Skygga marsvin
Jag har två marsvin, jag köpte dom i början på augusti förra året. Dom är fortfarande inte tama, jag vet att det kan ta upp till ett år för vissa att bli tama, till och med ännu längre för vissa. Men dom har ju iallafall blivit tamare sen jag köpte dom, eftersom dom kommer fram när jag kommer med maten och så. Men så fort jag försköker ta upp dom blir dom hur rädda som helst. Nån som har några tips om vad man kan göra för att få dom tamare?:)
Sen undrar jag också om man måste bada marsvin? Eftersom dom flesta säger att man ska göra det, men mina marsvin är ju inte tama och då lär dom ju bli hur rädda som helst. Eller kan man bada dom ändå, än fast dom inte är tama? Måste man ens bada dom?
Tacksam för svar!:)
NEJ, man måste inte bada marsvin alls och bör inte göra det om det inte är absolut nödvändigt. De flesta marsvin ogillar att bada och klarar att hålla sig rena själva.
Jag badar mina några gånger om året, och har hört att man helst ska göra det :) 2 av mina 4 marsvin är riktigt tama, de andra 2 (en på 5 månader och en på 9 månader), är fortfarande "skygga" alltså springer iväg när man ska ta upp dem ur buren, men badar dem utan problem:) För dem är ju tama i famnen :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 Vilken tur för jag vill ju inte skrämma dom i onödan:)
#2 Så är mina marsvin också, alltså rätt så tama i famnen men när man ska ta upp dom blir dom jätterädda.:)
#3 Ja mina med, utom Morris :) men marsvin är flockdjur och vissa marsvin tar längre "tid" på sig att bli tama än andra:)
Man märker om ens marsvin behöver bada.
#4 Jag har hört det, speciellt om dom är köpta i en djuraffär som mina är. Eftersom då är dom ju inte vana med människor. Men det finns inga uppfödare i närheten av där jag bor, så jag fick lov att köpa dom i en djuraffär.:)
#5 Ja dem är oftast inte lika mycket hanterade från start som dem man köper ifrån uppfödare:)
Ja dem är lika mycket värda för det! :D
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Precis samma problem har jag med ett av mina marsvin också. Hon är ett år nu och har blivit mycket tamare på det året, men det är ju fortfarande svårt att få upp henne ur buren. :(
Jag har frågat här på mif vad jag skulle göra, svaren blev i stil med att: "Eftersom att buren är det ställe där marsvinen är tryggast så måste hon vänja sig vid dig där. Hur ska hon känna sig trygg med dig när hon inte är trygg med dig på sitt tryggaste ställe?" (Hoppas du hängde med…;) Jag fick tips att ha henne uppe korta stunder och muta lite med godis, så att hon tänker "att komma upp ur buren är nått bra, då får jag godis" :)
Och klappa marsvinen ofta i buren utan att ta upp dom. Låt dom först nosa på din hand och låt dom avgöra lite själva om dom vill bli klappade eller inte. Springer dom i väg får man ta det som ett nej:) Jag inbillar mig att det är mer och mer sällan som min lilla tjej springer undan när jag vill klappa henne…… :)
#7 Mycket bra skrivet och bra tips :D
Tack för tipset! Ska börja med det.:)
Det beror visserligen på vad man räknar som tama marsvin men jag tycker inte att det defineras av att man kan ta upp dom ur buren utan att dom flyttar på sig. Jag anser att alla mina marsvin är tama (med undantag för ungdjuren möjligen), dom ropar på mig, hänger över burkanten och är inte oroliga när jag rör mig runt burarna utan alltid nyfikna och närgångna när jag håller på med något. Men dom sitter ju inte still när jag ska ta upp dom, då promenerar dom allt iväg. Det känns väldigt naturligt att flyktdjur inte sitter still när någon försöker "fånga" in dom. Sen kan man förstås lära marsvinen att dom ska sitta stilla när man ska ta upp dom, det går nog inte på alla marsvin men med rätt teknik funkar det säkert på dom flesta. Men jag tycker inte att det är en egenskap (eller vad man ska kalla det) som krävs för att kunna räkna marsvinet som tamt.
Hanna
#10 Nä, det har du förstås rätt i… :) Men, ialla fall jag, får alltid lite… vad ska man säga… dåligt samvete, när jag jagar och jagar dom för att få upp dom men att dom bara blir rädda. Vill ju inte att dom ska bli så rädda för att komma upp…. :)
Som du säger kan man nog inte göra så att dom i stort sätt går in i handen på dig, men man vill ändå inte halvt skrämma igäl dom…
#11 - Ta det lugnt och led dom mot ett hörn, så brukar det gå lätt att plocka upp dom sen.
Hanna
Tänkte på det du undrade om de måste bada. Är det hanar du har? Ibland kan man nämligen behöva bada hanar för att få rengjort deras talgkörtel ordentligt.
Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet
Nä, jag har två honor:)
#12 När jag ska ta upp dom brukar jag försöka med det du sa, men när jag ska lyfta dom börjar dom sprattla och skrika.
#10 Det är typ så jag känner också…alltså att jag får dåligt samvete för att jag skrämmer dom så mycket. Och det hjälper inte att locka med mat heller, dom kommer ju fram och så, men om jag tar tag i dom för att ta upp dom springer dom bara iväg. Och jag kan ju inte låta bli att ta upp dom heller för dom lär ju inte bli tama av sig själv precis. Men för hoppningsvis blir dom väl tamare med tiden.:)
Jag skulle säga att med marsvin som blir rädda när man ska plocka upp dom - Ta dom ALDRIG ovanifrån! Ta försiktigt med handen från SIDAN längst ner mot marken "under" marsvinet. De vill absolut inte att du ska jaga dem med dina händer uppifrån. De får verkligen instinkten att fly då. Då blir de ännu räddare. Så försök sakta sakta ta dem underifrån från sidan så de hinner med på vad som händer. Ta aldrig dina händer över marsvinen :) Detta brukar hjälpa efter ett tag om man tar det lugnt & låter dem jänja sig :) De tycker inte det är lika läskigt alls om man gör på detta sätt. Gärna ta dom när dom sitter i under ett hus. Men sakta så de hinner se dig komma. Rör dig som i slow motion. Saaakta :) Detta har alltid hjälpt mig med mina marsvin! Var tålmodig & gör på detta sätt noga så ska du se att de blir inte alls lika rädda då! :)
Lånar tråden lite..
På tal om bada marsvin… Jag har två hanar som jag inte brukar bada så ofta. Den ena är aldrig badad pga att han är lite skygg av sig och gillar inte alls att vara uppe i famnen.
Jag tänkte… man ser ju eller känner på Talgkörteln när den behöver rengöras.. Ibland blir det ju gojs inne i pungen, MÅSTE man tvätta bort detta? Vad händer om man inte gör det? Infektionsrisk…?
#18 Ja måste man. Kan bli infektioner osv.
#19 Ok, hur ofta är man tvungen att rengöra pungen då?
#20 När man ser att det är skitigt, det gör jag på mina, för det kan lätt samlas spån och höstrån där:)
#17 Aa, de har du rätt i:) Tack för tipset:)
#16 Men gör så att du ger dom godis när dom kommit upp i famnen, och inte i buren. Man får ju ändå "jaga" dom, men sen kanske dom vänjer sig, för det första, och så vet dom ju också efter ett tag att dom belönas för det… :)
#17 Aa precis.. :)
#23 Ja, faktiskt:)
För mina marsvin har det tagit 3 år att bli tama men nu är dom hur glada som helst. Sen köpte jag en kompis det funkade för mig :) För jag tror att dom var kanske lite för nära varandra dom tryckte sig mot varandra hela dagarna men nu har dom lärt sig att dom inte behöver göra det. Och så byggde jag en ny bur dom fick nya saker och så…
Jag brukar bada mina marsvin kanske 4 gånger på ett år :)
#25 Oj, va länge. Men bättre sent än aldrig;) Hoppas bara att mina blir tama snart:)