Hur funkar det här med bärare?
Hej alla!^^ Jag fick ju min första kull i februari i år. Och har funderat på hur man vet vad ungarna bär på! Mamman är lilac/golden/white, pappan är black/white. Är ungarna pe-bärare? Lilac-bärare? Hur funkar det?! :-)
Skulle finnas en sida som är förstålig med all info om vad som är dominant och hur bärande fungerar, raser, hårlag, färger, egenskaper osv :)
Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna - ej smf reg
Läst denna artikel? :-) Längre ner i artikeln får du förklarat exakt hur det pe-anlag du talar om funkar. Dina ungar är alltså bärare… förutsatt att de är mörkögda. :p
Dina ungar parade med en pe skulle avkommorna ha 50% chans att bli rödögda, parade med en annan pe-bärare skulle avkommorna ha 25% chans till det.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#1 Ja verkligen, kan liite om genetik och så men inte alls så mycket som jag önskar :(
#2 Tack Louise, har läst artikeln men det blir bara snurrigt i huvudet. Skulle vara jättekul om min skinnyhona var lilac-bärare för har ev en skinnyhane som är lilac (inte helt) :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ungarna är pe-bärare, man kan säga lilac-bärare också men eftersom lilac helt enkelt är svart med dubbla pe-anlag hör det automatiskt ihop med pe-bärare.
Hur menar du med att hanen inte är helt lilac?
#4 Tack Emmy nu fattar jag!^^ Hanen har fler färger än lilac ;-) Men hur gör man då? Om det ska bli lilac färgade ungar, måste båda vara lilac/lilac-bärare eller räcker det med att tex honan är bärare och hanen är pe? :-) Blev lite rörigt men men ^^
#5 Så lite så :-) Ok, då är jag med på killen. Om du helt plockar bort pe-tänket och bara tänker lilac som svart brukar det bli lättare att förstå. Sedan lägger man på pe efter. Tex om din hane är lilac/lemon/white så hade han varit black/cream/white utan pe.
Det krävs på pe-anlag så båda föräldrarna måste ha det, din hane är pe så han kommer ge ett pe-anlag till alla ungar, eftersom mamman är bärare kan hon ge både pe och de så i den kombinationen är det 50%chans på pe.
Är helkass på att förklara :-P
#6 Tack så mycket Emmy du är en pärla!^^ Så lilac krävs att båda föräldrarna har/är pe? :-)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#7 Precis :-)