Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 6574 ggr
elinenglund
0

Vad är satin och satinsjukan?

hejhej! Jag är ganska ny med marsvin och så,och en sak jag inte förstår är vad satin och satin sjukan är/betyder!

Skulle gärna vilja ha svar! :)

låter kanske lite dum men man måste ju veta…

Fridaaaa
1

Satin är alla marsvin med extra glansig päls. Finns även en ras som heter satin.

Satinsjukan är en obotlig sjukdom som satiner får, vissa satinbärare med kan få det. Skelettet "urkalkas" och marsvinet får jätteont, kan inte röra sig till slut, inte äta osv. Så ser man symtom på satinsjukan bör man ta bort marsvinet med en gång annars lider den bara.
Därför bör man inte avla på satiner eller satinbärare.

http://www.lyans-marsvin.se/13457271

Bra hemsida att kolla på :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

elinenglund
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Oj nu blir jag orolig.. Min lillasysters marsvins päls tycker jag är lite glansig..

Men jag vet inte,jag kanske har fel.

lägger in en bild(med blixt.)

Eller kan marsvin ha glansig päls utan att vara satin?

Fridaaaa
0

#2 Ett frisk marsvin har ju med glansig päls men det är en annan sort glans.
Svårt att säga på din bild, eftersom den är tagen med blixt :)

elinenglund
0

Okej! Men tack för hjälpen :)

Fridaaaa
0

#4 Om du vill ha bättre info kan du prata med Lyan här inne :) Hon är duktig på satin & satinsjukan

flocken
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

det marsvinet är inte satin. Här är en bild på min Lizzie som är Satin Virvel.

Frida gav dig en bra förklaring på vad detta innebär. Jag har även haft Satin bärare som fick satin sjukan vid 3 års ålder. Lizzie är nu ca 1,5 år

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

elinenglund
1

#6 okej,hur märker man när de börjar få satinsjukan?

Hultan
0

Vad jag förstått så kan man jämföra satinsjuka med OCD (Osteochondros) på hund. Det lossnar benbitar av skelettet samtidigt som märgen äts upp, det i sin tur försöker kroppen reparera genom att bilda nytt brosk = Artros. Artrosen gör att ledytan blir ojämn vilket leder till smärta vid ledrörelse. Så egentligen alla symtom som kan tyda på skelettskada.

Hoppar jämfota, rör sig konstigt med fram och bakben, stelhet i höft, annorlunda sovställning, ovilja att springa, hoppa mm.

En långt gången satinsjuka kan orsaka spontanfrakturer. Precis som benskörhet på människa så kan marsvinet alltså bryta av skelettet p.g.a en rörelse som den normalt borde klara.

Rätta mig någon, om jag har fel.

Med sunt förnuft kommer man långt!