Försäkring eller buffert?
Hej Hopp alla ni med små grisar. Hur gör ni, har ni försäkring eller en buffert som är avsedd för marsvinen?
Om ni har försäkring vilket bolag har ni och vad kostar det?
Om ni har buffert hur mycket sparar ni varje månad och vilken summa känns som ett minimum att ha?
Har själv redan börjat spara så smått (1 år i förväg innan jag ens har några grisar, haha) ja e nog lite tokig, eller engagerad skulle jag vilja säga. Eftersom jag jobbar som sköterska på veterinärklinik så faller det sig naturligt att inte ha försäkring utan en buffert då jag kan göra mycket själv, söva, ta prover, avliva m.m. Är nyfiken på hur ni andra gör.
/Hultan
Med sunt förnuft kommer man långt!
Jag har en buffert :) Tror jag "tjänar" på det. För blir inte marsvinen sjuka, så går det till dem andra djuren osv :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jo precis, men du måste ju ha en gräns som du aldrig nallar av så att säga, som ska räcka till ev operation eller liknande? Eller vill du inte att marsvinen ska genomgå sövning kanske?
oj, läste precis mitt inlägg, sista meningen kan misstolkas. Det var inte menat på ngt spydigt vis, haha, jag menar bara att alla kanske inte tycker att ett marsvin ska behöva kämpa med narkosens eftersviter, det är ju känsliga djur och alla tänker vi inte likadant..
#2 Nej jag vill helst inte att mina marsvins sövs, beror såklart på ålder, anledning osv men jag undviker sövning på kanin & marsvin just pga riskerna.
Men ja jag får såklart inte nalla till annat:) Nu är den inte direkt hög ännu eftersom jag inte har så mycket att spara var månad:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Kör med buffert, räknar med att det skall täcka en sanering och behandling av 8 grisar. Kostade ca 1000 kr med medicin och vet att bli av med sellnic. Har 2000 på ett esparkonto just nu men sparar 500 tills jag är uppe i 5000 så att det finns pengar för lite roligt med, känns trist att ha ett konto bara för tråkigheter. Mest för att mamma säger att negativa tankar för ont med sig, därför det ska finnas positiva pengar
Till exempel för kanske nya marsvin någon dag <3

Jag har en buffert som just nu är i stort sett tom då jag behövt avliva 2 marsvin på kort tid och nu även behandlar för Ringorm.
Men jag lägger undan ett par hundralappar i månaden tills jag är uppe i 2000 till att börja med. Jag lägger olika mycket varje månad beroende på andra utgifter.
Mvh Alexandra
Har varken eller. Försäkring känns bara som slöseri eftersom marsvin inte verkar kunna gå igenom så stora operationer och liknande, och det känns inte rätt heller. En buffert är ju bra om man inte har så mycket pengar annars. Nån tusenlapp är nog bra att ha åtminstone. Själv vill jag helst inte tänka på hur mycket jag lägger på dem varje månad, redan utan att de är sjuka ;-P
Har samtliga mina marsvin försäkrade i Sveland för 361 kr/ år o djur. Har "tjänat" in dessa pengar redan i år då 2 av dem har kostat närmare 14000 kr tillsammans i veterinärkostnader. En fastnade i burgallret i slet av framtänderna, den andre hade en inflammerad talgkörtel som sprack. Jag betalade 600 kr i självrisk per djur + 20 %. Blev totalt ca 3000 lite drygt. De har varit kanon att ha o göra med på Sveland! :)
Mina är inte försäkrade, har nog med pengar över varje månad för att kunna betala mindre ingrepp, Ohyra å annat som kan dyka upp. Även om jag har råd att operera vet jag inte om jag skulle ta risken att söva om något hände men det tar jag ställning till OM något händer.
Har alltid MINST 5000 sparade och möjlighet att låna om det skulle behövas men hittills har inget marsvin behövt vård för med än några hundra.
Mina andra djur är dock försäkrade (hundar, katter och illrar), det beror på att dom är lättare att söva och att det finns större kunskap kring dom hos veterinärerna.
LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

#9 Men det måste varit mer än framtänder och talgkörtel för 14000kr! Det låter ju helt orimligt i mina öron 
Tänderna växer ut av sig själv och det är ägaren som behöver göra den största insatsen själv. Skära grönsaker i stavar etc.
Operation, om det behövs, av talgkörtelstumör kostar 500-2000 kr beroende på vilken veterinär man väljer.
Tur att dina marsvin var försäkrade 

Jag har precis börjat med ett eget sparkonto till djuren. Marsvinen är inte försäkrade. Jag har hittills varit på ett veterinärbesök på 1,5 år. Det skulle kosta rätt mkt att försäkra alla grisarna, så jag tror knappast det skulle löna sig, utan jag sparar hellre undan pengar till eventuella utgifter. Precis som #5 sparar jag även till lite roligt på det kontot (ny bur, tex). Hade jag bara haft två eller tre marsvin hade jag kanske valt att försäkra dom.
Försäkring hos Agria, 27 kr i månaden, självrisk 700 kr och täcker veterinärskostnader upp till 7000 kr om jag inte minns fel.
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
27:-/månad låter inte mycket men det är ca 300/gris och år och ca 3000:- för 10 grisar på ett år…
Så mycket har jag inte kommit upp i i veterinär kostnader nåt år.
#14, precis, för de som har väldigt många marsvin skulle jag inte tycka att det är värt dom pengarna, men för de som har ett fåtal tycker jag det är ett kanonpris!
Jag är egenföretagare och har inte många kronor över varje månad så för mig är det tryggt att veta att skulle något hända så kostar det mig max 700 kr. 1-2-3000 kr att slänga ut utan förvarning en månad skulle vara svårare.
#15 Sen har du den rörliga självrisken (25%) på det, viktigt att komma ihåg för det kan ju bli en del..
#16, om jag inte minns helt fel nu vilket jag tror att jag inte gör så kunde jag välja fast eller rörlig självrisk, och valde fast.
Jag har inget speciellt sparande till mina djur. Men har tänkt ett tag och jag ska börja lägga undan 3-500kr/månad. Pengarna är inte enbart till marsvinen utan även till hunden.
Mina nuvarande grisar är försäkrade via Agria. Tror det kostar 310 kr/marsvin om året. Tidigare grisar hade jag inte försäkrade och det ångrar jag så därför är dom två jag har nu det.
#17 Har du agria då? Deras har ett tak på 10 000:- Fast självrisk på 700:- och rörlig självrisk 25%. Dom har inga alternativ så det går inte att välja mellan fast och rörlig självrisk.
#20, nu när du säger det så var jag tvungen att gå in och kolla och det stämmer. Jag vet inte varför jag trodde att man kunde välja, kanske det var så på IF's hemförsäkring ist. Jag tecknade nämligen hemförsäkring vid samma tillfälle, så mycket möjligt att jag blandade ihop det. ;-)
Men jo, det stämmer. 700 kr i fast och 25% i rörlig självrisk, och ja det kan ju bli en del. Dock blir det ju inte mer än totalsumman, så jag känner att jag ändå tjänar på det. Även om jag aldrig skulle behöva använda mig av veterinären så känner jag att 27 kr i månaden/marsvin inte är så farligt att "förlora" när man har den säkerheten.
Skulle jag dock ha 5-10 marsvin skulle jag hellre välja att lägga undan dom pengarna i en burk hemma eller något. ;)
#21 Nej precis, å så kan du ju kanske ha råd med dyrare ingrepp även om det skulle kosta över 7000 hos veterinären :)
Inte lätt att hålla reda på alla villkor när man har flera olika försäringar i olika bolag ;-)
Har inget av dom än men från och med nästa månad ska jag spara ialla fall 100 kr per marsvin/månad. Har länge tänkt att jag ska komma i gång med sparandet med det har inte blivit av.
Det är lite svårt att säga vad som är minimum i en buffert, det beror ju lite på hur många djur man har och vad exakt pengarna ska gå till. När jag börjar spara ska det gå till ev veterinärkostnader och "stora" ny saker som tex bur eller kanske tillökning i grisantalet…:)
Har bara två grisar nu så ska försöka hålla en gräns på 1000 kr kanske… Har inte riktigt tänkt igenom det än, så denna tråden ska jag absolut följa…;)
Tja, lite dyrt blev det ju, men tänderna gick av väldigt långt upp, under tandköttet, så det blev sövning o röntgen för att kolla så inte rötterna skadats, rengörning av såret osv… Talgkörteln sprack givetvis mitt i rötmånaden, först ett "vanligt" besök för koll o antibiotika, sen tog beslut om operation då det stökade lite med såret. Därefter blev det några återbesök eftersom han bl a lyckades få tag i 2 stygn o sprätta upp dem. Men båda grabbarna mår prima idag och det var värt varenda krona! :) Jag tycker det är värt det med försäkring, men det är min personliga åsikt och har man möjlighet att spara till en buffert är det ju ett lika bra alternativ. Bara man ger sina marsvin den vård som behövs om det behövs. Men samtidigt är jag heller inte för "liv till varje pris", utan tar noga i beaktning vad ingreppet innebär i lidande för djuret. Att vara djurägare är fasiken inte lätt alla gånger…
Jag sparar till marsvinen själv, och hur mycket jag lägger undan beror på hur mycket pengar jag har månaden i fråga men åtminstone 150kr/månad. Minst 650kr har jag i kassan för det är vad en avlivning kostar hos min vet och behöver något av marsvinen akutavlivas så vill jag inte behöva vänta en sekund längre än nödvändigt med att åka in för att jag måste se till att ordna pengar först…
Hanna
#25 Klokt tänkt!
Jag sparar 150kr/mån i buffert och har väl nu ca 7-800kr vilket inte är tillräckligt. Jag ska fortsätta spara under hela tiden jag har marsvinen (eller tills jag får fast jobb) för man vet ju aldrig, plötsligt kan ju båda insjukna i något.