Hässleholm 5/5?
Eftersom jag lyckats missa de 2 utställningar i min närhet funderar jag på att åka till hässleholm, men jag har inte varit på utställning innan så jag måste kolla om det är någon härifrån som ska dit? :)
Vet någon var i hässleholm den kommer hållas? Eftersom jag åker tåg isf måste jag veta om jag kan ta mig dit från stationen på ett enkelt sätt så det inte ligger tusan åt skogen. ;)
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Vart bor du då?? :P
Från Marika och hennes bästa vänner =)
Gå in på www.halfwayhome.se och hjälp oss att hjälpa hemlösa hundar. Ange referens Marika Norrman.
#1 Blekinge :)
Aha, jag bor på andra hållet :P Södra skåne =)
Gå in på www.halfwayhome.se och hjälp oss att hjälpa hemlösa hundar. Ange referens Marika Norrman.
Jag ska tyvärr inte dit, för ska iväg på annat håll den dagen! Synd, annars kunde vi samåkt.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#3 Hehe. Ska du dit då?
#4 Aww vad synd!
Vet inte ännu. Har öppethus på ett hundhem som jag angagerar mig i.. Hässleholm är ganska långt för mig utan körkort..
Någon som vet nån norr ifrån som ska till hässleholm?
// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/
Fick veta att man inte får veta hur dags det är förrän man får bekräftelsen, och eftersom jag åker tåg kan jag inte veta om jag kan eller inte förrän man får veta hur dags - och då är det för sent för att anmäla.
Insåg just att mina framtida utställningar lär bli ruggigt få när det inte går att planera. :(
Fast jag tror att de kan vara lite flexibla med incheckningstiden bara man hör av sig och meddelar varför man blir sen och när man räknar med att komma. Kl 8-9 tror jag det varit incheckning på båda de utställningar jag varit på hittills. Den vi ska på nu på lördag kommer incheckningen att vara senare eftersom det är stämma på förmiddagen. Men kollar du av att det finns tåg så du kan vara framme före eller strax efter 9 så borde det ju fungera med de flesta utställningarna. Kontakta dem som håller i utställningen. Jag tycker alla har varit väldigt hjälpsamma när man kommer som nybörjare.
Inchecken brukar som sagt vara mellan 8-9. Har jag egen bil med mig eller kan låna någon så kan jag nog hämta dig på stationen :-)
#9 Jo självklart, jag är så irriterad ikväll på allt och alla så min attityd är inte direkt på topp. ;)
#10 Tåget är på stationen 9.40 så jag vet inte om det är för sent tyvärr. :/ Det enda tåget innan dess gick typ 5, lite väl. ;)
#11 Behöver du byta tåg i Kristianstad? Tänkte om det stannar lagom i Sölvesborg så kan du åka med härifrån om jag kan låna en annan bil än mormors Smart (sådana här tillfällen blir jag sur för att jag sålde min ><)
Annars borde det funka att checka in den tiden också om du tar kontakt med någon ansvarig så de vet att du kommer senare. Jag har checkat in även efter att utställningen börjat när jag har varit på villovägar och det har inte varit några problem :-)
#12 Nej byte i Karlshamn… Jag kan åka till S-borg men då är tåget inne 8.57 och det är för sent va?
#13 Byter de i Karlshamn nu? Det visste jag inte. Tyvärr är det för sent, tar 40min till Hässleholm härfrån :-( Men jag kan som sagt hämta dig från stationen i Hässleholm :-)
Jag ska dit :) Vet inte om jag ska ta tåget ännu eller om min mamam kör mig! Det är ju en liten bit o gå, kanske en tio minuter. Så helst skulle jag ju vilja åka bil för att inte stressa grisarna. Men annars måste jag fixa någon slags kärra/barnvagn så som jag kan ha transportburarna på XD Det är min första utställning där jag ställer ut marsvin också! Har bara varit o tittat innan! Åker jag tåg från kristianstad kan vi ju slå följe om du känner dig osäker på att hitta, jag hittar :) Annars löser det sig säkert så att någon kan hämta. Utställningen ligger som sagt inte långt från stationen.
#15 Man byter från tågbuss till tåg i karlshamn för dem bygger om banan mellan k-krona & k-hamn :)
Vet ni vilken tid allmänheten får komma in på utställningen eller hur lång tid efter incheckningen, vi får komma.
#17 Du kan kolla på inchekningen med om du vill det :D Men inchek brukar hålla på 1 timme ca lite olika på olika klubbar innan själva bedömmningen startar.
Charlotta-B
okej, tusen tack:). Det är första gången som jag och sambon ska gå på en marsvinsutställning, har tidigare enbart gått på hundutställning:).
Får se vad jag kan få tag på för bil för mormor skulle ev. iväg och mamma skulle jobba :-/ I "värsta" fall får jag också åka tåg ^^ (Ibland känns det skit att ha sålt bilen!)
Vad ska ni som ska dit ställa för några?
Jag är faktiskt ganska säker på vilka jag ska ställa för en gångs skull men kommer nog ändra mig några gånger till som vanligt :-P
Här blir det nog inget för mig.
Jag vill helst ställa ut mina 4 avelsdjur.
2 är dräktiga och en har lyckats få sig ett rejält hack i hakan så den är just nu en enda stor sårskorpa samt att han fick ett ärr i ögonvrån från ohyran som nu är pälslöst.
Återstår då en liten gris bara just nu.
Så vi avvaktar nog lite. ;)
Jag har anmält alla mina tre grisar. Till samma klass och de är nästan lika gamla. Hur ska det gå till XD Jag tänkte att när jag ändå håller på kan jag ju ta alla :P Vill ni läsa mer om dem finns det här: http://www.taggadetassar.se/marsvinen.html
#22 Det går ;) Jag hade 3 av 4 marsvin nästan på raken sist hehe :)
Finns alltid någon som kan hjälpa till annars :)
#22; Haha, det är bra man ska köra hårt ;) Jag kan gärna bidra med en hand eller två om det är så att alla ska upp på rad :)
Själv har jag inte anmält än men som det ser ut nu blir det:
Muffes Superyellow, Self cream - Ras sr
Saphira's Sheik, Nonself black fox - Ras jr
Duetten's Swarowski, Eng crested black fox - Pet 12-18 mån & möjligtvis ras sr.

Vi kommer till den här utställningen i Hässleholm :)
Anm. marsvin:
Kanel-petklass.
Humlan-petklass,klippt långhår.
Skuggan-petklass,klippt långhår.
Hur går det till på utställningen? Finns det stånd med marsvins-tillbehör, har hört att det även förekommer marsvin till salu stämmer det? Ni som är vana att gå på utställningen, vore snällt om ni kan berätta lite:).
Som det ser ut nu så kommer jag :)
Blir isåfall:
Silvia - Pet
Junimas Touch Diamond - Pet
/Amanda & 5 marsvins flickor :)
Min blogg: www.lenaamandaatensia.blogg.se
Jag hade tänkt åka men jobbar den dagen och kan inte byta bort mitt pass, tyvärr.
Hanna
Jag kommer med två Alpacor som ska ställas i Juniorklassen. Någon mer som ska ställa i junior?
Mvh Majéla på Mollertons www.mollertons.n.nu
Nu har jag anmält Spike, Yohnny, Dovv, Rema, Honey och Lilly i pet :-)
Nu börjar det bli dags att börja med förberedelserna! Jag tänker inte åka ut ännu en gång pga slarv och tidsbrist! Eftersom jag ska ställa så många blir det stressigt även utan en massa att fixa på utställningsdagen.
Jag hoppas på att Rema tar ännu ett silverkort och blir guldpet på endast tre utställningar
Tänkte kolla om det är någon som åker upp söderifrån som jag ev. kan samåka med? Sambon är inte allt för entusiastisk, men han ställer upp om jag inte hittar någon att åka med. Jag bor i Lund, men kan ta mig till närliggande platser :)
#31 Vill du berätta för en novis vilka förberedelser du gör med dina marsvin och allt runtomkring? Jag kikade på din hemsida häromdagen och vi har väl inte samma raser har jag för mig men jag tycker ändå det är spännande att höra vad ni andra gör.. :)
#33 Jag ställer bara i pet så det är lite skillnad mot att ställa i ras. Har tidigare ställt i klippt men det har inte blivit av på länge men tanken är att börja med det igen nästa utställning.
Jag filar och smörjer tassarna, badar, tvättar Talgkörteln och rensar öronen. I pet är det väldigt viktigt att allt är perfekt för konkurrensen är stenhård. Det jag har slarvat med två gånger i rad är öronen ><
Jag börjar att fila lite smått nästan en vecka i förväg för att det inte ska bli för jobbigt för djuren och ett par dagar innan så smörjer jag med tassalva för att få det där lilla extra mjuka. Dagen innan badar jag med både schampo och balsam för att få rena, vita, mjuka och väldoftande grisar och fixar även Talgkörteln då, gnuggar med diskmedel och borstar försiktigt med en mjuk tandborste. Finklipper långhåren så de ser extra välvårdade ut.
Har en låda med prylar som egentligen inte ska plockas ur mellan utställningarna men eftersom jag alltid slarvar bort allting så går jag och plockar ur den vilket betyder att jag måste leta reda på allting igen när vi ska iväg >< Där har jag plattor, handduk, schampo och balsam, tops, våtservetter, fön, fil, klotång mm, allt som kan behövas för det sista finliret och så det finns om någon annan har glömt hemma och behöver låna.
#34 Tack för ditt svar! :)
Jag har läst att de första utställningarna kan man ha en ihopvikt handduk att sätta grisarna på men bör man ha något hårt och stadigt i den, som en bit kartong eller något tycker ni?
#35 Så lite så :-) Jag tycker handduk blir för instabilt så något stadigt bör du nog ha i den
#36 Ok då ska jag fixa något hårt och vira en handduk runt.. :)

På tal om underläggsdukar till utställningsplattorna kan jag rekommendera mickrofiberdukarna som man ofta kan köpa buntvis i olika färger.
Dom är lagom stora och oftast är dom buntade i blandade färger så man kan skifta för vart djur som skall visas samt dom är även lättvättade och framförallt billiga.
Marsvin 4-ever
.
#38 sånna andvänder vi, tycker dom är superbra. Lagom storlek. Vi har fäst kardborreband under våra plattor så duken ligger där den ska
#38 Bra tips! :)

#39 Smart med kardborreband. 
Marsvin 4-ever
.

Ni som ska till Hässleholm - hur går det med förberedelserna? :)
Här är iaf. förberedelserna i full gång men vi är långt ifrån klara än… :P I morgon ska det fortsättas med förberedelserna och packas inför lördagen.
Jag har precis börjat med öronrengöringen som är det första steget i förberedelserna för mina tre grisar som skall ställas i pet! Smörjning av tassarna gör vi redan regelbundet och har gjort sedan de kom hem till mig, så torra tassar behöver jag inte oroa mig för ;) Dock är det förtsa gången jag rengör öronen. Har gjort det på Paisley nu, som är den lättaste att hantera. Använde lite otoclean öronrens och en tops (bara i ytterörat) men skall prova med vanlig bommul på nästa. Alla kommer få rengjorda öron ikväll. Wixen kommer att badas ikväll. Paisley och Anouk badas imorgon. Och alla får klorna klippta och tassar smorda imorgon. Paisley och Anouk kommer också bli lite trimmade i pälsen imorgon :)
Jag har kommit till stadiet när jag är så nervös att jag förbannar både mig själv och alla i närheten för att jag är så korkad att jag anmäler till ännu en utställning trots att jag vet hur nervös jag blir. När jag upptäcker att jag antingen har anmält fel djur för att någon annan har bättre hull eller lyckas klippa i pulpor eller hittar något litet sår som inte fanns igår osv.
Spike kommer strykas för han är inne i en rejäl tillväxtperiod så han är ser ut som en lång slang med päls. Honey är lite dålig i magen pga lite för mycket gräs, inte diarré men lite kladd i bajset så får se om det är borta helt tills imorgon annars får han också stanna hemma.
Förutom det så är jag i rätt bra tid med alla förberedelser. Tassar och öron är så gott som färdiga, bara lite finputs innan vi går upp på bordet och badas gör det imorgon
Jag har badat tjejerna och fixat tassarna med kloklipp och fotsalva. Imorgon putsar jag lite i öronen och sen är jag klar.. tror jag? Usch nu blev jag nervös igen.. :)
Haha, jag är inte alls nervös, trodde inte man blev det inför marsvinsutställningar? :P Fast jag är väl härdad efter agility - och lydnadstävlingar med jycken…där kan vi snacka nervositet!
Stort lycka till för er som ska ställa ut era marsvin, vi ses där:)
Lycka till imorgon allihop! Själv får jag sitta o vänta på en gris som ska hit efter utställningen
Lycka till alla imorgon! :)
Lycka till allihopa! Vi ses där. Jag ska mingla runt och hoppas jag träffar er och fattar kanske tillochmed vilka vissa är.. :)
#48 Jag lovar att jag ska frakta henne försiktigt ;)
#50 tack så jättemycket :)
Hade inte fått hem henne om du inte tagit henne.
#51 Så lite så, jag ska ju ändå dit och tillbaka. :)
# 51 Såg att Mollertons ska ta med sej djur från utställningen till er. Skulle hon /han kunna ta med Isprins också ?
#53 Ska du till utställningen i Hässleholm? För isåfall kan jag ta med honom också om det inte gör något för Lixims. Mig gör det inget iaf. Men när man ändå har hela bilden full med söta grisar kanske jag tar till flykten.. vi får se ;) :)
#53 54. Skulle vara toppen om det skulle gå och lösa!
Virriga jag hade inte en tanke att fina Isprins skulle till hässleholm.
# 54 Han ska ställas i både Pet och Ost. Har du brått hem ;) utifall han skulle gå till final ? Risken finns….
#56 Jaså, han ska ställas.. Alltså jag har ju egentligen inte så bråttom men jag har två barn och barnvakt som väntar på mig hemma och 1,5 timmes bilfärd så ju tidigare jag kan åka desto bättre. Om jag får vänta en halvtimme eller max en timme efter att jag själv är färdig är inte hela världen men om det är längre tid emmellan så behöver jag nog åka tyvärr… Brukar de ta lång tid mellan junior, pet och finalen? Mina ska ställa i junior och pet nämligen. Vad är Ost för en klass?
#57 Petfinalen brukar vara sist i regel, i alla fall dem 2 gångern jag har ställt.
#57 Det är lugnt, vi får helt enkelt skippa det som inte hinns med.
Ost är en förkortning för ostandardiserad, det är den klass man ställer lakeland som Isprins är.
#59 Okej!
Men du kan väl pm:a mig ditt mobilnummer om vi nu mot förmodan skulle ha några svårigheter att hitta varandra på lördag och är det inte för länge imellan allt så tar jag med lilla isprins också.
Någorlunda klar äntligen. Får se hur det går imorgon, Spike är ju redan struken och Honey har en talgknuta på skuldran, han har haft den länge men nu har den vuxit lite, så får se hur jag gör med honom. Alla utom Yohnny är badade och klara med bara lite finputs kvar.
Såhär känner ni igen mig imorgon ;-)
#61 naaaaeeew! Vilken finis! Och nyklippt och allt! :)
Jag är färdig med grisarna. Nu ska jag bara packa till imorgon. Nyss kom jag dock på att jag totalt har glömt att fixa någon utställningsplatta men sånadär dukar har jag iaf köpt haha! Så där får jag nog göra någon akutlösning sen när barnen har gått och lagt sig.
Jag funderade lite på en sak som ni kanske kan hjälpa mig med. Jag ska ju ställa de två alpacorna men tycker ni jag ska ta med mig den lilla peruanen också trots att hon inte ska ställas. Hon blir ju ensam hemma i många timmar annars.. jag funderar fram och tillbaka, hon kanske blir jätteledsen när hon blir ensam eller så har hon det bäst här hemma i lugn och ro? Vad tror ni?
Nu är alla mina grisar färdiga också! Får ta med mig alla grejerna så jag är beredd imorgon om jag skulle hitta något jag missat på dem ;) Deras burar är också iordninggjorda, så att det går snabbt imorgonbitti att ge sig av!
#61 Såg dig i Landskrona och pratade lite med dig om dina hus! Men imorgon skall jag presentera mig också :)
Nu är vi hemma igen och grisarna är virkonade och sitter och mumsar gurka. Träffade flera "mifare" och det är alltid lika tredligt :-D
Resultaten var helt ok även om jag hade önskat bättre (är man någonsin helt nöjd egentligen?) Rema fick sitt tredje silverkort och kan nu få de prestigefyllda bokstäverna GP framför sitt nanm efter endast tre utställningar :-D Hon kom även på sjunde plats i finalen. Honey och Yohnny fick vars ett silverkort. Dovv och Lilly gick det inte så bra med eftersom Dovv har tappat lite hull och Lilly fattas det där lilla extra.
Det följde även med en ny liten gris hem, hon får en egen presentationstråd.
Vad trevligt att en liten gris följde med dig hem:)
Hej allihopa! Nu ligger jag i sängen med laptopen i knät, helt slut! Men det var himla trevligt att titta på alla fina grisar och prata med trevliga människor! :)
Det gick ganska bra för mysan tyckte jag, hon kom två i pet junior och tvåa i ras junior. Och fick sitt första cert i ras, (hon hade lite vassa klor på framtassarna i petbedömningen tyvärr) om jag fattade det hela rätt… kände mig allmänt förvirrad av alla nya intryck och av att hålla reda på mig själv och vilka grisar som skulle upp i vilken ordning. :) Men trevligt som sagt!
Med mig hem fick världens finaste Xanté följa med. Han kommer från SMF Ixias och jag är väldigt glad för denna stora, tjusiga kille. :)
Nu har alla fått vitkål, morötter, gurka och nyt härligt hö som de genast började mumsa iväg på.
Ha det fint allihopa, tills nästa gång! :)
Xanté, bilden är lånad av SMF Ixias

Vi kom hem för ett litet tagsen, rätt trött efter dagen och resan hem .. Men var en trevlig dag och en rolig utställning :)
För våra grisar tycker jag det gick helt okej:
Kanel:
Petklass – 1/3, silverkort, 91 p, final – BIS PET 9.
Humlan:
Petklass – 2/3, 91 p – ej final.
Klippt långhår – BKL 2, silverkort.
Skuggan:
Petklass – 2/5, 90 p – ej final. HP för bästa frisyren.
Klippt långhår – 5/5.
#66 Fin! :D Och kul att det gick så bra:)
#67 grattis :) Förstår att Skuggan fick det HP priset ;)
Verkar som att det har gått väldigt bra för mifarna överlag idag :-D

#68 Tack :) hihi, ja, Skuggans frisyr är lite rolig ;)
Det gick inte så bra för min del…
Anouk - Ställdes i Pet 2-5 mån och kom 4 av 5. Jag hade missat att hon hade hunnit bli kladdig "där nere", så hon fick lite avdrag på det.
Paisley - Ställdes i Pet 5-8 mån, kom 10 av 11…domaren önskade mer massa över skuldrorna, så vi förlorade ett par poäng där.
Wixen - Samma som Paisley men kom 9 av 11 istället.
Kommentarer på alla tre grisarna var perfekt rena öron, jättemjuka tassar och korta klor och trevliga temperament…men det räckte inte hela vägen! Och domaren gillade grisar med massa framför mjuka tassar och korta klor. Men domarna är väl alla olika?
För övrigt hade jag en trevlig dag. Jag lärde mig mycket på min första utställning där jag ställde ut! Men jag är inte så där jättepigg på att ställa igen kan jag säga…
#71 Synd att det inte gick så jätte bra, Men du fick ju bra kretik. Tyvär är det så att man itne kan veta hur just den domaren vill att marsvinen ska vara.
Men ge inte upp! Man lär sej nått varje utställning. Nästa kommer säkert att gå mycket bättre :)
Charlotta-B
#72 Tack för uppmuntran. Vi får se hur jag gör. Kommer i alla fall att vänta och se om de blir större över skuldrorna.
#71 Vad tråkigt :-( Det är som sagt lite olika vad olika domare vill ha. Vissa är jättenoga med kroppen, andra med tassar, tredje med öron osv. Dina grisar är ju ännu inte vuxna och det händer mycket med kroppen när de växer. Jag fick stryka min sheltie eftersom han är inne i en tillväxtperiod och är jättelång och smal istället för bra i kroppen som han var för ett par veckor sedan. De kommer bredda sig sedan när de blivit lite äldre :-)
Hade en jätte trevlig dag i Hässleholm igår! :) För mina två tjejer gick det såhär:
Silvia - 91p, silverkort, klassvinst och sedan BIS Pet 6.
Junimas Touch Diamond - 90p, silverkort och 2:a i sin klass.
Supernöjd med resultaten! Trodde inte alls det skulle gå så bra faktiskt.
#75 vad roligt!! Går alltid bra för Silvia :) Fin fin tjej!
Du kommer vell till växjö?
Charlotta-B
#76 Tack! :)
Gina berättade igår att Växjö annonsen nog fanns uppe på hemsidan och det gjorde den! Självklart kommer jag :) Är det något ni behöver hjälp med så är det bara att säga till! Tänkte baka något och ta med, om ni hade tänkt sälja lite fike eller så? :)
#77 Toppen! tack så mycket!
Charlotta-B
#77 Samma här! Hjälper gärna till :)