Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sjukdomarohyraskador
Läst 9729 ggr
[Jessica-B]
0

Sår och svullnad på pungen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har "hälsocheck" idag eftersom att det är söndag. Jag kollar alltid marsvinen varje söndag. Men jag ska erkänna att jag faktiskt inte kollade marsvinen förra söndagen då jag verkligen inte mådde bra. Så vad jag nu funnit på frejs pung KAN alltså ha funnits där i troligtvis 1-2 veckor, men jag kan inte säga säkert då det är möjligt att jag kan ha missat just det området då han ju har rätt lång päls.

Det är så att Frej har en liten blåsa/svullnad på pungen. Den är lite röd i färgen som ni ser på bilden. (I övrigt är han nybadad så pälsen är blöt och inte klibbig eller så, sen är det lite skit från Talgkörteln kvar som kanske "stör" studerandet) När jag klämmer lite lätt på den lite lätt svullna delen av pungen känns den inte hård alls, utan mer som en blåsa, nått som kan vara vätskefyllt. Min första tanke är vatten från en simpel ofarlig blåsa, eller om det kanske är var från att han blivit biten och det blivit infekterat? Vad tror ni att det kan vara?

Jag slänger upp några bilder så får ni lov och studera Frej. Hoppas att ni har några aningar i alla fall.

Själv misstänker jag att det är ett bett eftersom att han befinner sig i mitten av en ranguppgörelse. Jag misstänker att det gått till precis så som jag visar med bildtexten i den första bilden. Vad tror ni?

[Jessica-B]
0

Förstora gärna bilden

[Jessica-B]
0

Förstora gärna bilden

Lyan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det ser ut som ett bett tycker jag också. Tror du kan avvakta lite om han är obesvärad och se om bölden mognar och går upp. Sitter det någon sårskorpa kvar? I så fall kan du pilla bort den försiktigt och se om den öppnar sig

Abico
0

Jag tycker att det ser ut som ett bett jag med och skulle ha avvaktat och hållit koll på det om det var en av mina pojkar.

Hanna 

[Jessica-B]
0

Jag tyckte mig se sent igår kväll att det faktiskt sitter en "in- och utgång" från tänder i omårdet där jag målat den blå cirklen till höger i den första bilden. Ett minisår alltså, precis likadant som i den blå cirkeln ja ritat till vänster i den första bilden. Jag är alltså med andra ord just nu övertygad om att det är ett bett. Jag ska hålla koll på det, och om det inte "svullnaden" förbättras eller så, så skriver jag av mig här igen. Tack för att ni kolla på det tjejer. :) Jag ska hålla koll på det varje dag.