Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 4947 ggr
[Jessica-B]
0

Klorhexidin på talgkörteln

Jag träffade en djurvårdare/sköterska av nått slag på blå stjärnan här om dan. Hon gav mig ett råd. Hon sa att det var bra att badda klorhexidin över marsvinets talgkörtel. Jag orkade inte fråga varför, för jag tyckte hon överlag var väldigt jobbig och gå-på'ig med skötseln.

Så jag har två frågor till er:

- Varför vill man ha klorhexidin på Talgkörteln? - Är det på något sätt farligt/olämpligt att badda det på Talgkörteln?

Jag kan tänka mig att man vill badda klorhexidin över Talgkörteln, eftersom att det har en uttorkande effekt.. Men som sagt, jag vet inte ;) Är bara nyfiken!

FeliciaS
0

Klorhexidin tar död på bakterier i alla fall. Varför man ska ha det på Talgkörteln förstår jag inte, menade hon vid något särskilt tillfälle?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[Jessica-B]
0

#1 Nej, hon menade som något slags regelbundet. Eller åtminståne då och då - men nämnde inget speciellt tillfälle :o

[Jessica-B]
0

#1 Love opererades ju här om dan för att ta bort sin talgcysta. Kan det vara så att om man sköter Talgkörteln, att de förebygger flera sånnahär cystor? Eller har jag fått mina funderingar alldeles om bakfoten nu? :P

[Jessica-B]
0

*putt*

Sofieproppan
0

Tror att hon menar om de har en inflammerad körtel, en sådan som togs bort och som min ena hane ska ta bort om två veckor. Alltså om de har en varfylld körtel. Om man som människa har en sådan, t ex inflammerad varfylld hårsäck så kan man badda med just detta för att torka ut. Sen brukar den öppna sig så man kan få ut innehållet och sen fortsätta badda. Tror att det kan vara så hon menar.

[Jessica-B]
0

Men hon menade inte den som togs bort, utan pekade på den "friska" körteln som alltid finns synlig på rumpan. :O