Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sjukdomarohyraskador
Läst 2838 ggr
Lyan
6

Mjölksyrad kalk och satinsjukan

Jag fick ett mail från en tjej som berättade om att man utomlands har fått positiva resultat på satiner där satinsjukan brutit ut av att ge mjölksyrad kalk och sola dem under en UV-lampa. Det har till och med vänt processen så att skelettet återkalkas igen!

Hon provar just nu med sin satin och märker väldig skillnad :-D Ny röntgen i januari.

Det är inget botemedel, slutar man ge kalket så kommer sjukdomen tillbaka och det verkar inte som att Artros som redan har bildats försvinner men om man börjar ge direkt som symtomen kommer så verkar det som att de kan leva ett helt normalt liv

Detta är verkligen helintressant!

Charlotta-B
0

Oj, vilken upptäckt. Ja verkligen jätte intressant :D

Charlotta-B

Cola&Bacardi
0

Intressant! :)

Mvh Linnea 

imoon
0

Så himla rolig upptäckt!Skrattande

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

Sanni
0

Ojdå, verkligen intressant! :)

Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)

Lyan
0

Visst är det! Jag kommer helt klart testa på Nellie när hon blir sjuk!

gnagarlover
3

jag hade börjat innan=)) så hon slipper bli sjuk kanske=))

Lyan
1

#6 Ja, funderingarna finns. Håller på att försöka ta reda på om det gör någon skillnad att börja innan symtomen finns, att ge stora mängder kalk är ju tyvärr inte helt riskfritt iom risken för urinsten. Hon kommer troligen röntgas i januari iallafall för att kolla hur skelettet ser ut just nu

imoon
0

Solningen skulle man ju kunna börja med innan hon blir sjuk, det är ju riskfritt! Så kanske man slipper ge kalk… Glad

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

ponytails
0

Har provat detta men det hjälpte inte. Den holländska studien visar att det inte handlar om en sjukdom som orsakas av kalk och D vit brist. Skelettet kalkas ur av bennedbrytande celler som löper amok. Som cancer. Man kan jämföra satinsjukan med Page sjukdom hos människan.

Bävern
0

vad bra men kan man inte börja med det innan dom blir sjuka?

http://minbecel.blogg.se/

http://mina-duvor.webs.com/

[SallysPigge]
0

Försöka kan man ju göra för att se om det hjälper. Håller alla tummar på att detta kan hjälpa dom flesta satiner i alla fall :-D

Charlotta-B
1

#9 nu vet jag inte riktig vad page sjukdom är. Men du skrev även nått om canser så jag antar det är nått i den stilen? Satin är ju en genetisk sjukdom. Men om det skulle vara canser liknande borde det inte finnas hos andra raser med? Inte så insatt, men tycker det är intressant och vill ju lära mej så mycket man kan :)

Charlotta-B

Lyan
0

#8 Ja, har varit iväg och köpt lampa idag så hon ska få sola varje dag :-)

#9 Hur många har du provat på? Jag vet inte hur många som blivit provade på allt som allt men på det jag läste så var det flera stycken där skelettet blev mycket bättre av detta, sedan hur många procent som blivit bättre vet jag inte. Det var tydligen viktigt att det var just mjölksyrad kalk och att de verkligen fick tillgång till UV-ljus, därav lampan, solljus räckte inte vad jag förstod.

Det är synd att det inte finns någon forskare i Sverige som verkligen kan ta tag i alla frågetecken med satin och förhoppningsvis till och med lokalisera själva genen

ponytails
2

#13 Mjölksyrad kalk innehåller kalcium, men i relativt liten koncentration. Jag förstår inte varför man ska välja just den varianten av kalk, det är ju kalcium man är ute efter, eller? Det samma med sol, det är ju UV ljuset man är ute efter. Det är samma som i en UV lampa. Eller? Man kan lokalisera sjukdomsbärande gener hos andra djur så det borde gå med satinsjukan hos marsvin också. Men det kostar garanterat mkt att ta fram den analysen. Kanske kommer i framtiden i USA, de är framgångsrika på genforskning. Tyskland har också några genlaboratorium. UV ljus behövs för att D vitamin ska bildas av kroppen själv. D vit behövs tillsammans med två hormon i kroppen för att kunna hålla balans mellan kalcium och fosfor i blodet och för bygga skelett. Om kalktillskott och UV ljus skulle bota satinsjukan så handlar det om en sjukdom i bisköldkörtlarna. Jag tror inte det är så många likheter mellan sjukdom i bisköldkörtlarna som det är med Page sjukdom och satinsjukan. Tänker främst på ALP värdet och normala njurar. I bisköldkörtlarna finns de hormon finns som reglerar kroppens balans med kalcium i blodet. T ex för låg nivå så gör hormonen att kalcium frigörs från skelettet och får normal nivå igen. Det finns sjukdomar i bisköldkörtlarna och överproduktion kan inte botas utan körtlarna måste opereras bort. Tyvärr tror jag det är en myt att satinsjukan marsvin skulle kunna bli friska med kalk och UV.

ponytails
0

Min första satin, Bilbo, som blev sjuk gav jag kalktablett, glukosamin, omega-olja, multivitaminer, antioxidanter. Minst 20 min solning om dagen. Lucern som är kalkrikt. Från att legat ner större delen av dagen och dragit upp ett bakben blev han piggare och piggare. Jag behandlade honom i flera veckor. Men plötsligt en dag blev han mkt dålig. Och det såg väldigt illa ut på röntgen. För dom som inte klarar att låta avliva sina satinsjuka marsvin direkt så brukar jag rekommendera den behandlingen jag gav min Bilbo. Och metacam.

Lyan
1

Anledningen till att det skulle vara mjölksyrad kalk var att den var lättare för kroppen att ta upp och anledningen till lampa var att man verkligen skulle vara säker på att kroppen fick tillräckligt med ljus.

Att det inte botar sjukdomen är jag fullt medveten om och det skrev jag också i #0 men eftersom flera satiner visar återväxt av benmassan så gör det ju uppenbarligen något. Sedan är ju frågan hur många procent som det hjälper på, det kanske bara är 1%, eller 70%, det går inte att veta utan vetenskaplig dokumentation.

Fick Bilbo bara solljus? Jag har ju dina satinfall och där står att Bilbo blev sämre i slutet av oktober och på vintern är det inte mycket UV-ljus som når fram, till och med människor har ju problem med det.

Det jag backar på är att artrosen som redan bildats inte försvinner, därav tankarna att börja i förebyggande syfte. Ett marsvin vars skelett redan är paj hade jag inte försökt behandla just för att även om skelettet blir starkare kommer ändå artrosen smärta och ge lidande. 

Ja, tyvärr är det ju pengarna som fattas för att någon ska ta upp forskningen :-( Hade man kunnat lokalisera genen så hade man kunnat få bort satinet iom att man kan testa vilka som är bärare. Jag hade gärna betalat mycket för att testa alla mina som ska avlas på.

Lyan
0

Nellie tyckte inte lampan var någon hit. Dels var man ju tvungen att sitta still vilket är tråååååkigt och dels fick ju de andra godis! Matte sa att det var precis samma godis som låg i Nellies bur men nope, det svaret dög inte åt fröken så hennes godis låg oätet medans hon knuffade och bökade runt på och i filten för att visa hur tråkigt hon hade. Knasgris :-P Fast samtidigt förstår jag henne för hon är väldigt aktiv och aldrig still plus att hon var utsvulten när hon kom och fortfarande har ett ganska stört ätbeteende pga det. 

Fast hon vänjer sig nog snart eftersom det blir 2 gånger om dagen hon ska sola och i värsta fall får matte också sola med Nellie i knäet :-)

ponytails
1

Jag undrar vart de hittat info om att mjölksyrad kalk skulle tas upp av kroppen lättare. Man måste ju dessutom ösa i sig flera skoper jämförelsevis mot en lite tablett för samma innehåll kalcium.

Ja, det blev solljus för Bilbo. Även om det är molnigt så träffas huden av UV-ljus. Det räcker att ett område av huden träffas. Man har undrat om hästar som har täcke på sig får brist. Men det får de inte eftersom hals och huvud är fritt.

På vintern ger man AD-droppar till barn då deras kalkbehov är stort. Kanske lättare att ge AD-droppe till marsvin än sitta i sollampa?

Artros kan underlättas av glukosamin och olja med omega-3, omega-6, EPA och DPA och allt vad det nu heter. Jag ger en olja som heter EFA till marsvin. Den är vegetabilisk. Fisklever olja som jag själv tar vill jag inte ge ett marsvin!

Jag har inte upplevat att satinsjuka lider av Artros. Artros är pålagringar och inte urkalkningar. Alltså Artros är tvärtom satinsjukan. Har du vän klart för sig att det är både Artros och satinsjukan på sitt marsvin?

Jag hade solat med marsvinet i knäet. D-vitamin är rena mirakel vitaminen, förstärker immunförsvaret. Så håller ni er friska båda två Glad

Lyan
0

#18 Jag vet inte var de har hittat att det ska vara just mjölksyrad kalk, läste bara att det tydligen skulle vara lättare att ta upp. Kan det vara att det är mindre risk för urinsten med mjölksyrad kalk än vanlig?

Jo, att kroppen tar upp solljuset lätt vet jag men det är ju ändå stor risk för brist på vintern, dock har jag aldrig märkt något på mina trots att de fram till förra vintern har haft vanliga lysrör och ingen tillgång till fönster. Förutom Xander så har mina satiner blivit relativt gamla trots brist på UV-ljus. Faktiskt så var den sjukaste en 6månaders satinsheltie som bott ute under sommaren men han var vanvårdad i övrigt (ingen mat, inget vatten)

Fast om man tillsätter D-vitamin finns väl risken för överdosering? Med en lampa bildar ju kroppen bara det den behöver.

Det är ju inte riktig Artros men jag vet inte vad man ska kalla det, använde Artros i brist på bättre ord. Det bildas ju "skorvigt" ben i lederna som skaver men enligt de trådarna jag har läst så har ingen fått resultat av glucosamin så något annat knas än just Artros borde det ju vara

EFA gav jag till Mattis, min vet. sa att den var bättre än animaliskt men om det stämmer eller om det var för att det var den de sålda på kliniken vet jag inte.

Haha, med tanke på att matte är blek som ett spöke så hade det nog varit en bra idé att sola ihop med Nellie XD

Nellie hade ett "skov" med ont i våras. Jag hade flera satiner som blev sjuka med kort mellanrum men kan inte komma på något som kan ha utlöst det. På Nellie gick det över på några dagar och hon har inte visat någonting sedan dess. 

Jag tänkte röntga henne så fort som möjligt så jag vet hur hennes skelett ser ut.

Nellie är förresten halvsyster till den som dog vid 6månader, hon är snart 40månader. Deras morfar blev 51månader

Lyan
0

Här är trådarna jag fick

Tråd 1

Tråd 2

ponytails
0

Läste tråd 2 först. Då vet jag vem tjejen är som mailade till dej. Hoppas hon lyckas bättre med sin Wilma än jag gjorde med Bilbo. Hon har hållt på mkt längre tid än jag gjorde. Att Bilbo blev sämre i samband med hösten kom kan vara UV ljuset. Jag skaffade aldrig en UV lampa och gav kanske upp för tidigt? Men samtidigt känner jag att om ett marsvin måste gå på Metacam hela livet så är frågan om det är rätt eller inte. UV ljus och kalktillskott hela livet är ok så länge det inte bildas urinsten. Spännade att se vad röntgen visar på Wilma i tråd 2 nu i januari. Glöm inte att uppdatera till mej och alla andra!

Lyan
0

#21 Jag håller med dig om att man inte ska hålla dem vid liv för länge, jag har alltid tagit bort mina direkt de visat symtom eftersom jag inte har vetat att de kanske kan bli hjälpta. Jag har bara sett allvarlig satinsjuka hos djur som kommit hit sjuka och varje gång lovar jag mig att mina aldrig ska få bli så dåliga!

Det är därför jag vill börja i förebyggande med Nellie för jag vill inte att hon ska behöva ha ont medans jag väntar på att behandlingen kanske hjälper.

Det är mycket möjligt att det var pga UV-ljuset med Bilbo, men det är ju svårt att veta eftersom det kanske är mycket mer än UV-ljus och kalk som spelar in.

Jag tror att eftersom "artrosen" inte försvinner är det viktigt att börja innan den bildas så man slipper att ge en massa smärtstillande.

Jag vet inte om du kommer ihåg att jag ringde dig i våras? Det var Nellie jag var mest orolig för då, ändå är hon den enda som finns kvar och inga fler skov har hon fått. Har du också varit med om marsvin som fått skov för att sedan bli bättre? Jag vet minst 2st på rak arm förutom Nellie men ingen har blivit röntgad, jag ska få Nellie röntgad så fort jag har pengar. Hon visar ingen smärta alls hur mycket jag än vrider på henne men jag är ändå nyfiken på hur hennes skelett ser ut.

Japp, kommer uppdatera :-)