Teddy eller Rex?
Någon som vet vad det är för skillnad på Teddy och Rex?
Tack på förhand!
Med vänliga hälsningar
Emma
Är ganska svårt. Man måste i princip para för att märka det.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Såhär står det på svenska marsvinsföreningens hemsida:
"Rexen ska ha en kort och krusig päls som står ut från kroppen. Raserna teddy och rex ser i princip likadana ut och de skiljer sig endast åt genetiskt. Därför har de också samma standard. Parar du en teddy med en rex blir avkomman släthårig."
Det är alltså i princip omöjligt att skilja på en teddy och en rex om man bara tittar på dom.
Mvh Alexandra
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Är nämligen på jakt efter någon utav dom, men då spelar det liksom ingen roll vilket jag får :)
Med vänliga hälsningar
Emma
Någon som vet bra Teddy/ Rex uppfödare?
Med vänliga hälsningar
Emma

Jag föder upp teddy och har just nu två dräktiga honor och en hona som sitter med hane.
Kika gärna in på hemsidan http://lexxis.se
Annars finns alla registrerade uppfödare här
Mvh Alexandra

Jag föder upp teddysar och tycker att det är den klart bästa rasen som finns så jag rekommenderar absolut att du skaffar den rasen :-)
Om du berättar var du bor någonstans så blir det lättare att rekommendera någon uppfödare som bor i ditt område- om du inte själv vill gå och leta bland SMFs registrerade uppfödare.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Ska kolla på era hemsidor! Jag har redan tre honor, och en utav dom måste ha teddy i sig, då han hoar den krusiga pälsen! Så en hona är nog mest intressant för mig, eller två hanar :) Jag bor i Värnamo, Jönköpings län!
Med vänliga hälsningar
Emma

Min hemsida är tyvärr extremt ouppdaterad eftersom jag inte kan komma ut på Internet från den datorn…
I Huskvarna finns Ewa Sonesson som föder upp bland annat teddy under prefixet Polka Pig's- rekommenderar henne varmt. Har en gris från henne och har haft ytterligare en samt flera stycken som har hennes djur bakom sig och de är verkligen mysiga och trevliga så jag tycker att du ska ta kontakt med henne.
Tyvärr har hon ingen hemsida och hon är väldigt svår att få tag på via mail så det är telefon som gäller, där är hon dock vanligtvis lätt att få tag på :-)
**SMF 237 Sweet Dream's
I artikeln om strävhår kan du läsa om skillnaderna mellan Teddy och Rex.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jag har en rex hane till salu om de skulle vara vid intresse! :-)
Jo, jag är intresserad, jag har en teddy/rex hona, men jag har undrat lite, om man köper en hane, så måste han ju gå med en kompis, men hur gör ni uppfödare när ni använder dom i avel? För jag har hört att hanar som är borta ifrån varande 3-5 veckor oftast börjar bråka?
Med vänliga hälsningar
Emma
# 11 jisses vilken söt liten hane!
Med vänliga hälsningar
Emma

En del hanar kan säkert vara extremt svåra att sätta ihop med en annan vuxen hane efter att han har gått med hona, en bebishane fungerar i princip alltid skulle jag vilja påstå (även om det såklart finns undantag).
Med mina avelshanar har jag inga större problem att sätta ihop med någon vuxen burkompis efter att de har gått med hona.
Jag brukar låta dem gå ensamma en till två veckor eller så efter att de flyttar från honan, så att deras hormoner hinner lägga sig och de lugna ner sig samt inse att det är tråkigt att bo själv. Därefter så släpper jag in de hanar som jag vill ska bo tillsammans i duschen, blöter dem och schamponerar in dem (överallt- ven i ansiktet även om det gäller att vara väldigt försiktig) i något som luktar förhållandevis mycket (så att de får samma doft och maskerar övriga dofter så gott det är möjligt) låter det sitta i ett tag och sköljer sedan ur och är väldigt några med att rengöra Talgkörteln. Sen låter jag dem gå tillsammans i duschen ett tag (de brukar i princip alltid söka sig till varandra) och därefter får de antingen springa en stund på golvet eller, vanligtvis, flyttas de in i en noga rengjord bur utan någon inredning (som hus, matskålar eller annat som de kan bråka om) utan endast hö och vattenflaska. I de allra flesta fall fungerar det bra, lite småbråk där de får lite småsår kan uppstå men det lägger sig i regel snabbt.
**SMF 237 Sweet Dream's
okej! Tack snälla, är lite sugen på två hanar, men vill ju även kunna använda dom och para med isf! :)
Med vänliga hälsningar
Emma
Jag lämnade min ena hane på parning. Gjorde allt som sandra nämner där uppe, gick inte, dem slogs. Så var inte allt för säker.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Därför jag frpgade, men undrar nu om ni tycker det är bättre att lämna bort sin hona på parning eller låna hane? I stället för att köpa en egen hane ?
Med vänliga hälsningar
Emma