Tvätta marsvin?
Om man ska tvätta sina marsvin, vad ska man helst ha för schampoo? Jag funderar på att använda "Finesse" Schampoo.
Eller kan man ha nått annat? Jag tänkte bada dom idag. och apoteket har stängt, så helst nått man har hemma, diskmedel funkar väl inte? Eller?
Gärna SNABBA svar!
Ps: Ska man bara ge pellets eller sån här annat blandning också? Isåfall hur ofta ska man ge 'blandningen'? Tacksam för svar!

Jag har oparfymerat babyshampoo när jag badar mina killar :)
Det där med maten så vad jag vet är marsvinsblandingen inget bra. Alldeles för fet och inget marsvinen behöver.
Som Blondi skriver så är "marsvinsblandning" från djuraffären/ mataffären alldeles för fet och onyttig för marsvinen (det är som mcdonalds för oss). Köp hellre marsvins pellets från Lottie, det är mycket nyttigare och mer uppskattat i längden.
Några gånger i veckan kan du även blanda egen, kligröt. Då tar du lite havregryn/havrekross och lite mer vetekli och sedan blandar du i lite vatten (så det klumpar ihop sig lite) och slutligen lite morot/ gurka. Har du linfrön hemma så kan du slänga i några sånna också, bra för den lilla maggen.
Kram Hanna
Hanna

mild babyschampo,folk säger att man ska typ bada marsvin 1 gång i mån. men jag badar dom 1 gg i veckan,utan schampo då såklart

Nej, man ska bada marsvin så sällan som möjligt! Endast om det är något särskilt, t.ex om marsvinet blivit skitigt, om den ska ställas ut osv. Jag badar aldrig mina marsvin om jag inte måste. Och tvättar jag dem så använder jag barnängens schampo. Funkar toppen. Undvik helst att bada marsvinen alls!
Håller med Chippers!
Deras naturliga hudfett (PÅ huden) under pälsen försvinner. Kan ge klåda utan det.
// Shintaida

#6 Ja, precis ..

#4 Jag badar mina 1 gång i månaden. Dom hatar det.. 
ALLA: Ska köpa Babyschampoo. (Opamfymerat!)
#3 Wow, Inte illa. Det gillar dom va? 
Jag har aldrig babyschampo utan ett speciellt schampo för smådjur
Helena

#9 Har hört att det är helt värdelöst .. har också sånt hemma men använder hellre babyschampo, funkar mycket bättre! Dessuom billigare.

#8 Varför så ofta? Bada bara om det är nödvändigt! Så sällan som möjligt. 
10: För att babyschampo är inte milt nog. Inte har vi väl några människobebisar så varför skulle vi tvätta dom som om dom var det? Jag har smådjursschampo, och dom blir rena av det och luktar gott, dom luktar bara marsvin.
Helena

#12 När jag tvättar mina marsvin med det blir de ej helt rena (om de varit skitiga innan) och jag tycker det luktar konstigt. Men vi kanske har olika smådjuschampo?!
Barnängens schampo (babyschampo?) oparfymerat, är milt, och funkar jättebra på marsvin. Eftersom att det är till för barn, och inte svider om de får det i ögonen, kan man ha det till marsvin med.

Det tipset har jag fått av många bra uppfödare. Även från andra kunniga marsvinsägare.
Jag tvättar mina marsvin kanske två gånger om året om dem tex har blivit smutsiga eller nerkissade, och dom blir rena. Jag har en brun flaska från djuraffären:)
Helena

Okej .. jag har också brun flaska från zoo. Men jag tycker iaf att barnängens schampo är mycket bättre :-)
Jag trivs med mitt schampo^^
Helena

Jag med ^^
Men jag tvättar ju inte mina för utställning i ras, så dom måste ju inte se ut på ett visst sätt efter tvätten
Helena

Samma här .. jag ställer inte ut. Tycker inte de ser annorlunda ut om jag använder smådjurschampo eller barnängens, tycker bara de blir renare och luktar gott/vanligt med barnängens. När jag använde smådjurschampo satt det fortfarande kvar skit i pälsen. Men äsch, båda är nog bra. Men jag brukar iaf rekommendera barnängens.
Jag tvättar bara mina marsvin när dom är skitiga och det blir ca 1 gång i halvåret för hanarna och lite oftare för långhåren men jag tvättar aldrig i onödan. Jag andvänder ett smådjursschampoo men jag tycker inte dom blir helt rena av det så jag funderar på att testa babyschampoo.

#21 Precis, har även hört fler vars marsvin ej blivit helt rena av smådjurschampo. Barnängens är väldigt bra enligt många. Mina marsvin blir iaf helt rena!
Jag ställer ut mina marsvin i både ras och pet, så de som ställs ut blir alltid badade 2 dagar innan utställninngsdagen.
Jag använder mig av Head & Shoulders mjällschampo och balsam(classic clean), väldigt nöjd med det, då det bara efter en tvätt tar bort mjället på marsvinen.
De blir väldigt mjuka, glansiga och rena av det. Pälsen blir även väldigt elastisk också.
Dessutom så luktar de väldigt gott efteråt=D

#23 Ska testa det nångång :-) Om jag måste bada mina marsvin sedan. Men det brukar jag sällan behöva göra. :P
De marsvin som inte ställs ut, badar jag i princip aldrig, skulle vara om de verkligen var jätte smuttsiga eller luktade väldigt illa.
Som någon ovanstående sa innan, så ska man inte bada marsvin oftare än nödvändigt.

#25 Precis :-) Det var bla jag som skrev det :-)
#24 Köp då den som heter Classic clean, det är orginalet typ, Head & Shoulders finns med en massa andra lukter, men de rekomenderar jag inte, utan ta orginalet det luktar inte så mycket.
Min mamma köpte fel shampo en gång, så det blev med ektalyptos lukt, jag trodde jag skulle spy, det luktade jätte starkt!! Så efter den tvätten så använde jag inte det till marsvinen igen. Utan använder endast orginalet nu.

#27 Okej! Det ska jag göra :-)
Head and shoulders är jättedåligt för miljön, det skulle jag aldrig använda
Helena

#11. Dom springer i rabatterna varje dag å den bruna blir helt svart å då känns det som man måste städa ju..
och sen kissar dom ofta ner sej :P

Varannan dag gör jag ren fettkörteln, och sen på sommrarna när det är riktigt varmt brukar jag bara svalka av dom i lite vatten…
/ Annie, medarbetare på Teckning.
http://thelillan.blogg.se

När jag badar mina inför utställningar använder jag strävhårsschampoo för hundar (jag har teddymarsvin), har de (mycket) mjäll använder jag fungoral och de som bara behöver badas använder jag Eden mjällschampoo till. Jag tycker detta fungerar utmärkt.
Utställningsdjuren bukar oftast få bada ca 14 dagar innan utställning, de som har problem med mjäll badar jag vid behov (har ngen med problem för tillfället) övriga badar jag 1-2 ggr/ år om de inte blir riktigt smutsiga innan eller luktar.
Brukar även bada mina honor innan de sätts med hanar.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Jag var på apoteket i dag och skulle köpa ohyreshampoo till mina grisar (dem har jättemycket ohyra:/ ) men dem hade inget sådant så sa hon att jag skulle ta diskmedel men jag vet inte om det är så bra för grisarna?
Nån som vet???
/ Linnea och grisarna <3
Jag använder K9 hund schampo med aloeVera. Sen jag började med det får mina långhår aldrig tovor längre.
Mina långhår badar när de behöver det. De släta någon gång då & då.Mina älskar det
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
#34 Söt bild : )
Oj vilken gammal tråd som puttats upp :P
#33 Diskmedel hjälper inte mot Ohyra så det är ingen idé att du använder det. Jag skulle inte rekommendera att använda diskmedel annat än till Talgkörteln då det torkar ut huden. Vad är det för Ohyra de har?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
36 # Dem har små små svarta typ prickar eller vad man ska säga och jag har googlat på det och jag TROR att det är nåt som heter STATIC LYSE och det är jättesvårt att bli av med och först ska man använda ohyreschampoo men ibland funkar inte det så då ska man typ ta ivomec men vissa är resistenta mot det sen kan man tvätta med alugan som tidigare fanns på apoteket eller spraya med tigus-spray annars får man raka bort pälsen, vad tycker du att jag ska göra?
/ Linnea och grisarna <3
Till TS: Jag använder till mina marsvin hundschampoo, kanonbra! =)
Och oftare än 1 gång/månad är onödigt att bada sina marsvin, jag badar inte mina ens så ofta.
Som en här, som badade 1 gång/vecka, finns ingen mening med det 
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Såg att denna var ifrån 2007 varför är denna framme? Känns väl onödigt med ett 4 år gammal tråd?
56 #
Det är väl bra att man får lite tips även från gamla trådar?
/ Linnea och grisarna <3
#57 Jo det är sant.
Till TS: Badar mina marsvin i hundschampo. köpte ekologiskt till min hund som marsvinen också badas i.
Funkar jättebra, dom blir helt rena av det och det är oparfymerat så dom luktar marsvin igen nästan på engång. luktar nästan grönsåpa av det (eller ja, dom luktar ju "hund" av det eftersom min hund tvättas med samma schampo.) känns väldigt fräscha i pälsen efter.
jag gjorde upp en eld för dig, nu brinner hela skogen.