ALDRIG sätta ihop 2 hanar??
Jag var i vår djuraffär idag och pratade med kvinnan där. Jag känner mig lite dum som skriver denna tråden nu, för jag tycker om kvinnan, hon är väldigt väldigt trevlig och hjälpsam och precis en sådan expedit man önskar komma till när man är vilse och ny.
Vi pratade om min bokhyllebur och hon berättade bland annat att bokhyllor med spånskivor till baksida absolut inte får användas, då dessa om de blir våta ger ifrån sig ett ämne som jag nu inte minns namnet på, som är dödligt. Kvinnan hade själv haft ihjäl en mkt dyr fågel på detta viset. Även om man tätar så kan man aldrig vara säker. Masonit går däremot jättebra.
Vi kom in på detta att jag vill få buren färdig så snart som möjligt då Charlies nya kompis får komma hem så fort buren är klar, och hon frågade då om den nya också är en hane.
Ja svarade jag.
Du vet att det kommer bli bråk, säger hon då.
Ja det lär det ju säkert bli, i början svarade jag.
Nej det kommer eskallera, säger hon då. Det är aldrig bra att sätta ihop 2 hanar på det viset.
Hon berättade att antingen har man 2 honor i samma bur, eller 1 kastrerad hane och 1 hona, men aldrig 2 hanar.
Hon rekomenderade mig att vänta, att låta Charlie fortsätta vara själv tills han är gammal nog att kastreras, och sedan köpa en hona.
Jag blev väldigt chockad då jag aldrig hört eller läst om detta förut, samtidigt ville jag såklart inte misstro henne då hon ABSOLUT vet mer än mig om marsvin.
Ni är ju väldigt många här som dels har många marsvin, dels föder upp osv, så kunskapen på denna sidan är ju ENORM. Jag vill därför fråga en extra gång om jag verkligen SKA försöka igen med sällskap till Charlie, eller håller ni med kvinnan? (Hemskt det ser ut att skriva kvinnan hela tiden men jag minns faktiskt inte hennes namn. ;))
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Självklart går det fint att ha två hanar ihop så länge de är i bra ålder för ihopsättning.
Jag vet många fall då man har haft två killar tillsammans. Jag själv hade det ett tag. Det enda jag har hört är att det lättare uppkommer bråk om man sätter ihop två vuxna hanar. Men om de är unga tror och tycker inte jag att det ska vara något problem. Men lyssna på vad andra har att skriva också. 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag sa att mitt bara är bebis ännu, han är lite drygt 4 månader, och den nya är lite drygt 2 månader.
Det kan ju gå bra med två hanar om du sätter ner dom på ett golv i ett rum som dem inte har varit i, men med uppsikt. Sen när dem är vana vid varandra kan du ju prova ha dom i buren (som förstås är nystädad så dem inte känner att dem måste försvara sitt revir)… (rätta mig om jag har fel..:-D )
Jag har alltid bara haft hanar, och alltid har de gått 2 & 2 :) Det kommer att funka bra med två hanar ihop, i alla fall om den andra är en unge vid ihopsättning. Visst kommer de ha små bråk alltid då och då men det har också honor.
Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)
Om man har två bröder så funkar det väl om man inte har en hona i närheten (de kan ju börja bråka om vem som ska para sig, vet inte om detta stämmer men jag har läst det någonstans..), men absolut att två hanar kan gå ihop.
Kastration är viktigt om man ska ha 2 hanar. Som #2 säger så är det kanske lite svårare för dem att bråka om de är unga.
Så.. go for it! 
jag har två hanar ihopp och där är inga problem . dem är 4 månader och andra är 2,5 månad gammal =)
de finns ju jätte många som har två hanar utan problem, finns tom en fåtal som har lyckas att ha 3 hanar ihopp.
så att man aldrig ska ha en hane med en annan hane tror jag inte på=)
visst finns de fall där de inte funkar , men sen å andra sidan så funkar ju inte vi människor med alla andra människor iheller =)
M.v.h Johanna www.nimroda.n.nu/
Självklart går det bra att ha två hanar tillsammans :) Men som #4 säger så ska de träffas på en neutral yta först. Det finns jättebra trådar/artiklar här på mif om ihopsättning, men de kanske du redan läst :)
#6 att kastrera hjälper inte då de inte har en effekt på varken dominansen eller sexlusten . en Kastration gör endast så att de inte kan bli bebisar =)
M.v.h Johanna www.nimroda.n.nu/
Tråkigt nog verkar många arbetare i djuraffärer ha bristande kunskaper om marsvin.
Två unga hanar,under ca 5 mån, eller en ung hane + en vuxen hane som presenteras på rätt sätt(nästan så att inte ens det krävs i nämnda två kombinationer, jag har åtminstone inte behövt det) har alla förutsättningar att kunna gå bra ihop. Det brukar gå utmärkt. Det finns till och med fall då fler än två hanar lyckat har gått ihop.
Så länge inget i miljön påverkar dem(trång bur, stark lukt av honor etc) eller någon av dem av någon anledning skulle vara aggressiv mot andra hanar/marsvin(vilket är ovanligt), så brukar det fungera. Det skulle vara om man har otur och båda är jättedominanta/haniga av sig till naturen som det inte fungerar annars.
Men så får man ha lite is i magen och inte överreagera när de småtjafsar. Det är normalt.
Flera vuxna hanar kan dock vara knepiga att sammanföra, då de redan är vana vid en särskild roll, men det kan gå det med.
Har själv ett par marsvinshanar som presenterades för varandra när de var ungefär lika gamla som dina hanar(och idag, 1 år gamla bor de ihop med ett par 2 mån hanar utan problem). Jag har i princip aldrig sett dem tjafsa ett dugg med varandra efter dagen de presenterades för varandra, inte ens sen de två små kom in i bilden.
Tidigare hade jag ett par som bott ihop sen de föddes, de tjafsade ibland, men var harmoniska för det mesta.
Så mina erfarenheter är bara positiva.
Kanske borde du gå tillbaka och rätta henne(fast jag kan förstå om det är svårt, särskilt som nybörjare), så att hon inte ger samma råd till flera marsvinsägare?
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Jag har haft 2 hanar ihop och det var inga problem för mig, de bråkade faktiskt aldrig med varandra… Men å andra sidan så var dom bröder och vart ihop ända sedan födseln och jag skaffade dom när dom var små barn, hihi.
Men när dom blev vuxna så visade dom inga tecken på bråk. De var riktigt mysiga killar som var så snälla så ^^
Saknar dom såååå mycket, de gick nämligen bort för 3 år sedan pga sjukdom kombinerat med hög ålder, allt gick så fort :(
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Dumheter. Okunnig djuraffär. Jag har bara hanar. Alla ihopsättningar har gått smärtfritt (unge+unge eller vuxen+unge).
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
unge + unge eller vuxen + unge brukar sällan vara några problem. Svårare med två vuxna avelshanar men är ju inte det du har, så sätt ihop dom bara! Brukar gå väldigt bra när det är två bebbar!!
att sätta ihop två vuxna hanar är väl inte att rekomendera, men om du skaffar en ungen så borde det gå bra. att man inte kan ha hanar tillsammans är bara dummheter! har själv 4 hanar som går tillsammansoch det funkar hur bra som helst!

om det går dåligt hur gör man då 
Tack för era svar, jag trodde väl det. Kanske har kvinnan själv varit med om något skräckexempel som gått illa och därför inte kan med att rekomendera 2 hanar ihop, jag vet inte..
Då ska jag visst det försöka med bebis+bebis och går det inte, ja då går det inte såklart och då får man ju ta det då. :-)
#16 Ja fast bebisar slåss inte:) Dem smågnabbar kanske osv men har aldrig varit med om ungar som har slagits.
#15, för min del bor uppfödaren till nya bebisen i minn egen stad och jag tror verkligen inte att det skulle vara några problem att bebisen fick flytta tillbaka om det verkligen inte skulle gå.
Jag har dock fått så mycket bra råd nu både här och i min andra tråd där jag hade problem med mitt marsvin och det vi egentligen skulle haft, så jag känner mig mycket säkrare på hur jag ska vara, vad jag ska göra, för att detta ska fungera. :-)
Dessutom har nu bokhylleburen 2 våningar, 2 hus, kojor och andra gömmor att ytan är mycket större, chansen att få vara i fred likaså, jag jag hoppas hoppas att detta ska fungera.
Vi har bara sett bild på den nya ännu men är redan nerkärade så det skulle göra mig ont att behöva lämna tillbaka honom, det bara SKA fungera. ;)
#9 Jaha, nu blev det visserligen intressant det där 
Så testiklarna bidrar bara till spermier och inga hormoner eller något?
Tänka sig att 3 av 4 stycken i förra inlägget slutade med "fungera". Jag har bestämt mig att det ska funka verkar det som. 
#18 Så du ska ha av Christel? :)
#19, nu är jag absolut inte kunnig inom det ämnet så jag ska inte prata som om jag vet. ;) Men jag har läst på rätt många ställen från olika personer att just det där med kastrering inte ändrar något beteende utan enbart förmågan att fortplanta sig. Men någon annan kan säkert förklara det där med säkerhet ist för mig. ;)
#19 Precis :) Det enda som "händer" när man kastrerar marsvinshanar är att dem inte kan göra bebisar:)
Men jag har haft hanpar i samma rum som honpar, har fungerat kanon :D

För så där 15-20 år sen då sas det alltid att man inte kan ha två marsvinshanar tillsammans, möjligtvis skulle det kunna gå med två bröder som växt upp tillsammans förutsatt att ingen av dom nånsin fick träffa en hona.
Numera är det ju lag på att marsvin ska ha sällskap och det är ytterst sällan som det inte fungerar med två hanar tillsammans. Jag har även satt ihop vuxna hanar som båda varit med honor för parning, visst blir det gruff och man får ha dom under uppsikt dom första dagarna, men det brukar alltid fungera till slut.
#21 (och 22 ;)) Japp! En liten… nu ska vi se om jag minns rätt… texelhane i chokladfärger som inte fick tillräckligt mycket mjölk av mamman och därmed är för liten till växten och inte lämpar sig till avel, skulle egentligen stannat hos henne men fick (snart) komma hem till oss som kelgris ist. =)
#25 Mellan mina 2 gossar, som båda hade fått para (den ena före den andra kom som sällskap) och sedan skickade jag iväg då den andra att para, men det gick itne att sätta ihop dem när den kom tillbaka, försökte med alla knep och knåp men gick inte. Så att sätta ihop två vuxna hanar speciellt då som har parat är svårt.
Pfff. Dumheter. När Näsan blev för stor för att vara med honorna satte jag bara in honom till Bullen, plupp liksom. Bullen som varit själv ett tag blev förståss till sig och kuttrade gärnet, men mer än det blev det inte.
#26 Vad roligt! ^^,
Jag känner Christel :) Roligt!:D Lycka till!
#29, tack så mycket! Jag är eld och lågor och vill bara att han ska komma hem nu nu nu. Buren är liksom klar nu och ser så himla inbjudande ut att jag tycker synd om Charlie som sitter i sin skruttbur i jämförelse med denna! :D
#30 Förstår det! :=D Kommer bli kanonbra ^^,
Kommer nog gå kanon bra! Det är ju två små skruttar du har. Och nya buren är ju neutral mark t.om. När jag satte ihop mina hanar Turbo 10 mån och Nelson 8 veckor så satte jag bara in dom i den splitter nya stora buren. Turbo jagade runt Nelson lite i början för att visa vem som bestämmer men det gick fort över och de lade sig bredvid varandra och myste redan första kvällen.
Jag har även för många år sedan haft tre hanar i en liten 120*60 bur utan några problem…så att vissa hanar inte funkar ihop är nog otur, att man råkat sätta ihop två hanar med starkt ledarskap, men det finns ju faktiskt honor som inte funkar ihop också…och även människor 
Jag satte nyss ihop 2 hanar på 1,5 år (Bertil & birk) Gick över förväntan. Jag gav det en chans för Birk gick själv. De är nu bästa vänner. Även att de är lika gamla är Bertil mkt större än Birk. Omplaceringar båda två. Ingen av dom hade haft en kompis innan. har satt ihop många äldre + bebisar. Inga problem.
klart din kille ska ha en kompis.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Det går superbra att sätta ihop så små marsvin! Om de vart själva i över ett år blir det dock mycket svårare.
#34 Nej det är inte säkert. Min Morris bodde själv i 2 år innan han fick kompis (vi fick honom som omplacering), aldrig varit problem.
Om det fungerar eller inte har med individen att göra. Och klarar inte en vuxen hane en unge, så brukar det i regel bero på hanen som individ.
Eftersom jag såg att denna tråden puttats upp kan jag berätta att Charlie och kompisen nu gått tillsammans i 1 dygn och allt har gått så otrloligt bra att jag är helt rörd.
Inte ett enda bråk har jag sett eller hört. Det började med burrande och trampande och visande vem som bestämmer från Charlies sida, den lille verkade inte bry sig utan lekte och pratade och hade sig redan från start.
Charlie var väldigt ego i början, lät inte lillen äta eller ligga stilla, låg lillen i en hörna kom Charlie dit och puttade iväg honom genom att borra in sin nos mellan vägg och rumpa på lillen och choffa iväg honom, den lille fattade ingenting och trodde det var bus på gång, popcornade runt och pratade och försökte få igång Charlie. Så otroligt roligt att titta på!
Redan efter ett par timmar ligger de bredvid varandra och kuttrar glatt, äter ur samma matskål och delar på samma skål grönsaker trots att de hade varsen. ;)
Redan på kvällen märkte jag att den lille börjat ty sig till Charlie då han blir lite rädd om han är ute i buren och man kommer fram lite för hastigt, då springer han och gömmer sig bakom Charlie, inte i något av de lediga krypinnen utan han söker upp Charlie och lägger sig bakom honom.
Detta måste vara en drömihopsättning!
Om det gått så här bra hittills är väl chansen väldigt liten att något skulle gå fel nu?
Just det, jag måste dela med mig om något annat som hände bara en stund efter lillen kom.
De har ett stort hus som egentligen är till kaniner som de med goda marginaler får plats i båda 2. En öppning och ett runt fönster har det. Lillen sprang in där i början, och Charlie sprang efter och la sig framför utgången så lillen inte kom ut. Han hade makten och så tuff var han. ;)
Rätt som det är sticker lillen ut nosen genom fönstret och poff hoppar han ut därigenom. Charlie bara glodde och fattade ingenting! Så gick Charlie efter, tryckte in sin tjocka kropp i hålet och pressade sig igenom, sprattlade lite och efter mycket om och men kom han också ut genom fönstret. :-D
Så himla roligt att se att den lille får igång Charlie som annars suttit stilla eller legat stilla hela dagarna, det värmer i hjärtat att se att han verkar så mycket gladare efter så kort tid med kompis.
#37 Vad skönt att det går bra, hoppas det fortätter så :-D
#39 haha vad snopet för honom.
Håll koll på fönstret bara, om de blir större kan de fastna. Vet djur som har dött pga sånna fönster. Bästa är nästan att såga upp fönstret så att det blir en dörr till. :D
Har det försvunnit inlägg? Nr 38 och 39 saknas?
#44, ja jag har läst om det att de kan fastna, dock är detta fönstret stort, huset är egentligen för kanin så det är modell lyxvilla i buren. ;) Blir de större plockar jag dock såklart bort det. ;-)
nämen? det som var 39 nyss är visst 37 nu….
#46, ja precis, vad hände? 
För mej har det också försvunnit imlägg! 
OT-inlägg har raderats av någon Medarbetare.
imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus