Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 1225 ggr
Emiizan
0

Köpa marsvin för första gången

Hej! Nu är det så att jag funderar på att skaffa marsvin, men har aldrig haft det förut. Jag har dock två kaniner och har haft en hamster - så jag är van vid gnagare. Jag vill helt enkelt veta allt om marsvin som behövs för att ha det.

Hur stor bur ska man ha, hur mycket äter dom, ska man ha fler än ett marsvin (isf tjejer eller killar?) , hur ofta ska dom komma ut ur buren, vad gör man om de skadar sig eller blir sjuka, kan man lämna dom ensamma över en helg eller behöver de ständig skötsel, hur ofta ska man städa buren, vilka är de absolut viktigaste tillbehören de ska ha i buren, m.m.

Väldigt tacksam över svar! :)

//Mvh Emma

Sandra-B
0

Hej och välkommen till Marsvin.iFokus!
Vad roligt att du funderar på att skaffa marsvin, de är underbara djur :-)

Jag rekommenderar att du läser runt bland våra Artiklar (länkar en del nedan)- i dem finns nog svar på en hel del av dina frågor. Hittar du inte vad du letar efter så får du hojta till :-)

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Emiizan
0

#1 Jag vet att det finns en massa olika Artiklar och jag har läst ganska mycket, men hade gärna velat ha svar på de frågorna av någon som är erfaren och vet , och jag hittar ändå inte precis allt jag undrar om i artiklarna.  Men tack för hjälpen :)

Sandra-B
0

Åtminstone en del av dessa frågor finns besvarade i artiklarna jag länkade ovan, men jag får väl ta och svara direkt i alla fall.

Hur stor bur ska man ha?

Så stor som möjligt!

Jordbruksverkets regler säger att en marsvinsbur ska vara minst 0,3kvm (motsvarar 75*40cm) för ett eller två marsvin, för var marsvin utöver dessa två ska man lägga till minst 0,15kvm.

Att ha marsvin på en sådan liten yta är dock inte att rekommendera, minst 120*60 (eventuellt 100*50) tycker jag- om man nu ska utgå ifrån gallerburar, det är dock väldigt lätt att bygga en bra bur själv, exempelvis genom att fixa ordning en bokhylla.

Hur mycket äter dom?

Marsvin ska ha fri tillgång till ett bra hö, utöver det ska de få C-vitaminrika grönsaker dagligen och eventuellt kraftfoder (vuxna djur brukar klara sig bra utan, växande kan dock behöva lite av en bra sorts kraftfoder). ngefär 80% av vad de äter ska vara hö (de ska dock som sagt ha fri tillgång till detta) och resterande 20% ska till största delen bestå av nyttiga grönsaker och därefer eventuellt kraftfoder.

Exakt hur mycket de äter är svårt att säga, det kan variera en hel del.

Ska man ha fler än ett marsvin (isf tjejer eller killar)?

Ja, man ska ha minst två stycken marsvin (se artikeln som är länkad ovan).
Om man vill ha honor eller hanar är upp till var och en.

Jag personligen tycker att hanar generellt är trevligare än honor- tamare, mer framåt och mer nyfikna. Hade det inte varit för att jag föder upp hade jag bara haft hanar. Det är ofta även lättare att få tag på hanar om man vill köpa från en uppfödare. nackdelen med hanar är att det ofta kan vara svårt att få dem att gå ihop fler än två och två (jag har dock fått det att fungera många gånger och vet fler det också fungerar bra för). Vill man kunna ha fler än två stycken ihop så är det lättare med honor, även om det inte alls är någon garanti att det kommer att fungera.

Hur ofta ska dom komma ut ur buren?

Man bör syssla med sina djur varje dag (självklart är det okej om man inte hinner/orkar någon dag men man bör ha det som mål att hantera dem dagligen) exempelvis ta ut och känna genom dem, gosa när man ser på TV/ sitter vid datorn eller så.

Vara ute och leka på golvet (eller var mjan nu vill låta dem springa av sig) vill de flesta individer gärna göra dagligen, men någon gång i veckan är bra. Här får man ju även ta och väga in hur stor/liten buren är har man en rejält stor bur som de kan röra sig mycket i har de ju såklart inte lika stort behov som de som bor i en minibur att få springa på andra ställe.

Vad gör man om de skadar sig eller blir sjuka?

Åker till veterinären, om man inte själv vet vad det är (och man kan behandla det själv).

Kan man lämna dom ensamma över en helg eller behöver de ständig skötsel?

Marsvin måste ständigt ha tillgång till hö och vatten och dessutom få grönsaker varje dag, de kan ju dessutom skada sig eller bli sjuka. Jag tycker inte att man ska lämna sina djur utan tillsyn en helg. Ska man resa bort så anser jag att man får fixa någon som kan komma och titta till djuren, fylla på hö, byta vatten och servera grönsaker etc.

Hur ofta ska man städa buren?

Det beror på hur stor/liten den är och hur snabbt den blir smutsig.

Vilka är de absolut viktigaste tillbehören de ska ha i buren?

En annan marsvinskompis, gömställe (hus, tunnel eller liknande), hö och vatten.

Det de inte ska ha är (utöver "kompisar" av annan art) höhäck, salt-/mineralsten, onyttiga gnagarblandningar och liknande.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Fridaaaa
0

Kaniner är inga gnagare Flört Dem tillhör inte den kategorin, utan dem tilhör kanin & har djuren  (vet, lite OT)

Men tycker du har fått bra svar av de Sandra-B Skrattande

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Emiizan
0

#3 Tack så jätte mycket för all information, visste redan en del av det men nu vet jag precis vad jag behöver veta :)

#4 Haha, okej :) Vad jag fått höra så hör kaniner till bland gnagare, men jaja ^^

Aa, verkligen :)

Fridaaaa
0

#5 Fast det är fel så :) Många tror det men så är inte fallet Skrattande

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Emiizan
0

#6 Haha, oki :)