Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 2081 ggr
shrimala
0

Illaluktande rumpa ?

Min lilla marsvinsgrapp har något vitt kletigt i rumpan som luktar hur äckligt som helst, vad kan det vara..?

[Snuttegris]
0

Kanske Talgkörteln som behöver göras rent? Min första tanke. Hur ser bajset ut? Är det fina pluttar eller är det löst?

shrimala
0

marsvinsgrabb*

shrimala
0

det är fina pluppar, bajset är fast och fint.

kan man rengöra den på något speciellt sätt ?

Tallullah
0

Marsvinhanar har en kørtel øver rumpan som utsondrar fett. Detta kan du ta bort. Använd handrens medel som man får køpt på bensinmacker.

Sen får du bada honom med babysjampo. Om kjørtelen är mycket kletig,så kan det hända du får gøra detta ett par gonger innan alt går bort.

shrimala
0

Okej tack så mycket, jag ska göra det :) !

[Snuttegris]
0

Går också lika bra att först blöta lite där bak med vatten, ta sedan och gnugga in med hand-diskmedel (grumme som är vänligt) låt vara ett par minuter och skölj sedan av.

Abico
1

Men det är inte i själva pungen/rumpan det vita kletiga sitter? Tycker att det låter mer som "pungklet" än Talgkörteln av din beskrivning ;) Talgkörteln luktar inte… Jag brukar dra på mig plasthandskar och ta bort det kletiga någon gång om året (hade en hane som blev äcklig fortfare och då blev det lite tätare städningar). Vik liksom ut pungen så gott det går och plocka bort kletet, det luktar förfärligt. Avslutar med att tvätta av lite med våtservett.

Hanna 

shrimala
0

Okej jag ska testa båda nu jag ska ta och ta bort det kletiga "pungkletet" om det nu är det och sen bada dom båda. Tack så mycket för hjälpen :)!!