Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 2887 ggr
nadilda
0

Hur mycket jobb?

Min kompis funderar på att köpa två marsvin, men hon har läst någon stans att det är super mycket jobb med dom, men hur mycket jobb är det igjentligen?

Hon har en kanin, är det mycket mer jobb med två marsvin än en kanin?

Hur mycket tid lägger ni på era marsvin?

Fridaaaa
0

1 kanin kräver mer än 2 marsvin tyckerjag jag.
Har själv 5 kaniner och 6 marsvin.

Visst, både kaniner & marsvin kräver motion men kaniner behöver ju större yta och motionera på osv.

Men personligen tycker jag kaninerna kräver något mer än marsvinen. Men marsvinen kräver ju inte hur mycket som helst. Dem har ju varandra också. Men daglig motion, utfodring, kel och mys ;) Räknar inte hur mycket jag spenderar med mina marsvin men blir nog kanske 2-3 timmar sammanlagt, utsprett över dagen. Sedan får dem minst 3 timmars motion i hage/på golvet var dag (eller jag försöker varje dag). Kaninerna för vara ute i hagarna flera timmar/dag plus sele flera dagar/vecka :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

BellaDonna2
0

Jag håller med #1 :)

sowhatever
0

om man inte är villig att lägga mycket jobb på sina marsvin tycker jag inte ens att man ska köpa något ? men det är väl lagom mycket saker att göra, jag tycker att det bara är kul att ta hand o mina marsvin, det man behöver göra är väl ungefär:

*städa buren typ 1-2  gr i v.

*ge dom nytt vatten 1-2 gr per dag.

*ge dom mat.

*gosa med dom :)

*motionera dom varje dag över en timme (om de har väldigt stor bur så behöver de inte lika mkt motion)

aa typ det .. vet inte om jag har glömt något :D

BellaDonna2
0

#3 Tror inte hon menade på det viset, att hon inte är villig att lägga ner tid. Hon vill nog bara höra sig för lite så hon inte gör nåt förhastat som hon inte är berädd på :)

Fridaaaa
0

#3 Sedan är det olika från person till person vad man tycker är "Mycket jobb" med :)

nadilda
0

Tack för svaren!

Såklar hon kommer att lägga ner tid och jobb på sina marsvin men hon vill ändå veta hur pass mycket. :)

Hon läste i en bok att man skulle bada marsvinet minst en gång per vecka och att man även med korhåriga marsvin skulle bosta dom flera gånger per dag, är det sant?

sowhatever
0

6# okej :) nej då marsvin behöver inte badas alls ofta, jag brukar bada mina en gång i månaden ungefär, men man kan bada dem när de blir lortiga. Det behövs inte alls så ofta :)

gnagarlover
0

korthåriga behöver ingen borstning.jag tar ett sämsskinn en gång i veckan.

Fridaaaa
0

#6 Nej det är fel. Dem ska inte badas 1 gång/vecka. 1-4 gång/år om man inte ska ställa ut.
På hanar kan man behöva tvätta Talgkörteln då och då.
Säg till henen att inte lita på böcker, utom en, den som bland annat Eragons marsvin har skrivit, minns ej vad den heter tyvärr. Men ganska ny. Den är kanonbra, alla andra böcker (ialla fall fall alla dem jag har läst) är inget bra.

Borstar inte mina, bara min långhårsmarsvin, de andra behöver inte det.

nadilda
0

#9 Det ska jag säga till henne, jag har också märkt att man ska ta allt som står  i vissa smådjursböcker med en nypa salt. Det var därför som jag frågade för när hon sa hon hade läst det så tyckte jag att det lät lite skumt.

[Quickeman]
0

Vill bara tillägga att även vissa honor lätt blir väldigt kladdiga på/runt Talgkörteln. Har själv en sådan dam nämligen Glad

dumlekola
1

#10 Så här ser Mia Winges bok ut. (Den finns att köpa på de flesta webbsidor för böcker, men nästan ingen hade bild.)

Humlans marsvin är en väldigt bra faktasida som har korrekt och väl uppdaterad fakta. Säg gärna åt din kompis att läsa runt bland alla flikarna där. Då är hon väl förberedd på att ge sina marsvin bästa möjliga förutsättning till ett fantasktiskt liv! Glad

nadilda
0

#11 och #12 tack för tipsen! allt ni säger talar jag om för min kompis :-)

Fridaaaa
0

#12 Ja det var den jag menade :=D

sowhatever
0

vad är Talgkörteln ? .. :S

Fridaaaa
0

#15 Den sitter bak på marsvinet, ovanför "svansen" :)

sowhatever
0

#16 aha ;)

Mirinda
2

Vad bra att din kompis tänker sig för och frågar andra som har marsvin!

Det som jag tyckte var svårast i början var att lära sig hur mycket mat de skulle ha. Då tänker jag i första hand på mängden C-vitamin i olika grönsaker. Humlans marsvin, som #12 rekommenderar har en överskådlig och bra näringstabell, med bl a C-vitamin- och kalcium-mängden i 100 g av vanliga marsvinsgrönsaker. Den blev vår "matbibel" i början. Mia Winges bok "Mitt husdjur marsvinet" borde säljas i varje djuraffär med självaktning. Och då menar jag innan de ens tänker tanken att sälja marsvin till en kund. Den kan vara svår att hitta, men prova på biblioteket eller på Ad Libris (bokförsäljning på nätet med gratis frakt), där jag köpte den.

Mia Winge går igenom det grundläggande man måste känna till innan man skaffar marsvin. Boken är enkelt skriven, så att såväl barn som vuxna lätt kan förstå innehållet. Därtill finns roliga teckningar och man blir väldigt inspirerad av "tonfallet" i boken.

Att säga hur mycket tid man lägger ner på marsvinen är svårt. Vissa dagar blir det mindre tid och andra dagar mer. Det som varierar här hos oss är tiden vi gosar, borstar och pysslar om (OK då; skämmer bortSkrattande) dem. Mycket gurka och tyvärr väl mycket persiljaSkäms blev det i början och maskrosblad som är suveränt att använda som muta när man ska få marsvinen tama.

Säg till din kompis att hon kan kontakta en seriös uppfödare. Uppfödarna svarar gärna på frågor, för de vill att deras marsvin ska få bra hem.

Jag tillbringar mycket tid med att sitta i soffan och titta på och småprata med våra mysiga busfrön. De är nu i tonåren och ibland är den ena grabben så kaxig och den andra så kärlekskrank att det bara inte går att hålla sig för skratt. Den lille kaxige är kastrerad och den store med vårkänslorna försöker intala sin burkompis att han är en hona. När kaxisen tröttnar rejält på uppvaktningen är han lika pricksäker som vilken irriterad hona som helst. Gissa om den store fått shamponera sin vita bläs flera gånger? Det gäller att vara försiktig och akta nosen, för morots- och paprika-pink måste den stackars nobbade grabben få hjälp att ta bort.Skrattande

Det tristaste med att ha marsvin är all städning det genererar. Det är inte bara buren som vi rensar ut bajs och vått kutterspån ur varje dag. Kutterspån är mjukt och skönt för marsvinstassar att gå på. Men människotassar med strumpor och att ha fel sorts brallor när man sysslar med spån och hö gör att vi människor sprider spån ut över golvet. En bra dammsugare är jätteviktig att ha. Och tålamod förstås.

Vi var väl förberedda innan våra fyrbenta familjemedlemmar flyttade in, men det blev ändå inte som vi trodde. Det blev mer jobb än väntat, men också mycket roligare än jag någonsin kunnat föreställa mig.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

dumlekola
1

#17 I den här tråden om att bada marsvin har jag svarat med bilder på smutsig talgkörtel på både svart och vitt marsvin… Glad

nadilda
0

#18 Tack för att du tog dig tid och skrev ett långt bra svar! :)