Talgkörteln... Hur rengör man den?
Jag har två marsvinshanar som jag har förstått man måste rengöra Talgkörteln. Men jag är väldigt rädd för att tvätta mina marsvin sen jag tvättade mitt ena, det sprattlade och jag var nervis hela tiden. Jag funderar på ifall man kanske kunde låta någon annan göra det, kanske en vet? Det blir ju ganska dyrt… Men jag vill inte att någonting skall gå fel:( Ibland litar jag ej på mig själv, när det gäller marsvinen. Mitt ena marsvin Theodor har lite "gegga" i rumpan som man kanske skulle behöva ta bort. Frågan gäller, hur gör ni?
vore tacksam för svar
Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.

Kopierat ur artikeln "Att bada sina marsvin" :)
"På rumpan i höjd med svanskotan ungefär så har marsvin en talgkörtel, och speciellt på hanar så kan den här bli riktigt kladdig om man inte rengör den. Börja med att pilla bort eventuella klumpar om där är några, blöt sedan ner rumpan och gnugga in handdiskmedel med fingret på Talgkörteln. Ta en gammal använd, väl ursköljd tandborste och gnugga med den på Talgkörteln - men var försiktig marsvinens hud är känslig vid Talgkörteln. Låt det sedan sitta i ett par minuter innan du sköljer bort diskmedlet. Detta kan behöva upprepas någon/ några gånger, beroende på hur kladdig Talgkörteln är."
Själv har jag inte tvättat någon talgkörtel annat än vid bad, och då har jag marsvinet på vänstra armen med dess rumpa i min hand. Visst händer det att de sprattlar lite, men oftast sitter de lugnt även om de inte direkt uppskattar att bli badade..
HEJ
mina marsvin ÄLSKAR att bada konstigt nog.
men tyvärr har jag bara två tjejer men jag brukar bada dem i handfattet med lite ljumet vatten i.sen så tar jag handen och tar jätte lite vatten och häller på rumpan och upp,men man ska vara försiktig med huvudet för där är dem väldigt känsliga där.
MVH Rebecka
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*
Tack så mycket, men ska man rengöra Talgkörteln på dom ifall det har fastnat lite bajs där? Är ganska okunnig när man kommer det området…
#4 - Är du säker på att det inte är talg? Pilla bort om det är klumpar (oavsett vad det är för något) och tvätta sedan av den.
Hanna
Ok, men det är liksom där dom bajsar. Knepigt…
#6 - Är du säker på att du hittat Talgkörteln? Den sitter på rumpslutet, precis där du kan känna svanskotan. Bajshålet sitter under marsvinet.
Hanna