Hmm, gegga eller var?
Mitt marsvin har vit gegga bak i rumpan, lukar jätte äckligt… Vad kan det vara?
Har bara haft honom i två veckor…
Han har även nedsatt syn på båda ögonen verkar det som, han har även för långa tänder i nederkäken, vad ska jag göra åt detta?
Vad mycket konstigheter, djuraffär köpt?
Jag vet att man kan klippa ner tänderna om dom är för långa, men jag har ingen erfarenhet av det så det får någon annan gå vidare in på. Ett marsvin i fångenskap klarar sig relativt bra även med mycket dålig syn, vet ett marsvin där man fick operera bort ena ögat pga. tumör och trots detta levde han många lyckliga år utan problem. Har för mig att marsvin inte är så beroende av synen utan att det viktigast är hörseln (som är jätte bra) och luktsinnet, men jag kan ha fel.
Gegget vet jag inte, men hanarna kan ju få någon vaxpropp eller något (ute och cyklar?). Men jag lämnar det till någon annan…
Kram Hanna
Hanna
sant att många marsvin klarar sig alldeles utmärkt med nedsatt eller ingen syn :)
Det kan vara talg från Talgkörteln. Den måste rengöras med en droppe diskmedel på en tvättsvamp - gnugga tills det löddrar och skölj bort med ljummet vatten varje till varannan vecka (när det behövs).
Det där med tänderna måste åtgärdast snarast! Annars kan han ju inte äta och svälter ihjäl. Ta honom till veterinären för undersökning och råd!
Har du bara ett marsvin?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Vit illaluktande gegga i rumpan är normalt för hanar…
Hur vet du att han har nedsatt syn? Gjort syntest? ;)
Vad är det som tyder på att han har för långa tänder? Har du tillräcklig erfarenhet för att veta hur det ska se ut? Marsvin har betydligt längre tänder än t.ex. kaniner.
#2 - bra då vart jag inte helt ute och cyklade ^^
Hanna
Jag fick hem Melvin idag o satte honom med de andra pojkarna. Efter en stund hade han en stor vit klump i baken. Jag är ju ganska ny med hanar så har inte sett talg från Talgkörteln men antar att det måste komma därifrån. Fast klumpen känns hård o har kletat sig fast. Vet inte vad det annars skulle kunna vara?
Vill inte störa dom ikväll nu men tänkte rengöra imorgon. Hoppas inte det är fel att vänta…
Betyder detta nåt, att han är ranghög eller ranglåg tex? Eller är det nåt de bara utsöndrar medan de gör upp?
Det Melvin fått är inte från Talgkörteln, utan spermaklump efter att blivit "parad" av en annan hane. Blir som en stenhård vit massa som nästan är helt omöjlig att få bort utan att klippa. De har gjort upp om rangen helt enkelt och någon av de andra var visst högre i rang… ;)
Jaha det är det! Ja där ser man. Alltid bra att lära sig nåt nytt! Jag är ju som sagt ny med hanar o då dyker det ju upp nya frågor även om jag haft marsvin (honor) i några år.
De yngre hanarna red på honom men efter en stund ledsnade Melvin o började säga ifrån. Nu om nån av de yngre börjar kuttra o vagga med baken så tittar han på dom o tar ett steg mot dom o då slutar de…
Det låter som att de har gjort upp om rangordningen och att det vita i baken på Melvin helt enkelt är sperma.Men jag tycker det låter som att han inte är alltför ranglåg om han säger ifrån åt de yngre hanarna. ;)
Vad får dig att tro att han har dålig syn? Även om han skulle ha det så brukar de inte lida nämnvärt utav det. Det viktigaste är att de har bra hörsel. Det och luktsinnet brukar vara de bästa sinnena hos marsvin.
Vad gäller tänderna så ska marsvin ha ganska långa framtänder. Så länge han kan äta utan problem så är det ingen fara. :) Då slits tänderna ner normalt.
Lycka till!
#7 Ger hanar bara ifrån sig det på hanar eller även på honor? Inte för att min Calypso kan det då han är kastrerad men jag bara undrar ;)
Mvh Felicia
Hanar kan även göra det på honor när de uppvaktar dem.I alla fall enligt min erfarenhet. Men ofta så är honorna mer aggressiva och biter ifrån eller kissar på hanen då de inte är brunstiga och alltså inte vill.
#11 Okej :) Tack för svaret.
Mvh Felicia