Sätta ihop 2 hanar!
Jag har läst artiklarna här osv men vill ha mer hjälp!
Neutral plats. Jag brukar bada båda marsvinen med innan dem sätts ihop så att båda har "neutral" lukt.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Okej så så fort den lille kommer hem ska jag bada honom? Och så har jag badat herren innan som jag redan har hemma då? Och sen kan jag bara sätta dom i buren? Eller?
De är så små så jag kan nästan säga att det spelar inte så stor roll och bada behöver du inte göra med så små tycker jag. Städa buren före och släpp ner dom där på en gång eller låt de träffas på golvet en stund före om det känns bättre. Sprid ut grönsaker lite varstans och lämna dom i fred en stund. När du ser att de lugnat ner burrandet och dyl och sitter och äter, flytta ner dom i buren och lämna dom återigen ifred. Rör dom inte och stör dom inte så länge de inte slår varandra blodiga. Beroende på hur envisa dom är kan det ta allt från några sekunder till ett par dagar innan de inte vill vara utan varandra igen. ;)
Hoppas det går bra men det tror jag det gör. :)
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Okej tack så mycket! :) Tror nämligen att den hanen jag har hemma nu, är rätt dominant. Hade min hand med gruka i i buren igår, han borrade upp sin rumpa sådär du vet, och kurrade.
#4 Så gör alla mina 4 hanar emot varandra (har dem 2 och 2) 
OKej, men att han gör det mot mig, då visar han väll dominans? så den andra hanen ska helst vara låg i rang för att dom ska passa bäst:P?
#6 Inte en aning då mina aldrig ha gjort så mot mig, bara varandra:P :)
#6 Jag tycker det låter mer som att han är rädd. Hans kompis kommer säkert lugna ner honom. :)
#8 okej vad bra, ja han är rätt rädd tyvärr :/ Springe runt i buren när man kommer och gömmer sig helst :/ Kan det vara för att han är själv nu förtillfället? Ja jag hoppas kompisen lugnar ner honom sen! :)
#9 Ja kan vara, sedan är han ung, du har inte haft han så länge osv :)
Jaha okej :) Tycker ni jag ska bada hanen jag har nu? för säkerhetenskull eller ska jag skita i det?
#3 Tycker du att dom är små? De är ju 6 och 3 månader, det tycker inte jag är speciellt smått. Men det kan nog vara nog så bra, då vet man ju på en gång om de kommer acceptera varandra eftersom båda redan är könsmogna.
TS, jag skulle nog inte bada dem, det känns mest onödigt. Däremot skulle jag gnida in båda i burens inredning, så de luktar likadant.
Okej! :)
#12 Jag tycker det är smått. Så små brukar sällan vara så dominanta att det blir problem. Jag satte ihop en 5 månaders och en 3 månaders utan krusiduller, ner i samma bur på en gång som var ren. Det tog 2 sekunder sedan kunde jag inte skilja dom utan skrik och gråt. :)
Det låter inte som min lille pojk att vara rädd ? . Inte alls. :( Hoppas att han inte är sjuk eller liknande. Men jag skulle tro att det kommer ge sig när han får en kompis. Även om han satt ensam här med så stod han ändå breiv två burar med marsvin 0)
Har nu skaffat en kompis till Axel, de ryker ihop jätte mycket vågar inte ha dem i samma bur i natt..
www.fluffyochaxel.blogg.se
Jeppi har du hämtat buren du skulle ha till honom inatt? städade du i den stora burren innan du satte ihopp dom? jag brukar alltid göra allt nytt innan.
http://minbecel.blogg.se/
http://mina-duvor.webs.com/
#16 Slåss dem så att dem blr som som "bollar"? Små hanar eller hane ? liten brukar inte slåss :S Visst dem låterosv men det är för att visa vem som bestämmer, så länge dem inte blir som små "bollar" och ryker ihop att päls yr osv är det ingen fara.
#16 Ryker ihop som bråkar eller ryker ihop som öppna sår och blod rinner? Man ska inte sära 2 marsvin som inte i princip håller på att ha ihjäl varandra.
Yes bävern har fixat allt sådant..
Jeppi - bävern få komma och hälsa på Axel och den nya någon dag sen, hoppas det går bra att sätta ihop dom imorgon då du kan hålla kollen på dom.
http://minbecel.blogg.se/
http://mina-duvor.webs.com/
Då är det nog ingen fara men min lilla juckar på den stora kanske är vanligt fastän det är två killar?
#22 Det är absolut ingen fara och normalt för det är dominans
Men så länge dem inte blir som "bollar" och flyger på varandra så päls yr är det ingen fara alls:)
#22 Absolut normalt beteende mellan 2 hanar som gör upp om vem som är chef. ;)
Inget blod mer än på mig själv :) Biter i varandra men går bättre nu…
Gör det bävern =)
#15 ja han är rädd :/ svår att få tag på i buren, pratar inte så mycket när man har han ute i sin hage sitter han bara på en plats. Samma sak i sängen eller om han får vara med i soffan.. Väldigt skumt aldrig haft ett marsvin som är så rädd eller osocial, så hoppas att det släpper när han får en kompis.
#28 Fast personligheten är ju ruggigt olika från marsvin till marsvin. Jag har en liten här som haft sällskap hela livet som är ruggigt osocial mot människor, rusar iväg i buren och gillar inte alls att vara uppe i knät eller ha människokontakt utan trivs bättre i sin bur medans en annan som sitter själv i väntan på sin kompis är så social att man kan undra om han förstår att han är ett marsvin och inte en människa. Hade han fått hade han varit uppe med mig 24/7.
Men det är rätt konstigt att han var social i sitt förra hem och inte nu,
#30 Jo visserligen.. Han kanske bara inte hunnit landa ännu?
#31 antagligen det, eller hoppas verkligen att det bara är det! :)
#32 Och jag tror det har att göra med att det blir väldigt "tyst" alltså. Inga andra marsvin som pratar med honom eller så. De andra pratade ju med honom förut. Och sen handmatade ju jag honom när han var liten för att Mamman stötte bort honom. Så det är nog därför han hat tytt sig väldigt till mig. Men det kommer han göra med dig också ska du se. Tålamod =)
#30 Du har inte haft han så länge, han känner inte dig alls så bra som förra ägaren, ny miljö osv mycket som spelar in.
Läste på någon tråd att någon brukade bada marsvinen ordentligt och sedan gned de in Talgkörteln med citron. Fungerade varenda gång sa de! Adrig provat själv, men citronen kan vara hemligheten :)
I övrigt säger jag som de andra. Bada marsvinen, ha en neutral plats. Släpp ihop dem på ett stort område, med godsaker liggandes här och där.Skrubba rent allt! Ingenting ska lukta från något annat marsvin.
Det viktigaste är utöver detta tålamod. Jag tog hand om en gammal avelshane som hade fått statusen av flera stycken "Går ej att ha med andra hanar". Har aldrig stött på ett sånt aggressivt marsvin tidigare… MEN! Efter ett år gick han tillsammans med mina två andra marsvinskillar. De gjorde allt ihop, sov, åt, tvättade varandra.
Så ge inte upp! Lycka till :)
#35 okej tack så mycket! ja det gav mig ju lite hopp om att det faktiskt kan funka! :)