, började äta, han föjler mig konstant med blicken.

Men nu när han går ser jag att han går inte normalt, han går brett och med hela foten i golvet.

Risken att han är satin är så minimal att den finns inte men hans sätt att gå visar att det kan inte vara något annat än OD, satinsjukan…

Han kommer avlivas så fort jag har skrivit detta.

Han äter fortfarande och han har inte gett upp men nu vet jag helt säkert att han kommer inte överleva. Han hade inte överlevt även om han lagts in på sjukhus.

Mari
0

#31 *Skickar styrkekramar*

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

gickan87
0

Så sorgligt :(

Men du gör det bästa för honom trots allt. En eloge till dig som trots allt kämpat för din gris, inte många som skulle lägga ner så mycket tid på ett marsvin.

*tröstkram*

MVH Erika :)

EvaLuna
0

Å så synd! Håller med Gickan: du han kämpat minst lika mycke som Perry. Önskar att jag va lika stark som du! <3

elsasputte
0

:(  beklagar verkligen…

Lyan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Han är borta nu Gråter

Han visste, han kämpade ända till slutet! Han var död innan jag hann ta honom i famnen efter slaget, men han visste vad jag tänkte göra!

Jag har aldrig någonsin stött på en levande varelse med så mycket kämparglöd som Perry!

Han var glad bara åt att finnas till! Han växte aldrig upp, var som en liten unge som hela tiden poppade popcorn

Han ligger invirad i en filt till jag kan begrava honom imorgon Gråter

Vila i Frid!

Artemis Pereira

070811-101112

Jag kommer aldrig glömma dig!

Vasterbo
0

Vila I Frid, fina Perry <3

[Tisslibiie]
0

Sov gott älskade Perry <3*Tröstkramar*

[Licroana]
0

Vila i frid, Gråter

*kram*

Miolina
0

Vila i frid perry

Min blogg hittar ni här

godisgrisen
0

Gråter

Lexxi
0

Jag beklagar verkligen.. har följt er de här dagarna och hoppats att han skulle klara det.

Vila i frid Perry

Mvh Alexandra

http://lexxis.se

[Strawberi]
0

Sov gott Perry.
Du finns alltid kvar i våra hjärtan! ?

Fridaaaa
0

R.I.P Perry<3

[Liinda]
0

Vila i frid Perry <3

Abico
0

Vila i frid Perry, pussa på Wilma från mig Gråter

Hanna 

simon-alfons
0

guud vad sorgligt. gråter en skvätt för lilla perry. tänker på den dagen mina älskade grisar kommer dö och hoppas den inte kommer men jag vet att den kommer göra det.

men ska ta hand om dom så bra jag kan fram tills dess.

perry har det jättebra där han är nu:) och harsäkert som det låter haft det riktigt bra hoss dig mig:)

pussar från mig, simon och alfons

Fabiola
0

Vila i frid Perry.

[Sicali83]
0

#31 Jag hoppas du inte syftar på mig för isåfall är det en grov anklagelse och en ren lögn som jag tänker anmäla!

Lyan
0

#49 Nej, det gör jag inte. Den personen jag syftar på är bannad härifrån, han har hållit sig borta ett par månader men verkar vara tillbaka.

Tck så myckat allihopa för att ni har stöttat Perry och mig under dessa dagarna <3 <3 <3

kawaiichou
0

Vila i frid vackra Perry Gråter

[Maijah]
0

Usch så jobbigt Gråter *kramar*

Vila i frid gubben <3

Lyan
0

Tack alla för visat stöd!

Perry ligger nu i frysen tills jag får svar om han kan användas till satinforskningen eller inte. Helst hade jag velat begrava honom på en gång, men kan han hjälpa forskningen framåt är det värt det.

Jag har fått ännu fler PM frän han som skickade det jag skrev över. Enligt honom fick man INTE avliva NÅGOT djur utan Perry skulle ligga och självdö i svåra plågor. Sajtvärden har fått alla PM både från honom och mina svar.

Sicali83 och jag har rett upp vårt missförstånd via PM, det är alltid många känslor inblandade när det gäller sjuka djur och kan lätt bli fel.

Perry är djupt saknad! Både av mig, sin uppfödare och Xander Gråter

Tack åter igen alla som hjälpt till med råd och tips och stöttat oss längs vägen! Även ni som rådde till avlivning, även om jag inte ville höra det då, var det ändå råd som kom från hjärtat och för djurens bästa.

Misarn
0

Jag beklagar verkligen,kan bara föreställa mig vad det är du gått igenom.

Ni kämpade in i det sista och tycker du gjorde rätt i att låta honom somna in till slut. Men skickar många kramar och tankar till er.

Hoppas att han är frisk och poppar runt i marsvins-himlen nu.

Atensia
0

Vila i frid Perry <3

/Amanda & 5 marsvins flickor :)

Min blogg: www.lenaamandaatensia.blogg.se

alva-m-t
0

Jag har tårar i halsen och känner verkligen din smärta. Vila i frid, starka Perry!!!!!!!!! Hoppas du får det bra i nästa liv.

Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.