Hur sköter ni pälsen?
Främst då på långhår. För jag är förvånad över hur fin mina sheltiehanars päls håller sig. Jag hade tidigare trott att borstning varje dag var NÖDVÄNDIG för att det skulle slippa tovor etc. Jag brukar klippa dem kortare så håret går jämns med marken & ej så det blir längre än så. Bekvämt för dem tror jag. Har hitills bara känt att den ena hanen har behövts badats, då han har lite mer "fetare" päls. Annars borstar jag då & då för att de ej ska få tovor :)
Hur sköter ni era långhårsmarsvin? Sheltie & coronet? Klipper/klipper inte? Badar (och isf hur ofta)/eller inte, borstar hur ofta osv? :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag klipper dem i rumpan och klipper underredet på sommaren. De som inte ställs ut badas 1-4ggr/år, de som ställs ut badas vid utställning. Borstar ytterst sällan och klipps i "tasslång" pagefrisyr.
De lockiga är ännu lättare eftersom deras päls har lyft i sig pga lockarna.
Mina får tovor i rumpan om jag slarvar och satinerna brukar få mellan frambenen eftersom deras hårstrån är så tunna och duniga
Dom jag har i päls klipper jag inte för dom ska ha bebisatopparna kvar. Annars klipper jag jätte kort i rumpan för slippa kamma i huvudet taget, och dom som sköter pälsen själv behöver man knappt kamma i huvudet taget. Dom man måste kamma varje dag och dylikt ska rakas ned enligt mig.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Min skola har ett djurhus och jag tog hem 3 marsvin över jullovet för 1 eller 2 år sedan.
De heter Ashley, Sofia och Tufs. Tyvärr så avled Ashley och Sofia detta år pga ålder.
Men iallafall. Tufs är ett virvelmarsvin, och Sofia var en vit nonself med svart mittparti i ansiktet.
Och Ashley var ett långhårigt marsvin med 3 färger, svart, brun och vit.
När jag tog hem dom så luktade Ashley mycket kiss och bajs för att ingen hade klippt henne och hon hade två nertrampade bajskorvar i pälsen som hängde nerför rumpan och hennes päls var alldeles klibbig för att hon aldrig hade fått ett bad och det var dels klibbigt pga kisset.
Då så satte jag henne i badkaret, sköljde av henne, trimmade pälsen och masserade hela hennes kropp med bara vatten. Jag fönade henne efteråt och borstade hennes päls, hon såg sååå elegant ut! Hon älskade uppmärksamheten 
Hon luktade SÅ mycket bättre efteråt. Hon luktade.. hö. Eller ja, marsvin! 
Så om jag skaffar ett långhårigt marsvin i framtiden så skulle jag bara borsta nån gång i veckan och bada dem kanske varannan eller varje månad och trimma pälsen 
Jag tror att det är en vanlig uppfattning att mer päls(långhår) är synonymt med mycket pälsvård. Men det tycker jag verkligen inte. :-)
Jag klipper hanarna så kort att pälsen är någon centimeter ovan marken och klipper kort runt könet. Jag klipper likadant med honorna, men lite kortare i släpet. Detta gör jag ca 1g vartannan månad. Mycket mer än så är det inte. Jag kammar/borstar mina grisar extremt sällan och deras päls tovar sig inte, såvida jag inte slarvat med klippningen runt rumpan.
Badar gör jag vid behov, men kan inte påstå att det är särskilt ofta heller(och det främsta syftet är oftast att rengöra Talgkörteln, inget som har direkt med pälsen att göra alltså). Kanske vart tredje-fjärde månad ifall jag inte ställer ut dem.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Jag har inte borstat mitt långhår (lunkarya) på flera år, brukar klippa med jämna mellanrum och bada henne någon gång i bland och det räcker mer än väl för att pälsen ska hålla sig fin.
Hanna